Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.quote:Op maandag 28 september 2009 21:56 schreef TeringHenkie het volgende:
En dat een rem met magnetische wrijving de spoorstromen beīnvloedt lijkt me niet erg relevant, hoelang duurt zo'n snelremming nou? Je zal waarschijnlijk krijgen dat alle passagiers met metalen objecten allemaal naar de vloer getrokken worden
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan wordenquote:Op maandag 28 september 2009 21:59 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, daar was het me eigenlijk ook om te doen. Ik zie niet in in hoeverre die magnetische stromen voor een redelijke rendement kunnen zorgen bij het remmen.
Ik noemde hier de magneetremmen zodat het duidelijk was dat het om
[ afbeelding ]
en niet om de standaard treinrem
De Railhopper was geen doodnormale stoptrein natuurlijk.quote:Op maandag 28 september 2009 21:36 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Als een doodnormale stoptrein of locomotief meer software benodigd dan een HSL-trein, dan doet de fabrikant iets fout.
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruikenquote:Op maandag 28 september 2009 22:07 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel vermogen door die spoelen heen te pompen. Onthoudt dat er 4000 ampere van de bovenleiding getrokken kan wordenDan remt zo'n magneet wel af
(ik kan uit ervaring melden dat de ICM fysieke magneetrem aardig meurt als hij gebruikt wordt bij 120, en dan een ICM dan ook rap stil kan staan)
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.quote:Op maandag 28 september 2009 22:11 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, dat komt van de frictie. Als jij heel hard in je handjes wrijft ga je dat ook ruiken
Maar mijn vraag was, in hoeverre remt het magnetische deel van die rem af? Door druk van het treinstel zelf drukt die rem al met een bepaald aantal N op de rails. Waarom ook nog een magneet?
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....quote:Op maandag 28 september 2009 21:52 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja, het idee was wel dat dan de (magneet)remblokken het enige contact tussen rail en wielstel vormde
En dat je dan als het ware de magneet gebruikt om de trein op de rails te laten zweven, zodat je geen lawaai of slijtage krijgt.quote:Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Dan kan je beter de wielen afschaffen.....
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?quote:Op maandag 28 september 2009 22:19 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Omdat treinwielen maar een paar cm^2 contactoppervlakte hebben. Treinen zijn niet zo luxe uitgeveerd als auto's, dus het lijkt me stug dat een noodremming voor veel neerwaartse druk op de rails zorgt.
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd wasquote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
Overigens, vandaag een collega zo ongeveer gek gekregen omdat ik zei dat ik +10 had (ja, dat zei ik letterlijk zo). "+10? Wat is dat?" "10 minuten vertraging" "Oh, zeg dat dan, ik ken al die termen niet joh... +5, +10, mij zegt het niks maar ik heb mijn portie spoorterminologie voor vandaag wel weer gehad!"
quote:
Gelukkig heb ik brede interessesquote:Op maandag 28 september 2009 22:30 schreef James1988 het volgende:
Hehe ja, mooi is dat: ieder z'n eigen hobby en interessegebied.
[..]
Dat lijkt me knapquote:Op maandag 28 september 2009 22:35 schreef NikkelCobalt het volgende:
Overigens kan ik dit ongeluk reconstrueren
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.quote:Op maandag 28 september 2009 22:26 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Wat hebben de wielen hiermee te maken? Misschien mis ik iets?
Noodremming gaat overigens altijd met, mits aanwezig, magneetrem.
Nee dat nietquote:Op maandag 28 september 2009 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat lijkt me knapHeb je ook 10 ketelwagens met Zippo Lighter Fluid? containers vol met kinderspeelgoed in HO?
"Ze" heet Maarten... lijkt me niet dusquote:Op maandag 28 september 2009 22:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ze dacht dat je 10 dagen over tijd was
De magneetrem wordt sowieso naar beneden gelaten door een luchtmechaniek. (Bij een tram dan weer niet)quote:Op maandag 28 september 2009 22:39 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het over de wieldruk had ipv. de druk van de magneetrem. Maar blijkbaar is een magneet sneller dan een lucht/vloeistofzuiger.
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.quote:Op maandag 28 september 2009 22:49 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar vind het maar vreemd. Hoe strakker 2 objecten op elkaar zitten, hoe lastiger het is om wrijving te veroorzaken immers.
Oke, natuurkundiger beter verantwoorde reactie. Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?quote:Op maandag 28 september 2009 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou nee. Wrijvingskracht is altijd een constante fractie van de normaalkracht. Dus hoe strakker dingen op elkaar gedrukt zitten (meer normaalkracht) hoe meer wrijving.
bron:: nu.nlquote:'Treinproject Air France-KLM en Veolia loopt vast'
AMSTERDAM - Het treinproject van Air France-KLM en Veolia, die samen hogesnelheidstreinen wilden exploiteren, zit in een impasse. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos maandag op basis van bronnen.
De twee partijen zouden niet langer op dezelfde golflengte zitten, aldus de Franse krant. Volgens ingewijden zou de luchtvaartmaatschappij onder meer terughoudend zijn, omdat Franse regelgeving over de mogelijkheden van het vervoer nog steeds onduidelijk is.
Volgens Les Echos nemen de partners de komende weken een definitieve beslissing over het project.
Vorig jaar september lieten de twee weten in het hogesnelheidsnetwerk te willen stappen. Air France-KLM en Veolia wilden vanaf 2010 treinen laten rijden tussen Parijs, Amsterdam en Londen.
Deze markt wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar. In 2010 moet het Europese spoornetwerk open gaan voor concurrentie.
Is gras groen?quote:Op maandag 28 september 2009 23:02 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Maar hoe meer wrijving hoe meer negatieve versnelling (vertraging) toch?
Ohne weiteres klinkt dit een beetje als een voorstel voor euthanasie bij een verkoudheidje. Waar lees je dat en/of waar kunnen we meer lezen?quote:Op dinsdag 29 september 2009 08:30 schreef Duvel het volgende:
Ik lees net dat Bert Klerk het spoor wil sluiten als het goederenvervoer niet veiliger wordt.
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Om de normaalkracht, en daarmee de wrijving, te vergroten dus.
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet, alleen de normaalkracht van de magneetrem tegen de railstaaf vermeerderd met de kleefkracht van de magneet.
De magneetremstaaf wordt alleen maar zachtjes tegen de rails gedrukt, de magneet doet het verdere (rem)werk.
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals ik het nu begrijp gebruikt men de normaalkracht van de trein zelf niet,
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Ja dat is volgens mijn bron artikel dus niet zoquote:Op dinsdag 29 september 2009 10:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die remschoen is van frictiemateriaal gemaakt, net als gewone remblokken. Magnetisme is een extratje. Het is niet zo moeilijk hoor!
Minder contactoppervlak is meer vertraging? Maar ik snap sowieso niet wat de wielen hier mee te maken hebbenquote:Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.
Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
Sooooow die gaat echt hardquote:Op dinsdag 29 september 2009 11:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar even een mooie trein erbij dan![]()
[ afbeelding ]
Ik hoop het ookquote:Op dinsdag 29 september 2009 11:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sooooow die gaat echt hard![]()
Ik hoop maar dat hij goed kan remmen
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik ga m'n vraag wel naar de Railhobby mailen
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verwardquote:Op dinsdag 29 september 2009 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Het gaat niet om weten. Het gaat om ermee om te kunnen gaan dat NiCo het gewoon niet wil begrijpenIk kan daar niet mee omgaan. Misschien de Railhobby wel
Heb wel betere bronnen ja, maar hierin stond toevallig deze maand een artikel hierover.quote:Op dinsdag 29 september 2009 12:59 schreef Hr-Flip het volgende:
[..]
Tja de Railhobby, als die het niet weten, dan weet niemand het.
quote:Op dinsdag 29 september 2009 13:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik wil wel begrijpen maar ik begrijp je gewoon niet : ( Ik heb het totaalplaatje niet, het laatste puzzelstukje. Zonder kan ik niet. Als we het opeens hebben over wielen enzo dan raak ik verward
Wordt de druk met vierkant CM niet hoger bij een gelijk gewicht/gelijke normaalkracht? Een stoeptegel op zijn zij die je door modder moet slepen lijkt me moeilijker dan als je m normaal neerlegt, omdat de druk/kracht beter verdeeld wordt.quote:Op dinsdag 29 september 2009 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, wel natuurlijk. Dat is gewoon de bijdrage van de remmende wielen. Maar omdat het contactoppervlak nogal klein is, is het lastig om al die wrijvingskracht over te brengen. Denk maar aan het voortslepen van een stoeptegel aan een touwtje. Dat kost ontzettend veel kracht. Maak je het contactoppervlak kleiner (maar de tegel even zwaar en even ruw) dan gaat het al veel makkelijker. Zet hem eens op zijn kant bijvoorbeeld. Of schuin zodat hij alleen op de hoek rust.
Tsjonge, hoe krijg je dat nou eens duidelijk uitgelegd
[..]
Ja, waarbij je dus aan moet tekenen dat alles wat je aan normaalkracht op de magneetrem zet, ten koste gaat van de normaalkracht op de wielen. Alleen het magnetisme levert dus een extra aantrekkingskracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |