quote:Op maandag 21 september 2009 11:38 schreef Joachim het volgende:
Auto A zit in de fout, want het obstakel zit aan zijn kant
Dan is dat dus een inschattingsfout geweest van auto A.quote:Op maandag 21 september 2009 11:47 schreef Nieuwskijker het volgende:
Maar er wordt gezegd dat auto A al met een inhaal bezig was en dan kan ie niet wachten, tenzij auto B al zo dichtbij was, dat ie wel moest wachten. Mocht auto "C" daar wel staan eigenlijk?
Ik begrijp de situatie, omdat ik nl ook zo'n weg ken. Lijkt idd vrij smal, maar is genoeg ruimte voor 2 auto's.
Alhoewel ik op mijn route door weilanden genoeg kut mongolen tegen komen die met hun audi / mercedes te beroerd zijn om zelf even door gras/grind te gaan zodat beide gemakkelijk kunnen passeren...quote:Op maandag 21 september 2009 11:40 schreef GTIMk1 het volgende:
Auto A zal hier als schuldige worden aangewezen. Er stond een auto geparkeerd aan die kant van de weg waar Auto A reed. Deze had dus moeten wachten tot Auto B gepasseerd was, en had dan zijn weg kunnen vervolgen.
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.quote:Op maandag 21 september 2009 11:37 schreef JJH het volgende:
Ik zou zeggen auto A, omdat het obstakel op zijn weghelft stond, maar aan de andere kant, moet men ten alle tijde zo rechts mogelijk rijden, dus in dat geval zouden beide schuld dragen.
Ben benieuwd.![]()
Tenzij er voldoende ruimte was. Verkeersrechts is niet zo zwart-wit.quote:Op maandag 21 september 2009 12:08 schreef babipangang het volgende:
[..]
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.
Inderdaad, maar waar blijft TSquote:Op maandag 21 september 2009 12:08 schreef babipangang het volgende:
[..]
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.
als er voldoende ruimte was geweest waren ze niet tegen elkaar aan geschaaftquote:Op maandag 21 september 2009 12:09 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Tenzij er voldoende ruimte was. Verkeersrechts is niet zo zwart-wit.
Wel als B fout zatquote:Op maandag 21 september 2009 12:10 schreef babipangang het volgende:
[..]
als er voldoende ruimte was geweest waren ze niet tegen elkaar aan geschaaft
Oh, hoe herkenbaar!quote:Op maandag 21 september 2009 11:48 schreef l3laster het volgende:
[..]
Alhoewel ik op mijn route door weilanden genoeg kut mongolen tegen komen die met hun audi / mercedes te beroerd zijn om zelf even door gras/grind te gaan zodat beide gemakkelijk kunnen passeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.To doom or not to doom
Zijn spaarrekening plunderen..quote:Op maandag 21 september 2009 12:10 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar waar blijft TS
Het is volgens mij volledig afhankelijk van de timing. Waar was Auto B op het moment dat Auto A langs Auto C (de geparkeerde) reed.quote:Op maandag 21 september 2009 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
Auto A is fout. Het obstakel bevond zich aan zijn kant. Ik weet niet waar die klinkerstrook voor is, is dat niet gewoon een fietspad of wat dan ook? Even los van of Auto C daar mocht staan of niet, de schade bestaat tussen auto A en B, dus daar gaat 't even om.
Auto B had het verkeersinzicht moeten hebben om uit te wijken aangezien auto A daar al reed, maar er wordt gesproken over genoeg ruimte voor 2 autos om de geparkeerde auto te passeren. Als ik dat even probeer voor te stellen heb je over de breedte van die weg op een gegeven moment 3 auto's naast elkaar, waarbij auto A en B elkaar schampen.
Blijkbaar was auto B niet zo heel ver weg meer, en dus heeft auto A in mijn ogen de inschattingsfout gemaakt om toch Auto C voorbij te gaan terwijl auto B blijkbaar al heel dichtbij was. Wellicht vanuit het oogpunt "oh, dat past makkelijk als auto B opschuift" maar aannames zijn the mother of all fuckups, en dat is hier dus gebleken.
Ik denk dat Auto A gewoon had moeten wachten omdat Auto B al (veel te) dichtbij was. De inschattingsfout waaraan dit 'ongeval' te wijten is ligt denk ik bij de bestuurder van Auto A, en ik vermoed dat TS dat is.
dit dus jaquote:Op maandag 21 september 2009 13:30 schreef Pandora73 het volgende:
Primair auto A. Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre (en nou is het passeren van een obstakel op zich geen bijzondere manoeuvre, maar kennelijk moest A hierbij op de weghelft van tegenpartij komen) dien je alle overige verkeer voor te laten gaan. A had dus B de ruimte moeten geven om eerst langs het geparkeerde object te rijden, en dan pas zelf mogen passeren.
En volgens jurisprudentie maakt het dan weinig uit waar auto B zich bevond toen auto A aan zijn manoeuvre begon. Voorrang is voorrang.
Echter... Ook auto B had kennelijk de ruimte om uit te wijken. Hoewel dat geen plicht is, is het niet zo dat omdat A de overtreding maakt, hij maar lekker door mag rijden. (Vergelijk: als iemand fout parkeert, betekent dat nog niet dat ik hem aan mag rijden, ook als ik er nauwelijks meer uit kan doordat die ander de boel blokkeert). Redelijkerwijs zal er dus van uit worden gegaan dat, nu het - kennelijk - zo eenvoudig was voor B om een aanrijding te voorkomen, ook auto B een deel schuld heeft.
Ik gok dat het een 75-25 verdeling wordt. Daar zou ik als A in ieder geval op inzetten. B zal vasthouden aan 100% schuld bij A, dus dan zal er onderhandeld worden. Of er zal een rechter aan te pas komen, en die zal denk ik (op basis van eerdere jurisprudentie) ergens tussen die 75 en 100% schuld bij A gaan zitten.
Gebaseerd op wat? Jurisprudentie? Wettekst? Enlighten me... Ik leer graag!quote:
Wat maakt het uit of auto C daar mocht staan of niet?quote:Op maandag 21 september 2009 11:47 schreef Nieuwskijker het volgende:
Maar er wordt gezegd dat auto A al met een inhaal bezig was en dan kan ie niet wachten, tenzij auto B al zo dichtbij was, dat ie wel moest wachten. Mocht auto "C" daar wel staan eigenlijk?
Ik begrijp de situatie, omdat ik nl ook zo'n weg ken. Lijkt idd vrij smal, maar is genoeg ruimte voor 2 auto's.
Dan ga je bakkeleien over timing en anticipatie. Ik denk dat je er prima vanuit mag gaan dat als beide bestuurders tegelijk op dezelfde plek zijn, namelijk naast het obstakel, dat bestuurder B niet genoeg tijd had om te anticiperen.quote:Op maandag 21 september 2009 15:32 schreef Pandora73 het volgende:
Daarom (en dit is ook gebaseerd op eerdere uitspraken in dergelijke kwesties) lijkt een schulddeling me de meest waarschijnlijke uitkomst.
Auto B ook:quote:Op maandag 21 september 2009 13:44 schreef goldfinger1963 het volgende:
auto A hij kwam op de andere weghelft
Maar volgens mij is de voorstelling van zaken in de OP volstrekt onmogelijk. Als B die rijbaan namelijk in beslag blijft nemen, zoals TS stelt, kan A zich met geen mogelijkheid over een klinkerstrook van 1 meter breed wringen waar óók nog eens een auto geparkeerd staat.quote:Op maandag 21 september 2009 11:33 schreef Mattieee het volgende:
Het betreft een geasfalteerde weg met 1 rijbaan voor beide richtingen met aan beide zijkanten nog een strook van ong. een meter welke bestraat is met klinkers.
De bestuurder van auto B verzuimd daarbij echter om gebruik te maken van de strook klinkers
of een google maps plaatje, is wellicht duideiljker, de paint skills hier zijn soms erg hilarisch.quote:
Het lijkt uit de OP dat A al met zijn manoeuvre was begonnen voordat B zich langs de geparkeerde auto begaf. Hij had zijn manoeuvre echter nog niet beëindigd, terwijl B inmiddels wel al gearriveerd was en begon de geparkeerde auto te passeren.quote:Op maandag 21 september 2009 15:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan ga je bakkeleien over timing en anticipatie. Ik denk dat je er prima vanuit mag gaan dat als beide bestuurders tegelijk op dezelfde plek zijn, namelijk naast het obstakel, dat bestuurder B niet genoeg tijd had om te anticiperen.
Ligt een beetje aan de manoeuvre van auto A, maar op zich is 'op tijd je richting aanwijzer aanzetten' geen geldige reden om voorrang te nemen of er vanuit te gaan dat auto B je 'wel ziet en weet wat je gaat doen'.
Voor mij is het een duidelijke zaak. Auto A doet een speciale manoeuvre, deze gaat fout en dus is het de schuld van A.
Dat dus. Jij formuleert het een stuk helderder dan ik probeerde.quote:Op maandag 21 september 2009 17:05 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
In dat geval is het volgens mijn ervaring toch zo dat B, ondanks de fout van A, niet zomaar onbekommerd door mag rossen. Ook hij moet dan rekening houden met het (op dat moment) feit dat A bezig is die fout te maken. En dan kun je dus niet denken "Ow, maar dan rij ik gezellig tegen hem aan, hij is toch fout".
[..]
Ik ontken trouwens niet dat A een fout maakt. Ik zeg alleen dat B met die constatering wat had moeten doen, en niet als een paard met oogkleppen op gewoon door te rijden in plaats van een metertje naar rechts op te schuiven (wat dus wel kon volgens de OP). Als er geen enkele ruimte is, dan is het duidelijker, maar hier was dus wel ruimte.
Dank je, het is mijn vak, dus als ik het niet kon uitleggen zou dat niet zo best zijnquote:Op maandag 21 september 2009 18:32 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
Dat dus. Jij formuleert het een stuk helderder dan ik probeerde.
Is het dan zo dat A volledig zijn eigen schade moet betalen en een deel van de schade van B? Of zullen ze ieder hun eigen schade moeten betalen?
Neuh, daar komt geen rechter bij aan te pas (dat zou sowieso niet moeten met huis- tuin- en keukenaanrijdingen waarbij geen letsel is ontstaan. Rechters hebben wel wat beters te doen). De WAM van A gaat de schade van B volledig vergoeden. Die gaan niet lopen leuren met anticipatieverplichtingen. Zeker niet omdat A moet bewijzen dat het daar bij B aan schortte.quote:Op maandag 21 september 2009 13:30 schreef Pandora73 het volgende:
Of er zal een rechter aan te pas komen, en die zal denk ik (op basis van eerdere jurisprudentie) ergens tussen die 75 en 100% schuld bij A gaan zitten.
Nee ik verwacht ook niet dat er een rechter aan te pas komt hoor. Maar theoretisch zou het kunnen.quote:Op maandag 21 september 2009 21:11 schreef Argento het volgende:
[..]
Neuh, daar komt geen rechter bij aan te pas (dat zou sowieso niet moeten met huis- tuin- en keukenaanrijdingen waarbij geen letsel is ontstaan. Rechters hebben wel wat beters te doen). De WAM van A gaat de schade van B volledig vergoeden. Die gaan niet lopen leuren met anticipatieverplichtingen. Zeker niet omdat A moet bewijzen dat het daar bij B aan schortte.
Je hebt ze erbij ja, maar aan een anticipatieverplichting zit een vervelende bewijslast verbonden, dus die discussies duren nooit lang.quote:Op maandag 21 september 2009 21:16 schreef Pandora73 het volgende:
Enne, verzekeraars hebben het zeker wel op anticipatieverplichtingen... Wij wel in ieder geval! (En nee, ik ga lekker niet zeggen waar dat is)
Klopt. Maar aangezien we hier geen foto's hebben van de situatie/aanrijding, kunnen we ook niet inschatten hoe hard de discussie op zal lopen.quote:Op maandag 21 september 2009 21:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Je hebt ze erbij ja, maar aan een anticipatieverplichting zit een vervelende bewijslast verbonden, dus die discussies duren nooit lang.
Dat zeg ik!quote:Op maandag 21 september 2009 17:05 schreef Pandora73 het volgende:
Het lijkt uit de OP dat A al met zijn manoeuvre was begonnen voordat B zich langs de geparkeerde auto begaf. Hij had zijn manoeuvre echter nog niet beëindigd, terwijl B inmiddels wel al gearriveerd was en begon de geparkeerde auto te passeren.
In dit geval had B eenvoudig de mogelijkheid om schade te voorkomen. De schadebeperkingsplicht geldt nog steeds, ook wanneer er een verkeersrechtelijke overtreding door de andere partij wordt begaan.quote:Op dinsdag 22 september 2009 09:24 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zeg ik!A neemt duidelijk voorrang als dit het geval is. Tenzij hij al 100m op de linkerbaan reed, iets wat overigens al helemaal niet mag, heeft A zijn manoeuvre ingezet op een moment dat dit niet kon/ verstandig was. Het is niet zo dat als jij iets raars doet, een speciale manoeuvre maakt, het overige verkeer daar rekening mee moet houden! Jij moet rekening houden met het overige verkeer!
Als ik in B zat had ik absoluut geen genoegen genomen met een gedeelde schuld!
Natuurlijk mag je niet zomaar onbekommerd door rossen, maar als je allebei tegelijk naast het obstakel bent is het A die heeft door gerost en B die geen tijd had om daarop te reageren!
In mijn opinie, op basis van wat er in de OP staat.![]()
Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt, hou je ons even op de hoogte hoeveel je verzekering moest betalen TS?
Nee, natuurlijk niet. Maar er ligt een behoorlijk gebied tussen expres doorrijden en schuld.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:01 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
In dit geval had B eenvoudig de mogelijkheid om schade te voorkomen. De schadebeperkingsplicht geldt nog steeds, ook wanneer er een verkeersrechtelijke overtreding door de andere partij wordt begaan.
Men mag ook niet door rood rijden. Maar zoals jij het stelt: als iemand dat doet, mag het overige verkeer rechtdoor rijden zonder uit te wijken? Of fout parkeren. Ik parkeer fout, dan hoef jij ook niet uit te wijken als je erlangs wilt? Kindjes mogen ook niet zomaar de weg op rennen. Ook gewoon doorrijden dan?
De ruimte was er, maar als beide auto's tegelijk naast het obstakel waren had B mijns inziens niet genoeg tijd om te reageren!quote:Alle verkeer moet rekening houden met het overige verkeer. Ook B. Een van de eerste dingen die ik tijdens mijn rijlessen leerde, is dat je altijd rekening moet houden met de fouten die andere verkeersdeelnemers maken.
Nogmaals, het grootste punt hier is dat B wel degelijk ruimte had. Uitwijken is een zeer eenvoudige handeling die schade had kunnen voorkomen. Dat zal tegen hem gebruikt worden.
Maar volgens de TS:quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:09 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Maar er ligt een behoorlijk gebied tussen expres doorrijden en schuld.
[..]
De ruimte was er, maar als beide auto's tegelijk naast het obstakel waren had B mijns inziens niet genoeg tijd om te reageren!![]()
was auto A al begonnen met het passeren (en zat dus al op de weghelft van B) voordat B überhaupt ter hoogte van auto C zat. Als B dan nog een meter aan zijn rechterzijde heeft waar hij zonder problemen naar kan uitwijken moet hij dat toch echt doen.quote:Wanneer auto A reeds begonnen is met het passeren van de parkeerde auto komt auto B hierbij tegemoet rijden. De bestuurder van auto B verzuimd daarbij echter om gebruik te maken van de strook klinkers aan die zijde van de weg waardoor er niet voldoende ruimte is om met 2 auto's te passeren. Daarbij schaaft auto B met de zijkant langs auto A.
Klopt. Ik zeg ook niet dat hij expres doorreed. Maar er is hier wel sprake van een deel verantwoordelijkheid/schuld bij B.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:09 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Maar er ligt een behoorlijk gebied tussen expres doorrijden en schuld.
Aangezien de auto van A zich al naast het obstakel en dus op de weghelft van B bevond, vóórdat B zelf begon met het rijden naast het obstakel, moet hij A dus gezien hebben. (Zie OP.) Sowieso komt een tegenligger niet zomaar uit de lucht vallen naast een versmalling. A reed daar dus al (ook al zou dat dan niet mogen, feit is dat hij er wel is) voordat B besloot door te rijden, zonder uit te wijken.quote:[..]
De ruimte was er, maar als beide auto's tegelijk naast het obstakel waren had B mijns inziens niet genoeg tijd om te reageren!![]()
Er was 1 weg voor beide rijrichtingen. Met aan beide zijde een klinkerstrook. De geparkeerde auto mocht daar staan gezien het feit het in de bebouwde kom was. De auto stond deels in de berm en deels op de klinkerstrook. Het asfalt gedeelte en de klinkerstrook aan de andere zijde van de weg waren breed genoeg voor 2 auto's. Het was geen aparte klinkerstrook voor fietsers of voetgangers. Deze behoord gewoon bij de weg.quote:Op maandag 21 september 2009 13:16 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Volgens mij is de hamvraag: kwam auto A op de verkeerde weghelft bij de inhaalactie.
Een foto zegt meer dan duizend woorden en die ga je sowieso nodig hebben.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:25 schreef Mattieee het volgende:
[..]
Er was 1 weg voor beide rijrichtingen. Met aan beide zijde een klinkerstrook. De geparkeerde auto mocht daar staan gezien het feit het in de bebouwde kom was. De auto stond deels in de berm en deels op de klinkerstrook. Het asfalt gedeelte en de klinkerstrook aan de andere zijde van de weg waren breed genoeg voor 2 auto's. Het was geen aparte klinkerstrook voor fietsers of voetgangers. Deze behoord gewoon bij de weg.
Maar dan is mijn vraag daarop....: Indien er voldoende ruimte over blijft voor het tegelijkertijd passeren van de geparkeerde auto. in hoeverre moet word er dan van 1 v.d. voertuigen verwacht stil te gaan staan. Er zou tenslotte voldoende ruimte zijn. Als de gehele breedte van de weg asfalt zou zijn had er niets aan de hand geweest, daar ze elkaar makkelijk konden passeren. Maar het lijkt mij niet dat het de situatie veranderd als de meest rechtse 1 a 1,5 meter van een andere ondergrond is. Het behoord tenslotte gewoon tot de rijbaan.quote:Op maandag 21 september 2009 13:30 schreef Pandora73 het volgende:
...maar kennelijk moest A hierbij op de weghelft van tegenpartij komen) dien je alle overige verkeer voor te laten gaan. A had dus B de ruimte moeten geven om eerst langs het geparkeerde object te rijden, en dan pas zelf mogen passeren.
En volgens jurisprudentie maakt het dan weinig uit waar auto B zich bevond toen auto A aan zijn manoeuvre begon. Voorrang is voorrang.
Echter... Ook auto B had kennelijk de ruimte om uit te wijken. Hoewel dat geen plicht is, is het niet zo dat omdat A de overtreding maakt, hij maar lekker door mag rijden.
Behoort gewoon tot een deel van de weg. Langs deze honderden meters lange weg staan tientallen autos geparkeerd dus een aparte fietsstrook kan het neit zijn. Fietsers fietsen hier ook gewoon over de weg.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:51 schreef willempjewever het volgende:
wat is het doel van die klinkerstrook? Is dat een fietspad of een parkeerstrook of gewoon deel van de rijbaan en bedoelt als markering voor het parkeren of voor fietsers? Ik zie dat er nu 2 auto's op die strook geparkeerd staan?
ze zijn allebei wat lomp, auto a is de schuldige, maar auto b had wel aan de kant kunnen gaan, lekker sociaal weer.
Als iemand door rood rijdt is het de bedoeling dat je in ieder geval probeert te remmen ja. Maar als dat niet meer lukt, dan is die persoon die door rood rijdt alsnog de schuldige.quote:Op maandag 21 september 2009 15:32 schreef Pandora73 het volgende:
Ander voorbeeld: iemand rijdt door rood. Dan maar gewoon aanrijden? En wat als die ander een voetganger/fietser is? Je moet te allen tijde rekening houden met het feit dat de andere weggebruikers ook fouten kunnen maken.
Wat een onzin. Er is maar 1 regel van toepassing en dat is de doodsimpele regel dat als er een obstakel op jouw weghelft staat, je moet wachten. Auto A heeft niet gewacht, B kon daarop niet meer reageren, en auto A zit gewoon fout.quote:Daarom (en dit is ook gebaseerd op eerdere uitspraken in dergelijke kwesties) lijkt een schulddeling me de meest waarschijnlijke uitkomst.
Klopt.quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:53 schreef Pandora73 het volgende:
Feit blijft:
- A had formeel gezien B moeten laten voorgaan (flinke verkeersfout)
Dat is gewoon onzin. Het was fijn geweest als 'ie uitgeweken was, maar hoogstwaarschijnlijk verwachtte hij (terecht) dat A hem voor zou laten, zoals het hoort.quote:- Dat hij dat niet heeft gedaan geeft B echter niet het recht hem aan te rijden, zeker nu er voldoende ruimte was om uit te wijken (ook een verkeersfout en tevens schadebeperkingsplicht)
Ik begin even onderaan::quote:Op dinsdag 22 september 2009 13:55 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als iemand door rood rijdt is het de bedoeling dat je in ieder geval probeert te remmen ja. Maar als dat niet meer lukt, dan is die persoon die door rood rijdt alsnog de schuldige.
[..]
Wat een onzin. Er is maar 1 regel van toepassing en dat is de doodsimpele regel dat als er een obstakel op jouw weghelft staat, je moet wachten. Auto A heeft niet gewacht, B kon daarop niet meer reageren, en auto A zit gewoon fout.
"schulddeling" voor zo'n simpele domme fout, komop zeg
[..]
Klopt.
[..]
Dat is gewoon onzin. Het was fijn geweest als 'ie uitgeweken was, maar hoogstwaarschijnlijk verwachtte hij (terecht) dat A hem voor zou laten, zoals het hoort.
quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:18 schreef Pandora73 het volgende:
Maar goed, jullie willen het toch niet geloven... Dan niet.
Dat hoeft b ook niet te doen, misschien had b wel een kras op zijn linkerdeur en dacht: laat a er maar tegenaan rijden, dan krijg ik het gratis vergoed.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:18 schreef Pandora73 het volgende:
een verkeersfout maakt nog niet dat je diegene dan maar domweg moet aanrijden en het moet vertikken om uit te wijken waar dat wel gewoon kan.
Zoals je zelf al zeg in je bovenste quote: probéér dan in ieder geval nog te remmen, of in dit geval om uit te wijken. Dat heeft B dus duidelijk *niet* gedaan.
B hoeft helemaal geen ruimte te geven. Waarom mensen denken dat dit moet ongaat mij volledig. A zit fout, waarom moet B op een fout van A reageren? De wet is toch heel duidelijk hierin, B hoeft geen enkele verantwoording af te leggen waarom hij niet aan de kant ging.quote:Op dinsdag 22 september 2009 14:18 schreef Pandora73 het volgende:
Dus B had kunnen zien dat A de fout maakte, en had daar dus rekening mee moeten houden door in ieder geval te proberen om ruimte te geven.
Je kunt niet overal op anticiperen. En ik ga d'r echt wel vanuit dat auto B als het kan voorkomen had dat er schade optrad. A ging er vanuit dat B opzij zou gaan terwijl B geen enkele aanleiding had er vanuit tegaan dat A TEGEN DE REGELS IN hem niet gewoon voorrang zou verlenen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:52 schreef Spatzmann het volgende:
B zit ook fout want je mag nooit voorrang nemen, en dat is wat hij nu eigenlijk probeerde af te dwingen.
Ik herhaal mezelf maar weer even: als iemand fout parkeert of door rood rijdt, mag je daar ook niet zomaar tegenaan rijden. Ja, A maakt een fout. Dat geeft jou niet het recht om zonder enige vorm van anticipatie door te rijden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:34 schreef willempjewever het volgende:
B hoeft helemaal geen ruimte te geven. Waarom mensen denken dat dit moet ongaat mij volledig. A zit fout, waarom moet B op een fout van A reageren? De wet is toch heel duidelijk hierin, B hoeft geen enkele verantwoording af te leggen waarom hij niet aan de kant ging.
Compleet niet relevant. Als iemand door rood rijdt en je daar tegenaan rijdt, dan mag 'ie wel HEEL hard z'n best gaan doen uberhaupt te bewijzen dat dat opzettelijk was. In dit geval zit auto A 100% fout. Klaar. het is een retesimpele regel. Dat jij er allemaal leuke dingen omheen verzint is prima, maar geen enkele rechter gaat auto B een boete opleggen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:58 schreef Pandora73 het volgende:
Ik herhaal mezelf maar weer even: als iemand fout parkeert of door rood rijdt, mag je daar ook niet zomaar tegenaan rijden.
Weer niet relevant. Als het tot een aanrijding komt mag jij gaan bewijzen dat hij gevaarlijk gereden heeft en dat gaat je uberhaupt niet lukken.quote:Stel: je hebt een smal bruggetje, waarbij jij voorrang hebt. De tegenligger (omdat ie haast had, niet goed gekeken had, of wat voor reden dan ook) besluit om het bruggetje op te rijden terwijl jij het bruggetje nadert. Verkeersfout natuurlijk, geen twijfel over mogelijk.
Maar jij nadert het bruggetje dus, en had eigenlijk voorrang moeten hebben. Alleen je hebt het niet. Zet je je auto dan toch gewoon onder het motto "HIj zit fout" voor het bruggetje en dwing je de ander achteruit? Lijkt me niet.
Geen aanleiding om aan te nemen dat A geen voorrang zou verlenen? A zat al naast die geparkeerde auto! Dan lijkt het me toch vrij duideljk dat hij dat kennelijk niet zou doen, dat voorrang verlenen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:56 schreef Catbert het volgende:
[..]
Je kunt niet overal op anticiperen. En ik ga d'r echt wel vanuit dat auto B als het kan voorkomen had dat er schade optrad. A ging er vanuit dat B opzij zou gaan terwijl B geen enkele aanleiding had er vanuit tegaan dat A TEGEN DE REGELS IN hem niet gewoon voorrang zou verlenen.
Ik heb het niet over boetes maar over schadevergoeding. Dat is een civielrechtelijke procedure. Boetes vallen onder het strafrecht. Staat los van elkaar. Over niet relevant gesprokenquote:Op dinsdag 22 september 2009 16:01 schreef Catbert het volgende:
[..]
Compleet niet relevant. Als iemand door rood rijdt en je daar tegenaan rijdt, dan mag 'ie wel HEEL hard z'n best gaan doen uberhaupt te bewijzen dat dat opzettelijk was. In dit geval zit auto A 100% fout. Klaar. het is een retesimpele regel. Dat jij er allemaal leuke dingen omheen verzint is prima, maar geen enkele rechter gaat auto B een boete opleggen.
Ow jawel hoor, dat kan ik heel eenvoudig "bewijzen" door te laten zien met een foto dat ik al over de helft van de brug was op het moment van de aanrijding. Ik bevond mij immers al op de brug toen de ander de brug opreed, dus zal altijd meer afstand over de brug hebben afgelegd.quote:Weer niet relevant. Als het tot een aanrijding komt mag jij gaan bewijzen dat hij gevaarlijk gereden heeft en dat gaat je uberhaupt niet lukken.
Gezien de tekening zaten ze beiden tegelijkertijd naast de auto. Dat betekent gewoon dat A geen voorrang verleend heeft. Je hebt nl. een remweg. Heb je wel eens gereden onlangs?quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:02 schreef Pandora73 het volgende:
Geen aanleiding om aan te nemen dat A geen voorrang zou verlenen? A zat al naast die geparkeerde auto! Dan lijkt het me toch vrij duideljk dat hij dat kennelijk niet zou doen, dat voorrang verlenen.
Dan zou je moeten weten dat in een civielrechterlijke procedure een strafrechterlijke veroordeling gebruikt kan worden. Oftewel B kan zich verdedigen door gewoon aan te dragen dat A een boete heeft gekregen voor een verkeersovertreding.quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:03 schreef Pandora73 het volgende:
Ik heb het niet over boetes maar over schadevergoeding. Dat is een civielrechtelijke procedure. Boetes vallen onder het strafrecht. Staat los van elkaar.
Maar goed dat je er mee gestopt bent dan.quote:Enne, ik verzin niks... Ik heb er jaren in gewerkt in deze business.
A zal zijn omtrekkende beweging om de geparkeerde auto heen, al daarvóór moeten hebben ingezet. Ik heb namelijk vanmorgen nog gereden, en mijn auto maakt geen haakse zijwaartse bewegingen, en volgens mij ben ik daarin niet de enige. A zal dus al enige tijd voor het passeren van de auto zichtbaar moeten zijn geweest, en B had dus ook rekening moeten houden met het feit dat A geen voorrang verleent. Dat hij vervolgens toch doorrijdt is tot daar aan toe, maar het "verwijt" dat ik hem nadraag is dat B niet uitwijkt terwijl daar blijkbaar meer dan voldoende ruimte voor is. Dan heb je dus die hele remweg ook niet nodig.quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:04 schreef Catbert het volgende:
[..]
Gezien de tekening zaten ze beiden tegelijkertijd naast de auto. Dat betekent gewoon dat A geen voorrang verleend heeft. Je hebt nl. een remweg. Heb je wel eens gereden onlangs?
Het is civiel- dan wel strafrechtelijk, zonder R voor de -lijke. Als je het allemaal zo goed weet.quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:06 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dan zou je moeten weten dat in een civielrechterlijke procedure een strafrechterlijke veroordeling gebruikt kan worden. Oftewel B kan zich verdedigen door gewoon aan te dragen dat A een boete heeft gekregen voor een verkeersovertreding.
[..]
Maar goed dat je er mee gestopt bent dan.
Als we zo gaan beginnenquote:Op dinsdag 22 september 2009 16:19 schreef Pandora73 het volgende:
Het is civiel- dan wel strafrechtelijk, zonder R voor de -lijke. Als je het allemaal zo goed weet.
Ad hominem, ad verecundiam en je trekt parellelen die nergens op slaan. Als je op die manier een discussie wil winnen prima: Je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:29 schreef Pandora73 het volgende:
Alsof jij het zuiver objectief hield...
dat is een wat al te makkelijke aanname.quote:Op dinsdag 22 september 2009 15:56 schreef Catbert het volgende:
En ik ga d'r echt wel vanuit dat auto B als het kan voorkomen had dat er schade optrad.
Dat is de normale zorgvuldigheid die we in het maatschappelijk verkeer van elkaar mogen verwachten. Hij die redelijkerwijs in staat moet worden geacht de aanrijding te voorkomen, móet hem ook voorkomen. Een voorrangsrecht ontslaat je immers niet van je zorgvuldigheidsplicht. Dus met dat adagio is het zuiver theoretisch niet uitgesloten dat B een beetje schade moet vergoeden.quote:Op dinsdag 22 september 2009 17:26 schreef Pandora73 het volgende:
Maar als iemand me ondertussen kan uitleggen waarom niemand het kennelijk vreemd vindt dat B niet op zijn minst de moeite heeft geprobeerd te doen om een stukje uit te wijken...
Daar ik begreep eigenlijk opmerkelijk weinig. Meer van...: Huh ziet hij het nou niet.... wil hij het niet zien. Als of hij gewoon stomweg doorreed zonder ook maar te remmen of (probeerde) uit te wijken.quote:@TS Wat was de reactie eigenlijk van bestuurder van auto B?
1 persoon moet de schade vergoeden, niet de ene wat meer en de andere wat minder. En het lijkt mij uitgesloten dat B alles moet betalen, dus zeker dat A de pineut is (de verzekeringsmaatschappij van A dan).quote:Op dinsdag 22 september 2009 20:06 schreef Argento het volgende:
Dus met dat adagio is het zuiver theoretisch niet uitgesloten dat B een beetje schade moet vergoeden.
Voorrang kan je nooit nemen, je kan alleen voorrang krijgen.quote:Op woensdag 23 september 2009 07:33 schreef Gia het volgende:
Voorrang nemen omdat je toevallig een fractie eerder bent
Waarom moet 1 persoon de schade vergoeden? Er zijn twee betrokkenen, dus er staat nergens vast dat er maar 1 iemand moet betalen. Bij iedere schade wordt altijd gekeken naar de "fouten" (oftewel: onrechtmatige daad, in combinatie met risoco-aanvaarding, gevaarzettend gedrag, redelijkheid en billijkheid) van alle betrokkenen.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:18 schreef willempjewever het volgende:
1 persoon moet de schade vergoeden, niet de ene wat meer en de andere wat minder. En het lijkt mij uitgesloten dat B alles moet betalen, dus zeker dat A de pineut is (de verzekeringsmaatschappij van A dan).
onzin. Een schadevergoedingsverplichting betekent niet per definitie dat de gehele schade moet worden vergoed. Dat is vrij elementair aansprakelijkheidsrecht.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:18 schreef willempjewever het volgende:
[..]
1 persoon moet de schade vergoeden
En daarna, bij het invullen van de schade formulieren?quote:Op woensdag 23 september 2009 02:05 schreef Mattieee het volgende:
Daar ik begreep eigenlijk opmerkelijk weinig. Meer van...: Huh ziet hij het nou niet.... wil hij het niet zien. Als of hij gewoon stomweg doorreed zonder ook maar te remmen of (probeerde) uit te wijken.
In dit geval moet 1 persoon de schade vergoeden, namelijk auto A.quote:Op woensdag 23 september 2009 23:02 schreef Pandora73 het volgende:
Waarom moet 1 persoon de schade vergoeden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |