Tsja, hoe moeten we dat weer aanpakken? Nederlanders staan wel voor ze open terwijl dat andersom totaal niet is.quote:NIJMEGEN - Hoger opgeleide Turken en Marokkanen van de tweede generatie zijn niet positiever over Nederlanders dan minder geschoolde allochtonen. Ze voelen zich wel loyaal aan Nederland, maar ze zijn niet per se dol op de Nederlanders.
© ANP
Dat blijkt uit een onderzoek, waarop socioloog Jochem Tolsma volgende week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert.
Bekend is volgens de wetenschapper dat de verdraagzaamheid van Nederlanders versus allochtonen groeit naarmate het opleidingsniveau stijgt, maar dat blijkt andersom dus niet zo te zijn.
Aandacht
Hoger opgeleide allochtonen maken gebruik van Nederlandse media en krijgen daardoor meer begrip voor het land waarin ze wonen. Maar in die media zien vooral de Marokkaanse Nederlanders ook veel negatieve aandacht voor hun etnische groep, wat volgens Tolsma een verklaring kan zijn dat vooral zij de Nederlanders niet zo mogen.
''De vraag is: Ligt de gebrekkige integratie nu aan de allochtoon of aan de autochtoon?'' zo vat Tolsma dit deel van zijn onderzoek samen.
© ANP
Want ja ze wonen hier nog maar 3 a 4 generatiesquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:04 schreef bluespice het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen, de verschillen zijn gewoon te groot.
Omdat hoogopgeleid zijn leidt tot meer kennis, begrip en relativeringsvermogen. Logisch.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:05 schreef saban het volgende:
Waarom zouden hoogopgeleide allochtonen de Nederlanders 'meer mogen' dan de minder opgeleide?
quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:02 schreef F04 het volgende:
[..]
Tsja, hoe moeten we dat weer aanpakken? Nederlanders staan wel voor ze open terwijl dat andersom totaal niet is.
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
![]()
Vandaar die 30 beoogde zetels voor Wilders. Ja, wij zijn zo vriendelijk tegen de allochtonen in NL
Misschien dat 'hebben een minder negatief beeld van' een betere formulering is.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:05 schreef saban het volgende:
Waarom zouden hoogopgeleide allochtonen de Nederlanders 'meer mogen' dan de minder opgeleide?
Die hoogopgeleiden lezen ook kranten en wrs ook fora. En wat leest hij dan? Boze en negatieve reacties over zijn bevolkingsgroep. Want dat is wat alle Wilders-tegenstanders al tijden proberen duidelijk te maken: hij maakt geen onderscheid tussen moslims. Logischerwijs voelen die hoogopgeleiden zich ook aangesproken.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.
Leuk, en nu een conclusie op dit onderzoek?quote:''De vraag is: Ligt de gebrekkige integratie nu aan de allochtoon of aan de autochtoon?'' zo vat Tolsma dit deel van zijn onderzoek samen.
Maar het gaat in het artikel niet over wat hoger opgeleide allochtonen specifiek van hoger opgeleide autochtonenen vinden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.
Terwijl ze het toch echt in het artikel hebben over allochtonen van de tweede generatiequote:Op dinsdag 22 september 2009 12:09 schreef Ra-z het volgende:
Want ja ze wonen hier nog maar 3 a 4 generaties
Het antwoord mag dan soms simpel zijn, begrijpend lezen blijkt dan vaak weer erg lastig.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:23 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het antwoord kan soms zo simpel zijn. Waarom in hemelsnaam wonen in een land waar je het niet naar je zin hebt?
Omdat het in andere landen nog kutter is? Zelfs Oprah Winfrey heeft in haar miljardenpaleis nog dagelijks wat te klagen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:23 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het antwoord kan soms zo simpel zijn. Waarom in hemelsnaam wonen in een land waar je het niet naar je zin hebt?
Als het volledig uit de lucht getrokken zou zijn dan lijkt mij een promotie op basis van dit onderzoek ook niet terecht, ik neem dus aan dat het degelijk onderzocht is en gebaseerd is op waarheden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:29 schreef Montov het volgende:
Wat een flutonderzoek, en diverse media weten het weer lekker te verdraaien. Welkom in medialand waar een onderzoekje van een student tot vaststaand feit wordt gebombardeerd.
En dan vindt de TS het vreemd dat allochtonen ons niet mogenquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:39 schreef bijdehand het volgende:
Het is geheel wederzijds. De hoog én de laagopgeleide mag ik niet zo
Het is eigenlijk zo simpelquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je het niet naar je zin hebt moet je ergens heen gaan waar je je beter thuisvoelt. Zou ik iig wel doen.
Ja we moeten in het vervolg iedereen gaan dwingen om allochtonen aardig te vinden, en we moeten ze zoveel mogelijk knuffelen om ze niet minder te laten voelen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dan vindt de TS het vreemd dat allochtonen ons niet mogen
Daar hebben wij niks mee te maken. Met klagen kom je niet ver. Actie ondernemen stukje verder.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:31 schreef Marble het volgende:
[..]
Omdat het in andere landen nog kutter is? Zelfs Oprah Winfrey heeft in haar miljardenpaleis nog dagelijks wat te klagen.
Dat zeg ik niet. Alleen je moet niet zeggen: zie je wel, ze vinden ons ook kut! Terwijl ik al lange tijd louter negatieve reacties lees op fora en nieuwssites.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja we moeten in het vervolg iedereen gaan dwingen om allochtonen aardig te vinden, en we moeten ze zoveel mogelijk knuffelen om ze niet minder te laten voelen.
Ze mogen me best kut vinden als ik hen kut vind, een beetje een vicieuze cirkel enzo.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Alleen je moet niet zeggen: zie je wel, ze vinden ons ook kut! Terwijl ik al lange tijd louter negatieve reacties lees op fora en nieuwssites.
Het is niet volledig uit de lucht getrokken, denk ik. Maar het gaat natuurlijk om een of andere enquete, waarbij 1 vraag in het artikel is overgenomen:quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als het volledig uit de lucht getrokken zou zijn dan lijkt mij een promotie op basis van dit onderzoek ook niet terecht, ik neem dus aan dat het degelijk onderzocht is en gebaseerd is op waarheden.
Of dat, of het Universitair onderwijs van tegenwoordig stelt ook geen ene ruk meer voor.
Andere resultaten:quote:Een graadmeter om verdraagzaamheid te meten is hoe men over een interetnisch huwelijk denkt. Van de autochtone Nederlanders vindt 22 procent het ‘vervelend tot zeer vervelend’ wanneer dochter of zoon trouwt met een allochtoon. Van de tweede generatie Marokkaanse Nederlanders vindt 25 procent dat onacceptabel; voor de tweede generatie Turkse Nederlanders geldt dat voor 32 procent.
Conclusie nu.nl: Hoger opgeleide mogen Nederlanders niet zo.quote:De onderzoeker heeft hun ook gevraagd met welk land ze zich het meest identificeren. Hoger opgeleiden blijken zich sterker verbonden te voelen met Nederland dan laaggeschoolden. ‘Je kunt je dus helemaal Nederlander voelen, zonder dat je een huwelijk met een Hollander toejuicht’, zegt Tolsma.
De onderzoeker constateert verder dat gestudeerde ouders uit een hoge sociale klasse hun verdraagzame houding doorgeven aan hun kinderen. Zelfs als die kinderen laagopgeleid zijn en dalen op de maatschappelijke ladder, blijft die tolerantie overeind.
Maar als ik even deze zin er al uit pluk:quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:16 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is niet volledig uit de lucht getrokken, denk ik. Maar het gaat natuurlijk om een of andere enquete, waarbij 1 vraag in het artikel is overgenomen:
[..]
Andere resultaten:
[..]
Conclusie nu.nl: Hoger opgeleide mogen Nederlanders niet zo.
Het it totaal onbekend hoe groot d margin of error is, of wat voor steekproef is gebruikt (ik heb altijd weinig vertrouwen in peilingen van onbekenden), maar zelfs de resultaten weten de media (niet alleen nu.nl) nog volledig te verdraaien.
Dan is de conclusie van de media tot op zekere hoogte wel rechtmatig lijkt me, omdat ze zich blijkbaar wel "Nederlander" voelen, maar het niet zo ophebben met Nederlanders. Ik weet dat een huwelijk wat anders is dan een normaal sociaal contact, maar als je je werkelijk gelijk zou voelen met de Nederlandse bevolking, dan ging je ook niet discrimineren op echtgenoot/echtgenote.quote:‘Je kunt je dus helemaal Nederlander voelen, zonder dat je een huwelijk met een Hollander toejuicht’, zegt Tolsma.
Voor dat grijze gebied kijken we op straat naar ons dagelijks leven, en zien we het onderzoek bevestigd worden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:16 schreef Montov het volgende:
Het it totaal onbekend hoe groot d margin of error is, of wat voor steekproef is gebruikt
Om dezelfde reden dat 22% van de autochtonen het omgekeerde vindt? Daarnaast kan religie best een rol spelen. In veel religieuze kringen is een huwelijk met een andersgelovige al problematisch, laat staan een huwelijk met een ongelovige.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:20 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Maar als ik even deze zin er al uit pluk:
[..]
Dan is de conclusie van de media tot op zekere hoogte wel rechtmatig lijkt me, omdat ze zich blijkbaar wel "Nederlander" voelen, maar het niet zo ophebben met Nederlanders. Ik weet dat een huwelijk wat anders is dan een normaal sociaal contact, maar als je je werkelijk gelijk zou voelen met de Nederlandse bevolking, dan ging je ook niet discrimineren op echtgenoot/echtgenote.
Dus dan rest mij de vraag, waarom zou een Hollandse bruid onacceptabel zijn, zelfs voor 2e/3e generatie allochtonen?
Blijkbaar.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:30 schreef isogram het volgende:
Dus hoger opgeleide Marokkanen hebben een hekel aan Nederlanders omdat die het wagen om in de media aandacht te besteden aan de overlast van Marokkaans straattuig? Wat is hun punt? Dat we die overlast gewoon voor lief moeten nemen en louter positief over Marokkanen moeten berichten? Dubieus...
Dan is het aan de intelligenten die indoctrinatie en haat van zich af te schudden en zelfstandig te gaan opereren. Nogmaals, als zelfs zij na 3 generaties zo blijven denken, is het tijd om als Nederlandse regering met andere maatregelen dan integratie te komenquote:Op dinsdag 22 september 2009 13:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat 22% van de autochtonen het omgekeerde vindt? Daarnaast kan religie best een rol spelen. In veel religieuze kringen is een huwelijk met een andersgelovige al problematisch, laat staan een huwelijk met een ongelovige.
quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:33 schreef Nyrrao het volgende:
Als je, generaliserend gezien, als volk kijkend na 50 jaar nog steeds niet weet waar je loyaliteit ligt lijkt het me beter om maar eens conclusies te trekken met verplichte repatriatie etc... Zeker als zelfs vrijdenkende intelligentsia nog steeds de strop om hun nek heen hebben en denken in wij-zij begin ik me, geheel in Wilders-style toch af te vragen wat onze medelanders toe te voegen hebben aan dit land...
quote:Ze voelen zich wel loyaal aan Nederland
Dat dacht ik dus ook, maar dan is het toch duidelijk dat "zij" net zo hard discrimineren als dat KoosVogels hier denkt te beweren over de Nederlanders met een wij/zij gedachte. Alles wordt wel handig op het bordje van de autochtonen geworpen als het gaat om "we voelen ons hier niet thuis", maar zelf hebben ze een aardige vinger, wat zeg ik, vuist in de pap.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat 22% van de autochtonen het omgekeerde vindt? Daarnaast kan religie best een rol spelen. In veel religieuze kringen is een huwelijk met een andersgelovige al problematisch, laat staan een huwelijk met een ongelovige.
Dus ze moeten dol zijn op de groep Nederlanders die bij voorbaat een hekel aan deze autochtonen hebben.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:39 schreef Nyrrao het volgende:
[..]
Dan is het aan de intelligenten die indoctrinatie en haat van zich af te schudden en zelfstandig te gaan opereren. Nogmaals, als zelfs zij na 3 generaties zo blijven denken, is het tijd om als Nederlandse regering met andere maatregelen dan integratie te komen
Verder is het onmogelijk om de afkeer van Nederlanders met de afkeer van Turken en Marokkanen te vergelijken. Iets met huis en gast enzo. Niet dat ze hier nog te gast zijn na zoveel decennia, maar dat je massaal afkeer hebt van de oorspronkelijke bewoners die jouw hier netjes opgevangen hebben, gaat me toch net iets te ver.
Zo is dat. Als het waar is en niet in je straatje past, stop je het toch lekker in de doofpot. Zit je al op het pluche bij PvdA/CDA?quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Blijkbaar.
Heb trouwens het gevoel dat dit hele onderzoek alleen maar polariserend kan werken.
Welk nut dient het?
Misschien moet je niet reageren wanneer je alleen de TT hebt gelezen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:30 schreef isogram het volgende:
Dus hoger opgeleide Marokkanen hebben een hekel aan Nederlanders omdat die het wagen om in de media aandacht te besteden aan de overlast van Marokkaans straattuig? Wat is hun punt? Dat we die overlast gewoon voor lief moeten nemen en louter positief over Marokkanen moeten berichten? Dubieus...
Ah, ze voelen zich wel loyaal aan Nederland, maar niet aan Nederlanders. Parodoxiaal. Of eigenlijk ook weer niet. Dat betekent dat ze zich dus wel aan het territorium & instituties(lees: sociale voorzieningen)loyaal voelen, maar niet aan het volk dat al sinds de Middeleeuwen op dit kleine zelf gefabriceerde stukje aardkloot loopt.quote:
Ik?quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:43 schreef Nyrrao het volgende:
[..]
Zo is dat. Als het waar is en niet in je straatje past, stop je het toch lekker in de doofpot. Zit je al op het pluche bij PvdA/CDA?
Ik heb nieuws voor je: ik heb gewoon het volledige bericht uit de OP gelezen. Daarin staat hetvolgende:quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:45 schreef Montov het volgende:
Misschien moet je niet reageren wanneer je alleen de TT hebt gelezen.
Het feit dat je MIJ aanspreekt op het niet-lezen van het topic doet eerder vermoeden dat je ZELF nauwelijks hebt gelezen wat er staat.quote:Hoger opgeleide allochtonen maken gebruik van Nederlandse media en krijgen daardoor meer begrip voor het land waarin ze wonen. Maar in die media zien vooral de Marokkaanse Nederlanders ook veel negatieve aandacht voor hun etnische groep, wat volgens Tolsma een verklaring kan zijn dat vooral zij de Nederlanders niet zo mogen.
Precies.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:54 schreef LorenzoDavids het volgende:
Als die zogenaamde 'hoger opgeleide' 'allochtonen' ook maar enigszins verstand zouden hebben, zouden ze inzien dat 99,9% van de autochtone Nederlanders niet negatief staan tegenover Turken en Marokkanen die zich aangepast hebben en zich weten te gedragen.
Nee, het klopt.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Als wij zeggen dat we niet willen trouwen met een Marokkaan dan is het discriminatie en racisme, en andersom is het normaal omdat we haram zijn. Ben ik nou zo gek of?
Ja.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Nee, het klopt.
En zo werkt veel van dat geneuzel. En zolang ons kabinet geen fatsoenlijk standpunt daarin durft te nemen en dit als discussie durft te maken, blijft het door gaan.
belangerijker..: hoeveel zijn het er eigenlijk?quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies.
Trouwens, wat is hoger opgeleid?
Staat dat niet in het rapport?quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:03 schreef woid het volgende:
[..]
belangerijker..: hoeveel zijn het er eigenlijk?
Oef, sterk staaltje omgekeerde psychologie, jammer dat het niet klopt.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:48 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je: ik heb gewoon het volledige bericht uit de OP gelezen. Daarin staat hetvolgende:
[..]
Het feit dat je MIJ aanspreekt op het niet-lezen van het topic doet eerder vermoeden dat je ZELF nauwelijks hebt gelezen wat er staat.
Onzin.quote:Dus hoger opgeleide Marokkanen hebben een hekel aan Nederlanders
Dat staat er niet. Er staan 2 zinnen:quote:omdat die het wagen om in de media aandacht te besteden aan de overlast van Marokkaans straattuig?
Zin 2:quote:Hoger opgeleide allochtonen maken gebruik van Nederlandse media en krijgen daardoor meer begrip voor het land waarin ze wonen.
quote:Maar in die media zien vooral de Marokkaanse Nederlanders ook veel negatieve aandacht voor hun etnische groep, wat volgens Tolsma een verklaring kan zijn dat vooral zij de Nederlanders niet zo mogen.
Onzin.quote:Dat we die overlast gewoon voor lief moeten nemen
Onzin.quote:louter positief over Marokkanen moeten berichten?
Klopt.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:18 schreef DikVoormekaar het volgende:
Het gaat dus over allahtonen. Die linkse onderzoeker scheert iedere allochtoon over een kam.
En dat men niet positief zou zijn over ons dat is een logisch gevolg van het feit dat men feitelijk in hun eigen bekrompen cultuur blijft hangen
Koop een Prius, ga op het platteland wonen en hou knutselavonden voor Marokkaanse reljeugd, dat zuivert je geweten wel.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben ook hogeropgeleid en ik spuug ook op 'de Nederlanders' zoals die zich de laatste tijd presenteren. Dus waarom zou het allochtoon zijn daar iets mee te maken hebben?
Het elitaire Groen Links lijkt me een prima partij voor jou, die spugen ook op de Nederlander.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben ook hogeropgeleid en ik spuug ook op 'de Nederlanders' zoals die zich de laatste tijd presenteren. Dus waarom zou het allochtoon zijn daar iets mee te maken hebben?
Dus jij woont hier niet meer?quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Welt heeft toch gewoon gelijk. Nederland is lange tijd niet zo rascistisch geweest als nu.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus jij woont hier niet meer?
Of toch nog wel, ondanks dat je spuugt op je medenederlanders?
Even verbeterd naar waarheid.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welt heeft toch gewoon gelijk. Nederland is lange tijd niet zo rascistisch geweest als nu na lange tijd eindelijk niet meer naïef.
Defineer racisme eens voor mij ? Iets roepen kunnen we allemaal.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welt heeft toch gewoon gelijk. Nederland is lange tijd niet zo rascistisch geweest als nu.
Je kunt het ook anders stellen: Nederland is lange tijd niet zo onveilig geweest als nu.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welt heeft toch gewoon gelijk. Nederland is lange tijd niet zo rascistisch geweest als nu.
Voordat die randdebielen de boel kwamen provoceren, vernielen en mishandelen, was er niks aan het handje.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders stellen: Nederland is lange tijd niet zo onveilig geweest als nu.
Lees eens een Wilders-topic door en bekijk uberhaupt eens een speech van de grote blonde leider.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:31 schreef DikVoormekaar het volgende:
[..]
Defineer racisme eens voor mij ? Iets roepen kunnen we allemaal.
Alleen in grote steden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders stellen: Nederland is lange tijd niet zo onveilig geweest als nu.
Ik heet anders geen Geert Wilders, maar toch moet ik dan wel een racist zijn, want Nederlander?quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lees eens een Wilders-topic door en bekijk uberhaupt eens een speech van de grote blonde leider.
Allahtonen !!quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:22 schreef Locusta het volgende:
[..]
Terwijl ze het toch echt in het artikel hebben over allochtonen van de tweede generatie
Blijkbaar. Met dit soort domheid valt niet te discussieren.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:36 schreef Dragorius het volgende:
Ik heet anders geen Geert Wilders, maar toch moet ik dan wel een racist zijn, want Nederlander?
Zucht, je bent een mod dus ik neem aan dat je hier met enige regelmaat komt. Sterker, dat weet ik uit ervaring. Er worden nogal wat rascistische uitlatingen de wereld ingeslingerd via dit forum. Dat weet jij net zo goed als ik.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:36 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik heet anders geen Geert Wilders, maar toch moet ik dan wel een racist zijn, want Nederlander?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |