abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72977103
Een Brits tienermeisje dat regelmatig gepest werd op sociale netwerksites als Facebook, heeft vorige week zelfmoord gepleegd. Dat meldt de Britse krant The Times.

Holly Grogan was 15 jaar oud toen ze in de buurt van de stad Gloucester van een brug sprong. Volgens haar ouders kon hun dochter niet omgaan met de pesterijen die ze ontving via netwerksites en vriendengroepen op het internet, zoals Facebook, Bebo en MySpace.

Vrienden verklaarden dat meerdere meisjes Holly beledigden op haar Facebook-pagina. "Meisjes pestten haar op Facebook en lieten commentaren op haar prikbord achter, waarin ze scheldnamen kreeg toegeworpen. Waarschijnlijk hebben ze die commentaren nu wel weggehaald", zegt een 16-jarige vriendin in The Times. Volgens de krant werd haar Facebook-pagina ondertussen afgesloten. Holly Grogan werd ook op school gepest en leed aan een gebrek aan zelfvertrouwen.

Eind augustus werd voor het eerst in Groot-Brittannië een tiener veroordeeld wegens pesterijen op internet. De 18-jarige dader kreeg een gevangenisstraf van drie maanden, onder meer wegens doodsbedreigingen die geuit werden via Facebook. (dpa/belga/lpb)

Bron

Vind het wel erg dat zo'n toestanden gebeuren. Langs de andere kant kon dat meisje haar "vrienden" toch deleten???
pi_72977180
Inderdaad. Een gebrek aan zelfvertrouwen is vervelend, maar ze had die reacties danwel volledige facebook kunnen verwijderen.

Tenzij ze structureel gepest werd en dus niet alleen via internet.
BE YOUR DOG
  maandag 21 september 2009 @ 19:52:22 #3
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72977589
Ze werd ook op school gepest, waarom werd ze alleen veroordeeld wegen pesterijen op internet?
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  maandag 21 september 2009 @ 19:54:45 #4
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_72977691
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:52 schreef L.no het volgende:
Ze werd ook op school gepest, waarom werd ze alleen veroordeeld wegen pesterijen op internet?
Omdat daar bewijs van is lijkt mij.
No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
pi_72977718
Triest.

Rare titel overigens. Dat je zo stuk kan gaan door pesterijen op INTERNET alleen? Ik bedoel, dan moet je toch min op meer op het internet leven als je daarom zelfmoord pleegt.

Gepest worden in het 'echt' lijkt me veel erger dan wat scheldwoorden op internet. Dat internet de hoofdoorzaak is, lijkt me een beetje vreemd...
  maandag 21 september 2009 @ 19:56:34 #6
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72977756
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:54 schreef Kali-Mist1 het volgende:

[..]

Omdat daar bewijs van is lijkt mij.
Hoe weten ze dan dat ze ook op school werd gepest? daar moet je ook bewijs voor hebben?
pi_72977773
Hoeveel Fokkers zullen dan al zelfmoord gepleegd hebben
  maandag 21 september 2009 @ 19:57:48 #8
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72977813
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:55 schreef Desunoto het volgende:
Triest.

Rare titel overigens. Dat je zo stuk kan gaan door pesterijen op INTERNET alleen? Ik bedoel, dan moet je toch min op meer op het internet leven als je daarom zelfmoord pleegt.

Gepest worden in het 'echt' lijkt me veel erger dan wat scheldwoorden op internet. Dat internet de hoofdoorzaak is, lijkt me een beetje vreemd...
Ik denk dat je iemand heel diep kan raken via internet. Het is eenmaal zo dat mensen veel botter kunnen zijn dan IRL.
pi_72977866
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:57 schreef L.no het volgende:

[..]

Ik denk dat je iemand heel diep kan raken via internet. Het is eenmaal zo dat mensen veel botter kunnen zijn dan IRL.
Botter klopt. Maar beledigingen op internet raken je toch minder dan in het echt, lijkt mij? Of denk ik nou helemaal verkeerd?
  maandag 21 september 2009 @ 20:00:31 #10
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72977914
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:59 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Botter klopt. Maar beledigingen op internet raken je toch minder dan in het echt, lijkt mij? Of denk ik nou helemaal verkeerd?
Tja, de meerderheid kan er gewoon tegen, genoeg mensen die depressief van worden. Dat meisje leed sowieso al aan gebrek aan zelfvertrouwen.
pi_72978090
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:00 schreef vosss het volgende:

[..]

Weer een faalhaas minder.

Een kniesoor die daar om geeft.

Mja, blijkbaar is "internetpesten" in sommige landen een strafbaar feit. Ik zie dat hier ook nog wel eens gebeuren.
BE YOUR DOG
pi_72978140
Vreemd verhaal inderdaad. Juist op internet kun je banden met mensen zo breken.
pi_72978176
Komop jongens, internet is 1 grote speeltuin en moet je verre van serieus nemen.

Als je dat wel doet en daar boos over word en zelfs zelfmoord pleegt, ja dan ben je wel compleet mislukt in je leven ja
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_72978264
Ik vind het zo erg om zulke dingen te horen, zulke jonge mensen die hun eigen leven ontnemen alleen maar omdat er mensen zijn die niet na denken met wat ze doen. Als mensen gewoon meer bewust van hun gedrag waren dan hoefde dit allemaal niet, vind echt vreselijk.
pi_72978387
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:39 schreef devuser_250 het volgende:
Volgens haar ouders kon hun dochter niet omgaan met de pesterijen die ze ontving via netwerksites en vriendengroepen op het internet, zoals Facebook, Bebo en MySpace.
De ouders wisten er dus van af? Dan ga je toch als ouder interveniëren?
  maandag 21 september 2009 @ 20:12:24 #16
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72978405
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:07 schreef vosss het volgende:
Komop jongens, internet is 1 grote speeltuin en moet je verre van serieus nemen.

Als je dat wel doet en daar boos over word en zelfs zelfmoord pleegt, ja dan ben je wel compleet mislukt in je leven ja
Best wel onlogisch eigenlijk. In fok! is het verschijnsel normaal om iedereen te bashen zonder na te denken hoe anderen zich voelen.
Maargoed, het blijft zo.
  maandag 21 september 2009 @ 20:12:33 #17
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_72978414
Pics? Pas na zien van pics kan ik het besluit nemen of de pestkoppen gestraft dienen te worden of een lintje verdienen.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_72978516
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:12 schreef L.no het volgende:

[..]

Best wel onlogisch eigenlijk. In fok! is het verschijnsel normaal om iedereen te bashen zonder na te denken hoe anderen zich voelen.
Maargoed, het blijft zo.
Ja, ik begin me daar behoorlijk aan te ergeren.
  maandag 21 september 2009 @ 20:15:59 #19
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_72978551
Yep. Ik ben op school ook gepest (Oh, Pikkebaas, dat verklaart veel) maar in mijn tijd was je thuis gewoon verilig. Tegenwoordig kunnen de E-Bullies je ook gewoon thuis verder treiteren. Dan heb je als onzekere puber maar weinig nodig om dramatische stappen te nemen.

Triest. Hopelijk beseffen de daders wat ze hebben gedaan.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_72978606
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:15 schreef Pikkebaas het volgende:
Yep. Ik ben op school ook gepest (Oh, Pikkebaas, dat verklaart veel) maar in mijn tijd was je thuis gewoon verilig. Tegenwoordig kunnen de E-Bullies je ook gewoon thuis verder treiteren. Dan heb je als onzekere puber maar weinig nodig om dramatische stappen te nemen.

Triest. Hopelijk beseffen de daders wat ze hebben gedaan.
Juist thuis kun je die bullies makkelijker vermijden.
pi_72978723
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Niet als ze Facebook wilt blijven gebruiken en ze door blijven gaan. Ik vind het trouwens wel verschrikkelijk om dit te horen.
pi_72978830
Nou ben je op je 15e ook een stuk gevoeliger voor sociale druk/afwijzing en vanwege de puberteit emotioneel niet heel stabiel. Het lijkt me niet dat dit erg uniek is.

Tragisch wel!
  maandag 21 september 2009 @ 20:23:32 #23
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_72978899
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ja, je liet ze gewoon op school achter. Thuis konden ze je niet bereiken.

Nu wil je als puber toch je facebook/hyves/whatever hebben om toch mee te doen in het sociale leven, hoezeer ze je ook uitkotsen, je hunkert toch naar erkenning van ze. Maar ze gaan je pagina's alleen maar gebruiken om je nog verder de grond in te trappen en je bent nergens meer veilig.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_72979063
Waarom voegde ze die pestkoppen dan uberhaupt toe op FB?
Cool story, Hansel.
pi_72979108
Maar als je als ouder weet dat je kind word gepest op het internet, dan hoor je als ouder daar iets aan te doen, en je kind steunen, vooral als je weet dat je kind geen zelfvertrouwen heeft, blijkbaar heeft ze geen steun van haar ouders gehad.
  maandag 21 september 2009 @ 20:35:58 #26
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_72979497
Lullig.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_72980245
Erg tragisch dit. Op school gepest worden en op internet dan ook nog eens. Waarschijnlijk door dezelfde mensen dan denk ik. Tsja, je hebt mensen dit niet van ophouden weten. Dat meisje had dit soort figuren gewoon moeten verwijderen, maar wie weet wat er dan vervolgens gaat gebeuren op school. Dan kun je in de knoop raken. Maar goed, we weten allemaal niet wat er precies aan de hand was met dat meisje. Laten we niet bepaalde dingen gaan roepen wat totaal onnodig is. Het is in elk geval dieptriest.
  maandag 21 september 2009 @ 20:55:08 #28
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_72980374
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:56 schreef DirkZz het volgende:
Hoeveel Fokkers zullen dan al zelfmoord gepleegd hebben
nog veel te weinig imho ; maar ik dwaal af
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_72980428
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:55 schreef misteriks het volgende:

[..]

nog veel te weinig imho ; maar ik dwaal af
Hoezo dan, wordt je soms gepest, misterniks.
pi_72980440
quote:
Op maandag 21 september 2009 19:56 schreef L.no het volgende:

[..]

Hoe weten ze dan dat ze ook op school werd gepest? daar moet je ook bewijs voor hebben?
Je hebt geen bewijs nodig om dingen te beweren.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † maandag 21 september 2009 @ 20:58:52 #31
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_72980524
Is het echt relevant hoe er gepest wordt?
Carpe Libertatem
  maandag 21 september 2009 @ 21:00:00 #32
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_72980577
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:56 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Inderdaad, er zijn hele religies groot mee geworden.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  maandag 21 september 2009 @ 21:07:15 #33
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72980897
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:56 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Nou het lijkt me niet dat iemand uit het niets denkt 'ah, gepest op internet? dan zal ze het vast ook op school gepest worden'.
pi_72981007
The Tories hebben het zeker al gehad over een verbod op Facebook?

Omdat een stel Tokkies niet kan omgaan met elkaar, moet internet eronder lijden?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_72986374
Dat kind werd op school en via het Internet gepest, veel pubers zIjn nou eenmaal gevoelig, om dat kind nou een faalhaas te noemen vind ik erg grof en tonen van weinig inlevingsgevoel, ook andere zogenaamde "lollige" opmerkingen hier laten duidelijk zien dat mensen niet nadenken voordat ze iets typen. Het is treurig dat een kind zover wordt gedreven dat het uiteindelijk geen andere weg meer ziet dan uit het leven te stappen, of dat kind nou wel of niet een sterk karakter had (of een uiterlijk wat niet bij iedereen in de maak valt) doet niet terzake.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72987382
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:30 schreef trovey het volgende:

[..]

Je voelde je dus duidelijk aangesproken door mijn post...mooi was ook mede voor jou bedoeld en dat ik gelijk had toont je reaktie nu ook duidelijk.
Medeleven tonen met de dood van mensen die je niet kent, vind ik immoreel.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_72987451
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:51 schreef Regal het volgende:
Erg tragisch dit. Op school gepest worden en op internet dan ook nog eens. Waarschijnlijk door dezelfde mensen dan denk ik. Tsja, je hebt mensen dit niet van ophouden weten. Dat meisje had dit soort figuren gewoon moeten verwijderen, maar wie weet wat er dan vervolgens gaat gebeuren op school. Dan kun je in de knoop raken. Maar goed, we weten allemaal niet wat er precies aan de hand was met dat meisje. Laten we niet bepaalde dingen gaan roepen wat totaal onnodig is. Het is in elk geval dieptriest.
Echt afschuwelijk dit.
Arme meid.
Stoer hoor pesten. Haar kwelgeesten kunnen trots zijn, al ben ik bang dat die geen seconde wakker liggen om wat ze gedaan hebben.
Het is zo gemakkelijk om iemand kapot te maken via internet.
pi_72987716
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:07 schreef L.no het volgende:

[..]

Nou het lijkt me niet dat iemand uit het niets denkt 'ah, gepest op internet? dan zal ze het vast ook op school gepest worden'.
Niet geheel ondenkelijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat een journalist het via-via hoort en het betrouwbaar genoeg acht. Natuurlijk is dit echter geen bewijs.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_72991727
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:28 schreef beelz het volgende:

[..]

Boehoe... het is iemand die ik niet ken dus ik kan er niet wakker van liggen.
Niemand hier op fok zal er wakker van liggen, maar daar gaat het toch niet om?
pi_72992009
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Echt afschuwelijk dit.
Arme meid.
Stoer hoor pesten. Haar kwelgeesten kunnen trots zijn, al ben ik bang dat die geen seconde wakker liggen om wat ze gedaan hebben.
Het is zo gemakkelijk om iemand kapot te maken via internet.
Ja de anonimiteit van Internet, het uitblijven van een zichtbare reactie (je ziet niet hoe de ander reageert op jouw schrijfsels) kunnen zowel positief als negatief uitpakken. Dit extreme voorbeeld is wel heel erg triest natuurlijk. Leuk zo'n leven dat niet meer is....
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72992693
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:27 schreef wikwakka2 het volgende:
Waarom voegde ze die pestkoppen dan uberhaupt toe op FB?
Daart zit ik ook mee. Je bent maar een klik verwijderd van verwijdering, en je kunt die sites toch zo instellen dat iedereen of alleen vrienden reacties kunnen plaatsen? Waarom heeft ze die mensen niet alsnog verwijderd?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_72992897
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 10:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Daart zit ik ook mee. Je bent maar een klik verwijderd van verwijdering, en je kunt die sites toch zo instellen dat iedereen of alleen vrienden reacties kunnen plaatsen? Waarom heeft ze die mensen niet alsnog verwijderd?
Denk dat de reactie van Pikkebaas het wel samenvat:
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:23 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Ja, je liet ze gewoon op school achter. Thuis konden ze je niet bereiken.

Nu wil je als puber toch je facebook/hyves/whatever hebben om toch mee te doen in het sociale leven, hoezeer ze je ook uitkotsen, je hunkert toch naar erkenning van ze. Maar ze gaan je pagina's alleen maar gebruiken om je nog verder de grond in te trappen en je bent nergens meer veilig.
Toch denk ik dat ik als ouder heel rap dat internet zou hebben gestopt, al had ik die computer in de container moeten gooien.
Maar ja, je weet niet hoe dat allemaal gegaan is en ik heb ook geen puberdochter.
Ze zat in ieder geval niet in een isolement want ze had in ieder geval 1 vriendin.
Wel enorm triest, zo'n jong meisje en voor die ouders natuurlijk niet te verteren zoiets.
pi_73016108
Ik ben overigens ook van mening dat ze in het lager-onderwijs ook meer over pesten moeten praten, er zijn zoveel kinderen die gewoon niet begrijpen wat je die ander aandoet.
pi_73017877
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 20:04 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik ben overigens ook van mening dat ze in het lager-onderwijs ook meer over pesten moeten praten, er zijn zoveel kinderen die gewoon niet begrijpen wat je die ander aandoet.
Volgens mij hebben de meeste basisscholen wel een anti pest programma en kanjerregels.
Alleen inhoudelijk stelt dit gewoon helemaal niets voor.
Want gebeurt het pesten dan niet tijdens de lessen dan gebeurt het wel in het geniep in de kleedkamer bij gym, tijdens de pauzes en na schooltijd.

En invloeden kunnen van alle kanten komen. Ben zelf op de lagere school enorm gepest voornamelijk door drie dochters van Hemamoeders. Dat waren overblijfmoeders en die trokken mijn ouders niet omdat ze studeerden, niets voor de school deden. Kortom, niksnutten waren het in hun ogen en dat kreeg via hun kinderen op mijn brood, daarnaast was er bij ons geen geld voor Nikes en New Balances en als ik mee op schoolreisje ging dan vertelden de leerkrachten wel even aan de hele klas dat ik mee mocht dankzij het liefdadigheidspotje. En meer van dat soort cool stuff. .

Op de middelbare was dat gezeik gelukkig spontaan afgelopen en kreeg ik het ineens enorm leuk, dus geen zielig verhaal verder. . Overigens denk ik dat ieder kind wel te maken heeft gehad met een stel rotmeiden en of pokkejongetjes. Ze zaten vroeger in iedere klas, dat zal tegenwoordig echt niet anders zijn.

Maar ik vind het toch wel heel bizar dat het pesten via Internet voor sommige kinderen zover doorgaat. En blijkbaar is het toch zo dat het hebben van bv. Hyves net zo normaal is als je veters strikken. Daar had ik niet zoveel notie van eigenlijk.

Straks even kijken of ik die docu kan zien, misschien begrijp ik het dan wat beter waarom die pubers die etterbakken niet gewoon blocken.
pi_73024142
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Is het echt relevant hoe er gepest wordt?
Uiteindelijk is dat niet relevant. Het gaat om het pesten als ongewenst gedrag, via welk kanaal dan ook. Maar het internet is een bijzonder medium omdat het veel meer ongrijpbaar is. Bovendien kun je iemand, mocht je dat willen, het echt heel erg moeilijk maken in het leven door valse roddels te vereeuwigen en voor een ieder zichtbaar te maken. Het is in ieder geval een aspect waarvan ik zeg: laten we toch alsjeblieft eens ons bedenken of het niet eens tijd wordt de stekker uit dit net te trekken.
pi_73029974
Het werkelijke probleem is denk ik dat het meisje ook op school werd gepest. Commentaren op Facebook kun je inderdaad nog verwijderen, irritante users kun je blokkeren. Maar op school kun je de pestkoppen niet zomaar 'uitschakelen' of hun opmerkingen schrappen.
pi_73030369
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:00 schreef vosss het volgende:

[..]

Weer een faalhaas minder.

Een kniesoor die daar om geeft.

Wow man, wat een kilheid!
Wat voor opgekropte issue's heb je allemaal dat je zo'n anti-emphatie vertoont?
Of is het gewoon stoerdoenerij met totaal gebrek aan inlevingsvermogen?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 23 september 2009 @ 09:49:51 #49
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73030409
Miss is het al gezegd, maar ik denk dat het zo gegaan is: meisje werd op school gepest en daarnaast óók op Facebook nog eens. Maw: zelfs thuis was ze niet veilig voor de pestkoppen, vandaar de drastische beslissing.

Triest hoor.
Niet meer actief op Fok!
pi_73031968
Dit is overigens een verschijnsel wat in de toekomst veel vaker zou kunnen voorkomen.
Vandaar dat ik ook zo'n ongelooflijke pesthekel heb aan GeenStijl.
Niet de fimpjes die ze plaatsen om politie te helpen mensen op te sporen, maar die nodeloze pesterijen, zoals dat interview met die dronken studente.
Dat heeft verstrekkende gevolgen voor het leven van dat meisje, en mensen moet echt eens leren beseffen dat internet wel degelijk schadelijk kan zijn voor een persoon.

Dit is wel weer een erg tragisch voorbeeld, maar ik ben bang dat de idioten die niet doorhebben hoeveel impact internet kan hebben, zich er geen ruk van aantrekken.

Als die dingen doorgaan, dan moet de overheid daar maar eens iets aan doen, ooit was internet redelijk zelfregulerend, sinds alle asocialen er ook op kunnen, is dat volkomen verdwenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')