quote:Op maandag 21 september 2009 11:38 schreef Joachim het volgende:
Auto A zit in de fout, want het obstakel zit aan zijn kant
Dan is dat dus een inschattingsfout geweest van auto A.quote:Op maandag 21 september 2009 11:47 schreef Nieuwskijker het volgende:
Maar er wordt gezegd dat auto A al met een inhaal bezig was en dan kan ie niet wachten, tenzij auto B al zo dichtbij was, dat ie wel moest wachten. Mocht auto "C" daar wel staan eigenlijk?
Ik begrijp de situatie, omdat ik nl ook zo'n weg ken. Lijkt idd vrij smal, maar is genoeg ruimte voor 2 auto's.
Alhoewel ik op mijn route door weilanden genoeg kut mongolen tegen komen die met hun audi / mercedes te beroerd zijn om zelf even door gras/grind te gaan zodat beide gemakkelijk kunnen passeren...quote:Op maandag 21 september 2009 11:40 schreef GTIMk1 het volgende:
Auto A zal hier als schuldige worden aangewezen. Er stond een auto geparkeerd aan die kant van de weg waar Auto A reed. Deze had dus moeten wachten tot Auto B gepasseerd was, en had dan zijn weg kunnen vervolgen.
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.quote:Op maandag 21 september 2009 11:37 schreef JJH het volgende:
Ik zou zeggen auto A, omdat het obstakel op zijn weghelft stond, maar aan de andere kant, moet men ten alle tijde zo rechts mogelijk rijden, dus in dat geval zouden beide schuld dragen.
Ben benieuwd.![]()
Tenzij er voldoende ruimte was. Verkeersrechts is niet zo zwart-wit.quote:Op maandag 21 september 2009 12:08 schreef babipangang het volgende:
[..]
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.
Inderdaad, maar waar blijft TSquote:Op maandag 21 september 2009 12:08 schreef babipangang het volgende:
[..]
als je kijkt naar de situatie als dat obstakel er niet had gestaan, was B misschien fout geweest als hij tijdens het passeren van A tegen hem aangeschaafd was, maar ik denk dat beide partijen fout zouden zijn geweest, want het is niet te bewijzen wie er niet voldoende rechts reed. Maar in dit geval stond er een geparkeerde auto. A had moeten wachten totdat B voorbij was.
als er voldoende ruimte was geweest waren ze niet tegen elkaar aan geschaaftquote:Op maandag 21 september 2009 12:09 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Tenzij er voldoende ruimte was. Verkeersrechts is niet zo zwart-wit.
Wel als B fout zatquote:Op maandag 21 september 2009 12:10 schreef babipangang het volgende:
[..]
als er voldoende ruimte was geweest waren ze niet tegen elkaar aan geschaaft
Oh, hoe herkenbaar!quote:Op maandag 21 september 2009 11:48 schreef l3laster het volgende:
[..]
Alhoewel ik op mijn route door weilanden genoeg kut mongolen tegen komen die met hun audi / mercedes te beroerd zijn om zelf even door gras/grind te gaan zodat beide gemakkelijk kunnen passeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.To doom or not to doom
Zijn spaarrekening plunderen..quote:Op maandag 21 september 2009 12:10 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar waar blijft TS
Het is volgens mij volledig afhankelijk van de timing. Waar was Auto B op het moment dat Auto A langs Auto C (de geparkeerde) reed.quote:Op maandag 21 september 2009 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
Auto A is fout. Het obstakel bevond zich aan zijn kant. Ik weet niet waar die klinkerstrook voor is, is dat niet gewoon een fietspad of wat dan ook? Even los van of Auto C daar mocht staan of niet, de schade bestaat tussen auto A en B, dus daar gaat 't even om.
Auto B had het verkeersinzicht moeten hebben om uit te wijken aangezien auto A daar al reed, maar er wordt gesproken over genoeg ruimte voor 2 autos om de geparkeerde auto te passeren. Als ik dat even probeer voor te stellen heb je over de breedte van die weg op een gegeven moment 3 auto's naast elkaar, waarbij auto A en B elkaar schampen.
Blijkbaar was auto B niet zo heel ver weg meer, en dus heeft auto A in mijn ogen de inschattingsfout gemaakt om toch Auto C voorbij te gaan terwijl auto B blijkbaar al heel dichtbij was. Wellicht vanuit het oogpunt "oh, dat past makkelijk als auto B opschuift" maar aannames zijn the mother of all fuckups, en dat is hier dus gebleken.
Ik denk dat Auto A gewoon had moeten wachten omdat Auto B al (veel te) dichtbij was. De inschattingsfout waaraan dit 'ongeval' te wijten is ligt denk ik bij de bestuurder van Auto A, en ik vermoed dat TS dat is.
dit dus jaquote:Op maandag 21 september 2009 13:30 schreef Pandora73 het volgende:
Primair auto A. Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre (en nou is het passeren van een obstakel op zich geen bijzondere manoeuvre, maar kennelijk moest A hierbij op de weghelft van tegenpartij komen) dien je alle overige verkeer voor te laten gaan. A had dus B de ruimte moeten geven om eerst langs het geparkeerde object te rijden, en dan pas zelf mogen passeren.
En volgens jurisprudentie maakt het dan weinig uit waar auto B zich bevond toen auto A aan zijn manoeuvre begon. Voorrang is voorrang.
Echter... Ook auto B had kennelijk de ruimte om uit te wijken. Hoewel dat geen plicht is, is het niet zo dat omdat A de overtreding maakt, hij maar lekker door mag rijden. (Vergelijk: als iemand fout parkeert, betekent dat nog niet dat ik hem aan mag rijden, ook als ik er nauwelijks meer uit kan doordat die ander de boel blokkeert). Redelijkerwijs zal er dus van uit worden gegaan dat, nu het - kennelijk - zo eenvoudig was voor B om een aanrijding te voorkomen, ook auto B een deel schuld heeft.
Ik gok dat het een 75-25 verdeling wordt. Daar zou ik als A in ieder geval op inzetten. B zal vasthouden aan 100% schuld bij A, dus dan zal er onderhandeld worden. Of er zal een rechter aan te pas komen, en die zal denk ik (op basis van eerdere jurisprudentie) ergens tussen die 75 en 100% schuld bij A gaan zitten.
Gebaseerd op wat? Jurisprudentie? Wettekst? Enlighten me... Ik leer graag!quote:
Wat maakt het uit of auto C daar mocht staan of niet?quote:Op maandag 21 september 2009 11:47 schreef Nieuwskijker het volgende:
Maar er wordt gezegd dat auto A al met een inhaal bezig was en dan kan ie niet wachten, tenzij auto B al zo dichtbij was, dat ie wel moest wachten. Mocht auto "C" daar wel staan eigenlijk?
Ik begrijp de situatie, omdat ik nl ook zo'n weg ken. Lijkt idd vrij smal, maar is genoeg ruimte voor 2 auto's.
Dan ga je bakkeleien over timing en anticipatie. Ik denk dat je er prima vanuit mag gaan dat als beide bestuurders tegelijk op dezelfde plek zijn, namelijk naast het obstakel, dat bestuurder B niet genoeg tijd had om te anticiperen.quote:Op maandag 21 september 2009 15:32 schreef Pandora73 het volgende:
Daarom (en dit is ook gebaseerd op eerdere uitspraken in dergelijke kwesties) lijkt een schulddeling me de meest waarschijnlijke uitkomst.
Auto B ook:quote:Op maandag 21 september 2009 13:44 schreef goldfinger1963 het volgende:
auto A hij kwam op de andere weghelft
Maar volgens mij is de voorstelling van zaken in de OP volstrekt onmogelijk. Als B die rijbaan namelijk in beslag blijft nemen, zoals TS stelt, kan A zich met geen mogelijkheid over een klinkerstrook van 1 meter breed wringen waar óók nog eens een auto geparkeerd staat.quote:Op maandag 21 september 2009 11:33 schreef Mattieee het volgende:
Het betreft een geasfalteerde weg met 1 rijbaan voor beide richtingen met aan beide zijkanten nog een strook van ong. een meter welke bestraat is met klinkers.
De bestuurder van auto B verzuimd daarbij echter om gebruik te maken van de strook klinkers
of een google maps plaatje, is wellicht duideiljker, de paint skills hier zijn soms erg hilarisch.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |