Daar gaat het niet om. Het gaat erom of het niet hebben betreden van de winkel je geen klant maakt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 01:58 schreef Inverted_World het volgende:
Ik kan hier alleen uit concluderen dat je een enorme pauper bent.
Moet je om klant te zijn de winkel ook betreden hebben, of niet?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:11 schreef LaStrange het volgende:
Juridisch gezien is het volkomen kansloos, dat je 't ff weet.
Karretje perkgoed
Ze stonden wel op het terrein?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Moet je om klant te zijn de winkel ook betreden hebben, of niet?
Ah! Nu komen we ergens. Ik had dus, als ik om 8:30 de winkel had betreden, aanspraak kunnen maken op een karretje perkgoed?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:23 schreef ViviRAWRS het volgende:
Was er laatst niet een Ikea in het buitenland waar de eerste 250 klanten iets zouden krijgen, en ze stonden er met duizenden voor de deur elkaar te vertrappen? Dat willen ze dus voorkomen met de bonnetjes.Je hebt wel gelijk dat de mensen nog geen klant zijn als ze alleen het bonnetje hebben gekregen en weer naar huis gaan, maar dit is wel een begrijpelijke maatregel.
je bent pas klant als je iets bij de kassa afrekent, anders ben je gewoon bezoeker van de winkel, potentiële klant dus.quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ha! Dus die lui die wel een bonnetje hadden en verder niets gekocht hebben, zijn dus geen klanten. In essentie moet er dus staan "de eerste 25 personen die een artikel kopen krijgen een karretje perkgoed".quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:35 schreef SiGNe het volgende:
[..]
je bent pas klant als je iets bij de kassa afrekent, anders ben je gewoon bezoeker van de winkel, potentiële klant dus.
Of moet je zelfs iets gekocht hebbende?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het terrein van de winkel is al genoeg.quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 25 september 2009 01:58 schreef Inverted_World het volgende:
Ik kan hier alleen uit concluderen dat je een enorme pauper bent.
Misschien omdat ze dan alleen iets heel erg kleins pakken en met een bonnetje hoeven ze zich niet te haasten. Dan kunnen ze nog even rondkijken en eventueel wat meer spullen kopenquote:Op vrijdag 25 september 2009 08:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Rare actie van de winkel, wat is er mis mee om gewoon de eerste 25 betalende klanten bij de kassa te nemen?
Omdat dan iedereen bij de kassa staat te dringen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 08:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Rare actie van de winkel, wat is er mis mee om gewoon de eerste 25 betalende klanten bij de kassa te nemen?
In jou belevings wereld wel, maar in de belevings wereld van een winkel kan een bezoekers ondanks dat deze niets koopt ook een klant zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:35 schreef SiGNe het volgende:
[..]
je bent pas klant als je iets bij de kassa afrekent, anders ben je gewoon bezoeker van de winkel, potentiële klant dus.
Daarbij komt ook nog dat ze de bonnetjes voor de openingstijd al hadden weggegeven, dan maak je dus als klant al helemaal geen aanspraak meer op de prijs.
Zou het niet om de 'intentie tot kopen' gaan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom of het niet hebben betreden van de winkel je geen klant maakt.
Nee.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Is er een wettelijke definitie van 'klant', dan?
Erm... er is ook nog zoiets als 'maatschappelijk verkeer' en dan durf ik het aan dat TS geen gelijk heeft. Immers: de mensen die in een supermarkt rondlopen, noem ik ook gewoon klanten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:48 schreef Igen het volgende:
Conclusie: Iemand die niks koopt is geen klant. TS heeft daarom gelijk.
En die kinderen die voor de C1000 staan te bedelen om GoGo's? Zijn dat ook klanten? Mij lijkt van niet.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm... er is ook nog zoiets als 'maatschappelijk verkeer' en dan durf ik het aan dat TS geen gelijk heeft. Immers: de mensen die in een supermarkt rondlopen, noem ik ook gewoon klanten.
Mwoa... dat van die bonnetjes vind ik wel een goed idee. Doen ze bij het postkantoor ook bij concertverkoop.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:20 schreef Igen het volgende:
[..]
En die kinderen die voor de C1000 staan te bedelen om GoGo's? Zijn dat ook klanten? Mij lijkt van niet.
Terwijl dat nog de meeste overeenkomst met de situatie die TS beschrijft, al bedelen die mensen daar niet om GoGo's maar om gratis perkgoed.
Nee, maar dat is appels met peren vergelijken. Zij kopen niks bij de C1000 dus krijgen ze ook niks. Dat de klanten (die wel iets kopen en afhankelijk van het totaalbedrag een x aantal GoGo's krijgen) die dingen aan de kinderen geven, staat daar helemaal los van.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:20 schreef Igen het volgende:
[..]
En die kinderen die voor de C1000 staan te bedelen om GoGo's? Zijn dat ook klanten? Mij lijkt van niet.
Terwijl dat nog de meeste overeenkomst met de situatie die TS beschrijft, al bedelen die mensen daar niet om GoGo's maar om gratis perkgoed.
Die mensen die daar bij de Intratuin staan (of i.i.g. sommigen van hen) hebben op dat moment ook niet de intentie om zaken te doen met Intratuin. Dat is het hele punt nou net.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:24 schreef jeroen25 het volgende:
Die kinderen hebben niet de intentie zaken te doen met C1000.
Helemaal niet. C1000 heeft namelijk wel bepaalde voorwaarden. Namelijk het besteden van een x bedrag aan boodschappen. Intratuin vind het al genoeg als je voor de poort staat en koppelt er geen bedrag aan. Anders zouden ze die bonnen pas krijgen bij de kassa.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Die mensen die daar bij de Intratuin staan (of i.i.g. sommigen van hen) hebben op dat moment ook niet de intentie om zaken te doen met Intratuin. Dat is het hele punt nou net.
Die mensen voor de Intratuin willen wel zaken doen, zij willen namelijk het aanbod van gratis perkgoed aannemen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Die mensen die daar bij de Intratuin staan (of i.i.g. sommigen van hen) hebben op dat moment ook niet de intentie om zaken te doen met Intratuin. Dat is het hele punt nou net.
Die intentie moet in dit geval dan wel naar buiten toe geconcretiseerd zijn in een overeenkomst, hetgeen hier (nog) niet is gebeurd.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:59 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Die mensen voor de Intratuin willen wel zaken doen, zij willen namelijk het aanbod van gratis perkgoed aannemen.
Dat zou helemaal een slimme commerciele zet zijn.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:07 schreef Lienekien het volgende:
Is het niet zo dat je mét bonnetje je karretje perkgoed pas krijgt als je ook een aankoop doet?
Maar dat doet niet ter zake. Want als zij 's middags met hun bonnetje de aankoop doen, dan behoren zij niet meer bij de 25 eerste klanten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:07 schreef Lienekien het volgende:
Is het niet zo dat je mét bonnetje je karretje perkgoed pas krijgt als je ook een aankoop doet?
Maar dat hangt dus weer af van je definitie van een klant. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je pas klant bent als je hebt afgerekend.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat doet niet ter zake. Want als zij 's middags met hun bonnetje de aankoop doen, dan behoren zij niet meer bij de 25 eerste klanten.
Tenzij de winkel voor geen meter loopt natuurlijk
Wel wanprestatie, want als TS iets koopt, kan hij beweren dat hij bij de eerste 25 klanten hoort, dat hij dus recht heeft op dat karretje perkgoed, en dat Intratuin dus in gebreke blijft.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:04 schreef Maharbal het volgende:
Er is geen wettelijke definitie van klant en jurudisch is dit nogal kansloos.
Op welke grond zou je willen procederen? Onrechtmatige daad? Wanprestatie? Geen van beide lijken mij van toepassing.
Als de rechter moet oordelen, dan kan hij niet op jouw mening of op zijn eigen mening af gaan.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat hangt dus weer af van je definitie van een klant. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat je pas klant bent als je hebt afgerekend.
Dat vind ik wel een goede: ik ben klant bij AH, ook nu ik hier thuis zit, als je ergens vaak winkelt, dan ben je volgens mij ook een klant.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:40 schreef ViviRAWRS het volgende:
Om het ingewikkeld te maken:
Als iemand al jarenlang iedere vrijdag bij Intratuin winkelt, dan is het een "vaste klant", ook als hij de bewuste ochtend van die bonnetjes nog niks heeft afgerekend.
Nee, ik denk niet dat een woordenboekdefinitie voor een rechter veel hout zal snijden!quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Als de rechter moet oordelen, dan kan hij niet op jouw mening of op zijn eigen mening af gaan.
Dus, omdat 'klant' geen wettelijke definitie heeft, zal hij in het woordenboek moeten kijken. En daar is dus te vinden dat je enerzijds vaste klanten hebt, die inderdaad voor het betalen ook al klant zijn, en dat je niet-vaste klanten hebt. Die worden omschreven als 'koper' en mij lijkt niet dat je 'koper' bent als je niet de intentie hebt om iets te kopen.
De TS heeft nergens gezegd dat hij iets heeft gekocht, er is dus geen sprake van een overeenkomst en geen sprake van wanprestatie. En overigens is er niet zomaar sprake van wanprestatie.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Wel wanprestatie, want als TS iets koopt, kan hij beweren dat hij bij de eerste 25 klanten hoort, dat hij dus recht heeft op dat karretje perkgoed, en dat Intratuin dus in gebreke blijft.
En welke definitie van 'klant' denk jij dat de rechter wél zal gebruiken?quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat een woordenboekdefinitie voor een rechter veel hout zal snijden!
quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Als de rechter moet oordelen, dan kan hij niet op jouw mening of op zijn eigen mening af gaan.
Dus, omdat 'klant' geen wettelijke definitie heeft, zal hij in het woordenboek moeten kijken. En daar is dus te vinden dat je enerzijds vaste klanten hebt, die inderdaad voor het betalen ook al klant zijn, en dat je niet-vaste klanten hebt. Die worden omschreven als 'koper' en mij lijkt niet dat je 'koper' bent als je niet de intentie hebt om iets te kopen.
Maar dat lijkt mij heel onlogisch.quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:00 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]Maar goed dat jij geen rechter/aanklager/advocaat bent. Wanneer ik een winkel binnen ga, naar de producten kijk en uiteindelijk zonder iets te kopen wegga ben ik volgens jouw definitie géén klant.
![]()
Op het moment dat jij voor niet zakelijke en dus prive redenen op het terrein bent van een winkel behoor je meteen tot de sectie ''klant''. Zo heel moeilijk is dat niet
Bij het uitdelen van de bonnetjes wordt het aanbod gedaan en bij het aannemen van diezelfde bonnetjes wordt het aanbod aanvaard.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:04 schreef Maharbal het volgende:
Die intentie moet in dit geval dan wel naar buiten toe geconcretiseerd zijn in een overeenkomst, hetgeen hier (nog) niet is gebeurd.
Waarom niet?quote:Verder zie ik het weggeven van gratis perkgoed niet zozeer als een aanbod dat je kunt aanvaarden, althans niet in verbintenisrechtelijke zin.
Er zijn zoveel winkels/merken die gratis dingen weggeven aan kijken-maar-niet-kopen-mensen. T-shirts, samples, merchandise. Nu dus ook perkgoed.quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat lijkt mij heel onlogisch.
De Intratuin gaat toch niet gratis dingen weggeven aan kijken-maar-niet-kopen-mensen?
En daarbij, volgens de OP is een deel van die mensen niet eens de winkel binnen geweest. Dan kun je het toch geen klanten noemen!?
Nee, die vergelijking gaat niet op, omdat hier expliciet erbij wordt gezegd dat alleen klanten het gratis product krijgen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:16 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Er zijn zoveel winkels/merken die gratis dingen weggeven aan kijken-maar-niet-kopen-mensen. T-shirts, samples, merchandise. Nu dus ook perkgoed.
Als ze de intentie hadden om naar binnen te gaan, waarom gingen ze dan niet naar binnen?quote:De mensen hadden de intentie om naar binnen te gaan. Dan krijg je al een stempel op je hoofd met 'klant'. Hadden ze de intentie niet, dan stonden ze niet in de rij.
Intratuin vind dat de wachtende mensen al klant zijn. Ze waren degene die vooraan stonden op een bepaald tijdstip. Of dit nu de kassa was of de voordeur, dat maakte hun (en mij) dus niks uit. Maar deze manier lijkt me wel makkelijker.quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, die vergelijking gaat niet op, omdat hier expliciet erbij wordt gezegd dat alleen klanten het gratis product krijgen.
[..]
Omdat klanten niet gegijzeld mogen worden als ze niks onrechtmatigs doen. Ze mogen in en uit lopen wat ze willen. Tenzij het hinderlijk wordt.quote:Als ze de intentie hadden om naar binnen te gaan, waarom gingen ze dan niet naar binnen?
http://lmgtfy.com/?q=perkgoedquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:32 schreef klusfoobje het volgende:
kan iemand me ff vertellen wat in vredesnaam PERKGOED is ??
Dan ben je potentiële klant, als je aandelen wil kopen ben je toch ook nog geen aandeelhouder? Dat ben je pas als je ze hebt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In jouW belevings wereld wel, maar in de belevings wereld van een winkel kan een bezoekers ondanks dat deze niets koopt ook een klant zijn.
Als er zogenaamde bezoekers rondlopen die vragen hebben zegt een medewerker dan ook sorry ik help u niet want u heb nog niets afgerekend en bent daarom geen klant.
Ik schaar het niet onder de zuiver verbintenisrechtelijke overeenkomsten zoals bijvoorbeeld 6:213 e.d..quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:12 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Bij het uitdelen van de bonnetjes wordt het aanbod gedaan en bij het aannemen van diezelfde bonnetjes wordt het aanbod aanvaard.
Daarmee is een overeenkomst gemaakt.
[..]
Waarom niet?
Als ze zouden ze zeggen dat als de klant het bonnetje bij de kassa laat zien de cassiere hem misschien wat gratis perkgoed geeft dan zou er geen overeenkomst zijn.
Maar als ze zeggen dat het bonnetje recht geeft op gratis perkgoed dan is er een overeenkomst, ook al heeft slechts 1 partij daardoor verplichtingen.
Goeiemorgen, daar ging mijn hele verhaal over. Ik zeg dat de TS niet kan ageren op grond van onrechtmatige daad of wanprestatie, jij zegt van wel om vervolgens te zeggen dat je het niet over de TS hebt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 14:45 schreef jeroen25 het volgende:
Ik heb het niet over wanprestatie wat TS betreft.
Wat is dan hun definitie van klant?quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:39 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Intratuin vind dat de wachtende mensen al klant zijn.
Intratuin is lui en gemakzuchtig, dat blijkt wel ja.quote:Ze waren degene die vooraan stonden op een bepaald tijdstip. Of dit nu de kassa was of de voordeur, dat maakte hun (en mij) dus niks uit. Maar deze manier lijkt me wel makkelijker.
Waar heb je het over?quote:[..]
Omdat klanten niet gegijzeld mogen worden als ze niks onrechtmatigs doen. Ze mogen in en uit lopen wat ze willen. Tenzij het hinderlijk wordt.
Zo maak je er een recursieve definitie van.quote:Op vrijdag 25 september 2009 15:04 schreef jeroen25 het volgende:
Het ging mij erom dat de mensen voor de intratuin wel klanten waren omdat ze zaken wilden doen met intratuin.
De intentie was er, anders stonden ze niet in de rij.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is dan hun definitie van klant?
Je maakt mij niet wijs dat je tegenwoordig al klant bent door voor de deur van de winkel te gaan staan, zonder een product te kopen, zonder de intentie een product te kopen, zonder de winkel binnen te gaan, en zelfs zonder de intentie de winkel binnen te gaan.
De winkel was inderdaad dicht. Ik vermoed dat de mensen niet in de rij hadden gestaan als de winkel open was.quote:Waar heb je het over?
Nogmaals de vraag:
Als je de intentie hebt om de winkel binnen te gaan, waarom doe je dat dan niet?
Ik kan me daar geen enkele fatsoenlijke reden voor bedenken. Hoogstens dat de winkel nog dicht is, maar dan heb je sowieso gewoon pech gehad. Dus concludeer ik dat mensen die de winkel niet binnen gaan, terwijl de winkel gewoon open is, ook niet de intentie hadden de winkel binnen te gaan en iets te kopen.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Dat woord 'klanten' staat een beetje netter als 'paupers' of 'schapen'. 'Personen' is misschien te onpersoonlijk. Sommige bedrijven noemen een actie "2 voor de prijs van 1" en anderen noemen het "hamsterweken" Het is maar hoe je het noemen wil.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo maak je er een recursieve definitie van.
Gratis perkgoed voor klanten -> mensen die voor gratis perkgoed in de rij staan zijn automatisch klant.
Dat slaat natuurlijk nergens op, dat woord 'klanten' staat toch zeker niet voor niets genoemd!?
Anders hadden ze gewoon kunnen neerzetten 'Vandaag gratis perkgoed voor iedereen, op = op'
Tot je dood gaat?quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:00 schreef zuchtje het volgende:
Wanneer ben je geen klant meer trouwens? Bij het verlaten van het terrein?
Dan was het aan de mensen zelf om uit te maken of ze klant van Intratuin zijn of niet.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:03 schreef Igen het volgende:
Zo maak je er een recursieve definitie van.
Gratis perkgoed voor klanten -> mensen die voor gratis perkgoed in de rij staan zijn automatisch klant.
Dat slaat natuurlijk nergens op, dat woord 'klanten' staat toch zeker niet voor niets genoemd!?
Anders hadden ze gewoon kunnen neerzetten 'Vandaag gratis perkgoed voor iedereen, op = op'
Nou, mij lijkt wel duidelijk wie ze kan tegenspreken: TS. Als die tenminste bij de eerste 25 mensen hoorde die daadwerkelijk die dag iets gekocht hebben.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Tot je dood gaat?
[..]
Dan was het aan de mensen zelf om uit te maken of ze klant van Intratuin zijn of niet.
De mensen die kwamen vonden zich kennelijk klant genoeg om voor dat perkgoed in aanmerking te komen.
En als zowel die mensen als Intratuin het erover eens is dat ze klanten zijn wie kan ze dan tegenspreken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |