Zo, net terug. Wat un kl*re end rijden btw voor 55 minuten gesprek...
Gesprek was een beetje mwoah - het had telefonisch ook wel gekund. Mijn gesprekspartner was mede-eigenaar van het W&S bureau en liet dat (vond ik) graag merken tijdens het begin van het gesprek (hoe hij het bedrijf had opgericht, hoe goed ze het wel niet deden ondanks de crisis, unieke formule, etc.). Zijn relatie met Stork was top en alleen de beste kandidaten waren goed genoeg (bla bla)....
Hij positioneerde zich quasi-nonchalant tegenover me en nam een houding aan van "Overtuig jij nu mij maar eens, waarom ik er uberhaupt over moet nadenken om jou voor te stellen aan Stork." Dat zoveel mogelijk negerend ben ik ter zake gekomen. We hebben intensief gepraat over mijn CV en de functie, waarbij hij over drie dingen struikelde:
1) de producten en omgevingen waarmee en waarin ik gewerkt heb hebben geen enkele link met Stork;
2) het gat in mijn CV;
3) was ik wel bereid om veel te reizen (ca. 50% van de tijd).
Bij 1) bleef hij erop hameren dat ik erg veel trek naar de medische hoek en hij bang was dat ik niet zou aarden bij Stork. Dat heb ik proberen te weerleggen, maar daar lulde die weer snel overheen. Mijn kordate antwoord had hij misschien niet verwacht.
Bij 2) gaf hij aan dat hij alleen kandidaten wilde hebben die 100% voor Stork en de functie zouden gaan; kandidaten die solliciteerden om zsm aan de slag te gaan kon hij niet gebruiken. De functie was nl. een traineeship en dus een investering van Stork in mij als kandidaat. Iemand die 9 maanden thuis zit moet natuurlijk ook weer eens aan de slag. Ik heb aangegeven dat als ik niet zo geinteresseerd zou zijn in deze functie, ik daar de reis ook niet voor over zou hebben. Tevens is de woon-werk afstand voor mij ook te groot om dit als tijdelijk baan te doen. Hij maakte zijn notities maar reageerde er verder niet op.
Bij 3) gaf ik aan dat ik geen problemen heb met reizen; ik heb dat tenslotte in mijn vorige baan ook gedaan. Als ik maar op tijd weet wanneer ik weg moet, dan kan ik mij en mijn omgeving inlichten en eraan laten wennen. Dat hoeft geen maanden van tevoren te zijn, maar op maandagmiddag te horen krijgen dat ik dinsdagochtend op Schiphol moet zijn om de rest van de week door te brengen in Azië gaat mij ook weer wat ver.
Hier had hij best wel moeite mee; in deze functie moet je onvoorwaardelijk klaar staan voor je werkgever. Het is onontbeerlijk dat je intensief moet reizen voor deze functie en het mag nooit een punt van discussie zijn. Hij verhefde zelfs zijn stem een beetje tijdens dit onderwerp. Ik ben rustig gebleven en bovenstaande nog maar eens gehaald en aangegeven dat ik goed begrijp hoe belangrijk dit is.
Qua salariëring was het eigenlijk allemaal prima, zowel secundair als primair. Zeker primair viel me niet tegen voor een trainee functie. Maar goed, als ik zie wat van je gevraagd wordt dan mag daar wel iets tegenover staan. Het was in ieder geval ruim marktconform. Bij het afscheid gaf hij aan de rest van de week in het buitenland te zitten en in de loop van volgende week zijn beslissing te nemen. In mijn hoofd had ik eigenlijk zijn beslissing gezien en min of meer geaccepteerd. Is het "ja", dan ga ik gewoon door (en zal me goed moeten voorbereiden); bij "nee" zal ik er niet wakker van liggen.
Check mijn
website en mijn band:
The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)