abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72840977
Hallo Fok!kers,

Een vriendin van mij heeft deze zomer een lekkere drie maanden in de Alpen doorgebracht. Om haar huurlasten te compenseren heeft ze haar kamer in Utrecht voor drie maanden in onderhuur gedaan, huurcontract ondertekend door de betreffende onderhuurder. Hierbij heeft ze geen kopie ID gekregen van de onderhuurder, hij was deze kwijt. Ze had in die periode haast en naief als ze is dacht ze daar verder niets bij.

Eenmaal lekker de berggeit aan het uithangen kwam ze er achter de huurtermijnen niet door de onderhuurder zijn voldaan. Meerdere malen telefonisch contact gehad met de onderhuurder, deze zou alles in orde maken. Van al deze beloftes is echter niets terechtgekomen. Toen ze weer terug in Utrecht was, was de vogel gevlogen en was haar kamer een grote smerige bende. De macaroni zat nog in de waterkoker en het stonk er naar alcoholist. Openstaande huurschuld, ruim 1000 euro.

Eenmaal de schok te boven gekomen heeft ze contact opgenomen met de onderhuurder, deze nam wonder boven wonder de telefoon op. Ze is toen met de onderhuurder naar de politie gegaan, eenmaal daar bleek de onderhuurder geen vast woon- of verblijfplaats te hebben en tevens niet in het bezit van een geldig legitimatiebewijs. Zoals verwacht kon de politie niets voor haar doen of afdwingen van de onderhuurder.

Voordat ze op vakantie ging is ze bij de moeder van deze jongen thuisgeweest omdat hij daar toch nog even op zoek ging naar een ID. Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de onderhuurder en hem een termijn gesteld waarbinnen wij iets concreets van hem zouden vernemen, dit is zoals verwacht niet gebeurd. Ik ga dus zo met deze vriendin eens buurten bij zijn moeder om te vragen of ze misschien een idee heeft wat zijn vast woon- of verblijfplaats is om op die manier (via een incassobureau) de verschuldigde huurtermijnen alsnog te innen.

Saillant detail is dat er in de periode dat hij in haar kamer verbleef enkele per post toegestuurde dingen zijn verdwenen in de post, je kan hierbij denken aan een pinpas die vier keer besteld is door een andere huisgenoot en dvd's die bij BOL.com zijn besteld. Een van deze pinpassen en een van de bestelde dvd's zijn op de kamer gevonden van de onderhuurder. Hij heeft dus de post van de andere huisgenoten doorgespit en geopend in de hoop er iets waardevols te vinden waarschijnlijk.

Mijn vragen aan jullie:
- Is het verplicht als Nederlander een GBA-inschrijving (Gemeentelijke Basis Administratie) te hebben?
- Is het mogelijk een incassobureau in te schakelen indien je geen ID en/of vaste woon- of verblijfplaats van de schuldenaar hebt?
- Loont het om op basis van de verdwenen post van de huisgenoten wederom naar de politie te stappen?

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom... ik dank jullie bij voorbaat van harte.

PS. ik ben dus zo even buurten dus als ik niet direct reageer dan kan dat kloppen, ik zal later terugkoppeling geven.
  donderdag 17 september 2009 @ 15:21:27 #2
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_72841102
quote:
Studierichting WO - NL recht
Zoek het lekker zelf uit.
pi_72841154
Een dakloze een incassobureau op z'n dak sturen. Dat zal moeilijk worden.
pi_72841198
en dat onderverhuren mag gewoon?
pi_72841226
Onderverhuur mag alleen met toestemming van de verhuurder (waar je vriendin huurt). Verder heb je geen poot om op te staan, een incassobureau kan je niet inschakelen als iemand geen vaste woon/verblijfplaats heeft.

Ik neem aan dat deze huurder wel een maand huur vooruit heeft betaald + 1 maand borg? Die kan je dan alvast houden. Verder zou ik geen actie ondernemen, risico van het vak.

Je kan proberen het geld van hem te krijgen, maar dat zal wel niet lukken schat ik in. Verspil er niet teveel moeite aan, het is ook niet een heel hoog bedrag.
pi_72841297
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:23 schreef Soohr het volgende:
en dat onderverhuren mag gewoon?
Toestemming van de huisbaas was er...
pi_72841340
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:24 schreef willempjewever het volgende:
Onderverhuur mag alleen met toestemming van de verhuurder (waar je vriendin huurt). Verder heb je geen poot om op te staan, een incassobureau kan je niet inschakelen als iemand geen vaste woon/verblijfplaats heeft.

Ik neem aan dat deze huurder wel een maand huur vooruit heeft betaald + 1 maand borg? Die kan je dan alvast houden. Verder zou ik geen actie ondernemen, risico van het vak.

Je kan proberen het geld van hem te krijgen, maar dat zal wel niet lukken schat ik in. Verspil er niet teveel moeite aan, het is ook niet een heel hoog bedrag.
Ze heeft alles erg provisorisch geregeld en dus, naief, gedacht dat het wel goed zou komen. Geen borg en geen mand vooruit huur...

Ging er zelf ook inderdaad vanuit dat dit nergens heen gaat.
pi_72841353
Geen borg vragen = niet handig, verder is onderverhuren strafbaar voor zover ik weet...
<Edit: net gelezen dat er toestemming van de eigenaar was>
pi_72841377
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:24 schreef willempjewever het volgende:

Waarschijnlijk niet, hoe naïef kun je wezen . Gevalletje eigen schuld dikke bult.
pi_72841386
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:21 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Zoek het lekker zelf uit.
Mee bezig... met hulp van anderen
pi_72841519
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:27 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Ze heeft alles erg provisorisch geregeld en dus, naief, gedacht dat het wel goed zou komen. Geen borg en geen mand vooruit huur...

Ging er zelf ook inderdaad vanuit dat dit nergens heen gaat.
Dat is jammer. Maar als je wel een borg en maand vooruit betaald krijgt zijn er nog genoeg gasten die vervolgens niet betalen en een boel gezeik leveren. Vriend van mij heeft 2 jaar zjin woning onderverhuurd toen hij in Duitsland werkte (700 km verderop). Moest soms 1400 km rijden om een gast uit het huis te zetten, de ellende.
  donderdag 17 september 2009 @ 15:32:29 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72841553
Van een kale kip kun je niet plukken. Helaas.
The love you take is equal to the love you make.
pi_72841639
Wat wil je van die zwerver? Zonde van je tijd.
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
pi_72841735
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:35 schreef Sjaakmat het volgende:
Wat wil je van die zwerver? Zonde van je tijd.
Niet geschoten is altijd mis... ik geef het nog een poging via het woonadres van (waarschijnlijk) zijn moeder. En tuurlijk had ze haar zaakjes beter moeten regelen.
pi_72841794
Goeie les, van die kip kan je niks plukken, en ook wel errug dom hoor, geen ID of borg of iets laten betalen...

EDIT: bovendien beetje nutteloos een incassobureau in te schakelen en bij z'n moeder om een woon- en verblijfplaats te gaan vragen als de politie al heeft gemeld dat hij die niet heeft. Denk ook niet dat je zomaar een incassobureau op hem af kan sturen als hij ergens logeert oid. Ze gaan daar iig niks kunnen halen dan, aangezien dat niet zijn eigendommen zijn

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2009 15:41:07 ]
pi_72841822
Je moet gewoon een nier van hem verkopen, lossnijden en naar het ziekenhuis rijden.
pi_72841952
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:39 schreef Loveless85 het volgende:
Goeie les, van die kip kan je niks plukken, en ook wel errug dom hoor, geen ID of borg of iets laten betalen...

EDIT: bovendien beetje nutteloos een incassobureau in te schakelen en bij z'n moeder om een woon- en verblijfplaats te gaan vragen als de politie al heeft gemeld dat hij die niet heeft. Denk ook niet dat je zomaar een incassobureau op hem af kan sturen als hij ergens logeert oid. Ze gaan daar iig niks kunnen halen dan, aangezien dat niet zijn eigendommen zijn
In de ijdele hoop dat zij kan bevestigen dat zijn GBA inschrijving bij haar danwel ergens anders is... politie heeft geen gegevens omtrent GBA gegevens verstrekt.
pi_72841974
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:39 schreef noutie het volgende:
Je moet gewoon een nier van hem verkopen, lossnijden en naar het ziekenhuis rijden.
Bedankt... deze nemen we even mee!
pi_72842088
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:43 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Bedankt... deze nemen we even mee!
Mmm, een nier van een alcoholist... brengt geen 1000 euro op. Met 100 mag je blij zijn
pi_72842198
wel alles goed vastleggen. dan kan je zo eens in de twee maanden ff op zoek gaan naar die knakker of zn moeder. met een beetje mazzel heeftie iig ooit geld en dan sla je je slag.

verder wat anderen zeggen; volgende keer wat meer op veilig spelen. id, borg + vooruit betalen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator donderdag 17 september 2009 @ 15:53:53 #21
9859 crew  Karina
Woman
pi_72842383
Hoe kwam ze aan die gast, je gaat toch niet zomaar je woning aan de eerste de beste verhuren.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_72842475
quote:
Op donderdag 17 september 2009 15:53 schreef Karina het volgende:
Hoe kwam ze aan die gast, je gaat toch niet zomaar je woning aan de eerste de beste verhuren.
Kamernet.nl
pi_72842504
Bied die gast een vakantie aan naar Egypte, neem wat Chloroform mee en je probleem is opgelost. Het kan uit!

Nierhandel
pi_72842510
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik ga nu even bij die 'moeder' kijken hoe ende wat.
pi_72843027
ja, ja, nee. In de praktijk kun je echter tegen iemand die geen adres heeft weinig beginnen. Je kunt een zaak aanspannen en iemand veroordeeld krijgen. Verwacht echter niet dat de onderhuurder na vonnis wel betaalt. Naar welk adres ga je de gerechtsdeurwaarder dan toe sturen en waar ga je hem beslag op laten leggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')