Vaker gehoorde klacht.
Vandaag reed ik met de motor in langzaamrijdend verkeer bij Amersfoort. Rij ik net een gat dicht met ietwat te hoge snelheid

. Maar door het verkeer weer terug naar de 100. Kijk ik in mijn spiegel. Zie ik een politieauto met zwaailicht achter me. Dus ik schrik me de tering

. Ik denk: net doen of mijn neus bloedt. En ik ga naar links om hem voorbij te laten.

Ik kijk in mijn spiegel waar die politieauto blijft. Zie ik hem tussen de auto's door de vluchtstrook op schieten (*O*). Dus ik weer terug de linker baan op. Zie ik die politieauto met hoge snelheid over de vluchtstrook voorbij rijden.
En wat schetst mijn verbazing

? De politieauto rijdt de afrit op, voegt in tussen de auto's, zet zijn zwaailicht weer af en rijdt gewoon weer verder met het verkeer mee.

Die hadden dus blijkbaar ook geen zin om in dat langzaamrijdend verkeer te zitten

. En dus misbruikten ze hun zwaailicht en daarmee hun macht om even snel de afrit te pakken.

Klacht: de politie veel macht geven, en dan niks doen aan het resulterende machtsmisbruik. Dat had IK eens moeten doen op mijn motor, dan had ik mijn rijbewijs mogen inleveren of in ieder geval een brief van het OM verwachten.

Wat heb ik er aan gedaan: Niks. Ik had niet de macht om zelf zo'n manouvre uit te halen om ze uit te leggen hoe verkeerd ze bezig waren.

Relativering: Geen. Politie heeft macht, dat valt niet te relativeren. Als ze hun macht misbruiken, dan valt dat ook niet te relativeren.