Hallo Fok!kers,
Een vriendin van mij heeft deze zomer een lekkere drie maanden in de Alpen doorgebracht. Om haar huurlasten te compenseren heeft ze haar kamer in Utrecht voor drie maanden in onderhuur gedaan, huurcontract ondertekend door de betreffende onderhuurder. Hierbij heeft ze geen kopie ID gekregen van de onderhuurder, hij was deze kwijt. Ze had in die periode haast en naief als ze is dacht ze daar verder niets bij.
Eenmaal lekker de berggeit aan het uithangen kwam ze er achter de huurtermijnen niet door de onderhuurder zijn voldaan. Meerdere malen telefonisch contact gehad met de onderhuurder, deze zou alles in orde maken. Van al deze beloftes is echter niets terechtgekomen. Toen ze weer terug in Utrecht was, was de vogel gevlogen en was haar kamer een grote smerige bende. De macaroni zat nog in de waterkoker en het stonk er naar alcoholist. Openstaande huurschuld, ruim 1000 euro.
Eenmaal de schok te boven gekomen heeft ze contact opgenomen met de onderhuurder, deze nam wonder boven wonder de telefoon op. Ze is toen met de onderhuurder naar de politie gegaan, eenmaal daar bleek de onderhuurder geen vast woon- of verblijfplaats te hebben en tevens niet in het bezit van een geldig legitimatiebewijs. Zoals verwacht kon de politie niets voor haar doen of afdwingen van de onderhuurder.
Voordat ze op vakantie ging is ze bij de moeder van deze jongen thuisgeweest omdat hij daar toch nog even op zoek ging naar een ID. Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de onderhuurder en hem een termijn gesteld waarbinnen wij iets concreets van hem zouden vernemen, dit is zoals verwacht niet gebeurd. Ik ga dus zo met deze vriendin eens buurten bij zijn moeder om te vragen of ze misschien een idee heeft wat zijn vast woon- of verblijfplaats is om op die manier (via een incassobureau) de verschuldigde huurtermijnen alsnog te innen.
Saillant detail is dat er in de periode dat hij in haar kamer verbleef enkele per post toegestuurde dingen zijn verdwenen in de post, je kan hierbij denken aan een pinpas die vier keer besteld is door een andere huisgenoot en dvd's die bij BOL.com zijn besteld. Een van deze pinpassen en een van de bestelde dvd's zijn op de kamer gevonden van de onderhuurder. Hij heeft dus de post van de andere huisgenoten doorgespit en geopend in de hoop er iets waardevols te vinden waarschijnlijk.
Mijn vragen aan jullie:
- Is het verplicht als Nederlander een GBA-inschrijving (Gemeentelijke Basis Administratie) te hebben?
- Is het mogelijk een incassobureau in te schakelen indien je geen ID en/of vaste woon- of verblijfplaats van de schuldenaar hebt?
- Loont het om op basis van de verdwenen post van de huisgenoten wederom naar de politie te stappen?
Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom... ik dank jullie bij voorbaat van harte.
PS. ik ben dus zo even buurten dus als ik niet direct reageer dan kan dat kloppen, ik zal later terugkoppeling geven.