abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73043104
Transavia-piloot opgepakt voor dodenvluchten
quote:
De Spaanse politie heeft dinsdag 22 september op de luchthaven van Valencia een piloot van de Nederlandse vliegmaatschappij Transavia opgepakt. Hij wordt verdacht van het uitvoeren van 'dodenvluchten' tijdens de militaire dictatuur in Argentinië.
Dat meldde de Spaanse krant El Pais op woensdag.

De Argentijnse junta, die tussen 1976 en 1983 aan de macht was, rekende af met tegenstanders door ze boven zee uit vliegtuigen te gooien.
Laatste vlucht
De piloot Julio P. stond op het punt zijn laatste vlucht te maken, voordat hij met pensioen zou gaan. Dat heeft een woordvoerster van luchtvaartmaatschappij Transavia woensdag gezegd.
Transavia onderzoekt onder welke omstandigheden de man, die de Nederlandse en Argentijnse nationaliteit heeft, is aangenomen bij de luchtvaartmaatschappij. Volgens de woordvoerster is de man al lang werkzaam bij Transavia. De exacte datum waarop hij in dienst trad is nog niet bekend.
Vertraging
De piloot zou om 14.30 naar Amsterdam vliegen, maar hij werd kort voor de vlucht opgepakt op verzoek van Argentinië. Passagiers liepen hierdoor enkele uren vertraging op.
(Bron: ANP)

Echt griezelig om bij zo'n persoon in het vliegtuig te zitten achteraf gezien ; gratis vliegles als nieuwe prijsstunt zal Transavia wel gedacht hebben.
Hoe komt het dat dit soort zaken nu pas boven water komen en in hoeverre is Argentinië nog bezig met dit soort onderzoeken en met welke kracht ?
Is het ICJ ook bezig met de Junta-oorlog en in hoeverre kan ook de vader van Maxima hier nog last van ondervinden en is dit een teken dat Argentinië bevrijd is van zijn verleden en nu een rechtvaardiger koers vaart ?

[ Bericht 1% gewijzigd door kitao op 23-09-2009 19:08:51 (foto erbij) ]
megalomaniac
  Donald Duck held woensdag 23 september 2009 @ 17:25:59 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_73043282
lullig om dat net voor z'n laatste vlucht te doen. dat had toch een memorabel moment moeten worden met een leuk feestje achteraf
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_73044494
Hieruit blijkt weer dat oorlogsmisdadigers in ons land welkom zijn als asielzoeker en dat justitie NIETS met de belastende informatie doet. Al zijn collega's wistten al jaren dat hij deze dodenvluchten uitgevoerd had.
Even een stekelige opmerking:
Zelfs Hitler zou als hij nu gevonden zou worden, politiek asiel krijgen in nederland. In andere landen zou hij namelijk de doodstraf krijgen en dat is een reden voor politiek asiel hier. Een strafvervolging zou hij hier eventueel wel kunnen krijgen mits hij niet te "oud" zou worden bevonden.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  woensdag 23 september 2009 @ 18:11:14 #4
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73044519
Wat een domme TT...
pi_73044892
quote:
Op woensdag 23 september 2009 18:10 schreef paulgo het volgende:
Hieruit blijkt weer dat oorlogsmisdadigers in ons land welkom zijn als asielzoeker en dat justitie NIETS met de belastende informatie doet. Al zijn collega's wistten al jaren dat hij deze dodenvluchten uitgevoerd had.
Zelfs Hitler zou als hij nu gevonden zou worden, politiek asiel krijgen in nederland. In andere landen zou hij namelijk de doodstraf krijgen en dat is een reden voor politiek asiel hier. Een strafvervolging zou hij hier eventueel wel kunnen krijgen mits hij niet te "oud" zou worden bevonden.
Lul toch niet man.
pi_73045176
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:25 schreef __Saviour__ het volgende:
lullig om dat net voor z'n laatste vlucht te doen. dat had toch een memorabel moment moeten worden met een leuk feestje achteraf
Lullig?!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 23 september 2009 @ 18:43:06 #7
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_73045394
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Leg dat even uit aan de nabestaanden, wil je?
pi_73045877
quote:
Bedoel je dit ?
quote:
AIVD-onderzoek naar piloot dodenvluchten was positief.

AMSTERDAM - De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) heeft in juni 2004 nog een veiligheidsonderzoek uitgevoerd naar de Transavia-piloot die dinsdag is gearresteerd in Spanje.
De uitkomst van het onderzoek was positief. Dat heeft een woordvoerster van Transavia dinsdag gemeld.
Volgens een woordvoerder van de AIVD wordt iedereen die werkzaam wil zijn op luchthaven Schiphol periodiek aan een screening onderworpen. Bij een positief resultaat krijgt een persoon toestemming om op de luchthaven te werken in de vorm van een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB). Iemands juridische achtergrond telt volgens de woordvoerder mee in het onderzoek. De AIVD kan iemand die in het verleden veroordeeld is, een VGB weigeren.
De verkeersvlieger is volgens Spaanse media de Nederlands-Argentijnse Julio P.. De Argentijnse justitie verdenkt P. ervan zogenoemde dodenvluchten te hebben uitgevoerd tijdens de militaire dictatuur in Argentinië. P. was indertijd marinevlieger.
P. heeft naast de Argentijnse nationaliteit ook een Nederlands paspoort. Het ministerie van Justitie laat weten dat het in principe geen reden heeft iemand een verblijfsvergunning te weigeren, als die persoon in zijn eigen land niet vervolgd wordt of veroordeeld is. Als er een internationaal opsporingsbevel is, of als er aanwijzingen zijn dat iemand een crimineel verleden heeft, liggen de zaken anders.
(ANP)
Misschien kan Das Boot kapitein Wheelgunner hier wat over informeren , maar klaarblijkelijk houdt hij zich liever bezig met het torpederen van andersmans teksten.
megalomaniac
  woensdag 23 september 2009 @ 19:05:10 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73046100
quote:
Hieruit blijkt weer dat oorlogsmisdadigers in ons land welkom zijn als asielzoeker
Elke immigrant is een asielzoeker?
quote:
en dat justitie NIETS met de belastende informatie doet.
Waar lees jij dat Justitie over belastende informatie beschikte?
quote:
Al zijn collega's wistten al jaren dat hij deze dodenvluchten uitgevoerd had.
Bron?
  woensdag 23 september 2009 @ 19:17:13 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73046477
quote:
Hieruit blijkt weer dat oorlogsmisdadigers in ons land welkom zijn
En wat denk je van al die criminelen? Neweland is echt het afvoerputje aan het worden van Europa
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_73047233
Wel een slechte timing van ze
  donderdag 24 september 2009 @ 01:59:36 #12
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_73059489
@ Kitao:

In Argentinië is sinds het aantreden van de Kirchners (2003) hernieuwde aandacht voor de vervolging van misdadigers ten tijde van de Vuile Oorlog. De afgelopen jaren zijn dan ook behoorlijk wat (onder)officieren veroordeeld en de bak ingedraaid. Is meteen ook één van de weinige positieve dingen aan de Kirchner-regering(en).
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_73059508
Europese oorlogsmisdadigers vluchten naar Zuid Amerika en Zuid Amerikaanse vluchten naar Europa?
pi_73059510
Ongelofelijk dat hij zo lang bij Transavia als piloot mocht zijn. En de Nederlandse justitie deed weer eens niks
pi_73059537
De ophef is mij onduidelijk, op welke grond had de AIVD een negatief advies moeten geven over zijn toegang tot Schiphol? Waarom zou hij geen toegang mogen krijgen? Het is goed mogelijk dat het wel naar voren kwam in het AIVD onderzoek, maar dat het niet als gevaarlijk betiteld is. Het uitvoeren van bepaalde vluchten voor een bepaald regime maakt iemand nog geen crimineel in mijn ogen. Net zoals geneigd ben lagere Nazi's uit de Tweede Wereldoorlog snel te vergeven, in een bepaalde tijdsgeest kan een mens gekke dingen doen. Dat wordt voor het gemak meestal maar vergeten in dit soort zaken. Is ook een reden waarom ik niet echt warm voorstander ben van het voor het gerecht slepen van allerlei ambtenaren van diverse regimes in het verleden. Pak alleen de politieke top aan, zij zijn het die de lijnen uitzetten.
pi_73059759
quote:
Op donderdag 24 september 2009 02:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
De ophef is mij onduidelijk, op welke grond had de AIVD een negatief advies moeten geven over zijn toegang tot Schiphol? Waarom zou hij geen toegang mogen krijgen? Het is goed mogelijk dat het wel naar voren kwam in het AIVD onderzoek, maar dat het niet als gevaarlijk betiteld is. Het uitvoeren van bepaalde vluchten voor een bepaald regime maakt iemand nog geen crimineel in mijn ogen. Net zoals geneigd ben lagere Nazi's uit de Tweede Wereldoorlog snel te vergeven, in een bepaalde tijdsgeest kan een mens gekke dingen doen. Dat wordt voor het gemak meestal maar vergeten in dit soort zaken. Is ook een reden waarom ik niet echt warm voorstander ben van het voor het gerecht slepen van allerlei ambtenaren van diverse regimes in het verleden. Pak alleen de politieke top aan, zij zijn het die de lijnen uitzetten.
ik kan het hier niet mee eens zijn , ook al zou hij alleen in de cocpit hebben gezeten , dan zou de meest domme piloot zich toch gaan afvragen hoe het kan dat er meer mensen aan boord waren nadat ze opstegen en minder toen ze landden.
Het zijn juist de ja-knikkers die dit soort praktijken allemaal mogelijk maken onder het mom van bevel is bevel of met we wisten het niet.
Natuurlijk is het niet makkelijk om tegen een dictatuur in te gaan , maar er zijn vast ook wel andere manieren om je hieraan te onttrekken zonder directe insubordinatie te plegen.
En als dat ook niet gaat dan kun je het anoniem aan de klok hangen of bewijzen verzamelen tegen de opdrachtgevers voor betere tijden.
Uit de berichten tot nu toe lees ik daar weinig over , dus ik beschouw hem schuldig tot het tegendeel is bewezen.

Neem nu onderstaande , daaruit blijkt toch duidelijk dat hij Pochtte over zijn daden ?
Ik zie ze al zitten daar die ex baby-killers in hun cocpitje , elkaar lachend vertellend hoe ze dat linkse tuig het vliegtuig uit dumpten..
Walgelijk gewoon en jij vindt dat dit niet vervolgd moet worden ?
Misschien denk je er dan nu anders over , hoop ik.
quote:
Collega’s van P. zouden volgens het Argentijnse persbureau Telam tegenover rechter Torres hebben verklaard dat de piloot nooit een geheim maakte van zijn misdaden in Argentinië. Hij zou het doden van burgers hebben verdedigd als noodzakelijke acties in de strijd tegen linkse terroristen.

NRC
En natuurlijk is het beter om de leiders te pakken en er zijn er al een aantal levenslang veroordeeld.
quote:
DIRTY WAR CONVICTIONS
Ex-President Jorge Videla: Serving a 1985 life sentence for the murder, torture and detention of hundreds
Ex-naval officer Adolfo Scilingo: Given 640 years in prison in 2005 for involvement in death flights
Ex-General Santiago Omar Riveros: convicted in 2009 for murder; his intelligence chief and four others jailed
Ex-police chief Miguel Etchecolatz: serving a 2006 life sentence for kidnap, torture and murder
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8271341.stm
Over foute leiders gesproken ; dit is ook een onderzoek waard :
quote:
The paper also says that Transavia bosses knew about Mr Poch’s activities during the 1976 to 1983 military dictatorship.
http://www.rnw.nl/english(...)th-flights-argentina

[ Bericht 11% gewijzigd door kitao op 24-09-2009 05:39:27 ]
megalomaniac
pi_73059762
quote:
Op woensdag 23 september 2009 18:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Lullig?!
Op z'n minst ironisch..
pi_73059763
quote:
Op woensdag 23 september 2009 19:05 schreef freako het volgende:

Bron?
quote:
AMSTERDAM - De Transavia-piloot die is opgepakt in Spanje maakte er tegen collega's helemaal geen geheim van dat hij dodenvluchten uitvoerde tijdens de militaire dictatuur in Argentinië.
Dat zeggen verschillende (oud-)collega's in De Telegraaf. Ook zou hij Transavia daarvan op de hoogte hebben gebracht. De medewerkers begrijpen dan ook niet dat de man pas nu is opgepakt. (ANP)
23/09/09 13u33
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-dodenvluchten.dhtml
Tenzij de Telegraaf én het AD én zijn (oud)-collega's erop uit zijn om deze oudgediende volledig kapot te maken , is dit een bron.
Meer achtergrond.
quote:
Piloot kan zware straf verwachten
P. werkte bij martelcentrum

De Argentijnse onderzoeksrechter Pablo Yaradola kreeg Julio Alberto P. pas na de Nederlandse tip in het vizier, bevestigt hij telefonisch vanuit Buenos Aires. Hij vond hem in het archief terug als luitenant en piloot bij de Marineschool ESMA, het grootste martelcentrum van de militaire junta. De ESMA werd onder meer berucht door de vluchten waarbij naar schatting duizend politieke tegenstanders levend in zee werden gedumpt. Zeker 10.000 studenten, vakbondsmensen en activisten verdwenen tijdens de dictatuur spoorloos.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)traf_verwachten.html

[ Bericht 6% gewijzigd door kitao op 24-09-2009 05:47:36 ]
megalomaniac
pi_73059805
Om teru te keren naar de politiek en de banden tussen Argentinië en Nederland heb ik een aardig stuk gevonden over het Staatsbezoek van Beatrix aan Argentinië , zo te zien in 2006.

Staatsbezoek Argentinië. (pdf)
quote:
Met het staatsbezoek van Hare Majesteit de Koningin aan Argentinië wordt in
verschillende opzichten geschiedenis geschreven. Een historische gebeurtenis aan
Nederlandse kant, met vers in het geheugen het 25-jarig jubileum van het koningschap
van de Nederlandse vorstin. Maar ook een historische gebeurtenis aan Argentijnse kant,
in het besef dat Argentinië door een diep en duister dal is gegaan, gekenmerkt door
misdrijven tegen de menselijkheid (1976-1983). In die jaren van verderf en verdwijningen
zou het staatsbezoek ondenkbaar zijn geweest.
[..]
Wellicht schaart u zich bij het stellen van die vraag -en dat zou uw bezoek aan Argentinië
zin geven- aan de zijde van de mensenrechtenorganisaties die niet zullen toestaan dat
ook maar één van de militaire en burgerlijke medeplichtigen vrij en ongestraft blijft
rondlopen in eigen land of daarbuiten
.
[...]
In Vogelvlucht
In de alternatieve koninklijke route in Argentinië mag een korte vliegtocht niet ontbreken.
Dit programmaonderdeel begint op het Aeroparque Jorge Newbery, het stadsvliegveld
van Buenos Aires pal aan de Río de la Plata. Het is het beste een Hercules of een Fokker
Friendship te nemen, net als destijds de Argentijnse marinemensen toen ze een onbekend
aantal desaparecidos naar hun definitieve bestemming brachten: de bodem van de Río de
la Plata of de Atlantische Oceaan.
Nunca mas.

Met een toekomstige Argentijnse Koningin in Nederland niet onbelangrijk om te weten hoe o.a. linkse vakbondsleden daar werden behandeld.
Dat belooft wat.

[ Bericht 12% gewijzigd door kitao op 24-09-2009 06:21:22 ]
megalomaniac
pi_73059848
Over ESMA :
quote:
Wie een goed beeld wil krijgen van de verschrikkingen die plaatsvonden tijdens de junta in
Argentinië, doet er goed aan om de Esma in Buenos Aires te bezoeken.
De Esma, een voormalige marineschool, fungeerde tijdens de dictatuur als berucht
detentie- en martelcentrum. Naar schatting hebben hier tussen 1976 en 1979 5000
tegenstanders van het Videla-regime vastgezeten, van wie het merendeel nooit meer
is teruggezien. De lijken van deze gevangenen zijn per vliegtuig in zee geworpen of op
andere ontoegankelijke plekken verborgen.
Opvallend detail is dat de Esma op steenworp afstand is gelegen van River Plate, het
stadion waar in 1978 plechtigheden rondom het WK voetbal plaatsvonden alsook de
finale Nederland-Argentinië. Ironisch genoeg kwam het martelcentrum hierdoor wel in de
aandacht van de wereldpers.
Auteur Miguel Bonasso schreef een aangrijpend boek over de ervaringen van Jaime Dri
die uit de ESMA wist te ontsnappen. Overigens was hij degene die als reactie op het
ingezonden stuk uit 2001, waarin Jorge Zorreguieta zijn deelname aan de junta uitlegde,
een artikel in Trouw publiceerde. Hierin rekent hij met uiterste precisie af met de leugens
die Zorreguieta over zijn rol verkondigde.
Eind 2005 eiste een Argentijnse procureur de arrestatie van 295 politieagenten en militairen
die tijdens de junta mogelijk hebben meegewerkt aan opsluitingen, martelingen en verdwijningen
en die allen betrokken waren bij de Esma. Hun betrokkenheid bij de verdwijning van
614 toenmalige gevangenen is voorwerp van onderzoek bij het Argentijnse Hooggerechtshof.
De Esma doet vandaag de dag, op verzoek van president Néstor Kirchner, dienst als
herdenkingscentrum.
megalomaniac
  donderdag 24 september 2009 @ 07:18:34 #21
3542 Gia
User under construction
pi_73059959
Op tv zeiden ze eergisteren dat deze man hierover tegen zijn collega's liep op te scheppen. Men wist het dus al jaren.
Dat Nederland hem niet opgepakt heeft, maar dat het in Spanje is gebeurd, zou opzettelijk zijn. Had iets te maken met uitleveren aan Argentinië of zo.

Als deze man dit verteld zou hebben met grote schaamte en spijt, omdat hij niet anders kon en hiertoe gedwongen werd, dan had ik nog begrip voor hem gehad. Maar hij liep er over op te scheppen, alsof hij er trots op was.

Nee, dan totaal geen medelijden. Uitleveren die man.

Zie ook:

Argentijnse dodenpiloot trots op dodenvluchten

[ Bericht 14% gewijzigd door Gia op 24-09-2009 11:11:21 ]
  donderdag 24 september 2009 @ 13:04:05 #22
14509 reem
pi_73067048
Ik snap wel dat die kerel er trots op is. Ik bedoel dat ik me wel kan inleven in dat standpunt. De militaire junta was er heilig van overtuigd dat 'de politiek' had afgedaan en dat het tijd was voor een 'proces van nationale reorganisatie', waarbij alles dat linkse sympathieën had maar opgeruimd diende te worden: daarna zou Argentinië weer een stabiel, welvarend land kunnen worden...

We weten allemaal hoe het afgelopen is
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_73067437
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:04 schreef reem het volgende:
Ik snap wel dat die kerel er trots op is. Ik bedoel dat ik me wel kan inleven in dat standpunt. De militaire junta was er heilig van overtuigd dat 'de politiek' had afgedaan en dat het tijd was voor een 'proces van nationale reorganisatie', waarbij alles dat linkse sympathieën had maar opgeruimd diende te worden: daarna zou Argentinië weer een stabiel, welvarend land kunnen worden...

Ik kan het me niet voorstellen.

Kunnen we stellen dat de militaire Junta ('76-'83) als gevolg van de Falklandoorlog met de Britten ('82) omver is geworpen ?
megalomaniac
  donderdag 24 september 2009 @ 13:18:13 #24
3542 Gia
User under construction
pi_73067460
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:04 schreef reem het volgende:

Dat hij er op moment trots op was en er graag aan meewerkte, akkoord. Hij was destijds tussen de 24 en de 31 jaar oud.

Maar nu achteraf, als je alles weet, er nog steeds prat op gaan en erover opscheppen.....
  donderdag 24 september 2009 @ 13:30:35 #25
14509 reem
pi_73067759
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:17 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik kan het me niet voorstellen.

Kunnen we stellen dat de militaire Junta ('76-'83) als gevolg van de Falklandoorlog met de Britten ('82) omver is geworpen ?
Dat zou ik niet stellen. Het is wel een katalysator geweest, zonder meer.
[b]@RemiLehmann[/b]
  donderdag 24 september 2009 @ 13:32:46 #26
271500 Captain_Zappa
Coffee and Cigarettes
pi_73067830
Hij heeft ook geen enkele vorm van berouw. Want ze werden eerst gedrogeerd EN dan pas in de zee gekeild.

Hele enge man opsluiten en nooit meer vrij laten.
Remember there's a big difference between kneeling down and bending over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')