abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 september 2009 @ 16:35:44 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73183368
Deel 2 alweer
quote:
Afschaffen basisbeurs optie bij heroverwegingen

Uitgegeven: 28 september 2009 05:59
Laatst gewijzigd: 28 september 2009 05:58

AMSTERDAM – Minister van Financiën Wouter Bos ziet het afschaffen van de basisbeurs in het hoger onderwijs als een bespreekbare optie bij de brede heroverwegingen.
In plaats daarvan zouden studenten al hun studiefinanciering moeten gaan lenen.

Hij reageert hiermee op het plan dat vorige week door de VVD bij de Algemene Politieke Beschouwingen naar voren werd gebracht.

"Het is een interessante optie die zeker naar voren zal komen bij de brede heroverwegingen", aldus de vicepremier in een interview met NU.nl.

Bezuinigingen

Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend dat er, zodra de economie aantrekt, flink bezuinigd zal moeten worden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen.

Een aantal werkgroepen is aan het werk gezet om per beleidsterrein de bezuinigingsopties te bekijken.

"We hebben de oppositie toegezegd dat we hun suggesties ook mee zullen nemen. De VVD opperde om de studiefinanciering op de schop te nemen."

Gevolgen

Volgens Bos hoeft de maatregel geen verstrekkende gevolgen te hebben voor studenten.

"Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering. Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst."

Kenniseconomie

Ook ziet de minister van Financiën, die in 2006 als oppositieleider al pleitte voor herziening van de studiefinanciering, geen gevaar voor de kenniseconomie.

"Het is juist prettig dat er een systeem is dat je alles kunt lenen en niet alles hoeft bij te verdienen."

"Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen", aldus Bos. "Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken."

Leenstelsel

De minister stelt verder dat dit 'sociale leenstelsel' nooit een barrière mag worden om hoger onderwijs te volgen.

"Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn."

Geen voorkeur

Bos wilde in het interview geen voorkeur uitspreken over het wel of niet omgooien van de studiefinanciering.

"Zoals we de afgelopen tijd al vaak hebben aangegeven: er zijn geen taboes meer. Ook op het terrein van hoger onderwijs zal de werkgroep naar alle opties kijken."

"Pas daarna is het tijd voor politieke afwegingen."
© NU.nl/Lucas Benschop
quote:
Op maandag 28 september 2009 08:59 schreef alors het volgende:

Wat een debiliteit heerst er toch in dit kabinet. Je zou bijna hopen dat de hele lading studenten zijn heil in het buitenland gaat zoeken. In Nederland kan toch niks. Je mag zelf je hele studie met rente afbetalen, voor een tweede moet je nog een hoger tarief betalen en daarna nog mag je van je salaris nog eens de helft aan de belastingdienst geven.
quote:
Op maandag 28 september 2009 12:39 schreef Lamon. het volgende:

[..]

Als je gemotiveerd bent om een studie aan te gaan en af te willen maken, en niet boven je kunnen gaat zitten, is die angst onnodig, dan heb je het JUIST zelf in de hand, en heeft rijk of arm zijn er minder mee te maken.
Immers, een bewuste studiekeuze met zicht op een baan waar je graag in terecht wilt komen levert je uiteindelijk voldoende financiele middelen op om die lening weer netjes terug te betalen.

Mensen die gewoon willen studeren omdat ze rijk willen worden, ongeacht de studierichting zijn wel de lul dan, maar dat is alleen maar beter. Dat soort types ben je in een land die naar kenniseconomie streeft toch liever kwijt dan rijk.

Ik zeg al, ik ben geen fan van de overheid, maar dit is niet zo'n dom besluit als het erdoor komt.
quote:
Op maandag 28 september 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Als iedereen een tandje terug moet waarom de studenten dan ook niet. Ik vind dat in het huidige systeem je er met de haren doorgesleept wordt ook als je niet het niveau hebt dat je moet hebben. Ze moeten van de subsidies af die gegeven worden op basis van aantal geslaagde studenten ze moeten de opleidingen de mogelijkheid geven mensen die niet het niveau niet halen gelijk te kunnen laten afvloeien. Ik denk dat ze in het onderwijs meer naar kwaliteit moeten gaan dan naar kwantiteit.
pi_73183605
Iets zegt me dat de beurs nog geen 2% is van de totale onderwijsbegroting. Dat zal helpen...
censuur :O
pi_73183750
Het leek mij jaren gelden al dat als je nu collegegeld en basisbeurs afschaft er een hoop administratie rompslomp wordt bespaard.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_73183811
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:46 schreef Napalm het volgende:
Het leek mij jaren gelden al dat als je nu collegegeld en basisbeurs afschaft er een hoop administratie rompslomp wordt bespaard.
Op zich wel, maar dat is flink voordelig voor thuiswonende studenten en flink nadelig voor uitwonende studenten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 28 september 2009 @ 16:48:46 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73183827
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Iets zegt me dat de beurs nog geen 2% is van de totale onderwijsbegroting. Dat zal helpen...
Ik hebt wel eens gezocht op een taart diagram van de Nederlandse begroting, om te zien wat er nu bijvoorbeeld naar onderwijs gaat en wat naar sociale zekerheid enzovoort , maar niks gevonden maar ik kon niks vinden.

Zouden ze daar voorzichtig mee zijn? Omdat kiezers wellicht gaan morren als ze moeten inleveren en ze zien dat er tegelijkertijd nog wel heel veel budget naar andere dingen gaat?
pi_73183848
Ov-kaart inleveren, je krijgt een ovkaart maar dan met korting
Studiefinanciering weer omlaag
Prestatiebeurs omlaag

Tada, en je hebt weer wat geld in de kas bij woutertje bos
pi_73183994
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik hebt wel eens gezocht op een taart diagram van de Nederlandse begroting, om te zien wat er nu bijvoorbeeld naar onderwijs gaat en wat naar sociale zekerheid enzovoort , maar niks gevonden maar ik kon niks vinden.

Zouden ze daar voorzichtig mee zijn? Omdat kiezers wellicht gaan morren als ze moeten inleveren en ze zien dat er tegelijkertijd nog wel heel veel budget naar andere dingen gaat?
Hier heb je het financieel jaarverslag van 2008. 34,7 miljard voor OCW en 21,9 miljard voor sociale zaken.
pi_73184077
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Op zich wel, maar dat is flink voordelig voor thuiswonende studenten en flink nadelig voor uitwonende studenten.
Waarom zou de belastingbetaler uitwonendheid moeten subsidiëren? M.i. is het allemaal heel leuk in Maastricht, Groningen, Amsterdam hoor maar Waarom zou een Rotterdamse student geld moeten krijgen omdat hij/ zij liever in een leuke stad woont?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_73184088
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je niet studeert, of heb je zitten maffen toen ze vertelden wat de miljoenennota was? http://www.prinsjesdag2009.nl/miljoenennota/cijfers_en_feiten
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 28 september 2009 @ 16:58:29 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73184195
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hier heb je het financieel jaarverslag van 2008. 34,7 miljard voor OCW en 21,9 miljard voor sociale zaken.
Ok thanks!

Ik hoorde ooit van iemand dat een kwart van ons budget opging aan lansbouwsubsidies maar als ik die site vlug over kijk klopt dat dus niet.

Onderwijs is wel een van de grote jongens qua budget dus al is levert het afschaffen van de beurs maar 2% besparing op de kosten van OCW op, het is wel winst..
pi_73184343
Ik snap niet dat de PvdA iets ziet in dit VVD-voorstel. De VVD is een partij die niet ingrijpt in de AOW en die de hypotheekrenteaftrek liefst ongemoeid laat. Standpunten waarvan vooral rijkere ouderen flink profiteren en die de toekomstige generatie werkenden (de jongeren van NU) opzadelt met de erfenis. En nu gaat de VVD diezelfde jongeren ook nog eens naaien door ze hun studiefinanciering af te pakken. Jongeren moeten dan leningen afsluiten om te kunnen studeren, OF ze hebben rijke ouders en behoren toch al tot de VVD-achterban...

De VVD naait jongeren driedubbel, de PvdA nu eenmaal. Jongeren worden opgezadeld met torenhoge schulden en kunnen na voltooiing van hun opleiding jarenlang gaan werken om die studieschuld af te lossen. Dat terwijl ook de woonlasten de pan uit rijzen, dankzij een prijsopdrijvende HRA, waardoor woningen voor starters nauwelijks betaalbaar zijn.

Dit is het soort VVD-liberalisme dat ik van de PvdA liever niet zou zien. Een onbegrijpelijke stap.
pi_73184481
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ok thanks!

Ik hoorde ooit van iemand dat een kwart van ons budget opging aan lansbouwsubsidies maar als ik die site vlug over kijk klopt dat dus niet.

Onderwijs is wel een van de grote jongens qua budget dus al is levert het afschaffen van de beurs maar 2% besparing op de kosten van OCW op, het is wel winst..
Het lijkt me vrij sterk dat dit een besparing van 2% van de totale uitgaven van OCW gaat opleveren.
  maandag 28 september 2009 @ 17:09:18 #13
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73184525
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:03 schreef isogram het volgende:
Ik snap niet dat de PvdA iets ziet in dit VVD-voorstel. De VVD is een partij die niet ingrijpt in de AOW en die de hypotheekrenteaftrek liefst ongemoeid laat. Standpunten waarvan vooral rijkere ouderen flink profiteren en die de toekomstige generatie werkenden (de jongeren van NU) opzadelt met de erfenis.
En als je daar wat van durft te zeggen ben je asociaal, een lul die ouderen het liefst een spuitje geeft, en moet je je bek houden want 'je studeert toch van onze centjes'
pi_73185171
Ik vind het op zich niet eens zo'n heel gek voorstel (en ja, ik ben zelf ook student)
Alleen er moet nog wel een optie zijn voor studenten om goedkoop geld te lenen, maar dit zou dan echt alleen moeten zijn voor bestemd voor het betalen van collegeld (hoe dit geregeld zou moeten worden laat ik aan experts over)

Wat mij altijd al verbaasd heeft, is de luxe van de OV-jaarkaart voor studenten. Waarom kan iedere student gratis reizen door de week/weekend op ELK traject en krijg je niet gewoon een OV-jaarkaart die geldig is tussen je woonplaats en de plaats waar je studeert? Uitwonende studenten zouden dan in plaats hiervan een buspas kunnen krijgen incl een kleine vergoeding ter compensatie.
Dit zou toch ook al een forse besparing moeten leveren lijkt me?
pi_73185564
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:55 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waarom zou de belastingbetaler uitwonendheid moeten subsidiëren? M.i. is het allemaal heel leuk in Maastricht, Groningen, Amsterdam hoor maar Waarom zou een Rotterdamse student geld moeten krijgen omdat hij/ zij liever in een leuke stad woont?
Ja belachelijk idd, elke universiteit heeft natuurlijk alle beschikbare opleidingen en universiteiten zijn natuurlijk heel goed verspreid over het land....
know'm sayin?
word? word.
pi_73185651
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:31 schreef BraveDribbel het volgende:
Ik vind het op zich niet eens zo'n heel gek voorstel (en ja, ik ben zelf ook student)
Alleen er moet nog wel een optie zijn voor studenten om goedkoop geld te lenen, maar dit zou dan echt alleen moeten zijn voor bestemd voor het betalen van collegeld (hoe dit geregeld zou moeten worden laat ik aan experts over)

Wat mij altijd al verbaasd heeft, is de luxe van de OV-jaarkaart voor studenten. Waarom kan iedere student gratis reizen door de week/weekend op ELK traject en krijg je niet gewoon een OV-jaarkaart die geldig is tussen je woonplaats en de plaats waar je studeert? Uitwonende studenten zouden dan in plaats hiervan een buspas kunnen krijgen incl een kleine vergoeding ter compensatie.
Dat lijkt me administratief-technisch meer kosten dan dat het oplevert. Stel je voor dat iemand verhuist, moet het weer worden aangepast. Stel je voor dat iemand van opleidingsplaats switcht, moet het ook weer worden aangepast...

Plus dat je voor plaats naar plaats vaak nog verschillende routes hebt en hoe soepel ga je daarmee om? Niet haalbaar imo.
know'm sayin?
word? word.
pi_73185716
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:55 schreef Napalm het volgende:

[..]

Een economisch prutstudietje kun je in elke stad wel doen. Voor een technische studie moet je bijvoorbeeld al naar Eindhoven, Enschede of Delft.
  maandag 28 september 2009 @ 17:53:23 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73185800
quote:
Lees het vorige topic eens door...
quote:
Nope. De inefficiente ambtenaren die dat zouden moeten regelen zouden meer kosten dan de huidige regeling.
censuur :O
  maandag 28 september 2009 @ 18:01:05 #22
3542 Gia
User under construction
pi_73186036
quote:
Wat mij altijd al verbaasd heeft, is de luxe van de OV-jaarkaart voor studenten. Waarom kan iedere student gratis reizen door de week/weekend op ELK traject en krijg je niet gewoon een OV-jaarkaart die geldig is tussen je woonplaats en de plaats waar je studeert?
Vind ik ook. Maar het argument is dan: Wat te doen als je ergens op stage moet en het is niet om de hoek?
Tja, dat moet dan het stagebedrijf maar vergoeden of zo. Eventueel kunnen die dat weer als bedrijfskosten aftrekken. Zal al wel kunnen, dus ik zie daar dan niet zo'n probleem.
quote:
Uitwonende studenten zouden dan in plaats hiervan een buspas kunnen krijgen incl een kleine vergoeding ter compensatie.
Waarom? Een uitwonende student die om de hoek van de uni woont, of op fietsafstand, hoeft geen buskaart te hebben. Wat je niet nodig hebt, hoef je ook niet te krijgen.
pi_73186067
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoewel ik absoluut geen voorstander ben van deze bezuiniging is dat een kulargument. Net als het niet willen tornen aan het koningshuis of een terugkeer van het toptarief of de HRA....
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_73186070
Die stufi is toch al bijna niets
pi_73186113
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Vind ik ook. Maar het argument is dan: Wat te doen als je ergens op stage moet en het is niet om de hoek?
Tja, dat moet dan het stagebedrijf maar vergoeden of zo. Eventueel kunnen die dat weer als bedrijfskosten aftrekken. Zal al wel kunnen, dus ik zie daar dan niet zo'n probleem.
[..]

Waarom? Een uitwonende student die om de hoek van de uni woont, of op fietsafstand, hoeft geen buskaart te hebben. Wat je niet nodig hebt, hoef je ook niet te krijgen.
Jammer dat dat stage bedrijf 'dat niet maar vergoed'. Ze staan nu al niet te springen ook maar iets te betalen voor stages, dus vervoerskosten die ze dan 'eventueel' weer kunnen aftrekken werkt ook niet.
pi_73186127
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:02 schreef P.F het volgende:
Die stufi is toch al bijna niets
Ach, uitwonend is het toch meer dan 3.000 op jaarbasis. Het valt natuurlijk in het niet bij de kosten die een uitwonende student maakt, maar toch.
pi_73186222
Mijn kosten zijn minstens 12.000 op jaarbasis.. Ik vind het fijn, daar niet van, maar de huur kan ik er niet van betalen !
pi_73186258
Met het afschaffen van de stufi. gaat ook de ov-studentenkaart op de schop neem ik aan?
Dan kan je de NS wel afschrijven, dat bedrijf wordt de laatste jaren al in leven gehouden door middel van ov-studentenreisrecht.
  maandag 28 september 2009 @ 18:14:54 #29
3542 Gia
User under construction
pi_73186403
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:03 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Jammer dat dat stage bedrijf 'dat niet maar vergoed'. Ze staan nu al niet te springen ook maar iets te betalen voor stages, dus vervoerskosten die ze dan 'eventueel' weer kunnen aftrekken werkt ook niet.
Nee nu niet, nee, omdat dat niet hoeft. De student heeft al een vervoersbewijs. Slimpie.

Als de OV-studentenkaart wordt vervangen door een trajectkaart, dan moet de wet zodanig veranderd worden dat werkgevers ook voor stageplaatsen de reiskostenvergoeding op zich nemen.
pi_73186558
Hij wil dus dat wij zijn rommel moeten gaan opruimen/betalen?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_73186631
Als dit wordt doorgezet, dan moeten alle studenten gaan staken en rellen in Den Haag.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_73186861
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:22 schreef Meki het volgende:
Als dit wordt doorgezet, dan moeten alle studenten gaan staken en rellen in Den Haag.
Flikker op Meki
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_73186905
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Flikker op Meki
Ga jij maar praten met VVD en PVDA ze gaan je enkel negeren..
Terwijl als je gaat rellen een statement maakt.

die massadieven moeten nu hard voelen
pi_73186923
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:22 schreef Meki het volgende:
Stuur gewoon meki met ze 3 Marokkaanse vriendjes en je hebt een groter effect.
  maandag 28 september 2009 @ 18:35:04 #35
3542 Gia
User under construction
pi_73186969
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Stuur gewoon meki met ze 3 Marokkaanse vriendjes en je hebt een groter effect.
Dan vluchten ze allemaal Den Haag uit.
pi_73187002
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:32 schreef Meki het volgende:

[..]

Ga jij maar praten met VVD en PVDA ze gaan je enkel negeren..
Terwijl als je gaat rellen een statement maakt.

die massadieven moeten nu hard voelen
Ja, naar mensen die Den Haag in puin trappen zullen ze vast luisteren.
pi_73187135
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ja, naar mensen die Den Haag in puin trappen zullen ze vast luisteren.
Beter dan schreeuwen en praten
pi_73187153
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee nu niet, nee, omdat dat niet hoeft. De student heeft al een vervoersbewijs. Slimpie.

Als de OV-studentenkaart wordt vervangen door een trajectkaart, dan moet de wet zodanig veranderd worden dat werkgevers ook voor stageplaatsen de reiskostenvergoeding op zich nemen.
Wetten voor stagebedrijven.

Heeft vast prioriteit bij de regering, aangezien ze het ook toestaan dat studenten maanden fulltime stage lopen zonder vergoeding.
pi_73187299
Ik vind dit wel het overwegen waard. Maar het zou me niet de eerste optie lijken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 28 september 2009 @ 18:46:31 #40
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_73187389
Hmm, ik kan hier geen objectief oordeel over geven. Aan de ene kant schreeuwt alles in mij: "WAAROM?", maar aan de andere kant hebben studenten het over het algemeen ruim.

Ik vind het sowieso belachelijk dat het onderwijs wel aangepakt mag worden van de VVD, maar de rijke ouderen niet.
zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken
pi_73187441
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:46 schreef Skylark. het volgende:
Hmm, ik kan hier geen objectief oordeel over geven. Aan de ene kant schreeuwt alles in mij: "WAAROM?", maar aan de andere kant hebben studenten het over het algemeen ruim.

Ik vind het sowieso belachelijk dat het onderwijs wel aangepakt mag worden van de VVD, maar de rijke ouderen niet.
Dat jij rijk bent en dat jij het ruim hebt wil niet zeggen dat alle studenten zo zijn...
pi_73187534
Wat een onzin, studiefinanciering is al bijna niets. Laten ze die leechende analfabete importbruiden maar korten op hun uitkering.

W. BOS ZIJN GEDECLAREERDE ZONNEBRIL SCHEELT 20 EURO MET MIJN STUFI!

Wanneer komt er eindelijk eens een einde aan de terreur van dit kabinet???

Bos//Balkenende/Ter Horst/Hirsch Ballin/Verhagen
  maandag 28 september 2009 @ 18:50:34 #43
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_73187537
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:47 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat jij rijk bent en dat jij het ruim hebt wil niet zeggen dat alle studenten zo zijn...
Over het algemeen hebben studenten het niet slecht gezien de volle kroegen op dinsdag, woensdag en donderdagavond en de kleding die over het algemeen gedragen wordt.
pi_73187583
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:50 schreef Skylark. het volgende:

[..]

Over het algemeen hebben studenten het niet slecht gezien de volle kroegen op dinsdag, woensdag en donderdagavond en de kleding die over het algemeen gedragen wordt.
Wat kost een biertje 1 euro ?
Kleding, jongen elke week is er een sale bij verschillende winkels in verschillende steden.
  maandag 28 september 2009 @ 18:55:59 #45
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_73187768
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:51 schreef Meki het volgende:

[..]

Wat kost een biertje 1 euro ?
Kleding, jongen elke week is er een sale bij verschillende winkels in verschillende steden.
1.80 hier afgezien van verenigingen (en ik keek bij kroegen). En een afgeprijsde Tommy Hilfiger polo is nog steeds relatief duur. En er is niet het hele jaar door sale, en alsof alle studenten alleen met sales kopen.
pi_73187862
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:55 schreef Skylark. het volgende:

[..]

1.80 hier afgezien van verenigingen (en ik keek bij kroegen). En een afgeprijsde Tommy Hilfiger polo is nog steeds relatief duur. En er is niet het hele jaar door sale, en alsof alle studenten alleen met sales kopen.
Internet bestaat ook nog voor kleding
nogmaals dat jij rijk bent betekent niet dat wij ook rijk zijn.

En ik ga niet naar kroegen
pi_73188012
pvda is toch voor de zwakken? Dat is toch de partij die iedereen een eerlijke kans in de maatschappij wil geven? Je doet er goed mee de zwakken dat ook al af te pakken... Sommige studenten leven van die basisbeurs. Als de basisbeurs verdwijnt kan je ook zwaaien naar de kenniseconomie die we willen worden.

Die man is echt niet goed wijs. Wat een lul.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_73188124
Zelf hebben die politici van tegenwoordig vaak 8 jaar gedaan (te lang in elk geval) over hun studie, en kregen relatief gezien nog een studiebeurs waar je wat mee kon (ook al is het nooit een vetpot geweest).

Tegenwoordig hebben studenten al veel minder, en hebben ze maar 4 jaar recht op stufi, en nu willen we ze dat helemaal gaan afpakken? Wat een kansloos plan is dit weer.

En heel leuk, al dat gelul dat je in jezelf investeert en dat je dat uiteindelijk weer terugverdient, maar je zal maar culturele antropologie of iets dergelijks studeren... Zoek dan maar eens een goede baan waarmee je zo even een studieschuld aflost. Bovendien mag de kwaliteit van het onderwijs wel een wat omhoog,voordat we beginnen over "investeren in jezelf".

Bezuinig maar eens op allerlei muliculti- of kunstprojecten, buurtprogramma's, ontwikkelingshulp of allerlei toeslagen en hulpprogramma's voor mensen die er zélf een potje van maken. Back to basics. Uitgeven wat noodzakelijk is, en niet meer.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_73188248
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:05 schreef Dutch_Courage het volgende:
Zelf hebben die politici van tegenwoordig vaak 8 jaar gedaan (te lang in elk geval) over hun studie, en kregen relatief gezien nog een studiebeurs waar je wat mee kon (ook al is het nooit een vetpot geweest).

Tegenwoordig hebben studenten al veel minder, en hebben ze maar 4 jaar recht op stufi, en nu willen we ze dat helemaal gaan afpakken? Wat een kansloos plan is dit weer.

En heel leuk, al dat geluk dat je in jezelf investeert en dat je dat uiteindelijk weer terugverdient, maar je zal maar culturele antropologie of iets dergelijks studeren... Zoek dan maar eens een goede baan waarmee je zo even een studieschuld aflost.

Bezuinig maar eens op allerlei muliculti- of kunstprojecten, buurtprogramma's, ontwikkelingshulp of allerlei toeslagen en hulpprogramma's voor mensen die er zélf een potje van maken. Back to basics. Uitgeven wat noodzakelijk is, en niet meer.
Idd
pi_73189096
quote:
En heel leuk, al dat gelul dat je in jezelf investeert en dat je dat uiteindelijk weer terugverdient, maar je zal maar culturele antropologie of iets dergelijks studeren... Zoek dan maar eens een goede baan waarmee je zo even een studieschuld aflost. Bovendien mag de kwaliteit van het onderwijs wel een wat omhoog,voordat we beginnen over "investeren in jezelf".
Ah dus mensen moeten van mijn belastinggeld studies gaan doen, waar niet eens werk voor is?
Dit is dus de spijker op de kop, als gratis studeren afgelopen is, zullen mensen tenminste kritisch gaan kijken of dat gene wat ze willen studeren wel enig rendement heeft.

En een fun studie kan je ook gaan doen als je al werkt, ik heb ook enkele collega's die naast hun werk een universitaire studie volgen, is prima te doen, vooral omdat het geheel in eigen tempo kan.
pi_73189282
quote:

Dat iedere student de hele dag gratis kan reizen, wil niet zeggen dat dat op grote schaal gebeurt... De werkelijke kosten zullen dus nauwelijks hoger zijn dan een op maat gesneden kaart, en dat nog los van de kosten benodigd om een ambtenarenapparaat op te tuigen ter beoordeling.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_73189731
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat zal echt MIL-JOEN-EN schelen ja En een stagebedrijf gaat echt geen reiskostenvergoeding zomaar betalen, dan maar geen stagiair. En dan?
  maandag 28 september 2009 @ 19:59:09 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_73190434
Ik maar denken dat wij een kenniseconomie willen zijn?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_73190545
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:03 schreef isogram het volgende:
Ik snap niet dat de PvdA iets ziet in dit VVD-voorstel. De VVD is een partij die niet ingrijpt in de AOW en die de hypotheekrenteaftrek liefst ongemoeid laat. Standpunten waarvan vooral rijkere ouderen flink profiteren en die de toekomstige generatie werkenden (de jongeren van NU) opzadelt met de erfenis. En nu gaat de VVD diezelfde jongeren ook nog eens naaien door ze hun studiefinanciering af te pakken. Jongeren moeten dan leningen afsluiten om te kunnen studeren, OF ze hebben rijke ouders en behoren toch al tot de VVD-achterban...

De VVD naait jongeren driedubbel, de PvdA nu eenmaal. Jongeren worden opgezadeld met torenhoge schulden en kunnen na voltooiing van hun opleiding jarenlang gaan werken om die studieschuld af te lossen. Dat terwijl ook de woonlasten de pan uit rijzen, dankzij een prijsopdrijvende HRA, waardoor woningen voor starters nauwelijks betaalbaar zijn.

Dit is het soort VVD-liberalisme dat ik van de PvdA liever niet zou zien. Een onbegrijpelijke stap.
Inderdaad. Wanneer zouten ze eens op met die HRA? Vooraleer Laf IV daaraan durft te beginnen, zullen ze wel eerst zeggen dat dat alleen geldt voor huizen boven de 1 miljoen. Nee, we doen wel een leenstelsel voor studenten. Studenten moeten aflossen, en kunnen geen woning betalen. Wtf wil de VVD dan, een ouderlijk huis-economie?
BE YOUR DOG
pi_73190592
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah dus mensen moeten van mijn belastinggeld studies gaan doen, waar niet eens werk voor is?
Dit is dus de spijker op de kop, als gratis studeren afgelopen is, zullen mensen tenminste kritisch gaan kijken of dat gene wat ze willen studeren wel enig rendement heeft.

En een fun studie kan je ook gaan doen als je al werkt, ik heb ook enkele collega's die naast hun werk een universitaire studie volgen, is prima te doen, vooral omdat het geheel in eigen tempo kan.
Ja, laten we met z'n allen bedrijfskunde, rechten of geneeskunde gaan doen... Lekker allemaal hetzelfde, puur om het geld, niet omdat je het interessant vindt. Daar wordt Nederland wel beter van ja...
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_73190725
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:05 schreef Dutch_Courage het volgende:

[..]

Ja, laten we met z'n allen bedrijfskunde, rechten of geneeskunde gaan doen... Daar wordt Nederland wel beter van ja...
Nee, van bedrijfskunde wordt Nederland niet beter. Van ECHTE wetenschappelijke studies natuurlijk wel. Maar even zo goed zitten we straks met honderden "Media en entertainment"-managers. Wat moeten we daarmee? De keuzewaaier mag van mij wel een stuk gesloten worden.
BE YOUR DOG
pi_73190829
Als de HRA, de AOW en de AWBZ ook worden afgeschaft, be my guest. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. Lekker bezuinigen op de mensen die zich straks scheel kunnen betalen aan belastingen.

Dit is echt stap 12 van het masterplan om al het talent het land uit te jagen.
pi_73191250
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:05 schreef Dutch_Courage het volgende:

[..]

Ja, laten we met z'n allen bedrijfskunde, rechten of geneeskunde gaan doen... Lekker allemaal hetzelfde, puur om het geld, niet omdat je het interessant vindt. Daar wordt Nederland wel beter van ja...
Je snapt het geloof ik niet, JUIST nu gaat iedereen hetzelfde doen, omdat ze veelal een studie doen die ze "leuk" lijkt. Ik denk dat 70 procent van de mensen die aan het WO studeren, dat ze geen idee hebben, wat ze in de toekomst zullen verdienen.

Daarnaast heb ik al aangegeven dat je naast je werk ook gewoon nog kan studeren, kortom je doet eerst een studie die nuttig is, en als je later zin hebt, kan je gewoon nog een interessante studie doen.
pi_73191358
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:11 schreef Bestolene het volgende:
Als de HRA, de AOW en de AWBZ ook worden afgeschaft, be my guest. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. Lekker bezuinigen op de mensen die zich straks scheel kunnen betalen aan belastingen.

Dit is echt stap 12 van het masterplan om al het talent het land uit te jagen.
Wat is het probleem? Je wilt zelf een studie volgen, de overheid is bereid om je daar een zeer gunstige lening voor te geven, en als de overheid nu zegt, jongens we moeten over hele breedte bezuinigen, je zult dus wat meer moeten terugbetalen, dan wordt je boos?

Als je gewoon je studie doet, en straks een goede baan hebt, dan betaal je dat met 2 vingers in je neus terug.
pi_73191709
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je snapt het geloof ik niet, JUIST nu gaat iedereen hetzelfde doen, omdat ze veelal een studie doen die ze "leuk" lijkt. Ik denk dat 70 procent van de mensen die aan het WO studeren, dat ze geen idee hebben, wat ze in de toekomst zullen verdienen.

Daarnaast heb ik al aangegeven dat je naast je werk ook gewoon nog kan studeren, kortom je doet eerst een studie die nuttig is, en als je later zin hebt, kan je gewoon nog een interessante studie doen.
Wie gaat er dan bepalen wat een 'nuttige' studie is en wat niet?
pi_73191735
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat is het probleem? Je wilt zelf een studie volgen, de overheid is bereid om je daar een zeer gunstige lening voor te geven, en als de overheid nu zegt, jongens we moeten over hele breedte bezuinigen, je zult dus wat meer moeten terugbetalen, dan wordt je boos?

Als je gewoon je studie doet, en straks een goede baan hebt, dan betaal je dat met 2 vingers in je neus terug.
Studiefinanciering hoeft van mij ook niet. Maar schaf dan ook de HRA, AOW en AWBZ af. Dan mag iedereen krom liggen. En dat gaat dus niet gebeuren. En daarmee jaag je mensen weg.
pi_73192682
tijd voor keiharde acties we moeten blokades bouwen en rellen voor de 2 kamer deze maffia en dicatators mogen zo niet veder gaan met hun maffia plannen zelfs Noord Korea zou trots wezen op tweede kamer ze willen ons fincaliean uitbuiten en al geld uitgeven aan oorlog voeren met de buren
pi_73193249
quote:

[..]

Man, er wordt al meer dan 20 jaar zwaar bezuinigd op het hoger onderwijs (en het wetenschappelijk onderzoek). Maar o wee als de babyboomers ook moeten gaan bijdragen. Dat is opeens schandelijk. Die mentaliteit van na ons de zondvloed, echt er is nog nooit zo'n asociale generatie geweest.
  maandag 28 september 2009 @ 21:18:18 #64
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_73193322
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:01 schreef Achmed112 het volgende:
tijd voor keiharde acties we moeten blokades bouwen en rellen voor de 2 kamer deze maffia en dicatators mogen zo niet veder gaan met hun maffia plannen zelfs Noord Korea zou trots wezen op tweede kamer ze willen ons fincaliean uitbuiten en al geld uitgeven aan oorlog voeren met de buren
.

Hou niemand voor de gek, jij studeert niet. Ga m'n drugs nou maar dealen.
  maandag 28 september 2009 @ 22:14:28 #65
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73195672
quote:

maandag 28 september 2009 @ 22:16:23 #66
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73195737
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:01 schreef Achmed112 het volgende:
Dit is dus wat je krijgt als je bezuinigt op onderwijs, Wouter..
  maandag 28 september 2009 @ 22:56:30 #67
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73197363
quote:

[..]

Van het geld dat je meer verdiend door het hebben gevolgd van een studie wordt ook al aardig wat afgeroomd door de overheid. Daarbij zijn de inkomensverschillen in Nederland toch al relatief klein, en wordt het (per uur) nog verder verkleind door het feit dat veel hoger opgeleiden vrij veel uren maken. Als je straks ook nog eens een 50.000 euro extra bij elkaar moet zien te schrapen -naast die ca 3 ton die je tijdens je leven voor je vinexhuisje bij elkaar zult moeten verdienen, en dan nog het sparen voor je pensioen- kan ik het niet echt twee vingers in je neus noemen.

ik weet dat de basisbeurs over vier jaar gezien geen 50k is, maar er zijn al meerdere proefballonnetjes op dit terrein opgelaten waardoor het bedrag niet helemaal uit de lucht gegrepen is
Vampire Romance O+
pi_73197870
Je kunt de basisbeurs bijna wegstrepen tegen het collegegeld. Als je vervolgens nog eens de kosten meeneemt van het ambtenaren apparaat dat nodig is om al dat geld rond te pompen moet je wel tot de conclusie komen dat het allemaal een zinloze vertoning is.
Kortom afschaffen van basis beurs en collegeld levert alleen maar geld op.
-
pi_73198524
Alle huishoudschoolklanten moeten aan het werk, en tien HBO scholen en drie universiteiten sluiten dat is de bedoeling.
  dinsdag 29 september 2009 @ 07:28:09 #70
3542 Gia
User under construction
pi_73201623
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:36 schreef Bestolene het volgende:

[..]

Studiefinanciering hoeft van mij ook niet. Maar schaf dan ook de HRA, AOW en AWBZ af. Dan mag iedereen krom liggen. En dat gaat dus niet gebeuren. En daarmee jaag je mensen weg.
AWBZ mag van mij wel blijven. De HRA mag in elk geval wel afgetopt worden. Bijvoorbeeld geen aftrek meer boven de 4 ton, nog maar 25% boven de 3 ton en nog maar 50 % boven de 2 ton. Tot 2 ton maximale aftrek.
(Bedragen mogen ook anders liggen, is maar een voorbeeld)
AOW mag wmb ook afgebouwd worden. Maar dan wel de lonen omhoog zodat mensen datzelfde geld anders kunnen gebruiken voor een oudedagvoorziening.

Maar goed, dat is hier offtopic.

Ben het verder wel met je eens. Studeren is en blijft een recht voor iedereen en met een gunstige leningsvorm blijft dat ook voor iedereen mogelijk. Kun je wel zeggen dat jij later veel meer belasting gaat betalen, maar dat wordt schijnbaar pas veeeeeeel later, want de startsalarissen van de WO-ers liggen gelijk of lager aan die van een loodgieter, die al vanaf zijn 18de belasting betaalt, als je WO-fok mag geloven.
pi_73202280
Ik zou er zeker voor zijn dat we niet meer aan jan en alleman, ongeacht talent of rijkdom van de ouders, een flutbeursje geven dat totaal geen zoden aan de dijk zet, maar liever een fatsoenlijke beurs aan een selectere groep met veel talent. Over dat laatste hoor ik Bos dan helaas weer niet.

Maar ik heb dan ook niet per se behoefte aan 50% hogeropgeleiden in NL, en het kabinet zegt dat wel te willen. Hoe rijmen zij dat met deze maatregel?
pi_73203798
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou er zeker voor zijn dat we niet meer aan jan en alleman, ongeacht talent of rijkdom van de ouders, een flutbeursje geven dat totaal geen zoden aan de dijk zet, maar liever een fatsoenlijke beurs aan een selectere groep met veel talent. Over dat laatste hoor ik Bos dan helaas weer niet.

Maar ik heb dan ook niet per se behoefte aan 50% hogeropgeleiden in NL, en het kabinet zegt dat wel te willen. Hoe rijmen zij dat met deze maatregel?
Echt selecteren op talent is nou eenmaal nogal taboe in Nederland. Men probeert dit soort maatregelen wel eens te verkopen als een maatregel waardoor studenten bewuster gaan studeren, maar in de praktijk verwacht ik hele andere uitwerkingen.
pi_73203924
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Echt selecteren op talent is nou eenmaal nogal taboe in Nederland. Men probeert dit soort maatregelen wel eens te verkopen als een maatregel waardoor studenten bewuster gaan studeren, maar in de praktijk verwacht ik hele andere uitwerkingen.
selecteren op talent gebeurd nu ook al op de basisschool

feit is dat iedere huishoudschool en ambachtschoolklant van vroeger nu naar het HBO wordt gestuurd, terwijl een gerichte opleiding voor mensen veel nuttiger is

Ik vind de maatregel een goede zaak , het dwingt ouders om na te denken over de consequenties van hun keuze om hun kinderen naar de universiteit of het HBO te doen
pi_73204843
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:24 schreef henkway het volgende:

[..]

selecteren op talent gebeurd nu ook al op de basisschool'

feit is dat iedere huishoudschool en ambachtschoolklant van vroeger nu naar het HBO wordt gestuurd, terwijl een gerichte opleiding voor mensen veel nuttiger is
Ach kom, op 12 jarige leeftijd 'selecteren op talent' is onzinnig. Bovendien bedoelde ik met 'echt selecteren' ook juist dat het huidige systeem waarbij een MBO of HAVO diplomaatje al volstaat om een HBO opleiding te mogen doen en een krap VWO diplomaatje je in principe toegang geeft tot elke opleiding (hoewel een numerus fixus het iets lastiger maakt). Als je echt talent wilt stimuleren dan schaf je bijvoorbeeld de studiefinanciering af, maar hanteer je daarnaast bijvoorbeeld de maatregel dat je met een VWO gemiddelde van 8 of hoger geen collegegeld hoeft te betalen. Het huidige systeem richt zich op de middelmaat, niet op talent. Ik verwacht dat het afschaffen van de basisbeurs daar alleen een element van selectie op basis van de inkomsten en uitgaven van de ouders aan toevoegt.
quote:
Ik vind de maatregel een goede zaak , het dwingt ouders om na te denken over de consequenties van hun keuze om hun kinderen naar de universiteit of het HBO te doen.
Ik verwacht eerder dat meer studenten thuis zullen blijven wonen en dat daarnaast de beslissing af gaat hangen van het inkomen van de ouders in plaats van het talent van zoon- of dochterlief.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:10:08 #75
3542 Gia
User under construction
pi_73204933
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:51 schreef ShadyLane het volgende:

Och, wie weet komen bedrijven wel met een soort studiebeurzen voor hun vakgebied voor talentvolle jongeren uit de lagere klasse. Je kunt je daar dan voor inschrijven en degene met de beste cijfers én aanbeveling van school, krijgt dan die beurs.

Dat lijkt me wel wat.
pi_73204964
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach kom, op 12 jarige leeftijd 'selecteren op talent' is onzinnig. Bovendien bedoelde ik met 'echt selecteren' ook juist dat het huidige systeem waarbij een MBO of HAVO diplomaatje al volstaat om een HBO opleiding te mogen doen en een krap VWO diplomaatje je in principe toegang geeft tot elke opleiding (hoewel een numerus fixus het iets lastiger maakt). Als je echt talent wilt stimuleren dan schaf je bijvoorbeeld de studiefinanciering af, maar hanteer je daarnaast bijvoorbeeld de maatregel dat je met een VWO gemiddelde van 8 of hoger geen collegegeld hoeft te betalen. Het huidige systeem richt zich op de middelmaat, niet op talent. Ik verwacht dat het afschaffen van de basisbeurs daar alleen een element van selectie op basis van de inkomsten en uitgaven van de ouders aan toevoegt.
[..]

Ik verwacht eerder dat meer studenten thuis zullen blijven wonen en dat daarnaast de beslissing af gaat hangen van het inkomen van de ouders in plaats van het talent van zoon- of dochterlief.
Dat is het idee ook een beetje natuurlijk. Als je daarnaast ook nog andere toelatingseisen (een test bijv) wil toevoegen, kun je net zo goed het eindexamen afschaffen want dan verliest dat compleet z'n waarde.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:13:29 #77
3542 Gia
User under construction
pi_73205023
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:24 schreef henkway het volgende:

Hoe kom je daar nou weer bij. Integendeel! Ouders moeten praten als brugman als ze hun kind een niveau hoger op de brugklas willen hebben.
Scholen willen niet falen in hun advies, dus zijn ze aan de voorzichtige kant. Een havo-klant wordt liever op vmbo-T geplaatst, met het idee dat hij altijd nog wel hoger kan als blijkt dat het er wel in zit. Zelfs een dakpanklas wordt dan niet overwogen door de leerkracht, nee, mavo is het en mavo blijft het.

En ik spreek uit ervaring.
pi_73205256
quote:

[..]

[..]

Ik ben zelf vanaf zestien gaan werken en heb daarnaast tien jaar sávonds gestudeerd van mijn eigen geld, toen ik een poosje tussentijds ontslag kreeg en twee kinderen en een vrouw thuis had en ik even tijdelijk het lesgeld niet kon betalen, en uitstel moest vragen bij de school.
Nu heb ik volledig SPD (zelf betaald)
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:24:09 #79
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_73205301
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:45 schreef alors het volgende:

[..]

Ja belachelijk idd, elke universiteit heeft natuurlijk alle beschikbare opleidingen en universiteiten zijn natuurlijk heel goed verspreid over het land....
Prima, voeren we toch een noodzakelijkeheids criterium in? Indien reistijd naar dichtstbijzijnde opleiding met gratis OV kaart >90 minuten dan uitwonenende beurs anders niet.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:27:08 #80
3542 Gia
User under construction
pi_73205376
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:22 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik ben zelf vanaf zestien gaan werken en heb daarnaast tien jaar sávonds gestudeerd van mijn eigen geld, toen ik een poosje tussentijds ontslag kreeg en twee kinderen en een vrouw thuis had en ik even tijdelijk het lesgeld niet kon betalen, en uitstel moest vragen bij de school.
Nu heb ik volledig SPD (zelf betaald)
Precies, dus het kan wel.

Ik denk dat we op veel vlakken gewoon verwend zijn. De regering is in de loop der jaren vanalles voor ons gaan betalen, zaken waarvan het eigenlijk maar heel gewoon is dat je die zelf betaalt.

Waar slaat het op dat je een huis koopt, daarvoor een lening afsluit en een deel van de rente terugkrijgt van de staat. Als je geen huis kunt kopen, ga dan huren.

Maar ja, nu zijn we dat eenmaal allemaal gewend, huursubsidie, HRA, Kinderbijslag, Stufi, tegemoetkoming studiekosten enz..... Dus willen we dat niet meer afgeven en anders gaan we rellen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:29:38 #81
3542 Gia
User under construction
pi_73205444
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Prima, voeren we toch een noodzakelijkeheids criterium in? Indien reistijd naar dichtstbijzijnde opleiding met gratis OV kaart >90 minuten dan uitwonenende beurs anders niet.
Uitwonende beurs minus die 90 euro, die de thuiswonende student ook kwijtraakt, natuurlijk.

Vind dit verder wel een goed idee.
Wij hebben die regel hier zelf al voor de kids.
Als het niet nodig is om zelfstandig te wonen, betalen wij er niet aan mee.
pi_73205615
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Uitwonende beurs minus die 90 euro, die de thuiswonende student ook kwijtraakt, natuurlijk.

Vind dit verder wel een goed idee.
Wij hebben die regel hier zelf al voor de kids.
Als het niet nodig is om zelfstandig te wonen, betalen wij er niet aan mee.
Ja want die uitwonenden beurs is al zo'n gigantische vetpot In een beetje stad kun je je kamer er nog geeneens mee betalen, laat staan collegegeld en levensonderhoud.

Bovendien, op zichzelf wonen kan voor je kinderen ook heel goed zijn hoor, buiten of het nodig is of niet.
pi_73205816
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:11 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dat is het idee ook een beetje natuurlijk. Als je daarnaast ook nog andere toelatingseisen (een test bijv) wil toevoegen, kun je net zo goed het eindexamen afschaffen want dan verliest dat compleet z'n waarde.
Dat is het argument inderdaad, de illusie dat scholieren en ouders nu bewuster aan de hand van de VWO cijfers gaat bepalen of een vervolgopleiding zinvol is. Zoals ik aangaf verwacht ik eerder een selectie aan de hand van de investeringsbereidheid en -mogelijkheden van ouders, toename van thuiswonenden en verschuivingen naar 'makkelijkere studies'.
pi_73205862
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:13 schreef Gia het volgende:
Hoe kom je daar nou weer bij. Integendeel! Ouders moeten praten als brugman als ze hun kind een niveau hoger op de brugklas willen hebben.
Scholen willen niet falen in hun advies, dus zijn ze aan de voorzichtige kant. Een havo-klant wordt liever op vmbo-T geplaatst, met het idee dat hij altijd nog wel hoger kan als blijkt dat het er wel in zit. Zelfs een dakpanklas wordt dan niet overwogen door de leerkracht, nee, mavo is het en mavo blijft het.

Veel ouders praten als brugman, hun kind moet en zal naar de havo. Leerkrachten in groep 8 worden enorm onder druk gezet en vaak zien we in de brugklas-toelatingscommissie dat een leerkracht een oorspronkelijk havo-advies later heeft veranderd in havo/vwo, of een oorspronkelijk vmbo-advies in vmbo/havo.

Een basisschool maakt er ook goede sier mee als ze kunnen melden dat er van hun school veel kinderen naar een hoog schooltype zijn gegaan.

Twee factoren waarom een basisschooladvies juist vaak eerder te hoog, dan te laag zal uitvallen.
pi_73206511
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:55 schreef henkway het volgende:
De wil om te studeren moet van het kind zelf uitkomen
Dan zou je toch denken dat het vergroten van de afhankelijkheid van de ouders zonder alternatieven een slecht plan is.
pi_73206679
quote:

[..]

Ach kom, op 12 jarige leeftijd 'selecteren op talent' is onzinnig.
In mijn ogen is het eigenlijk al een jaar te laat. De VWO-klantjes zitten in groep acht helemaal niks te doen terwijl de rest nog bijgespijkerd wordt. Waarom zou je niet met 11 naar de middelbare school kunnen gaan. Daarbij kan het VWO prima van 6 naar 5 jaar. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt het programma zwaarder dus blijven alleen diegene met talent over, ten tweede zijn ze twee jaar eerder beschikbaar voor de arbeidsmarkt en ten derde zullen ze een betere werkhouding hebben.
pi_73206703
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dan zou je toch denken dat het vergroten van de afhankelijkheid van de ouders zonder alternatieven een slecht plan is.
nee je maakt nu dezelfde fout

De keuze ligt nu bij het kind, ga ik die schuld aan, kan ik dat of heb die kennis niet om dat terug te verdienen
pi_73206736
Als ze de stufi willen afschaffen mogen ze nu alvast de glazenzetter bestellen voor de tweede kamer/binnenhof en Wouters ministerie..
dag
pi_73206760
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:16 schreef Peter het volgende:
Als ze de stufi willen afschaffen mogen ze nu alvast de glazenzetter bestellen voor de tweede kamer/binnenhof en Wouters ministerie..
pi_73206872
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

In mijn ogen is het eigenlijk al een jaar te laat. De VWO-klantjes zitten in groep acht helemaal niks te doen terwijl de rest nog bijgespijkerd wordt. Waarom zou je niet met 11 naar de middelbare school kunnen gaan. Daarbij kan het VWO prima van 6 naar 5 jaar. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt het programma zwaarder dus blijven alleen diegene met talent over, ten tweede zijn ze twee jaar eerder beschikbaar voor de arbeidsmarkt en ten derde zullen ze een betere werkhouding hebben.
Talent is niet alleen iemand die op het VWO hard en consciëntieus werkt. Hoe eerder en harder je selecteert, hoe meer je laatbloeiers e.d. uitselecteert, hoe meer je mensen met andere talenten dan voor het standaard VWO leerwerk benadeelt. Dat is niet slim.
pi_73206900
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Ouders zoals jij (en de figuren die voor jou zijn gezwicht) zijn juist onderdeel van het probleem.

Door het lullen als brugman komen kinderen op hogere onderwijsvormen terecht die er eigenlijk niet horen. Daarmee trekken ze het niveau naar beneden.

Ondertussen komen kinderen met hetzelfde potentieel, maar die toevallig geen ouders hebben die lullen als brugman, op een lager schooltype terecht, terwijl dat vanwege het naar beneden getrokken niveau eigenlijk niet had gehoeven.

En zo wordt de sociale immobiliteit (wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden) in stand gehouden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2009 12:25:06 ]
pi_73206954
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:23 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Talent is niet alleen iemand die op het VWO hard en consciëntieus werkt. Hoe eerder en harder je selecteert, hoe meer je laatbloeiers e.d. uitselecteert, hoe meer je mensen met andere talenten dan voor het standaard VWO leerwerk benadeelt. Dat is niet slim.
Laatbloeiers? Ja, zo kun je het ook noemen. Ik noemen het faalhazen die niet op het juiste moment weten te presteren. Dat laatste is misschien nog wel het grootste talent dat er is.
pi_73206978
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:17 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Naja, er is in het verleden flink gedemonstreerd ( http://www.ravagedigitaal.org/1993/136/Actieoverzicht_136.htm - 1993 en http://www.martijnburg.nl(...)leerlingenstaking/26 2007 )
dag
pi_73206985
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Veel leerlingen weten nu in 6vwo al totaal niet wat voor studie ze willen gaan doen, en jij wil ze 1 of misschien zelfs 2 jaar eerder laten kiezen? Ik denk dat er dan nog veel meer foute studiekeuzes worden gemaakt.
pi_73207374
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:27 schreef raptorix het volgende:
De regering zal er dus iig over na moeten denken of er een of andere tegemoetkoming kan komen voor mensen die de zorg of het onderwijs ingaan.
pi_73207430
En maar afvragen waarom de meerderheid van de studenten zijn studie niet binnen 4 jaar afmaakt.. Nu moeten ze al veel om hun studie heen doen om rond te komen, straks is dat nog veel erger..
dag
pi_73207462
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:45 schreef Peter het volgende:
En maar afvragen waarom de meerderheid van de studenten zijn studie niet binnen 4 jaar afmaakt.. Nu moeten ze al veel om hun studie heen doen om rond te komen, straks is dat nog veel erger..
Maar dan hoef je het ook toch niet in 4 jaar af te ronden? Er is dan immers geen basisbeurs meer...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73207486
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:26 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Laatbloeiers? Ja, zo kun je het ook noemen. Ik noemen het faalhazen die niet op het juiste moment weten te presteren. Dat laatste is misschien nog wel het grootste talent dat er is.
Ach kom nou. Het is geen topsport. Het gaat erom dat mensen naar hun talent kunnen werken. De een is op zijn 15e rijper dan de ander, en wat kan mij het schelen of iemand al dan niet wat later de juiste richting vindt. Jouw methode is mensen 'straffen' als ze niet op jouw voorgeschreven moment 'pieken', dat is een vernietiging van talent, en wat is het voordeel? Daarbij negeer je mijn meer fundamentele kritiek: dat het kunstje wat doet excelleren op het VWO niet hetzelfde is wat doet excelleren in het wetenschappelijk onderzoek, of in een bepaald beroep (op academisch niveau).
pi_73207531
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar dan hoef je het ook toch niet in 4 jaar af te ronden? Er is dan immers geen basisbeurs meer...
En hoeveel denk je dat het subsidiëren van de opleiding de overheid per jaar kost? . Daar wordt ook nog flink wat geld ingepompt..
dag
pi_73207547
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:49 schreef Peter het volgende:

[..]

En hoeveel denk je dat het subsidiëren van de opleiding de overheid per jaar kost? . Daar wordt ook nog flink wat geld ingepompt..
Langer studeren dan 4 jaar was toch wel mogelijk?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73207820
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:15 schreef henkway het volgende:

[..]

nee je maakt nu dezelfde fout

De keuze ligt nu bij het kind, ga ik die schuld aan, kan ik dat of heb die kennis niet om dat terug te verdienen
Ik heb al aangegeven waarom ik dat doe. Ik noem het geen fout. Jij stelt doodleuk dat de keuze nu bij het kind ligt. Dat is natuurlijk onzin. Voor sommige kinderen is er inderdaad sprake van een groter financieel risico, namelijk diegenen waarvan de ouders niet wezenlijk wensen bij te dragen. De kinderen waarvan de ouders wel genoeg wensen bij te dragen kunnen nog gewoon onbezorgd studeren. Daardoor krijg je dus voornamelijk een scheiding tussen kinderen van wie de ouders wel bereid zijn bij te dragen en kinderen van wie de ouders dat niet zijn.
Daarnaast zie ik het aantal beroepen op de hardheidsclausule wel aanzienlijk toenemen wanneer een dergelijke maatregel wordt ingevoerd.
pi_73207955
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Langer studeren dan 4 jaar was toch wel mogelijk?
Tuurlijk, maar dat kost aan de kant van de opleider ook geld.. en waar wordt die door betaald voor een groot deel...? juist..
dag
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:38:42 #104
3542 Gia
User under construction
pi_73208749
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:44 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Veel ouders praten als brugman, hun kind moet en zal naar de havo. Leerkrachten in groep 8 worden enorm onder druk gezet en vaak zien we in de brugklas-toelatingscommissie dat een leerkracht een oorspronkelijk havo-advies later heeft veranderd in havo/vwo, of een oorspronkelijk vmbo-advies in vmbo/havo.

Een basisschool maakt er ook goede sier mee als ze kunnen melden dat er van hun school veel kinderen naar een hoog schooltype zijn gegaan.

Twee factoren waarom een basisschooladvies juist vaak eerder te hoog, dan te laag zal uitvallen.
Nee, ze worden er ook op aangekeken door middelbare scholen als kinderen te hoog ingeschat blijken te zijn. Aangezien de middelbare school dan zit met een rapportage van weet ik hoeveel doubleurs. Slechte reclame voor die middelbare school dan.

Nee, ik heb het zelf met mijn oudste meegemaakt. Achteraf had hij best havo kunnen doen, maar na een jaar brugklas vmbo-t hem nog effe doordouwen naar de havo, wetende dat dit een stuk zwaarder zal zijn, doe je dat als ouders je kind ook liever niet aan. Dan maar na de 4de klas doorstromen, denk je dan? Mocht je willen, dat wordt door de school met hand en tand bestreden/ontmoedigd. VMBO leidt op tot MBO, waarom zou je je kind dan naar de havo willen doen.

Ben achteraf blij met de keuze voor MBO, daar niet van, maar het is echt niet zo dat de SCHOLEN het hoogst mogelijke willen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:45:08 #105
3542 Gia
User under construction
pi_73208920
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Ouders zoals jij (en de figuren die voor jou zijn gezwicht) zijn juist onderdeel van het probleem.
Wat??? Ik heb het niet over mezelf. Heb wel gevraagd om de mogelijkheid mavo/havo om de keuze een jaartje uit te stellen, maar heb niks gepusht.
quote:
Door het lullen als brugman komen kinderen op hogere onderwijsvormen terecht die er eigenlijk niet horen. Daarmee trekken ze het niveau naar beneden.
Kinderen die niet de capaciteit hebben om te blokken, moet je niet naar een theoretische opleiding doen.
Kijken naar de talenten en mogelijkheden van een kind zijn veel belangrijker.
Waarom zou je een kind, met hersens, maar met meer talent in de muziek, naar een havo dwingen, terwijl er andere mogelijkheden zijn.
Onze oudste is een boekenwurm, leert makkelijk en goed, op een iets te laag niveau, maar dat zien wij niet als nadeel. De jongste leert niet, daar moeten we het beetje theorie dat hij van school MOET leren, letterlijk inrammen. Doet een praktijkgerichte opleiding, maar wil muzikant worden. En ook daar steunen we hem in.

Hoe kom je erbij dat wij ze dwingen naar zo hoog mogelijk, integendeel!!
quote:
Ondertussen komen kinderen met hetzelfde potentieel, maar die toevallig geen ouders hebben die lullen als brugman, op een lager schooltype terecht, terwijl dat vanwege het naar beneden getrokken niveau eigenlijk niet had gehoeven.

En zo wordt de sociale immobiliteit (wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden) in stand gehouden.
Nee hoor. Je bent namelijk nooit te oude om te leren. Dan wordt je maar wat later dat kwartje.
pi_73208996
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:01 schreef Monolith het volgende:

De kinderen waarvan de ouders wel genoeg wensen bij te dragen kunnen nog gewoon onbezorgd studeren.
weet je wat zo een studie kost volledig,, ??

Als je twee of drie kinderen van dezelfde leeftijd hebt?
Mijn ex vrouw (gymnasium met een 8 voor wiskunde) kon/ mocht niet studeren vroeger omdat er van de zeven kinderen al twee studeerden
Mijn ex-schoonvader was gewoon slager en de vrouw was thuis met die zeven kinderen bezig

Wil jij het die ouders kwalijk nemen als ze keuzes moeten maken?
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:54:03 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73209168
quote:
Als je echt talent wilt stimuleren dan schaf je bijvoorbeeld de studiefinanciering af, maar hanteer je daarnaast bijvoorbeeld de maatregel dat je met een VWO gemiddelde van 8 of hoger geen collegegeld hoeft te betalen. Het huidige systeem richt zich op de middelmaat, niet op talent. Ik verwacht dat het afschaffen van de basisbeurs daar alleen een element van selectie op basis van de inkomsten en uitgaven van de ouders aan toevoegt.

Goed plan. Graag zou ik daar nog iets aan willen toevoegen. Kijk niet alleen naar cijfers maar schep ook een mogelijkheid tot toelatng voor die regeling voor mensen die zich door andere zaken onderscheiden van de rest. (motivatie +bijzondere activiteiten) Of doe een toelatingstest.

Mijn cijfers waren op de middelbare niet echt denderend terwijl ik op de uni tot een van de betere studenten behoor. Cijfers op de middelbare zeggen niet alles.
pi_73209390
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:38 schreef Gia het volgende:
Nee, ze worden er ook op aangekeken door middelbare scholen als kinderen te hoog ingeschat blijken te zijn. Aangezien de middelbare school dan zit met een rapportage van weet ik hoeveel doubleurs. Slechte reclame voor die middelbare school dan.
In een mavo/havo-brugklas zitten voornamelijk kinderen van mavo-niveau. Het merendeel van die kinderen gaat na de brugklas naar de mavo. Niemand die een basisschool, die inzet op mavo/havo, erop aankijkt dat een kind, dat naar de mavo gaat, "te hoog is ingeschat". Niks slechte reclame. Het mavo-kind gaat na de mavo/havo-brugklas gewoon de weg die de meeste van zijn klasgenoten gaan.

Als een basisschool dus geen mavo/havo-advies wil geven, is dat omdat ze vrezen dat mavo te hoog gegrepen zou kunnen zijn. Of omdat ze gewoon een waardeloze inschatting maken, wat ongetwijfeld bij jouw kind het geval zal zijn geweest.
quote:
Dan maar na de 4de klas doorstromen, denk je dan? Mocht je willen, dat wordt door de school met hand en tand bestreden/ontmoedigd. VMBO leidt op tot MBO, waarom zou je je kind dan naar de havo willen doen.
Bij ons zit havo 4 vol met massa's doorstromers vanuit het VMBO. Wel stelt de school aan leerlingen die willen doorstromen eisen op cijfergebied. Het wordt niet bij elke VMBO-er die met de hakken over de sloot is geslaagd toegestaan. Er moet wel een reele kans van slagen zijn.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:11:46 #109
3542 Gia
User under construction
pi_73209668
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:48 schreef henkway het volgende:

[..]

Mijn ex vrouw (gymnasium met een 8 voor wiskunde) kon/ mocht niet studeren vroeger omdat er van de zeven kinderen al twee studeerden
Mijn ex-schoonvader was gewoon slager en de vrouw was thuis met die zeven kinderen bezig

Was bij mijn schoonmoeder ook zo. Zij wilde doorleren, maar moest gaan werken.

Dan is het toch beter als je gunstig kunt lenen. Kun je ook gewoon studeren als je ouders het niet kunnen betalen. Dat de ene dan begint met een studieschuld en de andere niet, is dan jammer. Verschil in rijk of arm krijg je toch niet weg. Ook niet met een studiebeurs voor iedereen.
pi_73209680
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:48 schreef henkway het volgende:

[..]

Voor een niet technische WO studie over het algemeen zo'n 4x1600 = 6400 euro aan collegeld en dan nog geld voor boeken / readers wanneer je volledig nominaal zou studeren. De kosten die de overheid heeft per student liggen rond de 7.000 per jaar meen ik.
quote:

Nee, ik wil die ouders überhaupt niet voor zo'n keuze stellen. Jij bent degene die ouders hier voor het blok wilt zetten.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:20:50 #111
3542 Gia
User under construction
pi_73209941
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:02 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

In een mavo/havo-brugklas zitten voornamelijk kinderen van mavo-niveau. Het merendeel van die kinderen gaat na de brugklas naar de mavo. Niemand die een basisschool, die inzet op mavo/havo, erop aankijkt dat een kind, dat naar de mavo gaat, "te hoog is ingeschat". Niks slechte reclame. Het mavo-kind gaat na de mavo/havo-brugklas gewoon de weg die de meeste van zijn klasgenoten gaan.
Ik had het ook meer over havo i.p.v. mavo. De dakpan vind ik nog wel een goede uitvinding en inderdaad worden ze daar niet op aangekeken. Maar er zijn echt ouders die vinden dat hun kinderen zo hoogbegaafd zijn dat ze makkelijk naar het vwo moeten kunnen, terwijl de school denkt aan VMBO-basis. Ongelogen, zo'n geval was er in groep 8 bij onze oudste in de klas.
En schijnbaar zijn er ook fokkers die menen dat elk kind het VWO aan moet kunnen. Als ze maar willen en hard hun best doen.
Ook zie je vaak dat ouders hun kinderen een klas willen laten overslaan op de basisschool en dan blijven ze een paar jaar later zitten.
quote:
Als een basisschool dus geen mavo/havo-advies wil geven, is dat omdat ze vrezen dat mavo te hoog gegrepen zou kunnen zijn. Of omdat ze gewoon een waardeloze inschatting maken, wat ongetwijfeld bij jouw kind het geval zal zijn geweest.
[..]

Bij ons zit havo 4 vol met massa's doorstromers vanuit het VMBO. Wel stelt de school aan leerlingen die willen doorstromen eisen op cijfergebied. Het wordt niet bij elke VMBO-er die met de hakken over de sloot is geslaagd toegestaan. Er moet wel een reele kans van slagen zijn.
Onze oudste had echt mooie cijfers op zijn eindlijst, was ook een leerling met een goede instelling, maar werd toch ontmoedigd door de decaan om naar de havo te gaan. MBO was een veel betere keuze. Havo was zo moeilijk, slechts weinigen zouden dat halen, dat moest ie niet willen. Hij was er van onder de indruk en stapte ervan af.
Achteraf ben ik er wel blij om, omdat hij nu na een jaar onderwijsassistent al tot de conclusie is gekomen dat hij niet het onderwijs in wil. Had hij havo gedaan dan was hij daar pas over 3 jaar, 1e jaar pabo, achter gekomen.
pi_73211577
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat??? Ik heb het niet over mezelf. Heb wel gevraagd om de mogelijkheid mavo/havo om de keuze een jaartje uit te stellen, maar heb niks gepusht.
Oh? Je schreef anders dit:
quote:
Ouders moeten praten als brugman als ze hun kind een niveau hoger op de brugklas willen hebben.
(...)
Daardoor dacht ik dat je het wel over jezelf had. Maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben.
  dinsdag 29 september 2009 @ 15:34:14 #113
3542 Gia
User under construction
pi_73212248
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh? Je schreef anders dit:
[..]

Daardoor dacht ik dat je het wel over jezelf had. Maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben.
Die ervaring, lees even terug is enerzijds dat de school een kind liever lager plaatst om niet op de vingers getikt te worden als er teveel blijven zitten, doordat ze te hoog zitten.
Ik heb niet aangedrongen, wel gevraagd om een kans op de dakpanklas. Zelfs dat was al teveel gevraagd.

Overigens was er ook een andere school die geen brugklas VMBO-t had op dat moment, maar wel die dakpanklas. Zouden we hem naar die school willen doen, DAN kreeg hij wel dakpan advies.

Oftewel, ik bedoelde daar dat het mijn ervaring is dat scholen kinderen liever lager adviseren dan hoger.

Aan de andere kant heb ik dus ook meegemaakt dat ouders stennis schopten in groep 8, omdat ze vonden dat hun kind naar het VWO moest, terwijl de school aan VMBO-B dacht.
pi_73213875
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Voor een niet technische WO studie over het algemeen zo'n 4x1600 = 6400 euro aan collegeld en dan nog geld voor boeken / readers wanneer je volledig nominaal zou studeren. De kosten die de overheid heeft per student liggen rond de 7.000 per jaar meen ik.
Het kan pas 7000 euro per jaar zijn, maar als je wilt dat de burger dit zelf betaald dan moeten de belastingen naar beneden. Anders is het simpelweg onmogelijk om na je studie de studieschuld terug te betalen.
pi_73214461
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het kan pas 7000 euro per jaar zijn, maar als je wilt dat de burger dit zelf betaald dan moeten de belastingen naar beneden. Anders is het simpelweg onmogelijk om na je studie de studieschuld terug te betalen.
In landen waar dergelijke studieschulden normaal zijn wordt er over het algemeen ook iets minder genivelleerd inderdaad.
pi_73215120
Ik denk dat het afschaffen van de basisbeurs invloed kan hebben op de prestaties van excellente studenten. Als je moet kiezen tussen een Honoursprogramma volgen of een aanzienlijk lagere studieschuld omdat je meer tijd hebt om bij te verdienen als je zo'n programma niet volgt zullen er vast een aantal zijn die dan niet kiezen voor extra verdieping in hun studie.

En dat is toch wat over het algemeen belangrijk wordt gevonden, presteren in het onderwijs?

Ik heb niet alles doorgelezen, misschien ben ik wel spuit 11.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:11:35 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73215274
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:06 schreef Sinceria het volgende:
Ik denk dat het afschaffen van de basisbeurs invloed kan hebben op de prestaties van excellente studenten. Als je moet kiezen tussen een Honoursprogramma volgen of een aanzienlijk lagere studieschuld omdat je meer tijd hebt om bij te verdienen als je zo'n programma niet volgt zullen er vast een aantal zijn die dan niet kiezen voor extra verdieping in hun studie. En dat is toch wat over het algemeen belangrijk wordt gevonden, presteren in het onderwijs?

Ik heb niet alles doorgelezen, misschien ben ik wel spuit 11.

Ik wet niet hoeveel % ex HP ers meer verdienen dan mensen die dat niet hebben gedaan. Zal dit uit kunnen als je het vergelijkt met een baantje bij de Mac?

Er zijn heel veel mensen die dan twijfelen tussen natuurkunde en blaat-o-logie. Omdat ze onzeker zijn of ze natuurkunde aan kunnen want iedereen zegt dat het Perl zwaar is.

En als ze alles zelf moeten ophoesten dan toch blaat-o-logie kiezen want bij falen is de strop heel groot. De technische studies zullen weer kleiner worden en weer 99% man, zoals vroeger.
pi_73215308
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:56 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Van het geld dat je meer verdiend door het hebben gevolgd van een studie wordt ook al aardig wat afgeroomd door de overheid.
Ja lang leve de overheid, jullie klagen er allemaal over, maar als het in je eigen straatje komt, namelijk de studie financiering dan is het in 1 keer niet eerlijk. En altijd dat gezeik over HRA, de eerste 4 jaar dat je in je huis zit vallen al weg ten opzichte van de overdrachts belasting. En dan heb ik het nog niet eens over ontroerend goed belasting.

Gewoon alle regelingen afschaffen, als je wilt studeren ga je daar maar zelf een investeerder voor zoeken, en niet van mijn centen in de kroeg hangen.
pi_73215332
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:35 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Wie gaat er dan bepalen wat een 'nuttige' studie is en wat niet?
Dat mag je zelf doen, als jij antropologie nuttig vind, dan mag je zelf de afweging maken of je 50K wilt uitgeven voor een studie waar geen eens werk voor is.
pi_73215381
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:16 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Man, er wordt al meer dan 20 jaar zwaar bezuinigd op het hoger onderwijs (en het wetenschappelijk onderzoek). Maar o wee als de babyboomers ook moeten gaan bijdragen. Dat is opeens schandelijk. Die mentaliteit van na ons de zondvloed, echt er is nog nooit zo'n asociale generatie geweest.
Er wordt op alles bezuinigt, terwijl je steeds meer belasting betaald, maar als het hier serieus over libertarisme gaat, dan roept 90 procent: Ja maar de overheid is zo slecht nog niet, yeah dream on
pi_73215423
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:56 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Daarbij zijn de inkomensverschillen in Nederland toch al relatief klein, en wordt het (per uur) nog verder verkleind door het feit dat veel hoger opgeleiden vrij veel uren maken.
Hoger opgeleiden maken juist weinig uren, ontzettend veel hoog opgeleide vrouwen gaan al jong stoppen met werken en kinderen werpen, daarnaast is het fiscaal heel onaantrekkelijk om meer te werken.
pi_73215457
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik wet niet hoeveel % ex HP ers meer verdienen dan mensen die dat niet hebben gedaan. Zal dit uit kunnen als je het vergelijkt met een baantje bij de Mac?

Er zijn heel veel mensen die dan twijfelen tussen natuurkunde en blaat-o-logie. Omdat ze onzeker zijn of ze natuurkunde aan kunnen want iedereen zegt dat het Perl zwaar is.

En als ze alles zelf moeten ophoesten dan toch blaat-o-logie kiezen want bij falen is de strop heel groot. De technische studies zullen weer kleiner worden en weer 99% man, zoals vroeger.
Honoursstudenten gaan vaker dan andere studenten verder in onderzoek. Om voor een onderzoeksmaster in aanmerking te komen moet je namelijk gepresteerd hebben. Zo'n baan verdient over het algemeen niet denderend veel.

Terugloop van het aantal mensen dat wetenschappelijk onderzoek doet, dat zal ons land goed doen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:18:05 #123
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73215461
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hoger opgeleiden maken juist weinig uren, ontzettend veel hoog opgeleide vrouwen gaan al jong stoppen met werken en kinderen werpen, daarnaast is het fiscaal heel onaantrekkelijk om meer te werken.
Ja dat werpen kun je natuurlijk beter aan de Tokkies overlaten.
pi_73215495
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja dat werpen kun je natuurlijk beter aan de Tokkies overlaten.
Liever niet, maar vind je het gek met een overheid die het stimuleert om veel koters te krijgen.
pi_73215551
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Liever niet, maar vind je het gek met een overheid die het stimuleert om veel koters te krijgen.
Is niet zo raar, aangezien ons geboortecijfer nogal laag is. Meer kinderen = meer mensen om de last over te verdelen als de vergrijzing totaal toeslaat.

Edit:

Maar das een beetje offtopic.
pi_73215756
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Gelukkig is dat bij laagopgeleide vrouwen niet het geval.
pi_73215780
He ja, laten we ons niets aantrekken van het klimaatprobleem en de overbevolking op de wereld, maar in plaats daarvan doen alsof Nederland het centrum van het universum is en dat er vooral foksubsidies moeten zijn omdat er in dit kleine gebiedje tijdelijk wat meer ouderen rondlopen.

Ja, dit was ook offtopic
pi_73215902
Ik zal weer even ontopic gaan: de stufi is de afgelopen jaren al zo gigantisch ingekrompen, dat elke student ook nu al een flinke eigen investering moet doen. Hetzij in geld, hetzij in tijd (veel erbij werken). Of de ouders van de student moeten een flinke investering doen. Hoe dan ook, de overheid draagt veel minder bij dan vroeger.

Van mij mogen die laatste restjes van een toch al verkloot systeem best afgeschaft. En als het dan vervangen wordt door een verstandiger systeem, waarbij getalenteerde studenten een fatsoenlijke beurs krijgen, in plaats van een flutbedragje omdat er ook eenzelfde flutbedragje naar een stel hersenloze bralapen uit het Gooi moet, juich ik het toe. Ik durf alleen niet al te hard uit te gaan van een verstandig systeem, vooral als ik de overheid hoor praten over '50% hogeropgeleiden'.
pi_73215910
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:31 schreef ShadyLane het volgende:
He ja, laten we ons niets aantrekken van het klimaatprobleem en de overbevolking op de wereld, maar in plaats daarvan doen alsof Nederland het centrum van het universum is en dat er vooral foksubsidies moeten zijn omdat er in dit kleine gebiedje tijdelijk wat meer ouderen rondlopen.

Ja, dit was ook offtopic
Ik ben er persoonlijk ook niet voor, vind het een veel beter idee om bijvoorbeeld veel jonge buitenlanders te importeren. Maar zie dat er maar eens doorheen te krijgen.

Ik ben weg.
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:36:58 #130
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_73215928
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:36 schreef ShadyLane het volgende:

Van mij mogen die laatste restjes van een toch al verkloot systeem best afgeschaft. En als het dan vervangen wordt door een verstandiger systeem, waarbij getalenteerde studenten een fatsoenlijke beurs krijgen, in plaats van een flutbedragje omdat er ook eenzelfde flutbedragje naar een stel hersenloze bralapen uit het Gooi moet, juich ik het toe. Ik durf alleen niet al te hard uit te gaan van een verstandig systeem, vooral als ik de overheid hoor praten over '50% hogeropgeleiden'.
pi_73215943
quote:
Ik zal weer even ontopic gaan: de stufi is de afgelopen jaren al zo gigantisch ingekrompen, dat elke student ook nu al een flinke eigen investering moet doen. Hetzij in geld, hetzij in tijd (veel erbij werken). Of de ouders van de student moeten een flinke investering doen. Hoe dan ook, de overheid draagt veel minder bij dan vroeger.

Hier ben ik het zeker mee eens trouwens.
pi_73219871
quote:

dat denk ik ook ja
daarnaast zullen banken, kerken en gezondheid- en andere stichtingen ook beurzen gaan financieren, dus is het lobbyen geblazen, punt is dat men in JOUW moet geloven, dus je moet wel wat kunnen.
pi_73220473
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Gelukkig is dat bij laagopgeleide vrouwen niet het geval.
Nee maar daar hebben we geen 100k studie in investeert
pi_73220486
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:21 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Is niet zo raar, aangezien ons geboortecijfer nogal laag is. Meer kinderen = meer mensen om de last over te verdelen als de vergrijzing totaal toeslaat.

Edit:

Maar das een beetje offtopic.
Dat is echt zo een domme opmerking, en zelfs veel politici roepen dit, weet je wat een Ponzi scheme is?

Hier,
pi_73220625
Toen ik studeerde, 16 jaar geleden, was de basisbeurs voor thuiswonenden iets van 159 gulden per maand.
En er was ook nog een max wat je mocht bijverdienen. Iets van 6.000 gulden per jaar of zo.

Ik vind het helemaal niet zo slecht geworden. Volgens mij is er niet zo heel veel gekort in de afgelopen 16 jaar...of vergis ik me???
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73220761
Je krijgt in elk geval een jaar minder studiefinanciering, de beurs is (denk ik) niet met de stijgende prijzen van collegegeld, kamerhuur en levensonderhoud mee gestegen. Verder weet ik niet of het qua bedrag veel slechter is geworden. De voorwaarden zijn wel aangescherpt: niet binnen 10 jaar een diploma betekent alles terugbetalen.

Ik zou bij god niet meer weten hoeveel ik destijds kreeg trouwens.
pi_73220773
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:15 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat is echt zo een domme opmerking, en zelfs veel politici roepen dit, weet je wat een Ponzi scheme is?

Hier, [ afbeelding ]
Veel kinderen nemen als oudedagsvoorziening, zoals in India of Afrika, is inderdaad een dom ponzi-scheme.

Maar je hebt toch een bepaalde hoeveelheid kinderen nodig om ervoor te zorgen dat de samenleving blijft voortbestaan, dat het bevolkingsaantal in stand blijft. In de meeste Europese landen wordt dat aantal kinderen al niet meer gehaald, en Nederland gaat ook die kant op.
pi_73220887
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:22 schreef ShadyLane het volgende:
Je krijgt in elk geval een jaar minder studiefinanciering, de beurs is (denk ik) niet met de stijgende prijzen van collegegeld, kamerhuur en levensonderhoud mee gestegen. Verder weet ik niet of het qua bedrag veel slechter is geworden. De voorwaarden zijn wel aangescherpt: niet binnen 10 jaar een diploma betekent alles terugbetalen.

Ik zou bij god niet meer weten hoeveel ik destijds kreeg trouwens.
Ik weet ook niet meer wat ik toen der tijd als uitwonende kreeg. Maar ik weet wel dat ik er ook bij moest werken, wilde ik niet allerlei leningen aan gaan.
En natuurlijk is de tempobeurs erbij gekomen. Maar dat vind ik niet slecht.
Kwa bedrag is het niet zoveel lager geworden, btw.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73220891
Nou waren we zo mooi weer ontopic! Nog 1 keer dan: de wereldbevolking groeit nog explosief, met alle gevolgen van dien voor het klimaat. Het lijkt mij kortzichtig om intussen hier een premie op kinderen krijgen te zetten omdat op dit kleine stukje aardbol er wat minder geboortes zijn. Hoe maak je je wereld kapot, les 1.
pi_73220970
Ja, erbij werken of lenen moest in mijn tijd (1992-1998) ook al. En toen was de beursduur 5 jaar (voorheen 6, meen ik).
pi_73221049
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:28 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, erbij werken of lenen moest in mijn tijd (1992-1998) ook al. En toen was de beursduur 5 jaar (voorheen 6, meen ik).
Dat lag nou net aan de studie of het 5 of 6 jaar was wat je kreeg.
In ieder geval moest je jonger dan 30 zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:30:39 #142
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73221058
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja lang leve de overheid, jullie klagen er allemaal over, maar als het in je eigen straatje komt, namelijk de studie financiering dan is het in 1 keer niet eerlijk. En altijd dat gezeik over HRA, de eerste 4 jaar dat je in je huis zit vallen al weg ten opzichte van de overdrachts belasting. En dan heb ik het nog niet eens over ontroerend goed belasting.

Gewoon alle regelingen afschaffen, als je wilt studeren ga je daar maar zelf een investeerder voor zoeken, en niet van mijn centen in de kroeg hangen.
Tss, dat zijn jouw woorden.

Ik zou het niet erg vinden als studiekosten omhoog zouden gaan, alleen níet onder het huidige belastingklimaat.
Vampire Romance O+
pi_73221117
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Veel kinderen nemen als oudedagsvoorziening, zoals in India of Afrika, is inderdaad een dom ponzi-scheme.

Maar je hebt toch een bepaalde hoeveelheid kinderen nodig om ervoor te zorgen dat de samenleving blijft voortbestaan, dat het bevolkingsaantal in stand blijft. In de meeste Europese landen wordt dat aantal kinderen al niet meer gehaald, en Nederland gaat ook die kant op.
Ik vind het nogal asociaal om er vanuit te gaan dat als ik bejaard ben dat ik dan afhankelijk ben van de jeugd, ik wil gewoon me eigen pensioen bij elkaar sparen, het is toch van de zotte dat politici echt zo redeneren? En als het op mankracht aankomt, lekker boeie, zijn er hier geen mensen dan laat ik me wel lekker verzorgen onder een palmboom in een tropisch oord.
pi_73221252
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:30 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Tss, dat zijn jouw woorden.

Ik zou het niet erg vinden als studiekosten omhoog zouden gaan, alleen níet onder het huidige belastingklimaat.
Er worden ook continue 2 zaken door elkaar gehaald:

-Investeren in Kenniseconomie
-Investeren in studenten

-Het eerste lijkt me opzich verstandig, het zal op den lange duur gewoon geld opleveren.
-Het tweede, tegenwoordig vind bijna iedereen dat ie moet studeren, en dan ook nog op WO onderwijs, gevolg is dat er verschraling ontstaat, immers je kan het niet maken dat 60% het niet zou halen, gevolg de kwaliteit wordt naar beneden geschroefd, zodat 80% het haalt. Leuk en aardig maar hier win je dus niet veel mee. Ik spreek af en toe mensen die WO afgestudeerd zijn, die een simpel iets als het Monty Hall probleem niet kunnen bevatten.
pi_73221257
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik vind het nogal asociaal om er vanuit te gaan dat als ik bejaard ben dat ik dan afhankelijk ben van de jeugd, ik wil gewoon me eigen pensioen bij elkaar sparen, het is toch van de zotte dat politici echt zo redeneren? En als het op mankracht aankomt, lekker boeie, zijn er hier geen mensen dan laat ik me wel lekker verzorgen onder een palmboom in een tropisch oord.
Oh, dat ben ik helemaal met je eens.
Geen AOW voor rijke mensen!
Maar aan de andere kant kan ook heel boos worden dat mijn zuur verdiende particuliere pensioen kennelijk ook automatisch van 65 naar 67 omhoog gaat...terwijl ik een 1 op 1 afspraak heb met de pensioenmij...dat heeft niets met de aow te maken, mi.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73221868
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, dat ben ik helemaal met je eens.
Geen AOW voor rijke mensen!
Maar aan de andere kant kan ook heel boos worden dat mijn zuur verdiende particuliere pensioen kennelijk ook automatisch van 65 naar 67 omhoog gaat...terwijl ik een 1 op 1 afspraak heb met de pensioenmij...dat heeft niets met de aow te maken, mi.
Leuk he een overheid? Met een bedrijf kan je afspraken maken, als die niet nagekomen worden, dan span je een rechtzaak aan, en kan je je gelijk halen. Bij een overheid is dat onmogelijk. Maar ik zeg, probeer jij eens eenzijdig een afspraak met de overheid aan te gaan, wedden dat ze je uiteindelijk van je bed lichten en gijzelen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:06:02 #147
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73222275
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er worden ook continue 2 zaken door elkaar gehaald:

-Investeren in Kenniseconomie
-Investeren in studenten

-Het eerste lijkt me opzich verstandig, het zal op den lange duur gewoon geld opleveren.
-Het tweede, tegenwoordig vind bijna iedereen dat ie moet studeren, en dan ook nog op WO onderwijs, gevolg is dat er verschraling ontstaat, immers je kan het niet maken dat 60% het niet zou halen, gevolg de kwaliteit wordt naar beneden geschroefd, zodat 80% het haalt. Leuk en aardig maar hier win je dus niet veel mee. Ik spreek af en toe mensen die WO afgestudeerd zijn, die een simpel iets als het Monty Hall probleem niet kunnen bevatten.
Het is me niet precies duidelijk waarom het duurder maken ervoor zou zorgen dat juist de betere/slimmere studenten door zouden gaan. Het risico op het terug moeten betalen van de huidige beurs is al genoeg reden voor studenten om te stoppen als de situatie uitzichtloos is.

Als je een flinke schuld om je nek hebt hangen ga je eerder juist langer door, want je moet dan koste wat kost slagen om ooit die schuld op een normale manier af te kunnen betalen. Het is een ilusie om te verwachten dat hoge studiekosten vooraf mensen beter over een studie laat nadenken. Vaak is dat het probleem niet zo pretstudies uitgezonderd, maar daar doel je niet op gezien je opmerking over niveau. Het punt is dat mensen vooraf maar erg moeilijk blijken in te kunnen schatten of ze het gaan halen of niet. Zowel sterke over- als onderschatting komt voor.
Vampire Romance O+
pi_73222496
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:06 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Het is me niet precies duidelijk waarom het duurder maken ervoor zou zorgen dat juist de betere/slimmere studenten door zouden gaan. Het risico op het terug moeten betalen van de huidige beurs is al genoeg reden voor studenten om te stoppen als de situatie uitzichtloos is.
Omdat je wel 3 keer zult bedenken een studie te beginnen als er een behoorlijk bedrag tegenover staat.
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:29:37 #149
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73223223
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat je wel 3 keer zult bedenken een studie te beginnen als er een behoorlijk bedrag tegenover staat.
Precies, dus mensen die zichzelf onderschatten zullen het eerder niet doen, en degenen die zichzelf overschatten zullen wel starten.

Ik noem twee uitersten. De ietwat introverte en onzekere beta nerd die al z'n vrije tijd achter een computer doorbrengt, of die pientere maar ook weer niet zo enorm intelligente commerciele-economieknul met die grote bek.

Wie denk je dat eerder start? En wie zou een betere student zijn?
Vampire Romance O+
pi_73223569
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:29 schreef MouseOver het volgende:
Wie denk je dat eerder start? En wie zou een betere student zijn?
Je zou mensen gewoon na hun eindexamen een test kunnen laten doen of ze wel over de juiste capaciteiten beschikken.
pi_73223749
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Leuk he een overheid? Met een bedrijf kan je afspraken maken, als die niet nagekomen worden, dan span je een rechtzaak aan, en kan je je gelijk halen. Bij een overheid is dat onmogelijk. Maar ik zeg, probeer jij eens eenzijdig een afspraak met de overheid aan te gaan, wedden dat ze je uiteindelijk van je bed lichten en gijzelen?
Ik heb een hypotheek afgesloten voor de lange termijn...dus ik weet alles over de onbetrouwbare overheid...daar hoef jij me niets over te vertellen...
Helaas...dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:45:39 #152
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73223849
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je zou mensen gewoon na hun eindexamen een test kunnen laten doen of ze wel over de juiste capaciteiten beschikken.
Dat vroeg ik niet. Daarbij is dat een lapmiddeltje en zullen mensen de uitslag daarvan ook subjectief bekijken.

Ik laat nu met opzet sociaal-economische achtergrond buiten beschouwing, want dat zou eea nog verder vertekenen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Vampire Romance O+
pi_73225441
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dan kun je net zo goed het eindexamen afschaffen aangezien dat dan kennelijk niks meer zegt.
pi_73226994
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:49 schreef Peter het volgende:

[..]

Waarom eisen hogescholen eigenlijk ook zo gigantisch veel geld? Van Universiteiten kan ik het nog wel begrijpen i.v.m. onderzoek en andere zaken, maar hogescholen? Een student op een hogeschool kost echt niet 7/8/9/-000 euro op jaarbasis (9 maanden!).

Onderwijs kan eigenlijk veel goedkoper en efficiënter, waarom nog papierenboeken van tientallen euro’s en niet gewoon gratis e-books verstrekken of niet meer gebruik maken van virtuele college’s. Afschaffen van onzinvakken op het HBO zal ook een hoop geld schelen (persoonlijke ontwikkelingsplan en dat soort zaken). Een HBO Bachelor programma kan ook makkelijk van vier jaar naar drie jaar, dit zouden Havisten en MBO-4’ers makkelijk aankunnen, het gaat daar echt op een belachelijk laag tempo vergeleken met het WO.
Op het HBO wordt veel geld verspilt en weinig kwaliteit geleverd.
pi_73227720
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat vroeg ik niet. Daarbij is dat een lapmiddeltje en zullen mensen de uitslag daarvan ook subjectief bekijken.

Ik laat nu met opzet sociaal-economische achtergrond buiten beschouwing, want dat zou eea nog verder vertekenen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Ja en zo kunnen we iedereen wel tot in de dood een handje boven het hoofd houden. Echt talent komt echt wel bovendrijven.
pi_73227788
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:21 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Dan kun je net zo goed het eindexamen afschaffen aangezien dat dan kennelijk niks meer zegt.
Precies, ik ben zelf bewust niet gaan studeren omdat mijn interesse dermate breed was dat ik daar geen zin in had, neemt niet weg dat ik op veel gebieden een redelijk hoog kennis niveau heb door zelfstudie.
pi_73229114
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 22:49 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Waarom eisen hogescholen eigenlijk ook zo gigantisch veel geld? Van Universiteiten kan ik het nog wel begrijpen i.v.m. onderzoek en andere zaken, maar hogescholen? Een student op een hogeschool kost echt niet 7/8/9/-000 euro op jaarbasis (9 maanden!).

Onderwijs kan eigenlijk veel goedkoper en efficiënter, waarom nog papierenboeken van tientallen euro’s en niet gewoon gratis e-books verstrekken of niet meer gebruik maken van virtuele college’s. Afschaffen van onzinvakken op het HBO zal ook een hoop geld schelen (persoonlijke ontwikkelingsplan en dat soort zaken). Een HBO Bachelor programma kan ook makkelijk van vier jaar naar drie jaar, dit zouden Havisten en MBO-4’ers makkelijk aankunnen, het gaat daar echt op een belachelijk laag tempo vergeleken met het WO.
Op het HBO wordt veel geld verspilt en weinig kwaliteit geleverd.
Uitgaven per leerling in gesubsidieerd onderwijs

Speciaal onderwijs maar afschaffen dan. Dat is pas een negatieve investering.
pi_73229414
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:42 schreef Bestolene het volgende:

[..]

Uitgaven per leerling in gesubsidieerd onderwijs
[ afbeelding ]

Speciaal onderwijs maar afschaffen dan. Dat is pas een negatieve investering.
10.000¤ voor een MBO jaartje

Waar gaat dat geld in vredesnaam heen
pi_73230782
tvp morgen doorlezen.
pi_73231272
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:52 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

10.000¤ voor een MBO jaartje

Waar gaat dat geld in vredesnaam heen
Dan heb je een werkplek beheerder, die de hele dag op fok loopt te klagen dat ze leraar niet weet hoe ie office moet installeren, en dat ze merendeel van de dag op hyves lopen kletsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')