abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72998337
quote:
Op maandag 21 september 2009 16:38 schreef capricia het volgende:

Tevens lijkt me dat een missie waarin we de hearts and minds van de mensen daar willen winnen, op gespannen voet staat met het maken van burgerslachtoffers.
Bugerslachtoffers heb je altijd en overal waar gevochten wordt. Je kan alleen maar zo voorizchtig mogelijk zijn, en ik geloof dat iedere westerse soldaat daar wel voldoende doordrongen is van het belang van het voorkomen van burgerslachtoffers.

Overigens denk ik dat de Taliban het nog veel slechter doet op dat gebied. Moedwillig handen afhakken van "verraders", kinderen ontvoeren en opleiden tot kindsoldaat of het ophangen van dorpoudsten wegens "heulen met de vijand" is nou ook niet bepaald goede PR. Die verhalen hoor je trouwens ook nooit in de westerse pers, ik vraag me af waarom niet.
Ja, ik generaliseer.
pi_72998452
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 12:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

soms denk ik wel is dat militairen in DEF de enigen zijn die diep nadenken over deze materie maar ik hoop nog is verrast te worden

met dit soort opmerkingen kom je iig niet zo heel erg ver
wij denken toch niet? wij zijn dom volk dat niet KAN nadenken
  Moderator dinsdag 22 september 2009 @ 13:13:01 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_72998492
hey ik heb weer leren nadenken maar misschien leer ik het binnenkort weer af
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_72999085
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 13:08 schreef Northside het volgende:

[..]

Bugerslachtoffers heb je altijd en overal waar gevochten wordt. Je kan alleen maar zo voorizchtig mogelijk zijn, en ik geloof dat iedere westerse soldaat daar wel voldoende doordrongen is van het belang van het voorkomen van burgerslachtoffers.

Overigens denk ik dat de Taliban het nog veel slechter doet op dat gebied. Moedwillig handen afhakken van "verraders", kinderen ontvoeren en opleiden tot kindsoldaat of het ophangen van dorpoudsten wegens "heulen met de vijand" is nou ook niet bepaald goede PR. Die verhalen hoor je trouwens ook nooit in de westerse pers, ik vraag me af waarom niet.
Straks gaat men nog denken dat de taliban boefjes zijn en wij(geallieerden) daar met een reden zijn. En dat kan natuurlijk niet
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 13:13 schreef sp3c het volgende:
hey ik heb weer leren nadenken maar misschien leer ik het binnenkort weer af
pi_72999215
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 13:33 schreef Bouke-p het volgende:

Straks gaat men nog denken dat de taliban boefjes zijn en wij(geallieerden) daar met een reden zijn. En dat kan natuurlijk niet
Nee, maar serieus, zijn daar afspraken over gemaakt ofzo, dat dat soort verhalen niet gepubliceerd mogen worden?
Ja, ik generaliseer.
  Moderator dinsdag 22 september 2009 @ 13:47:38 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_72999539
nou ja de taliban doen niet echt aan embedded reporting
als onafhankelijk journalist is het nogal moeilijk (lees: link) factchecken in gebieden waar die figuren de baas zijn

je hoort het trouwens wel gewoon hoor, meeste zijn (al dan niet half) gekopieerde passages uit rapporten van de NAVO en de Afghanen zelf geloof ik ... het verhit de gemoederen op Fok! alleen niet zo heel veel
er was trouwens laatst een Nederlandse journaliste die bij de Taliban op bezoek ging voor een verhaal
werd gevangen genomen, verkracht etc. en die schreef daar een boek over
pi_73000148
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 13:37 schreef Northside het volgende:

[..]

Nee, maar serieus, zijn daar afspraken over gemaakt ofzo, dat dat soort verhalen niet gepubliceerd mogen worden?
Eerlijk gezegd geen idee, de verklaring die spec geeft is een behoorlijke reden. Ik denk dat je als journalist over behoorlijke ballen moet beschikken als je vraagt of je op de koffie mag komen en daarna ff hun wreedheden mag filmen

maar aan de andere kant, ik heb de foto's/verhalen van collega's die op verschillende hulpposten gewerkt hebben gezien en gehoord en ik vind het vreemd dat dat niet naar buiten komt.
Voorbeeld: kind van +/- 2 jaar oud word binnengebracht, meer dood dan levend. Zwaar ondervoed, onder de zweren etc. het is al een godswonder dat ze door pa naar het hospitaal gebracht is, het kind is zo ziek dat het geen eens een naam gekregen heeft.
4 maanden later is het een vrolijke gezonde peuter!

Dat zijn toch echt de dingen die je op het nieuws wil zien lijkt mij, of de andere afghanen die (voor het eerst in hun leven!) medische hulp krijgen! Heel sporadisch hoor/lees je daar iets van, maar wanneer dr eens iets negatiefs gebeurd dan is het voorpaginanieuws.
pi_73000813
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 13:47 schreef sp3c het volgende:

er was trouwens laatst een Nederlandse journaliste die bij de Taliban op bezoek ging voor een verhaal
Ja, leest weg als een bouquet reeks romannetje. (heb het zelf niet gelezen geef ik toe, maar zo werd het mij omschreven door iemand die het wel heeft gelezen)
Ja, ik generaliseer.
  Moderator dinsdag 22 september 2009 @ 14:28:32 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73000926
niet helemaal het punt of wel
  dinsdag 22 september 2009 @ 20:31:25 #60
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_73017372
quote:
als onafhankelijk journalist is het nogal moeilijk (lees: link) factchecken in gebieden waar die figuren de baas zijn

je hoort het trouwens wel gewoon hoor, meeste zijn (al dan niet half) gekopieerde passages uit rapporten van de NAVO en de Afghanen zelf geloof ik ... het verhit de gemoederen op Fok! alleen niet zo heel veel
De rel wat haar betrof was volgens mij meer dat er hier in Nederland gezegd wordt dat ze aan de ene kant loopt te huilen dat ze verkracht is en aan de andere kant er grof geld mee wil verdienen dmv haar huilboekje.
  dinsdag 22 september 2009 @ 22:23:37 #61
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73022251
OK, ik was van plan om dit topic helemaal links te laten liggen, maar ik kan het toch niet laten...
quote:
Het lastige is dat de Taliban precies weten wat ons zwakke punt is: de publieke opinie. Iets waar zij totaal geen last van hebben: zij domineren zelf voor de volle 100% de berichtgeving over hun kant van het verhaal. Er valt daar niks te controleren op waarheden en onwaarheden. De landen waar zij hun achterban hebben zijn ook al niet zo gebrand op al te negatief nieuws over Islamitische strijders, want dan zouden de westerse/christelijke strijders wel eens heel erg humaan kunnen overkomen. Gelukkig (voor hun) bestaat er in die landen ook al geen echt onafhankelijke journalistiek, dus dat helpt enorm bij de inkleuring.
quote:
een boek? Mwoah.. het verdient de titel "erotische thriller" nog niet eens. Mevrouw's schrijfsel over de Taliban wordt links en rechts met pittige kritiek benaderd om die reden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator woensdag 23 september 2009 @ 12:14:31 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73034457
jullie missen het punt
ik zit niet aan te raden dat boek te lezen en recensies zat ik ook niet op te wachten

punt is dat dit soort informatie (burgerslachtofferS) ook van de vijand van de kant naar buitenkomt
ik koos dit voorbeeld niet omdat het boekje zo lekker wegleest op de wc maar omdat ook in dit voorbeeld iedereen zich heeft geconcentreerd op randzaken (ze houd van die Talib!) dan op wat er gebeurt is (die Talib heeft haar verkracht) ... goede keuze blijkbaar want dat doen jullie ook

als de Taliban bij hun aanslagen geen militairen weten te doden vinden de dames en heren journalisten het gewoon niet interessant genoeg om af te drukken, dat stukje krant is er gewoon te duur voor
en als er naast een 30tal burgers 1 militair bij om het leven komt dan zijn die burgers ook niet meer dan een footnote

op zich wel een topic waard maar je kunt het leger hier niet de schuld van geven verder, het interesseert de gemiddelde lezer gewoon niet zo heel erg veel
pi_73035185
Is Nederland dan te beschaafd om met modder te gooien? Is de Nederlandse pers te braaf om de verschrikkingen van een oorlog in beeld te brengen? In Amerika doen ze bijvoorbeeld hun best om de publieke opinie te beinvloeden, inclusief zwartmaken van de tegenstander. In Nederland las je vroeger wel eens iets over een meisje dat gestenigd werd, maar verder krijg je van de Nederlandse pers niet de indruk dat er eigenlijk iets mis was in Afghanistan... het is niet echt het "bevrijden van de afghaanse bevolking van de wrede taliban". Of past dat soort berichtgeving niet bij de opbouwmissie die de Nederlandse overheid schetste?
Ja, ik generaliseer.
pi_73035796
Ik denk dat die journalistieke druk voornamelijk uit Amerika komt. Die hebben zo onderhand een lange geschiedenis met zinloze doden in oorlogen (ok ok, welke dode is er niet zinloos) en willen die informatie zoveel mogelijk buitens huis houden. (als voorbeeld: er mag niet gefilmd worden hoe dode Amerikaanse Soldaten uit vrachtwagens gelost worden). Kortom: in de oorlog winnen de goeden en de mensen die sterven zijn per definitie slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')