Lang niet elke gelovige denkt zo... Ik ben katholiek opgevoed, en ik vind de rituelen die volgens de katholieke kerk horen prettig. Het doopsel, maar ook de kerkdienst bij een overlijden. Het hoort wat mij betreft bij het leven en ik vind voor mezelf een begrafenis zonder kerkmis niet compleet.quote:Op maandag 21 september 2009 15:41 schreef TNA het volgende:
Gelovigen accepteren in principe alles als zijnde van God. Kortom, als God je kindje wegneemt zijn zijn wegen ondoorgrondelijk, is er ongetwijfeld een reden voor het heeft het kindje vrede in het hiernamaals. Het lijkt me allemaal tamelijk ondoenlijk om vol te houden, maar ik ben dan ook niet religieus.
Ja denk er ook zo over, al ben ik dan christelijk opgevoed..quote:Op maandag 21 september 2009 15:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Lang niet elke gelovige denkt zo... Ik ben katholiek opgevoed, en ik vind de rituelen die volgens de katholieke kerk horen prettig. Het doopsel, maar ook de kerkdienst bij een overlijden. Het hoort wat mij betreft bij het leven en ik vind voor mezelf een begrafenis zonder kerkmis niet compleet.
Maar god is wat mij betreft niet almachtig... Ik geloof niet in de beschikking en accepteer zaken niet klakkeloos 'omdat god het zo gewild heeft'...
Jezus heeft zijn hele leven geleden. Of denk je dat het prettig is om van te voren te weten hoe en wanneer je aan je einde komt? Hij is aan het kruis misschien snel gestorven, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij niet geleden heeft!quote:Op maandag 21 september 2009 16:09 schreef capricia het volgende:
Zelfs als je gelovig bent: Jezus heeft maar een dag of zo geleden.
Dat is de boosheid in iemand die een dierbare veloren heeft. Hoe het nou wel of niet zit, dat zal je dan worst wezen.quote:Op maandag 21 september 2009 16:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Jezus heeft zijn hele leven geleden. Of denk je dat het prettig is om van te voren te weten hoe en wanneer je aan je einde komt? Hij is aan het kruis misschien snel gestorven, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij niet geleden heeft!
En dus moet je daar maar troost uit halen als je je broertje / zoontje verloren hebtquote:Op maandag 21 september 2009 16:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Jezus heeft zijn hele leven geleden. Of denk je dat het prettig is om van te voren te weten hoe en wanneer je aan je einde komt? Hij is aan het kruis misschien snel gestorven, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij niet geleden heeft!
Ja, wie weetquote:Op maandag 21 september 2009 16:15 schreef Billary het volgende:
Misschien is god niet zoveel anders dan wij (mocht hij bestaan), en net als wij proberen wij zo goed mogelijk het leven/bestaan te leiden, en door dingen die jij doet, zijn anderen soms de dupe, vaak onbedoeld, dingen gebeuren gewoon.
Nee, maar dat hoor je mij toch ook niet zeggen?quote:Op maandag 21 september 2009 16:28 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus moet je daar maar troost uit halen als je je broertje / zoontje verloren hebt![]()
Vreemd...
BTW: Volgens mij is Jezus pas op zijn 30ste begonnen met prediken, daarvoor is er niet zoveel over hem bekend...dus waar haal jij het vandaan dat hij zijn HELE leven geleden heeft?
Maar je leed wordt niet minder door het met het leed van een ander te vergelijken. Voor míj zegt het lijden van Jezus meer dit: wat ik ook lijd, Hij is mij voorgegaan. Ook al moet ik door het diepste dal, Hij staat me aan de overkant op te wachten. Dat maakt mijn lijdensweg niet minder pijnlijk, het maakt het ook niet begrijpelijker. Maar het geeft me de moed om door te gaan, het geloof dat mijn lijden gezien wordt en de hoop dat ik in de toekomst eens verlost ben van alle leed.quote:Op maandag 21 september 2009 16:11 schreef Troel het volgende:
Nee, dat zeker niet (zou het maar zo zijn toch?)quote:Op maandag 21 september 2009 16:36 schreef AncientSound het volgende:
[..]
Maar je leed wordt niet minder door het met het leed van een ander te vergelijken. Voor míj zegt het lijden van Jezus meer dit: wat ik ook lijd, Hij is mij voorgegaan. Ook al moet ik door het diepste dal, Hij staat me aan de overkant op te wachten. Dat maakt mijn lijdensweg niet minder pijnlijk, het maakt het ook niet begrijpelijker. Maar het geeft me de moed om door te gaan, het geloof dat mijn lijden gezien wordt en de hoop dat ik in de toekomst eens verlost ben van alle leed.
En volgens jou is dat ook leiden? Want jij schrijft dat hij zijn HELE leven geleden heeft...quote:Op maandag 21 september 2009 16:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, maar dat hoor je mij toch ook niet zeggen?
Jezus was op zijn 12 op een dag al vermist omdat hij in gesprek was in de tempel met priesters en dergelijke. Da's ver voor zijn 30e
Dit vat het wel een beetje samen voor mij ja. Ik weet niet wat voor een masochistische hufter er dan aan het stuur zit daarboven maar een stomp op z'n neus is wel het minste wat -ie kan verwachten.quote:Op maandag 21 september 2009 16:07 schreef Armageddon het volgende:
Behoorlijke lul dan als ie bestaat die god. Je een kindje schenken en hem of haar dan meteen weer wegnemen.
Hij heeft ook wel zijn hele leven geleid jaquote:Op maandag 21 september 2009 16:40 schreef capricia het volgende:
[..]
En volgens jou is dat ook leiden? Want jij schrijft dat hij zijn HELE leven geleden heeft...
Ik ken de bijbel ook weet je.
Antwoord vanuit mijzelf en mijn moeder na het overlijden van haar kind en mijn broertje:quote:Op maandag 21 september 2009 16:59 schreef Faja-Lobi het volgende:
Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Je gelooft in God en vindt daar in het dagelijkse leven troost en liefde (neem ik aan). Wordt je geloof dan niet ontzettend op de proef gesteld bij het overlijden van je kind, het zelfde kind dat je door hem geschonken is? Het lijkt me zo wrang dat je eerst zo blij bent met het feit dat je leven hebt mogen schenken aan zo iets moois en dat een poosje hebt mogen lief hebben om het vervolgens als bliksem bij heldere hemel weer te moeten af staan? En kan je nadien ook nog net zo veel geloven in God of is God van zijn voetstuk gevallen?
Begrijp ik het goed dat je god dus niet als een persoonlijke god ziet? Je kunt dus geen persoonlijke band met god hebben?quote:Op maandag 21 september 2009 17:05 schreef MarMar het volgende:
Zoals jij het geloof beschrijft, zou je God zien als een mannetje op een wolk die alles regelt.
Nu ben ik niet echt religieus, maar ik heb wel zo mijn geloof en ik denk dat wat ik kracht en liefde en moed noem net zo goed God zou kunnen heten.
Voor veel mensen is god niet de persoon of de kracht die alles regelt, maar meer iets wat ervoor zorgt dat je genoeg kracht en steun hebt om door zulke moeilijke periodes heen te komen. Geloven is dan blijven geloven in de mooie dingen in het leven, ook op de momenten dat die even ver te zoeken zijn.
De oorspronkelijke vertaling van god uit het hebreeuws is eigenlijk "ik ben die ik ben" wat naar mijn idee wil zeggen dat god iets is wat je in jezelf en in je leven moet zoeken en niet in een kracht die compleet buiten en boven jezelf staat.
Natuurlijk kan je wel een persoonlijke band hebben met de kracht die je in jezelf en in je omgeving kan vinden, ik zie het alleen inderdaad niet als een band met "iemand" maar meer als een band met jezelf en de kracht die je bijvoorbeeld in moeilijke tijden bij mensen om je heen naar boven ziet komen.quote:Op maandag 21 september 2009 17:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat je god dus niet als een persoonlijke god ziet? Je kunt dus geen persoonlijke band met god hebben?
Ik bedoel meer in de zin van een christelijk god waar je door middel van bidden e.d. een persoonlijk band mee kunt hebben. En dat god dan persoonlijk zich met jouw leven bezig houdt...quote:Op maandag 21 september 2009 17:11 schreef MarMar het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je wel een persoonlijke band hebben met de kracht die je in jezelf en in je omgeving kan vinden, ik zie het alleen inderdaad niet als een band met "iemand" maar meer als een band met jezelf en de kracht die je bijvoorbeeld in moeilijke tijden bij mensen om je heen naar boven ziet komen.
quote:Op maandag 21 september 2009 16:42 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit vat het wel een beetje samen voor mij ja. Ik weet niet wat voor een masochistische hufter er dan aan het stuur zit daarboven maar een stomp op z'n neus is wel het minste wat -ie kan verwachten.
Binnen het christendom zijn ook genoeg mensen die god niet zien als een persoon, maar muggenzifterij, ik snap wat je bedoelt en inderdaad, in zo'n god geloof ik niet.quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik bedoel meer in de zin van een christelijk god waar je door middel van bidden e.d. een persoonlijk band mee kunt hebben. En dat god dan persoonlijk zich met jouw leven bezig houdt...
Hier idem, dan dus...maar dat had je vast al door!quote:Op maandag 21 september 2009 17:16 schreef MarMar het volgende:
[..]
Binnen het christendom zijn ook genoeg mensen die god niet zien als een persoon, maar muggenzifterij, ik snap wat je bedoelt en inderdaad, in zo'n god geloof ik niet.
Het hangt heel erg af van hoe je in je geloof staat.quote:Op maandag 21 september 2009 16:59 schreef Faja-Lobi het volgende:
Maar dan heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Je gelooft in God en vindt daar in het dagelijkse leven troost en liefde (neem ik aan). Wordt je geloof dan niet ontzettend op de proef gesteld bij het overlijden van je kind, het zelfde kind dat je door hem geschonken is? Het lijkt me zo wrang dat je eerst zo blij bent met het feit dat je leven hebt mogen schenken aan zo iets moois en dat een poosje hebt mogen lief hebben om het vervolgens als bliksem bij heldere hemel weer te moeten af staan? En kan je nadien ook nog net zo veel geloven in God of is God van zijn voetstuk gevallen?
quote:Op maandag 21 september 2009 15:40 schreef Pvoesss het volgende:
Dit vraag ik me ook altijd afIk ben ook benieuwd.
quote:Op maandag 21 september 2009 17:28 schreef Faja-Lobi het volgende:
@MarMar ik zie God niet als een mannetje dat op een wolk zit en alles regelt. Maar ik vraag me echt af hoe sterk je geloof is op zulke momenten. En of dat geloof uberhaupt in stand blijft. Ik zie geloof eerder als iets waar men troost in vindt en saamhorigheid door deel uit te maken van een gemeenschap. Maar dat is mijn defenitie van geloof.
Leg eens uit. Begrijp je post niet.quote:Op maandag 21 september 2009 17:51 schreef Billary het volgende:
God de schuld geven, en mocht hij bestaan, hem dat gevoel geven, met jou grootste verlies/verdriet, hoe slecht is dat wel niet?
Zie edit van mij.quote:Op maandag 21 september 2009 17:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg eens uit. Begrijp je post niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |