Ik ben al enige tijd niet echt actief meer hier op Fok forum, maar bij deze zal ik maar weer eens wat posten
Ik heb hier nog twee project topics lopen, waarvan eentje verleden tijd is.
De '81er Jetta TD met IC, deze is vorig jaar april verkocht.
Jetta ' 81 met TD met ICM'n '63er Kever staat nog steeds stil. Dit ga ik binnenkort weer oppakken;
Kever 1200 1963 meerjarenprojectWel nu. Deze 1300 Kever van 1973 had ik van een vriend overgenomen. Deze was welliswaar erg slecht, en achteraf nog slechter als ik dacht
Voor de carrosserie had ik al een andere gevonden. Eentje van een 81'er Mexico kever (dunner plaatwerk, en dus lichter
) met weinig tot geen laswerk.
Het chassis bleek dus slecht als verwacht. Hier heb ik een nieuwe chassis-kop op gelast, nieuwe bodemplaten én er is een nieuwe, verstelbare, vooras onder gekomen.
Al met al heb ik de hele auto in onderdelen bij elkaar gezocht. De auto moest een beetje rauw worden, maar mét originele accenten.
Hier wat foto's;
Kever bij aanschaf, toen nog van een vriend (aug 2005);
Na het nodige werk door hem (juni 2006);
Toen is ie in mijn handen gevallen (jan 2008) met nieuwe carrosserie;
Motor overgenomen (1300 AB dubbelpoorts, snelste 1300 motor met 44PK
);
Nadat ik m'n eigen ff goed kwaad gemaakt had
;
Uiteindelijk was ie op 19dec 2008 APK gekeurt en kon er gereden worden;
Al snel vond ik de trommel remmen rondom niet super rijden. Dus heb ik besloten om de vooras te voorzien van nieuwe schijfremmen. Zo gezegt, zo gedaan. Gelijk de schijven en trommels omgeboord naar een Porsche steek (5x130 ipv 4x130).
Hier nog niet helemaal af;
En uiteindelijk Porsche ATS Cookie Cutters gemonteerd (geleverd onder o.a. de 911);
Budel 2009 kwam in zicht. Ik wilde mee gaan doen aan het sprinten in de standaard klasse. Gewoon omdat het kan
Zo gezegt, zo gedaan en een setje sprint wielen in orde gemaakt. Uiteraard ook Porsche, maar nu 16inch Cup1 velgen met op de vooras 6inch breed en op de achteras 8inch breed (origineel 4,5inch
)
Achtervelgen 8 inch met Toyo r888 225/45/16 banden;
Voorbanden zijn Yokohama A539 175/50/16;
Uiteindelijk dacht ik ze eronder te hebben, maar bij het accelereren bleken ze nog net aan te lopen. Uiteindelijk heb ik ze niet gebruikt voor het sprinten..
Op Budel heb ik dus gesprint met de straatbanden.
Gek genoeg had ik de eerste prijs in de standaard klasse (klasse 1);
En zoals écht goede race auto's; die gaan na het finishen kapot.
De kever dus met de ambulance op moeten halen...
Na het monteren van nieuwe contact puntjes deed ie het weer (waren verbrand
)
Huidige plannen zijn;
- Sprint wielen passend maken.
- Dikkere stabilisator op de vooras met polyuretaan bussen.
- Kachelpot vervangen voor iets meer vermogen.
- Recare stoelen erin, bank eruit.
- Controle metertjes maken (oliedruk, olietemp etc)
- Misschien een zwaardere motor, als het budget dat toelaat
Sorry dat de grote van foto's zo erg varieert
Groeten,
Gijs
Website'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI