abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 april 2007 @ 23:43:00 #1
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48401389
Beste fokkers,

Ik sta op het punt om een andere motor in m'n Jetta van 81 te plaatsen. De huidige 1600 diesel (motorcode CR) is waarschijnlijk gescheurt. 2 maanden geleden is de kop geperst en gevlakt, maar nog steeds komt er olie bij de KVS.
Kortom, tijd voor vernieuwing

Nu ben ik bezig om een motor van een Golf 2 GTD over te nemen (er is dus nog niks gekocht ).
Ik heb nu een:
Motorcode: CR (1,6 D)
Bakcode: 4S (Golf 2 5-bak)
Pk's: 55 (40kW)
Koppel: 100nM
Overige: scheur

Motorcode: SB (1,6 TD met IC)
Bakcode: 4T
Pk's: 80
Koppel: 155nM
Overige; Intercooler

Even ter vergelijking;
Een Golf 2 GTI 1,8 8v;
Pk's: 115
Koppel: 154nM

Gewicht van een Jetta GLD is 870Kg
Gewicht van een Golf GTI is 930Kg

Topsnelheid/pk's boeien me niet zo, koppel wel

Heb alles al uitgezocht en het geheel is redelijk plug & play Het enige waar ik mee zit is de uitlaat. Nu vroeg ik me af of deze een beetje zelf te maken is. Het maken van bochten zal namelijk nogal wat lastig zijn (zat te denken aan een diameter van 63mm ongeveer en een TDI einddemper).

Wil proberen om de turbo druk en brandstofpomp nog wat aan te passen zodat er tegen de 100pk uitkomt maar in eerste instantie wil ik het draaiend maken

Betreft deze auto


Momenteel inclusief imperial en gele mistlampen


Ik weet het, hij ziet er niet uit (and i'm prout of it ) maar dat was ook juist de bedoeling.

Zijn er nog meer fokkers die (oude) diesel laten laagvliegen
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  maandag 16 april 2007 @ 23:45:14 #2
151973 PlarkPlark
Klok klok klok
pi_48401461
Gaaf,

Ik heb zelf nog een VW bus met een CS (1.6 Diesel) blok,
Hier heb ik al enige tijd een AAZ (1.9 TD) blok liggen,
Welke ik nog passend moet maken, vanwege de uitlaat & motorsteunen,

Uitlaat kun je wel zelf bouwen, maar ik zou eens op Ebay gaan zoeken als ik jou was,
zoeken op motorcode, type of merk/type auto.

Groeten!
  dinsdag 17 april 2007 @ 09:22:31 #3
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_48407612
Hele topic niet gelezen, slaap nog half. Maar ben je van plan die Jetta te restaureren? Anders zou ik hem gewoon wegdoen iets anders kopen dat wel al opgelapt uitziet ipv. een nieuwe motor in die Jetta te steken.
  dinsdag 17 april 2007 @ 10:46:59 #4
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48410052
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:22 schreef osmo het volgende:
Hele topic niet gelezen, slaap nog half. Maar ben je van plan die Jetta te restaureren? Anders zou ik hem gewoon wegdoen iets anders kopen dat wel al opgelapt uitziet ipv. een nieuwe motor in die Jetta te steken.
Auto is vorig jaar helemaal opnieuw gelast; achterwielophanging, wielkasten, wielkastranden etc.
Hij ziet er nu al opgelapt uit, dus zou niet weten waarom ik deze weg moet doen. Dan d'r bij kom je een 4 deurs Jetta diesel niet elke dag tegen. Wil er nu gewoon een rat-look auto van maken die goed van z'n plaats komt.
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_48410149
Wat een gore Jetta!
pi_48416219
63mm op een tdi is veel te groot volgens mij

Voor meer tech info :

www.tdiclub.nl
www.vwforum.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:03:20 #7
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_48417144
Geinig dit...

Mag dat wel... Vlot blokkie in een afgeragde auto...

Maar als je toch bezig bent; waarom dan niet een wat nieuwer blokkie?
Of wordt dat lastiger kwa ombouw?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_48430580
Is de uitlaat van een golf1/jetta 1 TD niet ongeveer gelijk aan die van de golf 2

Maar wel leuk zo'n blok, eigenlijk veel leuker dan die 1900 TD met maar 75 pk

suc6 verder met ombouwen

edit:
Net even Hbase er bij gepakt en de aansluiting is hetzelfde van bijde types uitlaat dus dat zou eventueel wel redelijk moeten gaan passen
  dinsdag 17 april 2007 @ 20:26:24 #9
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48433669
Klopt, heb zelf ook al gekeken en de (G)TD is ook in de Golf 1 geleverd. Weet alleen niet de diameter van een TD uitlaat. Zou iemand dit hier weten?

Heb m'n eigen ook verdiept om een 1900TD AAZ te monteren, maar die motoren zijn niet zo sterk als de oude 1600tjes, en de bedoeling blijft toch wel dat ie km'ers gaat maken Cilinderwand is dunner, evenals de cilinderkop. Ook is een veel voorkomende kwaal dat de krukasmoer ofzo eraf loopt en dat de hele bende aan soep gedraait wordt.

Een TDI uit een IV is ook leuk, maar erg veel werk.
Ga vrijdag kijken voor de desbetrekkende motor (SB)
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_48434215
Ratlook Jetta is geweldig.

Succes met het maken van je keuze, komt zeker goed.
  dinsdag 17 april 2007 @ 21:16:45 #11
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_48435661
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:46 schreef Go0s het volgende:

[..]

Auto is vorig jaar helemaal opnieuw gelast; achterwielophanging, wielkasten, wielkastranden etc.
Hij ziet er nu al opgelapt uit, dus zou niet weten waarom ik deze weg moet doen. Dan d'r bij kom je een 4 deurs Jetta diesel niet elke dag tegen. Wil er nu gewoon een rat-look auto van maken die goed van z'n plaats komt.
Vroeg het gewoon, wist niet dat je specifiek voor de "rat look" ging
Veel geluk met je Jetta!
  dinsdag 17 april 2007 @ 21:33:05 #12
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48436436
Ging er ook niet specifiek voor, maar de auto bleek erg rot en zodoende heb ik moeten lassen.

Geluk heb ik nog niet echt gehad met dit kreng Hoop dat er nu verandering in komt
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  woensdag 18 april 2007 @ 10:39:16 #13
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_48451452
Een vriend van mij heeft ook zo'n oude Jetta inclusief imperial alleen hij heeft ook een conversie gedaan en nu zit er een 1.8 liter blok in. Zal hem binnenkort eens ff vragen hoe het met zn auto is en of die nog meer plannen heeft.
Love will tear us apart (Joy Division)
  donderdag 19 april 2007 @ 23:24:13 #14
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48522891
Woohoo, morgenavond de motor ophalen (als het iets is )
Zaterdag vroeg beginnen. Zaterdag middag moet ie erin hangen (waarschijnlijk nog even zonder uitlaat, ic en allerlei andere "kleine" dingen ).
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  vrijdag 20 april 2007 @ 08:59:04 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_48528880
die 1.6 diesel blokkies zijn idd goede blokken (lag ook in mijn Golf II) Nooit problemen mee gehad, ook niet na 430.000 km zonder revisie! (ok hij maakte wel wat meer lawaai)

Maar de rest van de auto was op, dus hup naar de sloop en een Golf III 1.9 D weergekocht )

Suc6 met je ombouw!
pi_48537598
uitlaat zelf maken is redelijk simpel, als je gezond verstand en een buizenbuiger tot je beschikking hebt..
  zondag 22 april 2007 @ 10:58:13 #17
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48591521
Kleine update:
Vrijdagavond de motor opgehaald en gisteren (zaterdag) om 10:30 begonnen met het uitbouwen van de oude motor. Om 12:00 was dat klaar en kon het inbouwen van de nieuwe motor beginnen

Koppeling van het 1600D blok overgezet, deze was 500km oud.

Er zijn een paar dingen die ik moet doen;
- Plaats voor IC maken
- Uitlaat waarschijnlijk inkorten
- KVS systeem schoonmaken en monteren

Foto's

De oude motor met 4S (5-bak)


De oude motor nog


Het nieuwe blok;


Het resevoir voor de ruitenwisservloeistof heeft ruimte moeten maken voor de luchtfilter;


Hoe de IC komt weet ik nog niet helemaal... misschien dat ik er eentje moet kopen van een MB Sprinter en die voor de radiateur moet plaatsen..


Voor de brandstoffilter moet ik ook nog iets verzinnen


En het blijft nog net allemaal onder de rand


Het grootse/meeste werk zit erop, alhoewel al die detail dingen ook veel tijd in beslag nemen

De versnellingsbak is nu een 4T bak (zelfde verhoudingen als de 4S). Hopelijk komt het een beetje van z'n plaats
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  zondag 22 april 2007 @ 12:19:58 #18
56646 pwnd
I_got_raped_by_a_Llama
pi_48593464
Je moet hem wel RDW laten keuren. Doe je dat niet en de Politie gaat ooit nog eens kijken dan heb je teveel KW erin en mag je je auto afstaan aan de technische recherche.
  zondag 22 april 2007 @ 12:25:44 #19
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48593624
Je mag 40% meer vermogen hebben zonder hem te laten keuren Ik zit er net boven (44%). Zal er toch niet dagelijks mee gaan rijden, maar als de auto goed is laat ik hem misschien wel keuren voor de goede orde
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  zondag 29 april 2007 @ 23:31:15 #20
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48853649
Het liep als een treintje

Vandaag jammergenoeg de keerring uit de bak gereden. Gevolg; een vloeistofkoppeling...
Waarschijnlijk kan ik de koppelingsplaten weg mikken, maargoed.. ze waren ook alweer 500km oud
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_48853875
quote:
Op zondag 22 april 2007 12:25 schreef Go0s het volgende:
Je mag 40% meer vermogen hebben zonder hem te laten keuren Ik zit er net boven (44%). Zal er toch niet dagelijks mee gaan rijden, maar als de auto goed is laat ik hem misschien wel keuren voor de goede orde
Die 40% regeling gaat ergens anders om. Als je motorcode veranderd moet je ten alle tijde een RDW keuring ondergaan.

Als er tijdens die keuring blijkt dat het vermogen met meer dan 40% is toegenomen moet je een aanvullende weggedragstest doen.

Dus in jouw geval moet hij sowieso gekeurt worden. Ik heb zelf een turbo variant van mijn motor in m'n auto zitten. Die heeft exact dezelfde motorcode en hoefde dus niet rdw gekeurd te worden. Ik heb daar zelf contact over gehad met de technische dienst van het RDW.

Ik adviseer je om de auto wel een keuring te laten ondergaan bij het RDW aangezien het vermogen gering is toegenomen volstaat enkel een wijziging van het kenteken. Dat hoeft niet in de papieren te lopen!
  zondag 29 april 2007 @ 23:45:07 #22
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48854065
Ben ik ook van plan hoor Eerst de auto maar weer laten rijden.
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_48858395
Waar heb je de intercooler nu weg gestopt?
  dinsdag 1 mei 2007 @ 19:45:49 #24
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_48899657
Nog nergens. Ga er waarschijnlijk eentje van een MB Sprinter opzetten.
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_48911011
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 19:45 schreef Go0s het volgende:
Nog nergens. Ga er waarschijnlijk eentje van een MB Sprinter opzetten.
Waar wil je die gaan proppen dan? in de voorbumper net onder het nummerbord?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')