abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73174241
De peilingen van het laatste moment geven een grote versnippering (juich ik toe als democraat) aan. Er zijn geen echt grote partijen meer en veel middelgrote. De PvdA staat historisch laag op 14 zetels en D66 historisch hoog op 24.

De vraag is wat voor kabinet er zou moeten komen, mochten de laatste peilingen de verkiezingsuitslag worden dan wel als er slechts kleine veranderingen plaatsvinden t.o.v. deze peiling:

in zetels Tweede Kamer TK 2006
CDA 41 29 28
PvdA 33 15 14
SP 25 13 15
VVD 22 18 17
PVV 9 28 27
Groen Links 7 13 13
ChristenUnie 6 6 7
D66 3 23 24
SGP 2 2 2
PvdDieren 2 2 2
Trots op NL 1 1
Totaal 150 150 150
CDA+PVDA+ChristenUnie 80 50 49

============

"Mogelijkheden":
  • CDA (28) - PVV (27) - VVD (17) = 72 (minderheidskabinet, met kleine verschuivingen de meest reeele uitslag)
  • CDA (28) - D66 (24) - VVD (17) - GroenLinks (13) = 82 (liberaal + CDA, redelijke mogelijkheid, al zal GroenLinks soms botsen met CDA, soms met VVD)
  • D66 (24) - VVD (17) - PvdA (14) - GroenLinks (13) - SP (15) = 83 (regenboogcordon sanitaire tegen PVV en CDA, de 2 grootste partijen, niet-reeel dus, bovendien gaan SP en VVD niet samen)
  • CDA (28) - D66 (24) - VVD (17) - PvdA (14) = 83 (Paars + CDA, op zich qua ideologie nog wel te doen, maar qua slagkracht niet. Winnaar D66 zou dom zijn om met 3 verliezers te gaan)
  • CDA (28) - PVV (27) - VVD (17) - CU (7) = 79 (probleem: CU en PVV gaan niet samen)

Conclusie: Niets is op dit moment haalbaar. Met kleine verschuivingen zou de optie CDA-VVD-PVV kunnen, maar de PVV heeft nooit genoeg Kamerleden die iets kunnen, laat staan ministers.

Mijn favoriete (anti-PvdA-CDA-CU) kabinet zou zijn: VVD (17) - D66 (24) - GroenLinks (13) = 54.
  • The only limit is your own imagination
    Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
    pi_73174395
    De huidige stromingen zetten nog wel wat door denk ik....
    GL, D66 en ik denk toch ook de PvdA winnen nog wel wat, maar of het genoeg is voor een liberale coalitie zoals jij voorstelt of Paars + GL....

Wat betreft CDA en Wilders kun je alleen maar hopen dat ze nog wat zakken, maar dat gaan we zien.

Iig, tussenpeilingen zijn altijd versnipperder. Dat er mensen zijn die de vorige keer CDA hebben gestemd en nu niet weten of het SP, GL, Wilders of D66 wordt (groot gedeelte is nu zwevend) is natuurlijk wel een trieste situatie, en zegt e.e.a. over hoe droevig het is gesteld met het onderwijs.
    [quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
    Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
    pi_73174567
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 10:42 schreef Kjerring het volgende:
    De huidige stromingen zetten nog wel wat door denk ik....
    GL, D66 en ik denk toch ook de PvdA winnen nog wel wat, maar of het genoeg is voor een liberale coalitie zoals jij voorstelt of Paars + GL....

Wat betreft CDA en Wilders kun je alleen maar hopen dat ze nog wat zakken, maar dat gaan we zien.

Iig, tussenpeilingen zijn altijd versnipperder. Dat er mensen zijn die de vorige keer CDA hebben gestemd en nu niet weten of het SP, GL, Wilders of D66 wordt (groot gedeelte is nu zwevend) is natuurlijk wel een trieste situatie, en zegt e.e.a. over hoe droevig het is gesteld met het onderwijs.
    Ik heb zeker een grotere hekel aan de PvdA dan aan Wilders. Wilders is een goeie oppositiepartij (net als de SP en de PvdD dat zijn), maar niet geschikt voor in een coalitie.

Ik wil ten alle tijde voorkomen dat de PvdA EN het CDA, de grote nietsdoende grijze middenpartijen, in de regering komen. Een regering met in ieder geval VVD en D66 zou ik wel waarderen, ik zweef een beetje tussen deze twee in, met een vleugje Wilders.

Ik blijf het bizar vinden dat we in het ooit zo progressieve Nederland een partij in de regering hebben die letterlijk homoseksualiteit afwijst, drugs wil verbieden en het liefst abortus ook af wil schaffen. Dat is onverteerbaar voor mij. Maar ook de andere twee zijn een doorn in het oog.

Maar het wordt heel interessant als er nu verkiezingen zouden zijn.

Ik zie de PVV nog wel zakken en hopelijk groeien D66 en VVD nog wat. De neofascistische PvdA mag voor mij helemaal verdwijnen. Een partij met een progressieve vleugel die kritiekloos in een kabinet met gristenfundamentalisten stapt, is geen steun waard.
    The only limit is your own imagination
    Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_73177837
    Een minderheidskabinet met gedoogsteun is ook nog een optie. In Canada en Denemarken schijnt dat best goed te werken.
    pi_73177938
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:10 schreef doubleyouteaare het volgende:
    Een minderheidskabinet met gedoogsteun is ook nog een optie. In Canada en Denemarken schijnt dat best goed te werken.
    Gedoogsteun om de PVV aan de macht te krijgen zie ik totaal niet gebeuren. Alleen misschien om het kabinet te zien klappen (want dat zal dan snel gebeuren zonder goeie kandidaten).

Gedoogsteun voor een Paars+GroenLinks zou nog kunnen.

pi_73178022
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Gedoogsteun om de PVV aan de macht te krijgen zie ik totaal niet gebeuren. Alleen misschien om het kabinet te zien klappen (want dat zal dan snel gebeuren zonder goeie kandidaten).

Gedoogsteun voor een Paars+GroenLinks zou nog kunnen.
    En CDA (28) - D66 (24) - VVD (17) - GroenLinks (13).
    Daarnaast zullen er nog wel wat verschuivingen komen. PVV zal wat minder stemmen krijgen, PvdA waarschijnlijk wel wat meer. Hoewel dat gissen blijft natuurlijk.
    pi_73178050
    Conclusie: een volgende coalitie gaat elkaar net zo in de houdgreep houden en daardoor besluiteloos zijn als de huidige?
    pi_73178374
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:19 schreef DennisMoore het volgende:
    Conclusie: een volgende coalitie gaat elkaar net zo in de houdgreep houden en daardoor besluiteloos zijn als de huidige?
    We zijn er nog niet. Er kan heul veul gebeuren tussen nu en de kamerverkiezingen.
    The problem is not the occupation, but how people deal with it.
    pi_73179292
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:19 schreef DennisMoore het volgende:
    Dat is wel de uitwerking waarschijnlijk. Of het wordt een rechts-conservatieve coalitie met CDA-PVV en VVD, of er moet flink wat veranderen in de zetelaantallen wil er een andere 3-partijen coalitie ontstaan.

pi_73179309
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:30 schreef waht het volgende:

[..]

We zijn er nog niet. Er kan heul veul gebeuren tussen nu en de kamerverkiezingen.
    Ja, dat is de makkelijkste oplossing. Maar weinig interessant. Discussie doe je op basis van voorspellingen en resultaten uit het verleden, niet van "morgen kan er ook een meteoriet inslaan".

pi_73179880
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 14:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, dat is de makkelijkste oplossing. Maar weinig interessant. Discussie doe je op basis van voorspellingen en resultaten uit het verleden, niet van "morgen kan er ook een meteoriet inslaan".
    Beetje domme opmerking.
    Voorspellen is juist "makkelijk" en helemaal niet interessant. Als de verkiezingen zijn geweest wordt de taart verdeelt en kun je pas zaken uiteen zetten.

Deze peilingen geven voer voor voorspellingen zoals "morgen kan er een meteoriet inslaan".
    pi_73180110
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 13:18 schreef doubleyouteaare het volgende:

[..]

En CDA (28) - D66 (24) - VVD (17) - GroenLinks (13).
    Daarnaast zullen er nog wel wat verschuivingen komen. PVV zal wat minder stemmen krijgen, PvdA waarschijnlijk wel wat meer. Hoewel dat gissen blijft natuurlijk.
    Dat kon nog weleens tegen gaan vallen voor de PvdA. De PvdA hoeft met deze peilingen sowieso niet meer te rekenen op stemmen van mensen die eenmaal in het stemhokje toch maar liever op een grotere partij stemmen.

Natuurlijk is het wel zo dat de PvdA pas daadwerkelijk campagne kan gaan voeren nadat het huidige kabinet is opgeblazen, terwijl D'66 en de PVV nu al doorlopend campagne kunnen voeren met hun eigen standpunten zonder rekening te hoeven houden met een coalitiepartner. Zodra ze wél campagne kunnen voeren kunnen ze wellicht opkrabbelen. Maar als de PvdA in de peilingen evenveel zetels heeft als GroenLinks of de SP en ruim minder dan D'66, zal het nog niet gemakkelijk zijn om weer op te krabbelen. Ook al omdat de bestaande economische crisis en de besluiteloosheid binnen de regering straks als de verkiezingen naderen een loden last zullen zijn tijdens de campagne.
    pi_73187477
    CDA(28) + VVD(17) + D66(24) + CU(7) = 76

Dit lijkt me niet eens zo'n onwaarschijnlijke coalitie op het moment.
    “Wer Heilt hat Recht."
    August Bier
    pi_73187669
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:49 schreef Lord_Colchis het volgende:

VVD & CU? Neh..
    pi_73187781
    Hier nog 2 peilingen aangezien dat toch wel veel verschil maakt (en ik heb het niet zo op de Hond ). Maar dan nog zitten veel partijen ergens tussen de 15 en 35 zetels wat een coalitie met 2 of 3 partijen erg lastig maakt.

http://www.politiekebarometer.nl/

http://www.tns-nipo.com/p(...)_dieptepunt_0909.htm
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_73187877
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:53 schreef sneakypete het volgende:

[..]

VVD & CU? Neh..
    Ach beiden hebben ze een stevige rechtsconservatieve component. Die vinden elkaar wel. Ik zie D66 echter niet in een dergelijk kabinet stappen.
    pi_73188209
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:53 schreef sneakypete het volgende:

VVD D66 & CU? Neh..
    pi_73190782
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:49 schreef Lord_Colchis het volgende:

D66 gaat echt niet met de GristenUnie in zee. De PolderTaliban die letterlijk een homoseksueel gemeenteraadslid met de gebruikelijke Gristenlijke "zachte" dwang heeft verzocht af te treden omdat zijn geaardheid niet strookte met "de partijlijn"?

En die samen met DE partij van homo's, D66? D66 en CU staan zowat diagonaal tegenover elkaar, net als de liberale vleugel van de VVD (die veel sterker is sinds Wilders de conservatie kiezers wegplukte).

pi_73190827
    quote:
    Op maandag 28 september 2009 18:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach beiden hebben ze een stevige rechtsconservatieve component. Die vinden elkaar wel. Ik zie D66 echter niet in een dergelijk kabinet stappen.
    VVD is niet zo conservatief (meer). De progressieve VVDers gaan ook echt niet met CU in zee. Hoe wil je de koopzondagen van de VVD rijmen met de Gristenpolitiek van de CU?

pi_73200180
    Hoop gloort aan de horizon. Een positief, liberaal kabinet van VVD, D66 en GroenLinks gaat afrekenen met dat eeuwige gezeik, het geroep om een sterke overheid dan wel een sterke man en verzet zich tegen het conservatisme van gristenen, moslims en zotte clowns uit Venlo.

Voorwaar, wat een schitterende toekomst gaat Nederland tegemoet!

pi_73201998
    Regel dat zou ik zeggen.
    pi_73204984
    Er is een patstelling. Gelukkig zijn de verkiezingen nog ver weg en kunnen zich tot 2011 nog grote veranderingen voordoen.

Elke coalitie met PVV erin lijkt me volstrekt irreëel. Als de PVV wil regeren, zullen ze meer dan 75 zetels moeten halen bij de verkiezingen. Niemand wil namelijk met ze in zee. Los daarvan is de vraag of we zitten te wachten op een nieuw debacle als Balkenende I, met de LPF erin.

De SP kon het bij de laatste verkiezingen al niet eens worden met het CDA, dus zie ik ze dat ook niet worden met de VVD. En of GroenLinks regeringsverantwoordelijkheid aankan, waag ik ook te betwijfelen.
    quote:
    CDA (28) - D66 (24) - VVD (17) - GroenLinks (13) = 82 (liberaal + CDA, redelijke mogelijkheid, al zal GroenLinks soms botsen met CDA, soms met VVD)
    In plaats van deze optie zou je de VVD ook kunnen inruilen voor de PvdA. Die staat ideologisch veel meer tussen deze partijen dan de VVD, die er duidelijk buiten staat en rechtser is. CDA-D66-PvdA-GL zou momenteel goed zijn voor 79 zetels.
    pi_73206855
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 11:11 schreef isogram het volgende:
    Er is een patstelling. Gelukkig zijn de verkiezingen nog ver weg en kunnen zich tot 2011 nog grote veranderingen voordoen.

Elke coalitie met PVV erin lijkt me volstrekt irreëel. Als de PVV wil regeren, zullen ze meer dan 75 zetels moeten halen bij de verkiezingen. Niemand wil namelijk met ze in zee. Los daarvan is de vraag of we zitten te wachten op een nieuw debacle als Balkenende I, met de LPF erin.

De SP kon het bij de laatste verkiezingen al niet eens worden met het CDA, dus zie ik ze dat ook niet worden met de VVD. En of GroenLinks regeringsverantwoordelijkheid aankan, waag ik ook te betwijfelen.
    [..]

In plaats van deze optie zou je de VVD ook kunnen inruilen voor de PvdA. Die staat ideologisch veel meer tussen deze partijen dan de VVD, die er duidelijk buiten staat en rechtser is. CDA-D66-PvdA-GL zou momenteel goed zijn voor 79 zetels.
    Met de PVDA erbij gaat het CDA er nooit inzitten, dan gaat het veel te veel naar links toe en dan zitten ze in de positie waar de PvdA nu inzit, zo dom zijn ze niet.

GL-D'66-VVD heeft absoluut mijn voorkeur, maar ook voor een beetje fatsoenlijk minderheidskabinet moet je toch ook nog wel boven de 65 zetels uitkomen.
    Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
    pi_73210288
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 00:26 schreef El_Matador het volgende:
    Hoop gloort aan de horizon. Een positief, liberaal kabinet van VVD, D66 en GroenLinks gaat afrekenen met dat eeuwige gezeik, het geroep om een sterke overheid dan wel een sterke man en verzet zich tegen het conservatisme van gristenen, moslims en zotte clowns uit Venlo.

Voorwaar, wat een schitterende toekomst gaat Nederland tegemoet!
    Met het CDA erbij? Dat gaat nog moeilijk worden, vrees ik...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')