Over vakantiedagen betaal je toch meer belasting als je ze uit laat betalen? Of is dat hetzelfde als vakantiegeld? Want vakantiedagen, daar krijg je geen geld voor als je normaal werkt...quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:38 schreef johandeleng het volgende:
daar gaan we weer: het wordt niet hoger belast dan normaal
Uit de FAQ: [WGR]: FAQ en huishoudelijke zaken...
Met je belasting teruggave krijg je dat weer terug.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:44 schreef elkravo het volgende:
[..]
Over vakantiedagen betaal je toch meer belasting als je ze uit laat betalen? Of is dat hetzelfde als vakantiegeld? Want vakantiedagen, daar krijg je geen geld voor als je normaal werkt...
Nieuwe werkgever heeft in contract staan dat voor nevenactiviteiten schriftelijk toestemming moet worden gegeven... ik zou daar mijn eerste werkdag zo in overtreding zijn...quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:47 schreef dingdang het volgende:
contract beeindigen per 31 oktober waarbij je de laatste maand gewoon vakantie opneemt lijkt me toch niet zo lastig? waarom zou je moeilijker denken als het ook eenvoudig kan?
En waarom zou je nieuwe werkgever hier toestemming voor moeten geven? heeft hij op dat moment nog niets mee te maken!
* zucht *quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:38 schreef muhahaha het volgende:
Dubbele banen worden ook zwaar belast. Ben wel benieuwd hoe je dit op kunt lossen zonder de staatskas te spekken
mensen zijn te ongeduldig om tot juni te wachten voordat ze het mogelijk te veel betaalde weer op hun rekening hebben.quote:
Een werkgever hoeft niet zomaar accoord te gaan als je aangeeft dat je over (minder dan) twee weken een hele maand vakantie wilt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 21:47 schreef dingdang het volgende:
contract beeindigen per 31 oktober waarbij je de laatste maand gewoon vakantie opneemt lijkt me toch niet zo lastig? waarom zou je moeilijker denken als het ook eenvoudig kan?
Sommige bedrijven belasten vakantiegeld extra, hoewel dat niet nodig is. In zo'n geval krijg je het van de belastingdienst terug.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:11 schreef karr-1 het volgende:
Om de een of andere reden blijven mensen hardnekkig denken dat dit soort dingen extra belast word. En waar het vandaan komt? Geen flauw idee.
Dus per saldo maakt het geen bal uit en word het dus niet hoger belast.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:16 schreef Light het volgende:
[..]
Sommige bedrijven belasten vakantiegeld extra, hoewel dat niet nodig is. In zo'n geval krijg je het van de belastingdienst terug.
Ja. dat mag maar 1 keer.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:27 schreef miss_sly het volgende:
Maar in het geval van twee werkgevers, mag je wel maar eenmaal heffingskorting laten toepassen, toch? En dat is wel nadelig.
Correctquote:Op vrijdag 18 september 2009 23:27 schreef miss_sly het volgende:
Maar in het geval van twee werkgevers, mag je wel maar eenmaal heffingskorting laten toepassen, toch?
Nee hoor. De algemene heffingskorting is een vast bedrag per jaar. Als je die bij een werkgever toepast, houdt de werkgever er bij de bruto-netto-berekening rekening mee dat je het hele jaar bij die werkgever blijft (of iig, zo wordt het berekend, netjes verdeeld over de maanden). Uiteindelijk maakt het niet uit of je het hele jaar 1 werkgever hebt, of voor iedere dag van de week een andere werkgever.quote:En dat is wel nadelig.
Gamma. Voor de belastingdienst is het gewoon salaris. Hoe de opbouw van je brutoloon is, vinden ze bij de belastingdienst niet interessant.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus per saldo maakt het geen bal uit en word het dus niet hoger belast.
Ik heb het door omstandigheden aan de hand gehad, maar het was overall echt wel nadelig hoor op het totale plaatje.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:40 schreef Light het volgende:
[..]
Correct
[..]
Nee hoor. De algemene heffingskorting is een vast bedrag per jaar. Als je die bij een werkgever toepast, houdt de werkgever er bij de bruto-netto-berekening rekening mee dat je het hele jaar bij die werkgever blijft (of iig, zo wordt het berekend, netjes verdeeld over de maanden). Uiteindelijk maakt het niet uit of je het hele jaar 1 werkgever hebt, of voor iedere dag van de week een andere werkgever.
quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:55 schreef Weazer het volgende:
Om de een of andere reden blijven mensen hardnekkig denken dat dit soort dingen niet extra belast wordt. En waar het vandaan komt? Geen flauw idee.
Put your money where your mouth is. Laat mij maar een wetsartikel zien waarin staat dat dit zwaarder wordt belast. Of een rekenvoorbeeld, of wat dan ook. Dan zal ik je vertellen waar jouw denkfout ligt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:55 schreef Weazer het volgende:
Om de een of andere reden blijven mensen hardnekkig denken dat dit soort dingen niet extra belast wordt. En waar het vandaan komt? Geen flauw idee.
op de een of andere manier zijn er mensen die hardnekkig naar dat ene loonstrookje blijven kijken. het kan inderdaad zo zijn dat overwerk en toeslagen zwaarder belast worden. Maar als op het eind van het jaar blijkt dat je met al je inkomen niet in die hogere belastingschijf terecht bent gekomen, dan krijg je teveel betaalde belasting terug.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:55 schreef Weazer het volgende:
Ze hebben toch in de Miljoenennota een wetsvoorstel opgenomen over box 1.5 waarin de vakantiedagen kunnen worden belast tegen hogere tarieven?quote:Op zaterdag 19 september 2009 06:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Put your money where your mouth is. Laat mij maar een wetsartikel zien waarin staat dat dit zwaarder wordt belast. Of een rekenvoorbeeld, of wat dan ook. Dan zal ik je vertellen waar jouw denkfout ligt.
Bewijs het dan maar, zoals DJ al zegt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:55 schreef Weazer het volgende:
Dat komt waarschijnlijk doordat iedereen zich maar blind blijft staren op dat ene loonstrookje en niet in staat is om naar het complete plaatje (aangifte IB) te kijken.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:11 schreef karr-1 het volgende:
Om de een of andere reden blijven mensen hardnekkig denken dat dit soort dingen extra belast word. En waar het vandaan komt? Geen flauw idee.
Die theorie zou best eens hout kunnen snijden, in ieder geval voor bonussen en uitbetaalde vakantiedagen (vakantiegeld is natuurlijk vooraf al bekend, dus dat kan gewoon meegenomen worden in de berekeningen)quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:26 schreef johandeleng het volgende:
En dat is mijn theorie waarom mensen denken dat vakantiegeld en vakantiedagen (en bonussen e.d.) zwaarder worden belast. Enkel omdat het dan zo zichtbaar is.
Op het moment van uitbetalen is dat ook zo; tegen bijzonder tabeltarief. De mensen willen echter niet zien dat dit herstelt met de aangifte IB.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:11 schreef karr-1 het volgende:
Ik geef mijn werknemers vaak aan het einde van het jaar een maandsalaris extra als tantième. Het nettobedrag dat wordt uitbetaald is dan lager dan een normaal maandsalaris, terwijl het bruto evenveel kost.quote:Op zaterdag 19 september 2009 03:41 schreef elkravo het volgende:
[..]
Een rekenvoorbeeldje zou handig zijn...
Ik denk ook dat het daardoor veroorzaakt wordt. Maar de werknemer die een extra (bruto) maandsalaris krijgt toegezegd ontvangt netto dus minder dan hij normaal krijgt. Dit komt dus omdat dit extra bedrag volledig in de hoogst toepasbare schaal zit, ipv het resultaat van een aantal schalen, en wordt daardoor dus hoger belast dan de andere maandsalarissen die tegen een soort van gemiddeld tarief wordt belast.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:52 schreef anboni het volgende:
[..]
Die theorie zou best eens hout kunnen snijden, in ieder geval voor bonussen en uitbetaalde vakantiedagen (vakantiegeld is natuurlijk vooraf al bekend, dus dat kan gewoon meegenomen worden in de berekeningen)
Dat denken ze dan dus terecht. In jou eigen voorbeeld geef je aan dat de normale maanden tegen effectief 12,5% worden belast en de bonus tegen 20%.quote:Op zaterdag 19 september 2009 12:26 schreef johandeleng het volgende:
En dat is mijn theorie waarom mensen denken dat vakantiegeld en vakantiedagen (en bonussen e.d.) zwaarder worden belast. Enkel omdat het dan zo zichtbaar is.
Daar zit een eenmalige uitkering dus niet in. Een eenmalige uitkering zit altijd in de "schaal" bijzondere beloningen. Dat is een aparte tabel (bruto beloning x 1,069 (wg bijdrage Zvw) en daarover het tarief voor bijz. beloning. vervolgens de WG bijdrage Zvw er weer af halen. Dan hou je het nettobedrag over.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:22 schreef Weazer het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het daardoor veroorzaakt wordt. Maar de werknemer die een extra (bruto) maandsalaris krijgt toegezegd ontvangt netto dus minder dan hij normaal krijgt. Dit komt dus omdat dit extra bedrag volledig in de hoogst toepasbare schaal zit, ipv het resultaat van een aantal schalen, en wordt daardoor dus hoger belast dan de andere maandsalarissen die tegen een soort van gemiddeld tarief wordt belast.
Dat komt doordat dit tegen bijzonder beloningstabel belast wordt. Verrekend zichzelf tijdens de aangifte dus.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:11 schreef Weazer het volgende:
[..]
Ik geef mijn werknemers vaak aan het einde van het jaar een maandsalaris extra als tantième. Het nettobedrag dat wordt uitbetaald is dan lager dan een normaal maandsalaris, terwijl het bruto evenveel kost.
Ben benieuwd. Het lijkt mij vreemd dat je met twee maal hetzelfde nettobedrag twee verschillende bruto getallen krijgt.quote:Wat ik daarom dan ook wel eens doe is een netto maandslaris extra geven, het blijkt dan dat dit mij bruto meer kost dan een normaal maandsalaris.
Ik zal na het weekend eens wat loonstroken erbij pakken.
Ze denken het ook terecht, dat zal ik niet tegenspreken. Ik begrijp heel goed dat dat gedacht wordt.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:25 schreef Weazer het volgende:
Dat denken ze dan dus terecht. In jou eigen voorbeeld geef je aan dat de normale maanden tegen effectief 12,5% worden belast en de bonus tegen 20%.
20 > 12,5.
Dat is niet vreemd, aangezien het bedrag in een hogere belastingschaal valt, doordat er al eerder inkomen dat jaar is geweest.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:29 schreef sanger het volgende:
Ben benieuwd. Het lijkt mij vreemd dat je met twee maal hetzelfde nettobedrag twee verschillende bruto getallen krijgt.
maar het gaat in beide gevallen om hetzelfde stukje uitbetaling, dus dat kan nooit hierdoor veroorzaakt worden.quote:Op zaterdag 19 september 2009 15:26 schreef johandeleng het volgende:
[..]
Dat is niet vreemd, aangezien het bedrag in een hogere belastingschaal valt, doordat er al eerder inkomen dat jaar is geweest.
De inhoudingen worden gedaan op basis van tabellen. Er wordt dus niet gekeken naar de schaalindeling. De schaalindeling is in de IB, de inhouding bij salarisbetalingen zijn LB.....quote:Mijn ouders hebben hetzelfde probleem. (gepensioneerd, dus andere schalen)
Mijn vader krijgt inkomen uit twee bronnen.
De eerste schaal is tot 17500 (iets in die richting)
De eerst bron betaald 15000 en houdt dus belasting in over schaal 1.
De tweede bron betaald 7500 en houdt dus belasting in over schaal 1.
Ze weten het namelijk niet van elkaar. Opgeteld valt er 5000 euro in de tweede schaal. Elk jaar moet hij dus bijbetalen bij de belasting omdat hij nog niet voldoende inkomstenbelasting heeft betaald.
We kunnen ook vragen aan de tweede bron om een deel in schaal 2 te belasten, zodat die elke maand wat minder netto krijgt, maar dan de belasting niet meer hoeft te betalen. Komt op hetzelfde neer.
Ik heb zelf ook twee banen en laat bij de tweede baan alles in een hogere schaal belasten om dit te voorkomen. Dat betekend dat ik van die tweede baan netto heel weinig over houd.
Klopt niet. Punt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 23:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het door omstandigheden aan de hand gehad, maar het was overall echt wel nadelig hoor op het totale plaatje.
Ik denk dat ik het wel snap. De loonheffingskortingen worden berekend over het afgesproken jaarsalaris. Daar wordt dan geen rekening gehouden met een eindejaarsbonus. En omdat de heffingskorting al "op" is (verdeeld over 12 maanden), kan die bij de bonus niet meer worden verrekend. Dus wordt er meer ingehouden.quote:Op zaterdag 19 september 2009 14:29 schreef sanger het volgende:
Ben benieuwd. Het lijkt mij vreemd dat je met twee maal hetzelfde nettobedrag twee verschillende bruto getallen krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |