FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Kever 1300 sprinter
Go0sdinsdag 15 september 2009 @ 21:36
Ik ben al enige tijd niet echt actief meer hier op Fok forum, maar bij deze zal ik maar weer eens wat posten Ik heb hier nog twee project topics lopen, waarvan eentje verleden tijd is.

De '81er Jetta TD met IC, deze is vorig jaar april verkocht. Jetta ' 81 met TD met IC
M'n '63er Kever staat nog steeds stil. Dit ga ik binnenkort weer oppakken; Kever 1200 1963 meerjarenproject

Wel nu. Deze 1300 Kever van 1973 had ik van een vriend overgenomen. Deze was welliswaar erg slecht, en achteraf nog slechter als ik dacht

Voor de carrosserie had ik al een andere gevonden. Eentje van een 81'er Mexico kever (dunner plaatwerk, en dus lichter ) met weinig tot geen laswerk.
Het chassis bleek dus slecht als verwacht. Hier heb ik een nieuwe chassis-kop op gelast, nieuwe bodemplaten én er is een nieuwe, verstelbare, vooras onder gekomen.

Al met al heb ik de hele auto in onderdelen bij elkaar gezocht. De auto moest een beetje rauw worden, maar mét originele accenten.

Hier wat foto's;

Kever bij aanschaf, toen nog van een vriend (aug 2005);


Na het nodige werk door hem (juni 2006);


Toen is ie in mijn handen gevallen (jan 2008) met nieuwe carrosserie;


Motor overgenomen (1300 AB dubbelpoorts, snelste 1300 motor met 44PK );


Nadat ik m'n eigen ff goed kwaad gemaakt had ;


Uiteindelijk was ie op 19dec 2008 APK gekeurt en kon er gereden worden;




Al snel vond ik de trommel remmen rondom niet super rijden. Dus heb ik besloten om de vooras te voorzien van nieuwe schijfremmen. Zo gezegt, zo gedaan. Gelijk de schijven en trommels omgeboord naar een Porsche steek (5x130 ipv 4x130).

Hier nog niet helemaal af;





En uiteindelijk Porsche ATS Cookie Cutters gemonteerd (geleverd onder o.a. de 911);


Budel 2009 kwam in zicht. Ik wilde mee gaan doen aan het sprinten in de standaard klasse. Gewoon omdat het kan
Zo gezegt, zo gedaan en een setje sprint wielen in orde gemaakt. Uiteraard ook Porsche, maar nu 16inch Cup1 velgen met op de vooras 6inch breed en op de achteras 8inch breed (origineel 4,5inch )

Achtervelgen 8 inch met Toyo r888 225/45/16 banden;

Voorbanden zijn Yokohama A539 175/50/16;





Uiteindelijk dacht ik ze eronder te hebben, maar bij het accelereren bleken ze nog net aan te lopen. Uiteindelijk heb ik ze niet gebruikt voor het sprinten..

Op Budel heb ik dus gesprint met de straatbanden.


Gek genoeg had ik de eerste prijs in de standaard klasse (klasse 1);






En zoals écht goede race auto's; die gaan na het finishen kapot. De kever dus met de ambulance op moeten halen...



Na het monteren van nieuwe contact puntjes deed ie het weer (waren verbrand )

Huidige plannen zijn;
- Sprint wielen passend maken.
- Dikkere stabilisator op de vooras met polyuretaan bussen.
- Kachelpot vervangen voor iets meer vermogen.
- Recare stoelen erin, bank eruit.
- Controle metertjes maken (oliedruk, olietemp etc)
- Misschien een zwaardere motor, als het budget dat toelaat

Sorry dat de grote van foto's zo erg varieert

Groeten,
Gijs
densmeedinsdag 15 september 2009 @ 22:18
gaaf project
en toen ik in de at goos zag staan wist ik het weer direct
kevin20vtdinsdag 15 september 2009 @ 23:05
Heej g00s,

hoe is het nog? Lang niet meer gesproken, gefeli met je eerste plaat/prijs met sprinten
error_404woensdag 16 september 2009 @ 16:01
cool project!
tvptje dus
Go0swoensdag 16 september 2009 @ 17:54
Hee Kevin, bedankt! Alles z'n gangetje hier, veel werken en weinig verdienen he
Hoe staat het met je Cabby 20vt?
x3rowoensdag 16 september 2009 @ 18:56
TofVolkswagenProject
T42donderdag 17 september 2009 @ 00:10
meerdere jaren kever project hmm komt bekent voor haha oplap project T42's Kevert

ik heb jou gezien op budel (als toeschouwer van de sprint)
osmodonderdag 17 september 2009 @ 08:59
Onverkapte terugvindkever

Leuk project, succes ermee!
#ANONIEMdonderdag 17 september 2009 @ 09:30
Volkswagen, dus TVP.
Go0svrijdag 18 september 2009 @ 23:32
Hehe, thnx heren!

Afgelopen donderdag heb ik weer wat pret spul opgehaald.
- Wieladapters (4x130 > 5x130, 25mm dik) om de 8J velgen op de achteras te krijgen.
- Dikkere stabilisator stang voor verlaagde voorassen, incl polyuretaan bussen.
- RVS kachelpot vervangen + uitlaatpijpjes zonder demping (= meer geluid! )

Ik hoop morgen wat te kunnen gaan schroeven, eerst de garage even her-indelen
Turquaz52zaterdag 19 september 2009 @ 00:32
tvp
T42zaterdag 19 september 2009 @ 01:07
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 23:32 schreef Go0s het volgende:
Hehe, thnx heren!

Afgelopen donderdag heb ik weer wat pret spul opgehaald.
- Wieladapters (4x130 > 5x130, 25mm dik) om de 8J velgen op de achteras te krijgen.
- Dikkere stabilisator stang voor verlaagde voorassen, incl polyuretaan bussen.
- RVS kachelpot vervangen + uitlaatpijpjes zonder demping (= meer geluid! )

Ik hoop morgen wat te kunnen gaan schroeven, eerst de garage even her-indelen
ik had er nooit uitlaat pijpjes inzitten, en had me uitlaat vanbinne helemaal leeggehaald
zo kwam er bij afremmen in de versnelling een leuke vlam uit

owjah veel meer herrie en bij controle is het de orginele uitlaat

van die ab motor kun je ook een 1600 maken trouwens
MaartenGrendelzondag 20 september 2009 @ 19:37
Toffe bug! Voor 't eerst dat ik een volledig witte kever zie, maar 't staat 'm goed.
Go0szondag 11 oktober 2009 @ 14:26
Ik heb net eventjes foto's gemaakt, hoe die er nu bijstaat..

















Aan de achterkant is het precies naar m'n zin, maar voor niet. Het wordt toch maar tijd voor dropped spindels zodat het voorwiel netjes in de wielkast staat En wat me bij het monteren van de bumpers opviel, is dat de voorspatborden verschillend zijn. Het velghart steekt links buiten de spatbord rand, rechts niet. Ook als je de foto recht van voren bekijken, zie je dat de afstand tussen koplamp en bumper ongelijk zijn.

Op zoek naar twee gelijke spatborden dus
Colnagozondag 11 oktober 2009 @ 14:34
Kan er een motor van zo'n VW bus in eigenlijk?
Go0szondag 11 oktober 2009 @ 19:50
Is mogelijk ja.

Overigens, qua motor staat er ook iets anders op de planning. Voor de pk-geilende-fokkers onder onders; het zal iets tussen de 100 en 110pk liggen
Colnagozondag 11 oktober 2009 @ 19:54
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 19:50 schreef Go0s het volgende:
Is mogelijk ja.

Overigens, qua motor staat er ook iets anders op de planning. Voor de pk-geilende-fokkers onder onders; het zal iets tussen de 100 en 110pk liggen
Je hebt toch ook 2 liter VW bussen?
Is dat wat voor je kever of heb je er al 1 (100/110 pk)?
Go0szondag 11 oktober 2009 @ 21:59
Fabriek af zijn er, bij mijne weten, geen 2L bussen geleverd (geen luchtgekoelde iig, wel waterboxers). Het draaiende gedeelte bij een bus is hetzelfde (carter, krukas etc). 2L cilinders kun je gewoon kopen en op je kever motor zetten, alleen dien je de rest ook wel aan te passen zoals een zwaardere krukas, cilinderkoppen, carburateurs, uitlaat en ga maar door
Colnagomaandag 12 oktober 2009 @ 00:11
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 21:59 schreef Go0s het volgende:
Fabriek af zijn er, bij mijne weten, geen 2L bussen geleverd (geen luchtgekoelde iig, wel waterboxers). Het draaiende gedeelte bij een bus is hetzelfde (carter, krukas etc). 2L cilinders kun je gewoon kopen en op je kever motor zetten, alleen dien je de rest ook wel aan te passen zoals een zwaardere krukas, cilinderkoppen, carburateurs, uitlaat en ga maar door
Dan kun je misschien beter voor zo'n motor gaan uit een bus en je hebt gelijk, dat was dan 1600 cc.
Maar je had al iets zei je dus dat komt helemaal goed.
Go0smaandag 12 oktober 2009 @ 23:40
Ik heb nog niks gekocht, maar het motorblok dat ik op het oog heb is compleet nieuw; carter, koppen, cilinders, carburateurs, uitlaat, etc. En helemaal compleet.
Tassiepassiemaandag 12 oktober 2009 @ 23:42
kevers

Mooi opgeknapt hoor wat moet dat een voldoening geven
Intelligencevrijdag 16 oktober 2009 @ 03:03
Nette kever! Hier in de buurt rijdt ook een kevertje rond met een 2 liter erin uit een bus Echt rap ding, staat te koop voor 12.000 eur
Barcaconiavrijdag 16 oktober 2009 @ 03:17
Dikke bak TS! Ook al eentje op mijn lijst van nog-te-bezitten-en-te-verbouwen auto's. Het wordt tijd dat ik met pensioen ga
Koepertvrijdag 16 oktober 2009 @ 09:24
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 19:50 schreef Go0s het volgende:
Is mogelijk ja.

Overigens, qua motor staat er ook iets anders op de planning. Voor de pk-geilende-fokkers onder onders; het zal iets tussen de 100 en 110pk liggen




Mooie kar hoor
#ANONIEMvrijdag 16 oktober 2009 @ 11:18
Doe je meneer Pijnappels de groeten?
T42maandag 19 oktober 2009 @ 00:00
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 21:59 schreef Go0s het volgende:
Fabriek af zijn er, bij mijne weten, geen 2L bussen geleverd (geen luchtgekoelde iig, wel waterboxers). Het draaiende gedeelte bij een bus is hetzelfde (carter, krukas etc). 2L cilinders kun je gewoon kopen en op je kever motor zetten, alleen dien je de rest ook wel aan te passen zoals een zwaardere krukas, cilinderkoppen, carburateurs, uitlaat en ga maar door
heey ik heb een 2.0 luchtgekoelde t3 bus motor code CU
dus die bestaan
ookal ben ik nu 3 maanden naar een kop aan zoekken haha


cillinders van een bus kun je NIET op een kever motor zetten!!!

bus motor type 4 is helemaal anders van binnen.

wel kun je 1.8 of 2.0 cillinders bestellen voor een type1 kever motor

[ Bericht 10% gewijzigd door T42 op 19-10-2009 00:05:51 ]
T42maandag 19 oktober 2009 @ 00:01
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 19:54 schreef Colnago het volgende:

[..]

Je hebt toch ook 2 liter VW bussen?
Is dat wat voor je kever of heb je er al 1 (100/110 pk)?
2.0 geeft orgineel 70pk
de 1.7/1.8 geeft 80pk
(bus motoren type 4)

http://www.buggyboys.be/nl/motoren_type4.htm

waterkoker 2.0 heeft wel 100pk

of je pakt een golf gti of subaru motor die hebben ruim 100pk alleen moet je een koelsysteem maken.

[ Bericht 12% gewijzigd door T42 op 19-10-2009 00:07:04 ]
T42maandag 19 oktober 2009 @ 00:04
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:34 schreef Colnago het volgende:
Kan er een motor van zo'n VW bus in eigenlijk?
met wat slijpen wel

motor is stukje breeder

andersom gaat niet
kever motor in een bus
Go0smaandag 2 november 2009 @ 21:58
De 1300 AB motor is verkocht en wordt deze week opgehaald. Weer een stapje dichter bij de 1835
Googolplexianmaandag 2 november 2009 @ 22:01
Heel mooi maar jammer van die Porsche velgen ... ik vind deze zelf mooier staan :

Go0smaandag 2 november 2009 @ 22:04
Dat zijn ook Porsche velgen (zogeheten Cookie Cutters), alleen van een jaren '70/'80 911. Die andere (Cup1) komen van een jaren 90/00 porsche Beide sets blijven. De Cookies voor straat gebruik, de Cup1 velgen voor circuit/sprints
Turquaz52maandag 2 november 2009 @ 22:37


Ik kon geen betere pics van de velgen vinden, maar deze velgen vind ik pas uber

Zo'n soort, maar dan een stuk kleiner:
j0rritwoensdag 4 november 2009 @ 18:39
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:37 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kon geen betere pics van de velgen vinden, maar deze velgen vind ik pas uber

Zo'n soort, maar dan een stuk kleiner:
[ afbeelding ]
Hier moet je zijn: Stratenmakers Ferrari's #21; Live From Turkey! Tofas Powerr
x3rowoensdag 4 november 2009 @ 18:56
quote:
Ik vind die gechopte Kever dus alles behalve lelijk
Go0smaandag 23 november 2009 @ 23:38
Nadat ik de oude 1300AB motor verkocht had, heb ik donderdag de 19e november op de terugweg van 3 dagen cursus in Zwolle, in Deventer een 1300 AB motorblok gekocht welke gelijnboort moet worden. Bij de verkoop van het oude blok heb ik een kapotte AB ingerolen. Van deze 2 motoren wordt weer een origineel blok gebouwd, op langer termijn.

Zaterdag de 21ste heb ik in Tilburg een complete 1835 motor gekocht, goed voor een 100pk en iets van 3000km gedraait.
- Nieuw carter
- 1835cc cilinders
- Koppen met grotere diameter kleppen
- Stage1 versterkte koppeling
- w110 nokkenassen
- Porsche koelkap met fan/dynamo
- Dubbele 40mm carburateurs
- Spagetti uitlaat met RVS CSP dempers (komen in originele uitlaat uitsparingen uit)
- Type4 oliekoeler, komt onder de voorbumper
- Toerentellen en olietemperatuurmeters

Het enige dat ik nog moet aanschaffen is een electrische ontsteking, zodat ik van die contactpuntjes af ben
Alles ga ik op m'n gemak inbouwen. Electra wil ik nog gaan aanpassen, Porsche 924 stoelen inbouwen, deels een kooi gaan inbouwen voor wat extra veiligheid... Genoeg te doen dus
rollator_GSIdinsdag 24 november 2009 @ 21:04
Go0sdonderdag 28 januari 2010 @ 17:34
De nieuwe g00dies;

1835cc met +/- 100Pk


De dubbele 40mm Webers;


RVS uitlaat;


Oliekoeler;


Themostaat en oliefilter;


Oliedruk sensor en meter;


Deze staan ook al een tijdje; de 924 stoelen. De bestuurdersstoel staat er al in.


En binnenkort hier te bezichtigen;


Nu al een maandje niks meer aan de auto gedaan. Motorblok hangt erin, uitlaat zit eronder. Verlaagde spindels voor de vooras heb ik ook klaar liggen.
T42vrijdag 29 januari 2010 @ 15:11
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:34 schreef Go0s het volgende:
De nieuwe g00dies;

1835cc met +/- 100Pk
[ afbeelding ]

De dubbele 40mm Webers;
[ afbeelding ]

RVS uitlaat;
[ afbeelding ]

Oliekoeler;
[ afbeelding ]

Themostaat en oliefilter;
[ afbeelding ]

Oliedruk sensor en meter;
[ afbeelding ]

Deze staan ook al een tijdje; de 924 stoelen. De bestuurdersstoel staat er al in.
[ afbeelding ]

En binnenkort hier te bezichtigen;
[ afbeelding ]

Nu al een maandje niks meer aan de auto gedaan. Motorblok hangt erin, uitlaat zit eronder. Verlaagde spindels voor de vooras heb ik ook klaar liggen.
dan zie je mij daar misschien ook en neej niet met groenekever die loopt de eerst 20jaar nog niet.
misschien met een andere kever, camper of passat moet nog kiezen
El_Liberalistevrijdag 29 januari 2010 @ 16:39
TVT, nette wagen.
Go0szondag 7 maart 2010 @ 17:58
Vorig weekend met de kever naar Airtime in Tilburg gebracht. Erg leuke meeting!







En voor de oplettende man/vrouw; de oliekoeler heeft z'n plek gekregen. Is nog niet af, want ik wil de kentekenplaat er deels voor hangen zodat ie minder opvalt
Repeatzondag 7 maart 2010 @ 23:05
Als oplettende man mis ik iets op je foto's
TheFreshPrincezondag 7 maart 2010 @ 23:12
quote:
Op zondag 7 maart 2010 23:05 schreef Repeat het volgende:
Als oplettende man mis ik iets op je foto's
Een kniesoor die daar op let.
TheSwooshdockSaintszondag 7 maart 2010 @ 23:12
quote:
Op zondag 7 maart 2010 23:05 schreef Repeat het volgende:
Als oplettende man mis ik iets op je foto's
Ik ook
Go0smaandag 8 maart 2010 @ 19:30
Oliekoeler onder de voorbumper..!?

En op wie doel je met kniesoor?
T42donderdag 11 maart 2010 @ 12:00
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:58 schreef Go0s het volgende:
Vorig weekend met de kever naar Airtime in Tilburg gebracht. Erg leuke meeting!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En voor de oplettende man/vrouw; de oliekoeler heeft z'n plek gekregen. Is nog niet af, want ik wil de kentekenplaat er deels voor hangen zodat ie minder opvalt
ik hebm het niet gehaald geen passend vervoer gevonden
i10TDdonderdag 18 maart 2010 @ 00:16
zag tijdens zandvoort een mooie voorbij sjeezen:

T42donderdag 18 maart 2010 @ 09:34
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 00:16 schreef i10TD het volgende:
zag tijdens zandvoort een mooie voorbij sjeezen:

[ afbeelding ]



http://sanderliset.hyves.nl/
i10TDdonderdag 18 maart 2010 @ 11:26
quote:
ding ging best hard of niet
T42donderdag 18 maart 2010 @ 11:28
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 11:26 schreef i10TD het volgende:

[..]

ding ging best hard of niet
voor type motor wat hij heeft gaat hij heel hard.
mighty_mytedonderdag 18 maart 2010 @ 12:17
lekker blondje!
heb je die 2e foto ook groter?
T42donderdag 18 maart 2010 @ 12:36
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 12:17 schreef mighty_myte het volgende:
lekker blondje!
heb je die 2e foto ook groter?
komen van hyves dus neej
Go0sdonderdag 13 mei 2010 @ 21:17
Oliekoeler gemonteerd;




Verlaagde spindels gemonteerd en onderste fusee's vernieuwd;


Wiel valt nu netjes in de wielkast;


Olieleidingen bij het schutbord;


En onder de achterbank;


Motor aan het opbouwen;




Nog wat materiaal wat erin gaat komen (benzinepomp, drukregelaar, VDO meters etc.);


Porsche 924 stoel erin. Er komen nog andere stoelframes (custom made), gezien deze te hoog zitten;
invinedonderdag 13 mei 2010 @ 23:09
tvp, mooi project
T42vrijdag 14 mei 2010 @ 00:35
hoppa porsche koelling
Turquaz52vrijdag 14 mei 2010 @ 00:52
vet
VjenneKloetnvrijdag 14 mei 2010 @ 14:50
Wat snel gaat die nu dan naar de 100kmph? Geen idee wat een kever weegt, en zag dat der een 100hp blok in ligt.
T42vrijdag 14 mei 2010 @ 19:03
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 14:50 schreef VjenneKloetn het volgende:
Wat snel gaat die nu dan naar de 100kmph? Geen idee wat een kever weegt, en zag dat der een 100hp blok in ligt.
ruim 700kg

orgineel 34pk duurt het een 25sec dus nu handig onder de 10 gok ik
Go0svrijdag 14 mei 2010 @ 23:18
Op de kentekenpapieren staat 830kg, maar dat zal die nu niet meer wegen.
Mijn oude 1300AB (dubbelpoorts) 44pk motor gaat ruim 100km/h (150km/h met afwijkende bandenmaat), volgens de oude eigenaar is de 200km/h haalbaar. Maar daar is het mij niet om te doen, ik denk ook niet dat ik het ooit ga proberen..
mighty_mytezaterdag 15 mei 2010 @ 03:22
Hard rijden is fijn als je een zware stabiele wagen hebt vind ik.

Wel heerlijk al die nieuwe onderdelen bij elkaar. Volgens mij waan je je regelmatig als kind met sinterklaas, of niet?
T42zaterdag 15 mei 2010 @ 12:48
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 03:22 schreef mighty_myte het volgende:
Hard rijden is fijn als je een zware stabiele wagen hebt vind ik.

Wel heerlijk al die nieuwe onderdelen bij elkaar. Volgens mij waan je je regelmatig als kind met sinterklaas, of niet?
in een kever is 80kmh voor het gevoel al 180kmh
Go0szaterdag 15 mei 2010 @ 14:08
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 03:22 schreef mighty_myte het volgende:
Hard rijden is fijn als je een zware stabiele wagen hebt vind ik.

Wel heerlijk al die nieuwe onderdelen bij elkaar. Volgens mij waan je je regelmatig als kind met sinterklaas, of niet?
Tot op zekere hoogte wel, alleen moet ik nu ook zelf betalen
Go0sdonderdag 20 mei 2010 @ 14:18
Kleine aanwinst tussendoor, een VW Transporter T3 Pick up 1600 diesel uit 1981.





Krachtbron van 50Pk;


Verder een heel eind opgeschoten met de Kever. Al erg veel aangesloten en ik wil eigenlijk dit weekend een poging doen om te starten.

Word vervolgd dus.
T42donderdag 20 mei 2010 @ 15:51
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:18 schreef Go0s het volgende:
Kleine aanwinst tussendoor, een VW Transporter T3 Pick up 1600 diesel uit 1981.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Krachtbron van 50Pk;
[ afbeelding ]

Verder een heel eind opgeschoten met de Kever. Al erg veel aangesloten en ik wil eigenlijk dit weekend een poging doen om te starten.

Word vervolgd dus.
nice die doet 1:18/1:20 heb een 1.6 diesel gehad ooit.
skonne bus ben jaloers geen intresse in een ruil met een camper t3?
Go0sdonderdag 20 mei 2010 @ 23:43
Deed ie dat maar 1:18. Dat zal die nooit halen door de airodynamica van een baksteen en het gewicht van ruim 1600kg

Enne, neuh geen interesse tenzij die van jou belastingvrij is
T42donderdag 20 mei 2010 @ 23:58
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:43 schreef Go0s het volgende:
Deed ie dat maar 1:18. Dat zal die nooit halen door de airodynamica van een baksteen en het gewicht van ruim 1600kg

Enne, neuh geen interesse tenzij die van jou belastingvrij is
ook een 81er
ik had ooit een dichte versie van 75 euro (2003)
die haalde normaal 1:18 en op de snelwel 1:20. en liep op afgewerkte frituurlolie


[TK] VW camper uit 1981
Go0szaterdag 22 mei 2010 @ 22:39
Vanavond de motor aan de praat gekregen. Gaaf geluid en gasreactie man