abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73195128
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beīnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om


en niet om de standaard treinrem
hula
pi_73195428
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:59 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.

Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om
[ afbeelding ]

en niet om de standaard treinrem
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
  maandag 28 september 2009 @ 22:10:08 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73195507
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73195539
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:07 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan worden Dan remt zo'n magneet wel af

(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan )
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
hula
pi_73195867
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken

Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.

Stel, je bent mcn in een trein die een intercity-dienst rijdt en je bent voor de zoveelste keer in de week vertraagd, wat doe je dan?

  maandag 28 september 2009 @ 22:19:39 #106
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73195875
quote:
Op maandag 28 september 2009 21:52 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_73196004
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt.
pi_73196139
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
hula
pi_73196251
Nog even over Barendrecht trouwens: Ik vind het erg grappig om de verhalen van de verschillende kanten te lezen

Op spoorsites lees je overal "de tank dit" en "de tank dat" en "de twee 6400's en de Class66" vaak ook nog met de nummers erbij.

Op de site van Defensie lees je dan weer "de Buffel" (Buffel? WTF Oh wacht, wat ZIJ Buffel noemen...), "Leopard 2 bergingsvoertuig" maar aan de andere kant gaat het over "treinstellen" en "de gele, de rode en de zwarte locomotief"

Dat wou ik nog even kwijt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 september 2009 @ 22:30:53 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196350
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
pi_73196499
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.

Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73196525
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]

Dat wou ik nog even kwijt
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
[..]
Gelukkig heb ik brede interesses

Bergepanzer 2 "Büffel" vs 6400 & class66

Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren met mijn 513-9 en geelgrijs en rode 6400. Heb alleen geen 66 van ERS
hula
pi_73196675
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren
Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73196719
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:26 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?

Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
pi_73196761
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat lijkt me knap Heb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
Nee dat niet Weet je wel hoeveel 10 ketelwagens kosten. Zoveel geld heb ik niet.
hula
  maandag 28 september 2009 @ 22:43:23 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73196839
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dus
pi_73197060
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:39 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet)

Maar nu ik eens verder lees kan het inderdaad wel eens zo zijn dat het niet eens gaat om de druk op de staaf maar dat hij alleen trekt aan een staaf die magnetisch aan de rails is geplakt.

Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers. Kleefkracht van een magneetrem is volgens mijn bron 84 kN. Maarja zet daar 400 ton trein tegenover...

(uiteraard snap ik ook dat er geen koelkastmagneetjes onder een trein hangen )
hula
pi_73197495
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73197607
quote:
Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:15:48 #120
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200709
Ik wil met de jaarwisseling een weekje naar Kopenhagen met de citynightline. Is het aan te raden om een ligplaats te nemen, of zijn die slaapstoelen ook wel prima? En als je een ligplaats hebt, kan je dan ook nog wel ergens zitten? En is dit het goede topic?
Ook geen sig dus
pi_73200732
Slaapstoel of gewone stoel is voldoende imo. Ligplaats altijd stoempen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:20:05 #122
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73200742
Mja, ik ben 1,90 en vrij breed gebouwd (niet dik ). Is daar een beetje ruimte voor?
Ook geen sig dus
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:44:56 #123
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_73200889
Ik zit deze hele pagina magneetremmen en wervelstroomremmen door elkaar te halen, bloedirritant
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 29 september 2009 @ 06:23:47 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73201407
quote:
'Treinproject Air France-KLM en Veolia loopt vast'

AMSTERDAM - Het treinproject van Air France-KLM en Veolia, die samen hogesnelheidstreinen wilden exploiteren, zit in een impasse. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos maandag op basis van bronnen.

De twee partijen zouden niet langer op dezelfde golflengte zitten, aldus de Franse krant. Volgens ingewijden zou de luchtvaartmaatschappij onder meer terughoudend zijn, omdat Franse regelgeving over de mogelijkheden van het vervoer nog steeds onduidelijk is.

Volgens Les Echos nemen de partners de komende weken een definitieve beslissing over het project.


Vorig jaar september lieten de twee weten in het hogesnelheidsnetwerk te willen stappen. Air France-KLM en Veolia wilden vanaf 2010 treinen laten rijden tussen Parijs, Amsterdam en Londen.

Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
bron:: nu.nl

  dinsdag 29 september 2009 @ 07:54:43 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201736
quote:
Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Is gras groen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:03:03 #126
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73201788
Lekker betrouwbaar, die Fyra. 7.45 V uit Amsterdam reed niet (volgens de reisplanner), die om 8.00 uit Rotterdam rijdt ook niet. En dat wordt om 7.58 omgeroepen... ze willen een Beneluxje doen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:12:07 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73201892
Lieve James,

Koop een dagboek.

Kusjes,

Duvel
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 september 2009 @ 08:30:30 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73202053
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt. Nu heeft ie een punt, want ik geloof niet dat de gemiddelde goederenvervoerder stond te springen om ATB-Vv in te bouwen, alleen: heeft ie juridisch een poot om op te staan? Ik vermoed van niet. ATB-Vv is immers niet af te dwingen i.v.m. Europese regels (idiotie, maar goed).

Daarnaast had hij geloof ik een opmerking over wegbekendheid, maar dat argument is als ik me niet vergis laatst door de rechter van tafel geveegd in het proces rondom de aanrijding in Arnhem.

Andere meningen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport dinsdag 29 september 2009 @ 08:48:47 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73202236
Er moet gewoon duidelijk in de wet komen te staan wat wegbekendheid is. Een machinist wordt nu gevraagd of ie er al eens heeft gereden, en zo ja (ook al was het tien jaar terug) dan heeft ie wegbekendheid (bij een aantal goederenvervoerders tenminste).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73203183
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt.
Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen?

Oh wacht: http://www.volkskrant.nl/(...)oor_goederenvervoer. Euthanasie voor een fikse longontsteking dan. Want hoe graag ik het zelf ook zou zien het hele goederenvervoer per spoor stilleggen is geen realistische optie natuurlijk.

[ Bericht 22% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 09:56:55 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73203912
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 07:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is gras groen?
Maar waarom magnetisme dan
hula
pi_73204062
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:24 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar waarom magnetisme dan
Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
pi_73204204
En omdat lijm slecht is voor het milieu. Tsjonge, wat begrijp je nou niet??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73204233
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 10:44:10 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204322
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.

De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204402
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet,
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 10:54:36 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73204736
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zo Die stelt dat de normaalkracht die zorgt voor de wrijving geheel wordt veroorzaakt door de kleefkracht van de magneet.

Dat wil ik wel geloven, maar vervolgens vraag me dan af waarom men niet gewoon een remblok onder de trein hangt die ervoor zorgt dat de normaalkracht op de gehele bogie op de rails wordt gebracht.
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebben
hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 11:03:06 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73204768
Ik stop er mee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73204947
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
hula
pi_73205060
Maar even een mooie trein erbij dan

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73205146
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar even een mooie trein erbij dan

[ afbeelding ]
Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73205378
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sooooow die gaat echt hard

Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Ik hoop het ook

hula
  dinsdag 29 september 2009 @ 12:59:44 #143
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_73207770
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 11:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
pi_73207844
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 29 september 2009 @ 13:16:20 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_73208163
Weet iemand goede boeken over oude spoorlijnen en/of oud treinmaterieel?
Informatie over de vroegere Lokaalspoorwegen lijken mij ook interessant.

Heb inmiddels, na een grote zoekactie, het boek "Spoorzoeken. Langs de littekens van een tijdperk." bestelt via bol.com (2dehands).
Hij heeft er een tijdje niet gestaan, maar hij was ineens weer te vinden

Zit momenteel ook even nicospilt.com door te lezen

[ Bericht 7% gewijzigd door greavy op 29-09-2009 13:36:57 ]
pi_73208721
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpen Ik kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover.
hula
pi_73209656
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward


Zo dan?

Fz,t = Zwaartekracht op de trein
Fn,t = Normaalkracht als gevolg van het gewicht van de trein (actie = - reactie)
Fm = Magneetkracht
Fn,m = Normaalkracht als gevolg van de magneetkracht (actie = - reactie)
Fw = Wrijvingskracht.

De wrijvingskracht is een constante fractie van de TOTALE normaalkracht en werkt naar rechts. Deze kracht zorgt voor de vertraging (negatieve versnelling) in de rijrichting van de trein, die immers naar links rijdt

[ Bericht 14% gewijzigd door Dr_Flash op 29-09-2009 14:17:16 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73209862
Toen ik vanmiddag op mijn trein stond te wachten op Utrecht Centraal kwam er een goederentrein langs waarvan 1 van de 3 locs brandde. Helaas was ik te laat om een foto te maken. Even later stopte de trein en is de machinist gaan blussen. Toen toch nog maar even wat foto's gemaakt:




De brand is hier al grotendeels geblust, maar was alsnog groter dan ie hier lijkt.

De brandweer werd even later ook nog opgeroepen, maar toen moest ik weg. M'n trein vertrok, maar dan wel van een ander perron dan gepland...
pi_73209887
Ja die wrijvingskracht grijpt eigenlijk aan op spoorhoogte maar dat maakt nu even niet uit en het was daar al druk qua lijntjes.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73210024
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.

Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
[..]

Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')