Bepaalde zaken gaan elke inwoner van Nederland wat aan en worden er door geraakt.(EU bv)quote:Op zondag 20 september 2009 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Iedereen heeft recht om te stemmen in mijn optiek. In het geval van bijvoorbeeld een referendum (ook een mooi staaltje van een democratisch stelsel) vind ik eerlijk gezegd niet dat iedereen stemrecht heeft. Tenzij het referendum heel triviale zaken behandelt.
Er zijn dan ook weinig referenda, vind dat eigenlijk wel jammer.quote:Op zondag 20 september 2009 18:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind referenda in het algemeen onzin
Nee, niemand zou mee mogen stemmen. Ik vond het bijvoorbeeld grote onzin dat we allemaal mee mochten stemmen over de Europese Grondwet. Simpelweg omdat 90 procent van de bevolking geen idee had wat er in die wet stond.quote:Op zondag 20 september 2009 18:42 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Bepaalde zaken gaan elke inwoner van Nederland wat aan en worden er door geraakt.(EU bv)
Lijkt me vreemde stellingname dat niet iedereen mee zou mogen stemmen.
Jij hebt geen hoge pet op van de bevolking begrijp ikquote:Op zondag 20 september 2009 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, niemand zou mee mogen stemmen. Ik vond het bijvoorbeeld grote onzin dat we allemaal mee mochten stemmen over de Europese Grondwet. Simpelweg omdat 90 procent van de bevolking geen idee had wat er in die wet stond.
Sorry, maar jij wel dan? Mijn leraat politicologie heeft toentertijd enkele lessen gewijd aan de Europese Grondwet en nog steeds wisten wij niet het naadje van de kous. Ik vind het dan een slechte zaak dat mensen (waaronder ikzelf) mogen stemmen over iets waar zij werkelijk geen ene reet van afweten.quote:Op zondag 20 september 2009 18:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij hebt geen hoge pet op van de bevolking begrijp ik
Voor een (voorbeeld)land als Zwitserland werkt het wel.quote:Op zondag 20 september 2009 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, niemand zou mee mogen stemmen. Ik vond het bijvoorbeeld grote onzin dat we allemaal mee mochten stemmen over de Europese Grondwet. Simpelweg omdat 90 procent van de bevolking geen idee had wat er in die wet stond.
Ik heb nog steeds de hoop dat mensen zich ergens in verdiepen voordat ze gaan stemmen, en dénk ook wel dat men dat doet. En nee, de hele wet doorgronden doen niet veel mensen, dat denk ik ook niet, maar in grote lijnen weet toch iedereen wel waar het om ging met Europa?quote:Op zondag 20 september 2009 18:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sorry, maar jij wel dan? Mijn leraat politicologie heeft toentertijd enkele lessen gewijd aan de Europese Grondwet en nog steeds wisten wij niet het naadje van de kous. Ik vind het dan een slechte zaak dat mensen (waaronder ikzelf) mogen stemmen over iets waar zij werkelijk geen ene reet van afweten.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg dat een referendum over eenvoudige zaken (en daar schaar ik het rookverbod ook onder) prima is. Een grondwet is echter een gecompliceerd stukje tekst, daar moet jan doorsnee zich imo verre van houden.quote:Op zondag 20 september 2009 18:50 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Voor een (voorbeeld)land als Zwitserland werkt het wel.
Wonen daar alleen hoogopgeleiden die overal verstand van hebben?
Een referendum wat verloren wordt is makkelijker te verteren voor de verliezer
dan zonder enig overleg een maatregel door de strot duwen. (bv rookverbod)
Daar ben ik het mee eens. Dat geef je de bevolking in ieder geval het gevóel dat ze ook wat in te brengen hebben. En je krijgt ook beter inzicht hoe 'men' denkt over bepaalde dingen.quote:Op zondag 20 september 2009 18:50 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Voor een (voorbeeld)land als Zwitserland werkt het wel.
Wonen daar alleen hoogopgeleiden die overal verstand van hebben?
Een referendum wat verloren wordt is makkelijker te verteren voor de verliezer
dan zonder enig overleg een maatregel door de strot duwen. (bv rookverbod)
Ik denk dat jij teveel vertrouwens in je medemens. Veel mensen laten hun oren gewoon hangen naar schreeuwlelijke politici.quote:Op zondag 20 september 2009 18:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds de hoop dat mensen zich ergens in verdiepen voordat ze gaan stemmen, en dénk ook wel dat men dat doet. En nee, de hele wet doorgronden doen niet veel mensen, dat denk ik ook niet, maar in grote lijnen weet toch iedereen wel waar het om ging met Europa?
Óf zich er goed in verdiepen. Niks mis met jan doorsnee, aangezien het grootste deel van onze bevolking jan doorsnee is. Dus de mening van jan doorsnee lijkt me van wezenlijk belang.quote:Op zondag 20 september 2009 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg dat een referendum over eenvoudige zaken (en daar schaar ik het rookverbod ook onder) prima is. Een grondwet is echter een gecompliceerd stukje tekst, daar moet jan doorsnee zich imo verre van houden.
Door dit soort posts zijn POL en NWS niet serieus te nemen. Jammerquote:Op zondag 20 september 2009 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe kan D66 nou zo populair zijn? Die partij is compleet doorgeslagen naar extreem links.
okquote:Op zondag 20 september 2009 18:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Door dit soort posts zijn POL en NWS niet serieus te nemen. Jammer
Jan Doorsnee heeft alleen niet de kennis en ervaring om te kunnen oordelen wat goed beleid is.quote:Op zondag 20 september 2009 18:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Óf zich er goed in verdiepen. Niks mis met jan doorsnee, aangezien het grootste deel van onze bevolking jan doorsnee is. Dus de mening van jan doorsnee lijkt me van wezenlijk belang.
En van wie ben jij nou weer een relkloon?quote:
Denk jij nou werkelijk dat de gemiddelde Nederlander zich echt verdiept in de grondwet? Kom op man. Ik ben toch ook niet volledig gekant tegen referenda, maar houdt het bij eenvoudige onderwerpen, zoals idd een rookverbod of het gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs.quote:Op zondag 20 september 2009 18:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Óf zich er goed in verdiepen. Niks mis met jan doorsnee, aangezien het grootste deel van onze bevolking jan doorsnee is. Dus de mening van jan doorsnee lijkt me van wezenlijk belang.
Ja, alsof men dáár een goed beeld van heeft. Jan Doorsnee denkt alleen maar "Drugs=slecht, als we het verbieden gaat het vast wel weg!"quote:Op zondag 20 september 2009 18:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Denk jij nou werkelijk dat de gemiddelde Nederlander zich echt verdiept in de grondwet? Kom op man. Ik ben toch ook niet volledig gekant tegen referenda, maar houdt het bij eenvoudige onderwerpen, zoals idd een rookverbod of het gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs.
quote:Op zondag 20 september 2009 18:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Door dit soort posts zijn POL en NWS niet serieus te nemen. Jammer
Wellicht een slecht voorbeeld, maar je snapt mijn punt. De voor- of delen van het gedoogbeleid vallen nog wel uit te leggen aan jan modaal. Dat geldt niet voor een EU Grondwet.quote:Op zondag 20 september 2009 18:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, alsof men dáár een goed beeld van heeft. Jan Doorsnee denkt alleen maar "Drugs=slecht, als we het verbieden gaat het vast wel weg!"
En wat laat jou denken dat de gemiddelde politicus de 'grondwet' van de EU wel helemaal doorleest?quote:Op zondag 20 september 2009 18:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Denk jij nou werkelijk dat de gemiddelde Nederlander zich echt verdiept in de grondwet? Kom op man. Ik ben toch ook niet volledig gekant tegen referenda, maar houdt het bij eenvoudige onderwerpen, zoals idd een rookverbod of het gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs.
Dan denk ik eerlijk gezegd dat je jan nog schromelijk overschat. De meeste mensen komen echt niet verder dan "drugs->slecht->verbieden"quote:Op zondag 20 september 2009 18:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht een slecht voorbeeld, maar je snapt mijn punt. De voor- of delen van het gedoogbeleid vallen nog wel uit te leggen aan jan modaal. Dat geldt niet voor een EU Grondwet.
De grondwet, bv art. 1 , gaat iedereen wat aan en kan er dagelijks mee te maken krijgen.quote:Op zondag 20 september 2009 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
. Een grondwet is echter een gecompliceerd stukje tekst, daar moet jan doorsnee zich imo verre van houden.
Omdat ik politici wel een beetje ken, en je zet jezelf als politicus behoorlijk te kijk als je niet goed op de hoogte bent. Dat wordt op het eerste beste debat gelijk afgestraft.quote:Op zondag 20 september 2009 19:01 schreef justanick het volgende:
[..]
En wat laat jou denken dat de gemiddelde politicus de 'grondwet' van de EU wel helemaal doorleest?
Zuchtquote:Op zondag 20 september 2009 19:02 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
De grondwet, bv art. 1 , gaat iedereen wat aan en kan er dagelijks mee te maken krijgen.
Toch wel belangrijk, ook voor "jan doorsnee".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |