SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het dijt steeds sneller uit juistquote:Op dinsdag 15 september 2009 23:28 schreef araphor het volgende:
Er is niets buiten het heelal. Was er trouwens niet al bekend dat de boel weer aan het inkrimpen was inmiddels? Of dijdt het helaas heelal nog steeds uit?
Vandaar dat er een primum movens moet zijn geweest.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:17 schreef Iblis het volgende:
Vanuit de huidige natuurkundige is het onzinnig om over ‘seconden voor de oerknal’ te spreken. Het is betekenisloos. Net zoals ‘de smaak van groen’. Goed, dat laatste zegt synestheten misschien nog wat, maar lso daarvan is dat ook iets wat niet kan.
Tijd en ruimte zijn pas ontstaan met de oerknal. Althans, dat is het natuurkundige idee.
Je kunt natuurlijk wel afvragen of er ‘iets’ was wat de oorzaak was van de oerknal, maar als er geen tijd was is de vraag hoe je ‘oorzaak’ dan wilt definiëren.
Maar hoe is die cyclus dan ooit begonnen?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:24 schreef BasEnAad het volgende:
Wellicht waren de "seconden voor de oerknal", de laatste seconden van een imploderend heelal. Als een cyclus. Daar is helaas weinig over te zeggen.
ai...quote:Op woensdag 16 september 2009 00:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar hoe is die cyclus dan ooit begonnen?
Tsja, waar is het begin van een cirkel he.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar hoe is die cyclus dan ooit begonnen?
Maar waarom is die cirkel er überhaubt? Waarom is er niet enkel totale leegte waar niemand een besef (van) heeft?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tsja, waar is het begin van een cirkel he.
Dat is een gedachte die ook vaak in mij opkomt. Ik vrees dat het antwoord niet te bevatten is, maar we kunnen het op z'n minst proberen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom is die cirkel er überhaubt? Waarom is er niet enkel totale leegte waar niemand een besef (van) heeft?
Niet per se. Er zijn dingen die gebeuren zonder dat er een oorzaak voor lijkt te zijn. Vooral op kwantumniveau. We weten niet waarom bijvoorbeeld een radioactief atoom vervalt. Zet er 100 naast elkaar, en je kunt statistisch voorspellen dat binnen een uur er waarschijnlijk 10 zullen vervallen. Misschien 11 of 12. Heel misschien 9 of 13. En heel heel heel misschien wel geen of 20.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:22 schreef LXIV het volgende:
Vandaar dat er een primum movens moet zijn geweest.
Waarom is er iets, en niet veeleer niets? Tja, waarom niet? Ik moet toegeven, je krijgt er hoofdpijn van, en je wordt ook niet gelukkig van. Overigens, een God ervoor denken helpt ook niet echt. Dat voelt ook als zo’n slechte oplossing.quote:Als ik trouwens ga nadenken over waarom er dan een oerknal geweest is en waarom zo als hij is krijg ik altijd ontzettende hoofdpijn. Heb jij dat ook, Iblis.
Ik denk niet dat je dat ooit goed kunt beoordelen terwijl je er zelf middenin zit.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom is die cirkel er überhaubt? Waarom is er niet enkel totale leegte waar niemand een besef (van) heeft?
Tja. Dat van die oerknal en het oneindige en toch begrensde heelal, daar kan ik nog wel mee uit de voeten. Van parallelle universa, voor ons totaal onwaarneembaar omdat ze op geen enkele manier in onze tijd-ruimte passen ook.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat is een gedachte die ook vaak in mij opkomt. Ik vrees dat het antwoord niet te bevatten is, maar we kunnen het op z'n minst proberen.
Dat met die kwantummechanica kan een gebrek aan kennis zijn of een fout voorgesteld model. En ik vind dat toch van een andere orde als het spontaan uit het niets ontstaan van het universum.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet per se. Er zijn dingen die gebeuren zonder dat er een oorzaak voor lijkt te zijn. Vooral op kwantumniveau. We weten niet waarom bijvoorbeeld een radioactief atoom vervalt. Zet er 100 naast elkaar, en je kunt statistisch voorspellen dat binnen een uur er waarschijnlijk 10 zullen vervallen. Misschien 11 of 12. Heel misschien 9 of 13. En heel heel heel misschien wel geen of 20.
Maar welke atomen vervallen, en waarom? Geen zinnig woord over te zeggen. Alles lijkt erop alsof die dingen opeens vervallen. Spontaan: geen oorzaak aan te wijzen.
[..]
Waarom is er iets, en niet veeleer niets? Tja, waarom niet? Ik moet toegeven, je krijgt er hoofdpijn van, en je wordt ook niet gelukkig van. Overigens, een God ervoor denken helpt ook niet echt. Dat voelt ook als zo’n slechte oplossing.
Jammer alleen dat er geen enkel bewijs is die de theorie van het bestaan van een God ondersteunt.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
God is toch de enige sluitende verklaring, hoe je hem ook ziet.
neequote:Op woensdag 16 september 2009 00:39 schreef LXIV het volgende:
God is toch de enige sluitende verklaring, hoe je hem ook ziet. In ieder geval als primus movens.
...want waar komt die God dan toch vandaan? Het ene probleem `verklaren` met iets onverklaarbaars is onlogisch.quote:Overigens, een God ervoor denken helpt ook niet echt. Dat voelt ook als zo’n slechte oplossing.
Nou, alles wat beweegt is ooit in gang gezet, heeft een oorzaakquote:Op woensdag 16 september 2009 00:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jammer alleen dat er geen enkel bewijs is die de theorie van het bestaan van een God ondersteunt.
Geen idee, maar dat je niet weet hoe iets zit, maakt het niet opeens aannemelijk dat er zoiets als een God bestaat natuurlijk.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, alles wat beweegt is ooit in gang gezet, heeft een oorzaak
Niets wat wij kennen bestaat of beweegt uit zichzelf
Aangezien niets oneindig is, moet er een begin geweest zijn
Maar wat is dan die eerste oorzaak geweest?
Er moet in ieder geval ooit een Eerste Oorzaak geweest zijn.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat je niet weet hoe iets zit, maakt het niet opeens aannemelijk dat er zoiets als een God bestaat natuurlijk.
Wat dacht je van electromagnetische straling? Het plant zich voort zonder aandrijving omdat het geen massa heeft.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alles dat massa bezit zal oneindig zwaar zijn als het lichtsnelheid kan bereiken, dat het niet in de praktijk niet kan - zonder vage SF er bij te betrekken - doet niks af aan dit fenomeen.quote:Aangezien niets oneindig is, moet er een begin geweest zijn
Waarom?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er moet in ieder geval ooit een Eerste Oorzaak geweest zijn.
quote:Op woensdag 16 september 2009 00:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:Geen idee, maar dat je niet weet hoe iets zit, maakt het niet opeens aannemelijk dat er zoiets als een God Eerste Oorzaak bestaat natuurlijk.
De oorsprong van EM-straling is bijvoorbeeld een electron dat ge-exiteerd wordt. Die straling komt echt niet uit het niets vandaan. Inderdaad plant deze straling zich voort, zolang het niets op zijn weg tegenkomt. Maar dat doet een eenvoudig knikkertje dat ik wegschiet ook! (in de ruimte, zonder dat het iets tegenkomt)quote:Op woensdag 16 september 2009 00:48 schreef marq het volgende:
[..]
Wat dacht je van electromagnetische straling? Het plant zich voort zonder aandrijving omdat het geen massa heeft.
[..]
Daarom bereikt alles dat massa heeft dus ook nooit de lichtsnelheidquote:Alles dat massa bezit zal oneindig zwaar zijn als het lichtsnelheid kan bereiken, dat het niet in de praktijk niet kan - zonder vage SF er bij te betrekken - doet niks af aan dit fenomeen.
Biologie in een cosmologisch onderwerp lijkt me vrij nutteloos tenzij jij ergens een drang hebt (jouw) god aan ons ten toon te stellen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:42 schreef LXIV het volgende:
Wat bewustzijn nu is en hoe dit kan ontstaan is ook een raadsel. Of we nu in een deterministische of kwantummechanische wereld leven.
Of de ontegenzeggelijk bestaande "wil tot leven". Wat electrochemische of evolutionaire ideeen daarover zijn mi ook niet sluitend. Waarom wil zo'n klein zaadje nu niets anders dan leven, bloeien en voortplanten? Het is toch meer dan een mechaniekje! Waar komt die wil vandaan? Is dat enkel een sequentie in het DNA? Een rangschikking van moleculen?
Omdat iets de hele santekraam ooit in beweging gebracht moet hebben natuurlijk! Er is toch een begin geweest (waarschijnlijk dus de big bang) Waarom is er een big bang geweest? En waarom niet gewoon helemaal niets tot in alle eeuwigheid? Dat is de vraag. Maar hoe dan ook, God of geen God, het heelal is ooit begonnen. Dat is de Eerste Beweger.quote:
Op de eerste plaats is dit helemaal geen cosmologisch [sic] onderwerp maar een filosofisch. De kosmologie begint pas op het moment van de Big Bang en niet daarvoor.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:52 schreef marq het volgende:
[..]
Biologie in een cosmologisch onderwerp lijkt me vrij nutteloos tenzij jij ergens een drang hebt (jouw) god aan ons ten toon te stellen.
Dat zei ik dus.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
De oorsprong van EM-straling is bijvoorbeeld een electron dat ge-exiteerd wordt. Die straling komt echt niet uit het niets vandaan. Inderdaad plant deze straling zich voort, zolang het niets op zijn weg tegenkomt. Maar dat doet een eenvoudig knikkertje dat ik wegschiet ook! (in de ruimte, zonder dat het iets tegenkomt)
[..]
Daarom bereikt alles dat massa heeft dus ook nooit de lichtsnelheid
Dat zijn nogal wat aannames. Wie zegt dat er een begin moet zijn geweest? En wie zegt dat dat de Big Bang is? Wie weet is er wel (zoals eerder in dit topic genoemd) sprake van een cyclus en is onze Big Bang één van de vele "beginnen". Wie weet is die cyclus oneindig en heeft 'ie simpelweg altijd bestaan en is er geen begin aan te wijzen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat iets de hele santekraam ooit in beweging gebracht moet hebben natuurlijk! Er is toch een begin geweest (waarschijnlijk dus de big bang) Waarom is er een big bang geweest? En waarom niet gewoon helemaal niets tot in alle eeuwigheid? Dat is de vraag. Maar hoe dan ook, God of geen God, het heelal is ooit begonnen. Dat is de Eerste Beweger.
Eerste is een bepaling van tijd. Ik denk dat tijd ondergeschikt is in het antwoord op de vraag.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Schrijven we dat toch met de K?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op de eerste plaats is dit helemaal geen cosmologisch [sic] onderwerp maar een filosofisch. De kosmologie begint pas op het moment van de Big Bang en niet daarvoor.
Ook heb ik geen drang om jullie wat dan ook tentoon te stellen. Ik gaf enkel twee andere voorbeelden van vragen waar je onmogelijk uitkomt.
Goed, de moderne kosmologie heeft hier een aantal zaken over te melden die het begin van de oerknal van `ons` universum kan verklaren, de m-theorie op basis van de snaartheorie. Kijk naar het onderdeel dat over braNen gaat, dat hoopt uit te leggen hoe dit heeft kunnen beginnen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat iets de hele santekraam ooit in beweging gebracht moet hebben natuurlijk! Er is toch een begin geweest (waarschijnlijk dus de big bang) Waarom is er een big bang geweest? En waarom niet gewoon helemaal niets tot in alle eeuwigheid? Dat is de vraag. Maar hoe dan ook, God of geen God, het heelal is ooit begonnen. Dat is de Eerste Beweger.
Persoonlijk denk ik dat in de "seconden" voor de oerknal een vorig universum is geimplodeerd, dat allerlei zwarte gaten waar al veel materie in is samengekomen zich hebben geclusterd, waardoor de druk zo groot werd dat het weer moest exploderen.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:09 schreef VYCanisMajoris het volgende:
Wat gebeurde er toch die paar seconde voor de oerknal.
Wie of wat heeft dat ''getriggerd''
God?...en toen was er licht onzin!
Al lijkt het wel sterk op een bepaald soort schepping.
Maar ergens is er een begin een soort middelpunt waaruit ruimte en tijd zijn onstaan.
Ondersteund noch wetenschappelijk ontkent. De bijbel kunnen we stukje bij stukje ontmantelen... maar het begrip God niet. Misschien is God geen mens, maar een natuurlijk mechanisme.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jammer alleen dat er geen enkel bewijs is die de theorie van het bestaan van een God ondersteunt.
Je verplaatst het probleem alleen. Jouw denkwijze doortrekkend moet er dan ook iets zijn geweest dat die Eerste Beweger heeft gecreëerd. Etc., ad infintum. Of je moet aannemen dat die Eerste Beweger er altijd al geweest is, en dat lijkt me naar onze begrippen even dubieus als het 'spontaan' tot stand komen van de oerknal. Misschien schuilt het probleem in ons alledaagse begrip van tijd.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de post waarop je reageert nog eens goed leest, zie je vast zelf ook dat jouw post de plank volledig misslaat.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:51 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ondersteund noch wetenschappelijk ontkent. De bijbel kunnen we stukje bij stukje ontmantelen... maar het begrip God niet. Misschien is God geen mens, maar een natuurlijk mechanisme.
Niet dat ik zo van de religie ben, maar waarom iets uitsluiten omdat het wetenschappelijk niet bewezen kan worden, wanneer het tegelijkertijd wetenschappelijk ook niet uitgesloten kan worden?
En waar sla ik de plank dan volledig mis? Is het omdat ik als agnost niets ontken, noch ergens echt in geloof.... waardoor ik mijn ideeën van beide kanten belicht, in plaats van alleen die reactie ontken?quote:Op woensdag 16 september 2009 02:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Als je de post waarop je reageert nog eens goed leest, zie je vast zelf ook dat jouw post de plank volledig misslaat.
–edit weg–
Jij was er bij? Dat je dit zo stellig durft te beweren. Voor dat T=0 was willen weten wat er gebeurde is zinloos.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kabouters, het Flying Spaghetti Monster, en Onzichtbare Roze Eenhoorns kunnen ook niet wetenschappelijk worden uitgesloten.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:51 schreef Paginabeheerder het volgende:
Niet dat ik zo van de religie ben, maar waarom iets uitsluiten omdat het wetenschappelijk niet bewezen kan worden, wanneer het tegelijkertijd wetenschappelijk ook niet uitgesloten kan worden?![]()
Grappig, dus jouw redenatie is:quote:Op woensdag 16 september 2009 00:39 schreef LXIV het volgende:
God is toch de enige sluitende verklaring, hoe je hem ook ziet. In ieder geval als primus movens.
Dus God ook niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
Aangezien niets oneindig is,
God verklaart helemaal niets, het voegt geen enkel begrip of inzicht toe. Als antwoord op die vragen is "God" in feite gewoon een andere bewoording voor "we weten het niet", meer niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:39 schreef LXIV het volgende:
Er is geen omgeleerde bewijslast in de wetenschap. Het is niet zo dat je kunt aannemen dat iets bestaat tot je het kunt uitsluiten. Als God bestaat, moet daar bewijs voor worden aangedragen. Zolang dat er niet is, kun je de theorie dat God bestaat ook niet accepteren.quote:Op woensdag 16 september 2009 01:51 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Niet dat ik zo van de religie ben, maar waarom iets uitsluiten omdat het wetenschappelijk niet bewezen kan worden, wanneer het tegelijkertijd wetenschappelijk ook niet uitgesloten kan worden?
Antimaterie bestaat. Een Positron kan b.v. prima gevonden worden. Een kilo antimaterie maken, dat is wat anders natuurlijk, omdat die zo verdwijnt bij contact met ‘gewone’ materie, maar dat het bestaat is experimenteel al vastgesteld.quote:Op woensdag 16 september 2009 09:52 schreef Dragorius het volgende:
Hoe correleert dit dan met het (wel/niet) bestaan van anti-materie?
Ok, thanksquote:Op woensdag 16 september 2009 09:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Antimaterie bestaat. Een Positron kan b.v. prima gevonden worden. Een kilo antimaterie maken, dat is wat anders natuurlijk, omdat die zo verdwijnt bij contact met ‘gewone’ materie, maar dat het bestaat is experimenteel al vastgesteld.
Er is geen achter het heelal. Net zoals er ook geen voor het heelal was.quote:Op dinsdag 15 september 2009 23:22 schreef VYCanisMajoris het volgende:
Stel de oerknal is waar en een uitdijing van het heelal is het gevolg
Waar stopt deze uitdijing dan en wat zit daar weer achter?
quote:Op woensdag 16 september 2009 09:59 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ok, thanks
Wordt dat dan in verband gebracht met "voor de oerknal" of is dat een stupide theorie? Aangezien anti-materie verdwijnt bij contact met gewone materie?
Het is toch niet ondenkbaar dat er meerdere "heelals" zijn? Wij kunnen natuurlijk niks zeggen over die andere universums, omdat we in deze zitten. En we kunnen ook niks zeggen over hetgene waar die meerdere universums zich in bevinden, als zoiets zou bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat hetgeen waar wij ons in bevinden alles is wat er is.quote:Op woensdag 16 september 2009 10:11 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Het heelal is per definitie alle ruimte die er is. Dus er bestaat geen plek achter of buiten het heelal, iedere plek die waar dan ook bestaat is per definitie onderdeel van het heelal.
Even testen of ik het dan goed begrijp > het kan dus zo zijn dat de Big Bang (deels) is ontstaan door het ineenstorten van de anti-materie? Waardoor bij het oplossen deeltjes vrijkomen die zo een ander proces op gang zetten?quote:Op woensdag 16 september 2009 10:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het verdwijnt, maar het ‘lost op’ als fotonen (eigenlijk γ-straling). Als bijvoorbeeld een elektron en positron ontstaan er meestal twee fotonen, die hebben dezelfde energie als de deeltjes hadden, en ook lading en impuls blijft behouden.
Dat meestal is trouwens ook nog wel een opmerking waard: volgens mij zijn er bij veel van zulk soort botsingen en verval van elementaire deeltjes meerdere uitkomsten mogelijk. Of er iets is dat bepaalt dat het een gebeurt en niet het ander vraag ik me af. Dit voor de discussie dat alles een oorzaak moet hebben.
Hoe definieer jij "heelal"? Ik als "alle ruimte die er is". Van dat concept is er maar één.quote:Op woensdag 16 september 2009 10:20 schreef Tijn het volgende:
Het is toch niet ondenkbaar dat er meerdere "heelals" zijn? Wij kunnen natuurlijk niks zeggen over die andere universums, omdat we in deze zitten. En we kunnen ook niks zeggen over hetgene waar die meerdere universums zich in bevinden, als zoiets zou bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat hetgeen waar wij ons in bevinden alles is wat er is.
Daar is eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op woensdag 16 september 2009 10:23 schreef Dragorius het volgende:
Even testen of ik het dan goed begrijp > het kan dus zo zijn dat de Big Bang (deels) is ontstaan door het ineenstorten van de anti-materie? Waardoor bij het oplossen deeltjes vrijkomen die zo een ander proces op gang zetten?
Ook datquote:Op woensdag 16 september 2009 11:00 schreef Dragorius het volgende:
Buiten dat > die "god" of goddelijke macht moet ook ergens zijn oorsprong hebben. DIe is er ook niet "ineens"
Daarom wordt die traditioneel als ‘causa sui’: ‘de oorzaak van zichzelf’ geponeerd. Als je de hele keten van oorzaak en gevolg wilt doortrekken en dat alles een oorzaak heeft, dan kom je inderdaad of tot de conclusie dat er op een gegeven moment wel een cykel in moet zitten. Misschien loopt de gehele keten van oorzaak en gevolg rond, misschien veroorzaakte iets zichzelf.quote:Op woensdag 16 september 2009 11:00 schreef Dragorius het volgende:
Buiten dat > die "god" of goddelijke macht moet ook ergens zijn oorsprong hebben. DIe is er ook niet "ineens"
Nee, maar het heelal is nog steeds bezig uit te dijen. Dit kan men zien aan de zogenaamde roodverschuiving van verre sterren, dit is het Dopplereffect. Dat effect ken je waarschijnlijk van ambulances, als een ambulance op je afkomt, dan lijkt de klank van de sirene hoger, als deze je dan gepasseerd is, dan is de klank lager en als ie naast je stopt, dan heb je waarschijnlijk een probleem.quote:Op woensdag 16 september 2009 11:55 schreef Edwinuss het volgende:
Misschien een "domme" vraag, maar hoe weten ze dat er een big bang was? Is dat vanwege die schockwave die ze hebben kunnen meten?
Dat begrijp ik, maar het heeft ook te maken met context en perspectief. Als je het heelal als een ballon voorstelt die steeds groter wordt, kun je als je in die ballon zit alleen maar zeggen dat de ruimte in de ballon alle ruimte is die er is. Maar wie zegt er dat er niet meerdere ballonnen zijn?quote:Op woensdag 16 september 2009 10:40 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Hoe definieer jij "heelal"? Ik als "alle ruimte die er is". Van dat concept is er maar één.
Als A en B beide heelallen zijn, zouden ze allebei "alle ruimte die er is" zijn, dus A = B.
Top! Bedankt, het is een stuk duidelijker nu.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar het heelal is nog steeds bezig uit te dijen. Dit kan men zien aan de zogenaamde roodverschuiving van verre sterren, dit is het Dopplereffect. Dat effect ken je waarschijnlijk van ambulances, als een ambulance op je afkomt, dan lijkt de klank van de sirene hoger, als deze je dan gepasseerd is, dan is de klank lager en als ie naast je stopt, dan heb je waarschijnlijk een probleem.
Dat effect treedt ook op met licht: de frequentie van lichtbron die op je afkomt verschuift een beetje, en ook als de lichtbron van je afbeweegt.
Het maakt niet uit echter welke kant we opkijken, we zien overal sterrenstelsels van ons afbewegen! Conclusie (simpel gezegd): het heelal dijt uit.
En als dat zo gegaan is, en je redeneert terug, dan moet het wel in een heel klein puntje begonnen zijn.
Dat is niet het enige bewijs, maar wel de redenatie die Lemaître, een Katholieke priester die als eerste dit bedacht, hanteerde. Daarnaast verklaart het b.v. waarom er zoveel waterstof (het lichtste element) is in het heelal, en waarom er nog steeds een soort ‘achtergrondstraling is’,
quote:Op woensdag 16 september 2009 12:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar het heelal is nog steeds bezig uit te dijen. Dit kan men zien aan de zogenaamde roodverschuiving van verre sterren, dit is het Dopplereffect. Dat effect ken je waarschijnlijk van ambulances, als een ambulance op je afkomt, dan lijkt de klank van de sirene hoger, als deze je dan gepasseerd is, dan is de klank lager en als ie naast je stopt, dan heb je waarschijnlijk een probleem.
Dat effect treedt ook op met licht: de frequentie van lichtbron die op je afkomt verschuift een beetje, en ook als de lichtbron van je afbeweegt.
Het maakt niet uit echter welke kant we opkijken, we zien overal sterrenstelsels van ons afbewegen! Conclusie (simpel gezegd): het heelal dijt uit.
En als dat zo gegaan is, en je redeneert terug, dan moet het wel in een heel klein puntje begonnen zijn.
Dat is niet het enige bewijs, maar wel de redenatie die Lemaître, een Katholieke priester die als eerste dit bedacht, hanteerde. Daarnaast verklaart het b.v. waarom er zoveel waterstof (het lichtste element) is in het heelal, en waarom er nog steeds een soort ‘achtergrondstraling is’,
er zouden als bijvoorbeeld snaar theorie waar is een multiversum kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar het heeft ook te maken met context en perspectief. Als je het heelal als een ballon voorstelt die steeds groter wordt, kun je als je in die ballon zit alleen maar zeggen dat de ruimte in de ballon alle ruimte is die er is. Maar wie zegt er dat er niet meerdere ballonnen zijn?
Pak een ballon. Zet er stipjes op. 10 of zo. Blaas de ballon op. Alle stipjes bewegen nu van elkaar af. Vanuit elk stipje gezien wordt de afstand naar alle stipjes toe groter. Maakt niet uit of het stipje in het centrum zit of niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 12:31 schreef ToriHino het volgende:
Maar waarom zien we dan naar alle kanten het heelal uitdijen? Dat zou je toch alleen verwachten als je precies vanuit het centrum van het heelal kijkt? Je zou zeggen dat als we net zo hard mee bewegen als de sterren 'een beetje in de buurt' , dat die van ons uit gezien dus stil lijken te staan..
Helaas niet. Het verklaart helemaal niks, schuift enkel het probleem een deurtje door.. Waar komt God (hoe je hem dan ook ziet) dan vandaan? Uitgepraat. Turtles all the way down.quote:Op woensdag 16 september 2009 00:39 schreef LXIV het volgende:
Het probleem schuift altijd een deurtje door. Ook bij een multiversum is de vraag waar alle universums vandaan komen.quote:Op woensdag 16 september 2009 13:17 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Helaas niet. Het verklaart helemaal niks, schuift enkel het probleem een deurtje door.. Waar komt God (hoe je hem dan ook ziet) dan vandaan? Uitgepraat. Turtles all the way down.
God voegt dus niks toe en valt ten prooi aan het bekende scheermes. Daarnaast is bestaan van het godsbegrip goed te verklaren in de evolutiebiologie -psychologie en -sociologie. Voor een mooie introductie Breaking the Spell, Religion as a Natural Phenomenon. Daniel C. Dennett
Misschien is het begrip niets slechts een menselijk concept dat verder helemaal geen betekenis heeft in het fysieke universum. Niets is immers de absentie van iets, en voor zover ik weet is het hele universum om mij heen iets--zelfs de schijnbaar lege ruimte moet iets zijn omdat het rekt en gebogen kan worden. Kun je bewijzen dat er ergens, waar dan ook, niets is?quote:Op woensdag 16 september 2009 00:53 schreef LXIV het volgende:
En waarom niet gewoon helemaal niets tot in alle eeuwigheid?
Integendeel. Nergens is niets, want alles dat onder ergens valt is iets en er is niets dat onder nergens valt.quote:Op woensdag 16 september 2009 14:03 schreef beeer het volgende:
[..]
Misschien is het begrip niets slechts een menselijk concept dat verder helemaal geen betekenis heeft in het fysieke universum. Niets is immers de absentie van iets, en voor zover ik weet is het hele universum om mij heen iets--zelfs de schijnbaar lege ruimte moet iets zijn omdat het rekt en gebogen kan worden. Kun je bewijzen dat er ergens, waar dan ook, niets is?
En hoe is dan het heelal ontstaan met God?quote:Op woensdag 16 september 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Integendeel. Nergens is niets, want alles dat onder ergens valt is iets en er is niets dat onder nergens valt.
Ik bedoelde het ook eerder als: is het op enige manier voorstelbaar dat er geen heelal is, dus dat er nooit een big-bang heeft plaatsgevonden? Nee, ook dát kunnen wij ons niet voorstellen!
We weten dus niet waarom er iets (cq het universum) is en kunnen ons ook geen afwezigheid van dit iets voorstellen. Dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op.
Tussen alle reacties van de KIJK-lezertjes hierboven stond een zinnige opmerking en dat was de vraag wat dan de oorzaak van God zelf geweest moet zijn. Het hele concept van de Primus Movens is juist precies dat dat ene geen oorzaakt kent. Of je de Primus Movens nu een metafysische oorsprong toekent of een Goddelijke maakt in dat opzicht niet zoveel uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |