Dat wel, maar is het verstandig? Wat heeft de nacht dan als meerwaarde als je 's ochtends geen afspraken kan hebben omdat je ligt te slapen?quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:06 schreef Pretwin het volgende:
Je zit ook in een vast ritme als je elke nacht om 4 uur op bed gaat.
Dat denk ik ook altijd terwijl iedere ochtend om half acht de wekker gaat. (Door de weeks.)quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:46 schreef eight het volgende:
ik ga eigenlijk altijd om 3 of 4 uur pas slapen, waarom weet ik zelf eigenlijk ook niet precies.
ik vindt dat gewoon prettiger als dat ik op een "normaal" tijdstip ga slapen.
als ik 's morgens een afspraak heb ga ik meestal ook niet eerder slapen, die paar uurtjes die ik dan minder slaap neem ik op de koop toe en 's morgens heb ik daar dan ook geen hinder van.er is voor mij dan ook niet echt een voor- of nadeel aan en ik doe 's nachts ook geen gekke dingen of zo.
het is gewoon het ritme wat ik het fijnste vind.
Waarom dan?quote:Op dinsdag 22 september 2009 06:31 schreef Chain_Reaction het volgende:
Het lang opblijven heeft zeker niet altijd te maken met een voorliefde voor de nacht. Bij veel mensen heeft het minstens zoveel te maken met de aversie tegen de ochtend.
Het is 's ochtends belachelijk druk, zowel op de wegen als in de stad. Iedereen met een verplichting als werk/school begint een zo rond 8:00 / 8:30. Verder is er weinig te doen en al zeker niets op tv.. Geen relevante series en gevoetbald wordt er al zeker niet in de ochtend. Ik slaap sowieso laat en als ik vroeg in de ochtend wakker ben, ben ik dus vermoeid (en een dag duurt dan nog belachelijk lang).quote:Op dinsdag 22 september 2009 08:19 schreef Stali het volgende:
[..]
Waarom dan?
En ik blijf altijd te laat op, maar de ochtend vind ik toch wel het mooiste gedeelte van de dag.
Zeker wanneer het heel mooi weer wordt. Het is dan nog fris maar met die belofte..
Euh... dat je 's avonds afspraken kan hebben omdat je dan niet ligt te slapen?quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:08 schreef F04 het volgende:
[..]
Dat wel, maar is het verstandig? Wat heeft de nacht dan als meerwaarde als je 's ochtends geen afspraken kan hebben omdat je ligt te slapen?
Uitgeslapen op de middagafspraken komen?quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:08 schreef F04 het volgende:
[..]
Dat wel, maar is het verstandig? Wat heeft de nacht dan als meerwaarde als je 's ochtends geen afspraken kan hebben omdat je ligt te slapen?
quote:Vrouwen die gemiddeld tussen de 3.5 en 4.5 uur sliepen hadden een hogere levensverwachting dan vrouwen die meer dan 7.5 uur per nacht sliepen. Ook kort slapende mannen leven langer dan hun uitslapende broeders, hoewel het verschil in levensverwachting bij de mannen-groepen kleiner is.
Spijker op z'n kop voor mij.quote:Op dinsdag 22 september 2009 21:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Buiten dat heeft het in de OP beschreven verschijnsel nog een andere oorzaak. Mensen zijn over het algemeen geneigd tot behoud van het goede. Als een persoon zich aan het eind van de avond goed voelt heeft hij niet de wens om dit te doorbreken om naar bed te gaan. Pas als de mens in kwestie zo moe wordt dat het niet meer leuk is, zal hij van ellende maar gaan slapen. Wordt diezelfde persoon wakker, dan zal hij niet willen opstaan, omdat het bed inmiddels is opgewarmd en lekker ligt, en omdat opstaan uiteindelijk leidt tot werken, studie en/of andere verlichtingen. De meesten stellen die zaken nu eenmaal graag uit.
Het is dus gewoon een afweging tussen de mate van geluk van een persoon op een moment, en de verwachte mate van geluk na een wijziging in de situatie.
quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:05 schreef trovey het volgende:
Je hebt nou eenmaal avond/nachtmensen en ochtendmensen....
Dat heb ik ook...quote:Op dinsdag 22 september 2009 01:46 schreef eight het volgende:
ik ga eigenlijk altijd om 3 of 4 uur pas slapen, waarom weet ik zelf eigenlijk ook niet precies.
ik vindt dat gewoon prettiger als dat ik op een "normaal" tijdstip ga slapen.
als ik 's morgens een afspraak heb ga ik meestal ook niet eerder slapen, die paar uurtjes die ik dan minder slaap neem ik op de koop toe en 's morgens heb ik daar dan ook geen hinder van.
er is voor mij dan ook niet echt een voor- of nadeel aan en ik doe 's nachts ook geen gekke dingen of zo.
het is gewoon het ritme wat ik het fijnste vind.
Daar heb ik ook vaak last van, dat je je wel al eerder moe voelt, maar op een bepaald later tijdstip er gewoon overheen bent en helemaal niet meer kan slapenquote:Op dinsdag 22 september 2009 09:53 schreef Mufasa het volgende:
Tja, goede vraag.
Als ik moet gaan slapen als ik moe ben zal dat rond 8/9 uur in de avond zijn. Dat vind ik te vroeg dus blijf ik wakker.
Tegen een uur of 11 ben ik grotendeels over m'n slaap heen en wil k nog wat gaan doen, of wil k nog een film kijken ofzo. Daar heb ik eerder geen zin in omdat k dan in een dipje zit zeg maar.
En dan wil je eens iets kopen en dan lukt dat niet (Weekenden zijn te druk (quote:Op donderdag 24 september 2009 12:44 schreef Ruhn het volgende:
Situatie 2: je staat om een uurtje of 12-1 op... geen wekker niets, gewoon het zonnetje(of regen) die je wakkermaakt. Je gaat naar de keuken om een heerlijk ontbijt in alle rust in elkaar te flansen. Kopje koffie erbij, sapje. Naar de supermarkt die dan nog rustig is, even ontspannen en vlak voor de spits begeef je je naar je werk... geen files uiteraard. Om een uurtje of 11 weer richting huis, waar je lekker tot in de late uurtjes tot rust kan komen. Geen gezeur, geen gezeik, geen gehaast, geen gestress.
Breekt je op!? Spreek voor jezelf. Ik heb 2 jaar lang alleen maar 's avonds gewerkt. Heeeeeerlijk!quote:Op donderdag 24 september 2009 16:34 schreef Tha_T het volgende:
En mocht dat niet overtuigend zijn, praat eens met iemand die regelmatig avonddiensten draait. Dat breekt je op, ongelofelijk.
Zonder uitzondering zijn alle collega's niet blij met nachtdiensten. Dat het erbij hoort is iets wat geaccepteerd is hier maar toch...quote:Op donderdag 24 september 2009 17:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Breekt je op!? Spreek voor jezelf. Ik heb 2 jaar lang alleen maar 's avonds gewerkt. Heeeeeerlijk!
Kan inderdaad best zijn dat er in verhouding meer ochtendmensen dan avondmensen zijn maar dat zegt niet dat de avondmensen die er zijn zich gewoon goed voelen daarmee.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:16 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Zonder uitzondering zijn alle collega's niet blij met nachtdiensten. Dat het erbij hoort is iets wat geaccepteerd is hier maar toch...
Hoezo is je ritme dan fucked up? Als je meestal niet voor 01.00 uur slaapt dan ben je daar toch wel aan gewend?quote:Op donderdag 24 september 2009 21:02 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ben ook een avondmens. Meestal slaap ik voor 01.00 uur niet. Maar of het nou echt handig is, nee. Zit nu met een fucked up ritme
Hangt er vanaf hoe laat ze werken. Als je dag in dag uit van 22:00 tot 6:00 moet werken dan gaat het me ook een keer vervelen, maar om dagelijks van 13:00 tot 21:00 te werken heb ik geen enkele moeite mee.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:16 schreef Tha_T het volgende:
Zonder uitzondering zijn alle collega's niet blij met nachtdiensten. Dat het erbij hoort is iets wat geaccepteerd is hier maar toch...
Ik kom meestal ook niet voor 10 uur mijn bed uitquote:Op donderdag 24 september 2009 21:03 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Hoezo is je ritme dan fucked up? Als je meestal niet voor 01.00 uur slaapt dan ben je daar toch wel aan gewend?
Dan wortd het ook een vast ritme... als je afwisselend 2 weken nachtdiensten en 2 weken normale diensten draait kan ik me voorstellen dat je daar niet goed aan went....quote:Op donderdag 24 september 2009 17:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Breekt je op!? Spreek voor jezelf. Ik heb 2 jaar lang alleen maar 's avonds gewerkt. Heeeeeerlijk!
Ik werk al 2 jaar fulltime avonddiensten....en ja die winkels...webshops jwtquote:Op donderdag 24 september 2009 16:34 schreef Tha_T het volgende:
[..]
En dan wil je eens iets kopen en dan lukt dat niet (Weekenden zijn te druk (), en om 2 uur 's Nachts is er niets meer open). Praktisch gezien alleen al is dit geen haalbare kaart.
En mocht dat niet overtuigend zijn, praat eens met iemand die regelmatig avonddiensten draait. Dat breekt je op, ongelofelijk. Het is mooi dat je overdag vrij bent maar als je dan terugkomt (middenin de nacht) kan dat demotiverend werken
²quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:20 schreef Perico het volgende:
Sja, tis iets van "Siegerjustiz", dat de nachtmens doorgaans weg wordt gezet als een onvolwassen non-conformist. Ik ben het zelf ook, vrees ook dat het biologisch is bepaald. 's Nachts verstrijkt de tijd prettig, is concentratie makkelijker en dringen muziek en films etc. ook beter tot me door.
Ochtenden associeer ik met tl-licht in de winter, ochtendmensen die je hartelijk goedemorgen wensen, en verloren tijd. Want buiten de nacht ben ik een (na)middagmens, dat dan liefst ook zeer actief is. De ochtend is een sta-in-de-weg die er niet toe doet.
Radio 1quote:Op vrijdag 25 september 2009 03:39 schreef remlof het volgende:
*Onvolwassen non-conformist meldt zich.
De nacht, lekker rustig, Radio 1 op en op FOK! of op de bank en NGC/Discovery kijken of effe bijgepraat worden met "De Orde van de Dag" op Politiek24
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |