Tsja, hoe moeten we dat weer aanpakken? Nederlanders staan wel voor ze open terwijl dat andersom totaal niet is.quote:NIJMEGEN - Hoger opgeleide Turken en Marokkanen van de tweede generatie zijn niet positiever over Nederlanders dan minder geschoolde allochtonen. Ze voelen zich wel loyaal aan Nederland, maar ze zijn niet per se dol op de Nederlanders.
© ANP
Dat blijkt uit een onderzoek, waarop socioloog Jochem Tolsma volgende week aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert.
Bekend is volgens de wetenschapper dat de verdraagzaamheid van Nederlanders versus allochtonen groeit naarmate het opleidingsniveau stijgt, maar dat blijkt andersom dus niet zo te zijn.
Aandacht
Hoger opgeleide allochtonen maken gebruik van Nederlandse media en krijgen daardoor meer begrip voor het land waarin ze wonen. Maar in die media zien vooral de Marokkaanse Nederlanders ook veel negatieve aandacht voor hun etnische groep, wat volgens Tolsma een verklaring kan zijn dat vooral zij de Nederlanders niet zo mogen.
''De vraag is: Ligt de gebrekkige integratie nu aan de allochtoon of aan de autochtoon?'' zo vat Tolsma dit deel van zijn onderzoek samen.
© ANP
Want ja ze wonen hier nog maar 3 a 4 generatiesquote:Op dinsdag 22 september 2009 12:04 schreef bluespice het volgende:
Ik kan het me wel voorstellen, de verschillen zijn gewoon te groot.
Omdat hoogopgeleid zijn leidt tot meer kennis, begrip en relativeringsvermogen. Logisch.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:05 schreef saban het volgende:
Waarom zouden hoogopgeleide allochtonen de Nederlanders 'meer mogen' dan de minder opgeleide?
quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:02 schreef F04 het volgende:
[..]
Tsja, hoe moeten we dat weer aanpakken? Nederlanders staan wel voor ze open terwijl dat andersom totaal niet is.
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
![]()
Vandaar die 30 beoogde zetels voor Wilders. Ja, wij zijn zo vriendelijk tegen de allochtonen in NL
Misschien dat 'hebben een minder negatief beeld van' een betere formulering is.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:05 schreef saban het volgende:
Waarom zouden hoogopgeleide allochtonen de Nederlanders 'meer mogen' dan de minder opgeleide?
Die hoogopgeleiden lezen ook kranten en wrs ook fora. En wat leest hij dan? Boze en negatieve reacties over zijn bevolkingsgroep. Want dat is wat alle Wilders-tegenstanders al tijden proberen duidelijk te maken: hij maakt geen onderscheid tussen moslims. Logischerwijs voelen die hoogopgeleiden zich ook aangesproken.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.
Leuk, en nu een conclusie op dit onderzoek?quote:''De vraag is: Ligt de gebrekkige integratie nu aan de allochtoon of aan de autochtoon?'' zo vat Tolsma dit deel van zijn onderzoek samen.
Maar het gaat in het artikel niet over wat hoger opgeleide allochtonen specifiek van hoger opgeleide autochtonenen vinden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Onder hoogopgeleiden zal dat wel mee vallen, en daar gaat het volgens mij over in dit artikel.
Terwijl ze het toch echt in het artikel hebben over allochtonen van de tweede generatiequote:Op dinsdag 22 september 2009 12:09 schreef Ra-z het volgende:
Want ja ze wonen hier nog maar 3 a 4 generaties
Het antwoord mag dan soms simpel zijn, begrijpend lezen blijkt dan vaak weer erg lastig.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:23 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het antwoord kan soms zo simpel zijn. Waarom in hemelsnaam wonen in een land waar je het niet naar je zin hebt?
Omdat het in andere landen nog kutter is? Zelfs Oprah Winfrey heeft in haar miljardenpaleis nog dagelijks wat te klagen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:23 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het antwoord kan soms zo simpel zijn. Waarom in hemelsnaam wonen in een land waar je het niet naar je zin hebt?
Als het volledig uit de lucht getrokken zou zijn dan lijkt mij een promotie op basis van dit onderzoek ook niet terecht, ik neem dus aan dat het degelijk onderzocht is en gebaseerd is op waarheden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:29 schreef Montov het volgende:
Wat een flutonderzoek, en diverse media weten het weer lekker te verdraaien. Welkom in medialand waar een onderzoekje van een student tot vaststaand feit wordt gebombardeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |