Ontzettend knap dat die helicopterpiloot zich heeft weten in te houden.quote:123 Teletekst wo 23 sep
Kort nieuws binnenland
` In Veldhoven zijn gisteravond vijf
jongeren opgepakt die met lasers een
Apache-helikopter hadden beschenen bij
vliegbasis Eindhoven.De bemanning van
de Apache spoorde de groep met behulp
van nachtzichtapparatuur op.Even later
kon de marechaussee de vijf bij een
tennispark in Veldhoven aanhouden.
Nee joh, de doodstraf voor wat baldadigheid.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:32 schreef Buschetta het volgende:En nu ?
Taakstraf voor het belichten van een militair object ?
Zie het als een gratis oefening.
Laatst was er een artikel over. Ook burger vliegtuigen worden soms beschenen met lasers door personen die aan het einde van de startbaan gaan staan. De vliegers zijn er toch niet helemaal gerust op, temeer daar die laserpennetjes die men heeft met een beetje handigheid "op te voeren" zijn. Helemaal onschuldig is het dus niet.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:32 schreef Buschetta het volgende:En nu ?
Taakstraf voor het belichten van een militair object ?
Zie het als een gratis oefening.
Op marktplaats kan je laserpennen voor een paar tientjes kopen die zeer sterk zijn en kilometers ver kunnen schijnen. Somiige zijn zo sterk dat je er een lucifer mee kan laten ontbranden.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:34 schreef bluespice het volgende:
[..]
Laatst was er een artikel over. Ook burger vliegtuigen worden soms beschenen met lasers door personen die aan het einde van de startbaan gaan staan. De vliegers zijn er toch niet helemaal gerust op, temeer daar die laserpennetjes die men heeft met een beetje handigheid "op te voeren" zijn. Helemaal onschuldig is het dus niet.
quote:Op woensdag 23 september 2009 16:39 schreef Geqxon het volgende:
We kunnen ook Texel inrichten als een soort van Guantanamo Bay.
quote:Op woensdag 23 september 2009 16:33 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Nee joh, de doodstraf voor wat baldadigheid.
Dat zou geen baldadigheid zijn, maar voor de lol schijnen op objecten in de lucht zet ik niet op een lijn met iemand van dichtbij in zijn ogen schijnen met een laser.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dit is geen baldadigheid. Er zijn volop makkelijk verkrijgbare laserpennen die onmiddelijk permanente oogschade veroorzaken.
"baldadigheid", zeg dat nog maar eens als er een 744 met 500 passagiers tegen de grond klapt omdat zo'n "baldadige" grapjas de piloot verblind, enkele seconden voor de landing.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:33 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Nee joh, de doodstraf voor wat baldadigheid.
Een object in de lucht zou ook nog kunnen neerstorten als je bestuurder ervan verblind wordtquote:Op woensdag 23 september 2009 16:49 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Dat zou geen baldadigheid zijn, maar voor de lol schijnen op objecten in de lucht zet ik niet op een lijn met iemand van dichtbij in zijn ogen schijnen met een laser.
Is iets dergelijks ooit voorgekomen? Ik kan het mij niet voorstellen dat zo'n laserstraal niet enorm afzwakt.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:53 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Een object in de lucht zou ook nog kunnen neerstorten als je bestuurder ervan verblind wordt
Dat weet ik niet, het zal ook wel loslopen allemaal, maar...quote:Op woensdag 23 september 2009 16:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is iets dergelijks ooit voorgekomen?
Bij een gewone lamp neemt de lichtintensiteit (nog afgezien van het verlies door stofjes in de lucht) kwadratisch af met het toenemen van de afstand.quote:Ik kan het mij niet voorstellen dat zo'n laserstraal niet enorm afzwakt.
Dat is nou juist 1 van de redenen dat een laser zo populair is. Een beetje fatsoenlijke laser blijft zijn kracht houden, ook op kilometers afstand.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is iets dergelijks ooit voorgekomen? Ik kan het mij niet voorstellen dat zo'n laserstraal niet enorm afzwakt.
quote:Op woensdag 23 september 2009 @ 16:57 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is iets dergelijks ooit voorgekomen? Ik kan het mij niet voorstellen dat zo'n laserstraal niet enorm afzwakt.
Het is levensgevaarlijk inderdaad.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:50 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
"baldadigheid", zeg dat nog maar eens als er een 744 met 500 passagiers tegen de grond klapt omdat zo'n "baldadige" grapjas de piloot verblind, enkele seconden voor de landing.
Dat is niet niks, idd. Als die ventjes opzettelijk zo'n sterke laser op de cockpit schijnen om de landing te verstoren, mag dat best meer dan een taakstraf opleveren.quote:Op woensdag 23 september 2009 18:00 schreef doppendoosch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dan gaat dit over een relatief eenvoudig lasertje van 5mw. Op Dealextreme gaan ze tot 200.
In de ogen schijnen bij een vliegende helikopter die bovendien in beweging is en op een flinke afstand.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:53 schreef __Saviour__ het volgende:
Laserpennen met een dergelijk grote kracht komen ook met duidelijke waarschuwingen in de verpakking. De gebruiker weet duidelijk dat hij iets krachtigs in handen heeft. De straal hoeft maar net even recht over de ogen te schieten, en dat hoeft echt maar heel kort, om schade te veroorzaken. Ze hebben moedwillig het risico daarop genomen.
Wacht maar tot je zelf tegen een boom rijdt (of tegen de dochter van de buurman) omdat zo'n grapjurk je verblind. Eens kijken hoe je dan denkt over dat weekje schoffelenquote:Op woensdag 23 september 2009 @ 18:13 schreef Tizitl het volgende:
[..]
In de ogen schijnen bij een vliegende helikopter die bovendien in beweging is en op een flinke afstand.
Ik zou het op baldadigheid houden want als je op deze manier iets wilt laten neerstorten moet het wel heel raar lopen. Gewoon een weekje schoffelen lijkt me in dit geval voldoende om te zorgen dat ze het laten.
500mw zelfs.quote:Op woensdag 23 september 2009 18:00 schreef doppendoosch het volgende:
En dan gaat dit over een relatief eenvoudig lasertje van 5mw. Op Dealextreme gaan ze tot 200.
dat is idd mijn gedachte. Gratis oefening zoals ik al zei.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:04 schreef Dementor het volgende:
Eigenlijk best wel triest dat zoiets als een laser van hooguit 50 euro een apparaat dat in aanschaf en onderhoud miljoenen euro's kost dusdanig kan hinderen dat men er een zaak van maakt.
Dat wel ja.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:04 schreef Dementor het volgende:
Eigenlijk best wel triest dat zoiets als een laser van hooguit 50 euro een apparaat dat in aanschaf en onderhoud miljoenen euro's kost dusdanig kan hinderen dat men er een zaak van maakt.
Nee, daar is dat miljoenending voor gemaakt of is het tegenwoordig knap als een militair toestel werkt naar behoren?quote:
Als je de laser door het oculair van een verre- of sterrekijker stuurt dan verminder je de divergentie toch evenredig met de vergrotingsfactor van de kijker?quote:Op donderdag 24 september 2009 07:45 schreef Lyrebird het volgende:
Lasers zenden gecollimeerd licht uit, dat geen kilometers, en ook geen honderden meters, lang gecollimeerd ("parallel") blijft. Alleen in een ideaal geval zou dat zo zijn, maar omdat de cavity van een laserpen een aantal micrometer breed is, genereert deze een straal met een intensiteit die Gaussisch verdeeld is, wat al vrij snel leidt tot divergentie. Ook speciale lenzen kunnen hier niet veel verbetering in brengen.
bronquote:Qantas flight from Melbourne hit by laser
A QANTAS pilot flying a Boeing 747 from Melbourne to Sydney last night has become the latest target of a laser light attack.
The plane was perparing to land at Sydney airport when a green laser was shone at the aircraft about 8.30pm, the Australian Federal Police said.
A NSW police spokesman said the laser light was spotted in an area between inner-city Kings Cross and Royal Sydney Golf Course in Sydney's east.
The incident follows two laser light attacks in Sydney on Saturday.
The Federal Government announced last month it would ban imports of high-intensity laser pointers following a spate of laser attacks on pilots.
The ban will become effective on July 1.
State and territory police ministers will discuss laser attacks at a meeting on June 13.
bronquote:Incidenten bij Schiphol
Aanvallen met laser op piloten
SCHIPHOL - Verkeersvliegers op en boven Schiphol worden onder vuur genomen door laserstraalvandalen, die hen vanaf de grond proberen te verblinden en uit te schakelen.
Tientallen piloten maakten de laatste maanden melding van een laseraanval, gericht op hun cockpit tijdens start of landing. De afgelopen dagen werden meerdere incidenten gerapporteerd. Gevreesd wordt dat het werkelijke aantal aanvallen veel groter is dan het aantal meldingen.
Oogletsel
Wie de malloten zijn die laserapparatuur op de ogen van de vliegers richten en wat hen bezielt, is een raadsel.
Wordt een piloot met laser in de ogen geschenen, dan is hij tijdelijk uitgeschakeld en kunnen er vliegongelukken gebeuren, afgezien van het blijvend oogletsel dat een piloot kan oplopen.
Politie Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee, Luchtverkeersleiding Nederland en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) bevestigen de incidenten. De politie heeft de speciale eenheid Buiten Bewaking Schiphol op de zaak gezet en roept mensen op om onmiddellijk te bellen als ze iets verdachts zien.
Probleem voor de opsporende instanties is dat de daders toeslaan als het donker is, omdat het dan eenvoudiger is om op het doel te richten. Lasers worden steeds geavanceerder en krachtiger en zijn op internet voor een paar honderd euro te koop, soms in de vorm van een pistool, compleet met richtmiddelen.
'Hoogte en koers houden op de tast'
"Een piloot die wordt getroffen door een laserstraal, kan het vliegtuig niet meer besturen", waarschuwt Benno Baksteen, voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart.
"Zijn copiloot zal snel in de gaten hebben dat hij het roer moet overnemen, want wanneer een piloot wordt geraakt door een laserstraal, schijnt dat een vrij heftig effect te hebben. Worden ze allebei geraakt, dan zullen ze op de tast hoogte en koers moeten houden. Ik heb nog niet eerder gehoord dat beide piloten zijn beschenen."
Pilotenvereniging VNV is bezorgd en inmiddels overgegaan tot voorlichting van haar vliegers over de werking van een laserstraal. "Het grootste risico is tijdens de nadering, wanneer een vliegtuig recht van voren wordt aangeschenen", informeert de VNV.
Volgens de vereniging zijn technische oplossingen in de cockpit lastig en nog niet te verwachten. Piloten wordt geadviseerd de handen voor de ogen te doen, alle lichten in de cockpit aan te doen, andere bemanningsleden en de verkeerstoren in te lichten, de controle over het toestel over te dragen en de automatische piloot aan te zetten.
De klachten op Schiphol zijn legio. Een gezagvoerder van een KLM-toestel meldde dat bij het opstijgen een laserstraal in zijn cockpit werd geschenen vanaf de kop van de baan. Politie en marechaussee rukten onmiddellijk uit, maar troffen niets of niemand aan.
gewoon de radar opzetten joh (of is die niet zo krachtig)quote:Op donderdag 24 september 2009 11:52 schreef DiRadical het volgende:
Hellfire
Maar dat zal wel weer niet mogen.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 21:15 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
sidenote: de RP-25 Smerch-A1 radar van de MIG 25 kan kleine dieren op een kilometer afstand doden.
Volgens geruchten kon een militaire rechtbank de doodstraf uitspreken voor piloten die de radar tijdens het opstijgen gebruikten.
Gezien het feit dat de jongens bij een tennispark zijn opgepakt lijken me het eerder rechtse vastgoedspeknekzoontjes met teveel (smeer)geld van pappa.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:06 schreef zoalshetis het volgende:
nog achtergrond van daders bekend? want dit lijkt me echt iets voor links tuig dat tegen wapens is.
zou ook kunnen.quote:Op donderdag 24 september 2009 12:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Gezien het feit dat de jongens bij een tennispark zijn opgepakt lijken me het eerder rechtse vastgoedspeknekzoontjes met teveel (smeer)geld van pappa.
Altijd die para mensen als iets weer als wapen gebruikt wordt..quote:Op donderdag 24 september 2009 13:15 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn buurman heeft sinds kort een groene 250mw versie, just for fun, en geloof me, je bent echt onder de indruk van de power van zo'n ding![]()
Als je bijvoorbeeld over een km afstand over een blok huizen strijkt, en het licht gaat door het glas van de ruiten en wordt gebroken, dan word je helemaal gek van het geflits, laat staan hoe dat er binnen in die woning uitziet.. je kunt er echt terreur mee uitoefenen...
Ik weet 100% zeker dat je er zonder enige moeite iemand mee van bijvoorbeeld een dijk af kunt laten rijden op een km afstand, óók overdag![]()
Ik vind dat ze die dingen onder de wapenwet moeten gooien eigenlijk.. ze zijn écht té gevaarlijk om zomaar te verkopen.. een onnadenkende puber kan hiermee ongelofelijk veel ellende mee veroorzaken.
Wat denk je van een overvalletje 's avonds. ?? pieuw.. FF in de oogjes en je hebt minutenlang de tijd om alles met je slachtoffer te doen wat je wilt; want die ziet echt 100% niets meer voorlopig..
Ik ben écht geen fatsoensrakker, maar die dingen zijn écht ronduit bloedlink bij onoordeelkundig gebruik..
Deo gebruik je voor je persoonlijke hygiëne en een aansteker kan je o.a. je sigaretten mee aansteken, dat is het hoofddoel van deze dingen. Waar heb je een laser of een wapen voor nodig, naast het feit dat je ze kan gebruiken als wapen?quote:Op donderdag 24 september 2009 14:26 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Altijd die para mensen als iets weer als wapen gebruikt wordt..
Busje deo en een aansteker kan je ook leuke dingen mee doen.... moeten we dus maar die dingen verbieden en terug gaan naar de deo-roller..
O nee dan moeten we meteen alle spuitbussen verbieden.
wat een gejank altijd over "verbiedt dit verbiedt dat blablabla"
voor welke nuttige dingen zijn die lasers dan te gebruiken?Ik kan niets bedenken waar je als normale persoon een laser van meer dan 5mW nodig hebtquote:Op donderdag 24 september 2009 14:26 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Busje deo en een aansteker kan je ook leuke dingen mee doen.... moeten we dus maar die dingen verbieden en terug gaan naar de deo-roller..
Ik spreek je (hoop ik) nadat je een keer vanaf een viaduct in je smoel bent geschenen door wat leuke koters met een grappige bui terwijl je lekker op de snelweg in je auto rijdt..quote:Op donderdag 24 september 2009 14:26 schreef Buschetta het volgende:
[..]
sterren aanwijzen voor iemand die 100 meter verder staat?quote:Op donderdag 24 september 2009 14:33 schreef zquing het volgende:
[..]
voor welke nuttige dingen zijn die lasers dan te gebruiken?Ik kan niets bedenken waar je als normale persoon een laser van meer dan 5mW nodig hebt
Gewoon voor de lol om plezier te hebben? Sigaretten hebben ook geen doel en daar kun je ook iemand mee verbranden, bovendien zijn ze slecht voor de gezondheid, ook verbieden? Zo kan ik een hele lijst maken.quote:Op donderdag 24 september 2009 14:29 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Deo gebruik je voor je persoonlijke hygiëne en een aansteker kan je o.a. je sigaretten mee aansteken, dat is het hoofddoel van deze dingen. Waar heb je een laser of een wapen voor nodig, naast het feit dat je ze kan gebruiken als wapen?
Een tegel is 9 van de 10 keer mis, kost moeite enzo..quote:Op donderdag 24 september 2009 20:08 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Gewoon voor de lol om plezier te hebben? Sigaretten hebben ook geen doel en daar kun je ook iemand mee verbranden, bovendien zijn ze slecht voor de gezondheid, ook verbieden? Zo kan ik een hele lijst maken.
Als ze geen lasers hebben gaan ze wel met iets anders zitten kloten hoor. Bijvoorbeeld stenen van een viaduct gooien, heb je niets voor nodig. Het probleem hier is niet de laser maar een stelletje ettertjes wat zich niet kan gedragen.
dan val je imho niet meer onder normaal persoonquote:Op donderdag 24 september 2009 19:30 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
sterren aanwijzen voor iemand die 100 meter verder staat?
Flinke idioot dan, die buurman van jou.quote:Op donderdag 24 september 2009 13:15 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn buurman heeft sinds kort een groene 250mw versie, just for fun, en geloof me, je bent echt onder de indruk van de power van zo'n ding![]()
Als je bijvoorbeeld over een km afstand over een blok huizen strijkt, en het licht gaat door het glas van de ruiten en wordt gebroken, dan word je helemaal gek van het geflits, laat staan hoe dat er binnen in die woning uitziet.. je kunt er echt terreur mee uitoefenen...
Ik weet 100% zeker dat je er zonder enige moeite iemand mee van bijvoorbeeld een dijk af kunt laten rijden op een km afstand, óók overdag![]()
Ik vind dat ze die dingen onder de wapenwet moeten gooien eigenlijk.. ze zijn écht té gevaarlijk om zomaar te verkopen.. een onnadenkende puber kan hiermee ongelofelijk veel ellende mee veroorzaken.
Wat denk je van een overvalletje 's avonds. ?? pieuw.. FF in de oogjes en je hebt minutenlang de tijd om alles met je slachtoffer te doen wat je wilt; want die ziet echt 100% niets meer voorlopig..
Ik ben écht geen fatsoensrakker, maar die dingen zijn écht ronduit bloedlink bij onoordeelkundig gebruik..
Een 250mW aanwijzer? Laat me niet lachen. Hartstikke verboden. Bovendien zeg je net zelf dat je bij mensen naar binnen schijnt. Wat als daar iemand loopt of zit?quote:Op donderdag 24 september 2009 23:56 schreef Sounddragon het volgende:
Ja he![]()
Alleen is mijn buurman geen 15 en die gaat er niet mee op een viaduct auto's mee lastig vallen, of bij Shiphol de piloten staan ziekstralen, hij gebruikt hem als aanwijzer, daar is dat ding voor gemaakt..
Vallen ze al onderquote:Op donderdag 24 september 2009 13:15 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind dat ze die dingen onder de wapenwet moeten gooien eigenlijk..
Zorgt de atmosfeer ook niet voor breking en verstrooiing van de lichtbundel? Zeker 's nachts is de atmosfeer vrij vochtig en dus kan er al snel een flinke verstrooiing van de lichtbundel ontstaan. Het verblindende effect neemt dan toe, maar de kans op echt oogletsel neemt af lijkt mij.quote:Op donderdag 24 september 2009 07:45 schreef Lyrebird het volgende:
Lasers zenden gecollimeerd licht uit, dat geen kilometers, en ook geen honderden meters, lang gecollimeerd ("parallel") blijft. Alleen in een ideaal geval zou dat zo zijn, maar omdat de cavity van een laserpen een aantal micrometer breed is, genereert deze een straal met een intensiteit die Gaussisch verdeeld is, wat al vrij snel leidt tot divergentie. Ook speciale lenzen kunnen hier niet veel verbetering in brengen.
Dan moet je wel een uitermate vaste hand hebben.quote:Op donderdag 24 september 2009 19:30 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
sterren aanwijzen voor iemand die 100 meter verder staat?
bronquote:Man voor rechter voor schijnen laserpen op piloot
SCHIPHOL - Een 19-jarige man moet woensdag voor de politierechter op Schiphol verschijnen, omdat hij met een laserpen op een helikopter van de politie heeft geschenen.
Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag laten weten. Het is voor het eerst dat iemand wordt vervolgd voor een dergelijk vergrijp.
Deze zaak onderscheidt zich volgens justitie overigens van andere incidenten waarbij met laserpennen op vliegtuigen is geschenen, omdat het hier een helikopter van de politie betreft.
Het toestel vloog op 23 mei vorig jaar in het donker boven Purmerend toen er vanuit een bos met een groen laserlicht werd geschenen.
Verblind
De piloot kreeg het hele felle licht in zijn ogen. Volgens het OM werd daardoor de veiligheid ernstig in gevaar gebracht, omdat de mogelijkheid bestaat dat de piloot daardoor geen details meer kan waarnemen.
Bovendien kan een piloot 's nachts verblind raken of schrikken, aldus het OM.
De verdachte wordt vervolgd voor het belemmeren van de piloten bij de uitvoering van hun politietaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |