abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72773669
De hoofdpunten uit de begroting van het ministerie van Defensie

- Defensie mag een bedrag uitgeven van 8,47 miljard euro. Dat is iets minder dan in 2008 werd gespendeerd: bijna 8,52 miljard.

- Nederland steekt 326 miljoen euro in de uitvoering van alle militaire crisisbeheersingsoperaties samen, 9 miljoen minder dan in 2008. Het betreft HGIS-geld, een potje op het ministerie van Buitenlandse Zaken waaraan alle ministeries bijdragen voor activiteiten in het buitenland. In dat potje zit ook geoormerkt ontwikkelingsgeld, maar dat wordt niet naar Defensie overgeheveld.

- Van alle uitzendingen neemt de ISAF-missie in Afghanistan de grootste hap uit het budget: net als dit jaar 270 miljoen euro. Voor andere operaties in Afghanistan, zoals politietrainingen, zit er nog eens 350.000 euro in kas.

- De totale uitgaven voor de vierjarige missie in Uruzgan worden geraamd op ruim 1,235 miljard euro. Daarvan is naar schatting 115 miljoen euro bedoeld om de troepen terug te trekken tussen augustus en december 2010.

- Voor de vervanging van vroegtijdig versleten materieel en het aanvullen van voorraden is komend jaar 80 miljoen euro extra toegevoegd aan het Defensiebudget. Ook kan Defensie daarmee oefenterreinen inhuren.

- Volgend jaar is 50 miljoen euro extra gereserveerd om een impuls te geven aan het personeelsbeleid. Defensie kampt met 7000 vacatures. In het najaar komen nieuwe maatregelen voor werving en behoud, die volgend jaar worden ingevoerd.

- Voor het publiekelijk eren van veteranen, trekt Defensie 2,26 miljoen euro uit. De Nederlandse Veteranendag krijgt de status van stichting.

Als je het mij vraagt is er veel te weinig geld voor Defensie uitgetrokken. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.
Peace through power!!
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:37:22 #2
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_72776633
Meer met minder doen?
What else is new?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:39:26 #3
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_72776739
-dubbel-
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_72778642
Je hoeft nog geen "pang pang!" te roepen, in elk geval.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_72779117
Mwoa, tijdens oefeningen vaak zat pinda pinda moeten roepen omdat er niet genoeg losse patronen waren
pi_72786529
Ach, overal word er bezuinigd.
pi_72798848
van 8,52 naar 8,47 miljard......poeh poeh wat een bezuiniging !
pi_72811139
quote:
Op woensdag 16 september 2009 12:31 schreef ASroma het volgende:
valt mij idd nog mee.
al valt er ook niet zo heel veel meer te bezuinigen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72829983
Op zich valt het wel mee, maar er kan ook helemaal NIKS meer bezuinigd worden. Mijn onderdeel heeft een injectie nodig van luttele tientallen miljoenen Euro's voordat we weer fatsoenlijk ons werk kunnen doen... Mja, dat zal wel lang op zich laten wachten.
  donderdag 17 september 2009 @ 10:46:28 #10
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72832886
quote:
Op woensdag 16 september 2009 12:31 schreef ASroma het volgende:
Doe er even een inflatiecorrectie bij en het wordt wel degelijk een forse bezuiniging. De inflatie ligt per jaar rond de 2%.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72833159
quote:
Op donderdag 17 september 2009 10:46 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Doe er even een inflatiecorrectie bij en het wordt wel degelijk een forse bezuiniging. De inflatie ligt per jaar rond de 2%.
bezuinigingen moeten.

Defensie wordt gespaard hoor, kijk eens op de hele begroting alstublieft en zie waar de echte klappen vallen.
pi_72835407
quote:
Op donderdag 17 september 2009 10:57 schreef ASroma het volgende:

[..]

bezuinigingen moeten.

Defensie wordt gespaard hoor, kijk eens op de hele begroting alstublieft en zie waar de echte klappen vallen.
Bezuinig dan op het koningshuis en asielzoekers. Maar nee, dit kabinet is achterlijk.
  donderdag 17 september 2009 @ 13:09:32 #13
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72836905
quote:
Op donderdag 17 september 2009 10:57 schreef ASroma het volgende:

[..]

bezuinigingen moeten.[quote]
Dat ontken ik nergens.
[quote]
Defensie kan niet anders dan gespaard worden, aangezien het de afgelopen 15 jaar al van bezuiniging naar bezuiniging is gedwongen door het 'vredesdividend'. Geen overheidsapparaat dat zo veel kleiner is geworden dan het Ministerie van Defensie.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 17 september 2009 @ 13:10:50 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72836935
quote:
Op donderdag 17 september 2009 12:13 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Bezuinig dan op het koningshuis en asielzoekers. Maar nee, dit kabinet is achterlijk.
Op het koningshuis bezuinigen is vrij zinloos. Het zet nauwelijks zoden aan de dijk. En daarbij zou dat bespreken hier off-topic zijn.
- Privacy Matters
pi_72837050
Valt nog mee. Geloof niet dat er enig weldenkend mens was die dacht dat er meer geld voor defensie in zou zitten deze begronting.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 17 september 2009 @ 13:32:28 #16
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72837507
Tuurlijk wel, het is oorlog
- Privacy Matters
pi_72838486
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:32 schreef RonaldV het volgende:
Tijd dat we dan dienstplichtigen gaan oproepen.
Ja, ik generaliseer.
pi_72838774
quote:
Op donderdag 17 september 2009 13:32 schreef RonaldV het volgende:
er zijn vandaag 6 italianen omgekomen
  donderdag 17 september 2009 @ 14:20:28 #19
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_72839069
valt me heeeeel erg mee gelukkig
had veel erger kunnen zijn.

had liever wel meer geld gezien, omdat het erg nodig is. Maargoed overal wordt op bezuinigd helaas.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_72839714
quote:
Op donderdag 17 september 2009 14:10 schreef ASroma het volgende:

[..]

er zijn vandaag 6 italianen omgekomen
Dus nu moeten we 60 miljoen extra uittrekken? Ik zie het verband niet zo?
Ja, ik generaliseer.
pi_72840065
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 18:14 schreef RaptoR-X het volgende:
- De totale uitgaven voor de vierjarige missie in Uruzgan worden geraamd op ruim 1,235 miljard euro. Daarvan is naar schatting 115 miljoen euro bedoeld om de troepen terug te trekken tussen augustus en december 2010.
Nou ik ben benieuwd of NLD eind 2010 ook echt vertrekt...
pi_72840101
quote:
Op donderdag 17 september 2009 14:39 schreef Northside het volgende:

[..]

Dus nu moeten we 60 miljoen extra uittrekken? Ik zie het verband niet zo?
neuh neuh het was gewoon een mededeling
  zaterdag 19 september 2009 @ 21:00:53 #23
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72916033
Hoeveel % van het BNP is dat? Denk dat we de NAVO eis nog steeds niet halen, slechte zaak.
pi_72920758
Zo slecht is dat cijfer helemaal niet. Belgie heeft een defensiebudget van 3,77 miljard. Dat is echt peanuts. En daarvan gaat dan nog eens 75% naar loonkosten. Het Belgisch leger is lang een jobclubje geweest en daar worden nog altijd de vruchten van geplukt. 3,77miljard is ongeveer 1% van het belgische BNP.
  zondag 20 september 2009 @ 11:30:40 #25
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72927132
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:47 schreef tupolev141 het volgende:
Zo slecht is dat cijfer helemaal niet. Belgie heeft een defensiebudget van 3,77 miljard. Dat is echt peanuts. En daarvan gaat dan nog eens 75% naar loonkosten. Het Belgisch leger is lang een jobclubje geweest en daar worden nog altijd de vruchten van geplukt. 3,77miljard is ongeveer 1% van het belgische BNP.
Ik vind het schandalig, als je ergens voor tekent hoe je jezelf er aan, of het nou voor defensiebudget is, inflatie ratio of de mensenrechten, anders hadden we het niet moeten tekenen.
pi_72932401
Wat mij betreft schrappen ze het hele budget en laten ze alle soldaten maar een baantje zoeken. Zou een mooi gebaar zijn.
Graag op anoniem
  zondag 20 september 2009 @ 14:35:00 #27
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72932799
Leuke en populaire kroegpraat-stelling, maar wat doe jij met verdragsverplichtingen? Hoe moet Nederland dan nog mee kunnen praten over het tegenhouden/stoppen van conflicten of het helpen van vluchtelingen? Laat Nederland, dat afhankelijk is van buitenlandse handel, piraterij gewoon zijn gang gaan?
- Privacy Matters
  zondag 20 september 2009 @ 15:53:59 #28
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_72935630
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:35 schreef RonaldV het volgende:
Leuke en populaire kroegpraat-stelling, maar wat doe jij met verdragsverplichtingen? Hoe moet Nederland dan nog mee kunnen praten over het tegenhouden/stoppen van conflicten of het helpen van vluchtelingen? Laat Nederland, dat afhankelijk is van buitenlandse handel, piraterij gewoon zijn gang gaan?
Ga er nou niet op in, geen nut.
pi_72939428
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:23 schreef Mainport het volgende:
Wat mij betreft schrappen ze het hele budget en laten ze alle soldaten maar een baantje zoeken. Zou een mooi gebaar zijn.
Afgezien van hoe dom het zou zijn en dat het tegen allerlei verdragen ingaat... lijkt het je nou echt een goed idee om de werkeloosheid in Nederland even te verdubbelen en de staat een smak geld aan uitkeringen te laten uitbetalen?
Ja, ik generaliseer.
pi_72940077
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 21:00 schreef Bob-B het volgende:
Hoeveel % van het BNP is dat? Denk dat we de NAVO eis nog steeds niet halen, slechte zaak.
Voor 2008 was het BNP 595,9 miljard euro, dus met die 8,52 miljard defensie-uitgaven van vorig jaar 1,43%. 2% zou rond de 11,92 miljard euro liggen. Waarschijnlijk iets lager voor dit jaar i.v.m. de recessie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_72940323
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:31 schreef Northside het volgende:

[..]

Afgezien van hoe dom het zou zijn en dat het tegen allerlei verdragen ingaat... lijkt het je nou echt een goed idee om de werkeloosheid in Nederland even te verdubbelen en de staat een smak geld aan uitkeringen te laten uitbetalen?
ik ben zeker niet voor hoor, maar die werkloosheidsuitkeringen zouden de staat minder kosten dan de soldatenlonen en andere defensiekosten. Toch? Ik wou gewoon even mierenneuken, meer niet :p
pi_72959788
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:35 schreef RonaldV het volgende:
Een stevige kerntakendiscussie waarbij geen taboe geschuwd wordt zou zeker geen kwaad kunnen. Moeten al die verschillende krijgsmachtsonderdelen blijven bestaan of kunnen we er enkele kwijt? En verdragen zijn aan te passen. Het leger moet eens gaan beseffen dat de jaren 80 toch echt compleet voorbij zijn.
Je kan beter klein en goed bestand zijn tegen de toekomst dan log en aan oude tradities blijven hangen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_72959838
quote:
Op zondag 20 september 2009 17:31 schreef Northside het volgende:

[..]

Het is allicht goedkoper dan een hele defensieorganisatie te handhaven als extra laag tussen de overheid en het geld op de rekening van deze persoon . Met dat verschil kan je een heel groot deel van de werkeloosheid oplossen
pi_72962959
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een stevige kerntakendiscussie waarbij geen taboe geschuwd wordt zou zeker geen kwaad kunnen. Moeten al die verschillende krijgsmachtsonderdelen blijven bestaan of kunnen we er enkele kwijt? En verdragen zijn aan te passen. Het leger moet eens gaan beseffen dat de jaren 80 toch echt compleet voorbij zijn.
Je kan beter klein en goed bestand zijn tegen de toekomst dan log en aan oude tradities blijven hangen.
dat hebben we in 1995 wel gezien, toen we afhankelijk waren van andere landen voor luchtsteun
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_72963096
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:27 schreef du_ke het volgende:

Het is allicht goedkoper dan een hele defensieorganisatie te handhaven als extra laag tussen de overheid en het geld op de rekening van deze persoon . Met dat verschil kan je een heel groot deel van de werkeloosheid oplossen
Maar het is NIET zo simplistisch als de mensen die het roepen denken. "Oh, we doeken defensie morgen op, dan hebben we zoveel miljard extra te besteden!". Ja, defensie opheffen zal vast wel kunnen, maar niet van vandaag op morgen en het zal voor de hele samenleving nogal wat (onverwachte) gevolgen hebben.
Ja, ik generaliseer.
pi_72963207
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:25 schreef du_ke het volgende:

Die discussie is in de jaren 90 al gevoerd, en daar is de huidige krijgsmacht uitgekomen. Ik geloof niet dat je helemaal beseft hoe het Nederlandse leger er in 1990 uitzag, hoe het er nu uitziet en hoeveel er eigenlijk in die tussenliggende jaren veranderd is.
Ja, ik generaliseer.
pi_72968273
quote:
Op maandag 21 september 2009 12:23 schreef Northside het volgende:

[..]

Die discussie is in de jaren 90 al gevoerd, en daar is de huidige krijgsmacht uitgekomen. Ik geloof niet dat je helemaal beseft hoe het Nederlandse leger er in 1990 uitzag, hoe het er nu uitziet en hoeveel er eigenlijk in die tussenliggende jaren veranderd is.
Deze discussie aangaan heeft geen nut, de mensen die maar blijven schreeuwen dat defensie onzin is en we het maar moeten opdoeken zijn of boomknuffeldende geitewollensokken, hippies die geloven in wereldvrede , mafkezen, personen die zelf wel in dienst willen, maar niet durven of afgekeurd zijn of gewoon toetsenbordridders die stoer willen doen(of een combinatie van allemaal).

Gewoon negeren
pi_72968385
quote:
Op maandag 21 september 2009 15:16 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Deze discussie aangaan heeft geen nut, de mensen die maar blijven schreeuwen dat defensie onzin is en we het maar moeten opdoeken zijn of boomknuffeldende geitewollensokken, hippies die geloven in wereldvrede , mafkezen, personen die zelf wel in dienst willen, maar niet durven of afgekeurd zijn of gewoon toetsenbordridders die stoer willen doen(of een combinatie van allemaal).

Gewoon negeren
Gewoon de uitspraak "Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel" onder de neus wrijven. Klaar.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 21 september 2009 @ 15:27:13 #39
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72968563
In 1985 loeide de Koude Oorlog nog volop
in 1990 lag de Muur om, en werden de beide Duitslanden één
In 1995 was het wereldtoneel totaal veranderd

Waarmee ik maar wil zeggen: ook in de moderne tijd kunnen er in een paar jaar dingen gebeuren die het afschaffen van defensieonderdelen tot de meest stupide beslissingen van de eeuw kunnen maken.

Global Village? Laat me niet lachen. Daar hebben ze in 90% van de wereld nog nooit van gehoord. Internet zegt ze niks. In grote delen van de wereld is het nog 19e eeuw, of nog eerder. Helaas hebben hun leiders wel de spullen van onze tijd, en zijn ze hebberig.
- Privacy Matters
pi_72968873
Pas in 1939 kregen de meeste nederlanders pas door dat we wel eens minder neutraal konden blijven dan er gedacht werd. En toen was het te laat om het zwaar verwaarloosde leger weer op te knappen.

Jammer dat er nog niks geleerd is....
pi_72972578
quote:
Op maandag 21 september 2009 12:23 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik heb een heel aardig idee daarvan. We zijn nu echter al weer een flinke tijd verder. We voeren hele andere taken uit dan begin jaren 90. Daar kan ook goed een andere vormgeving van de krijgsmacht bij horen. Als het met de hele economie slecht gaat is het niet meer dan redelijk dat de overheid ook in z'n eigen vlees gaat snijden. En dat kan prima door een kostenpost als defensie beter en goedkoper in te richten.
pi_72972661
quote:
Op maandag 21 september 2009 15:38 schreef Bouke-p het volgende:
Pas in 1939 kregen de meeste nederlanders pas door dat we wel eens minder neutraal konden blijven dan er gedacht werd. En toen was het te laat om het zwaar verwaarloosde leger weer op te knappen.

Jammer dat er nog niks geleerd is....
En met een twee of drie keer zo groot leger hadden we de Duitsers wel in de pan gehakt? Je bent zo mogelijk nog simplistischer dan de eventuele uitspraak om defensie geheel af te schaffen
  maandag 21 september 2009 @ 17:35:11 #43
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72972828
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

En met een twee of drie keer zo groot leger hadden we de Duitsers wel in de pan gehakt? Je bent zo mogelijk nog simplistischer dan de eventuele uitspraak om defensie geheel af te schaffen
Het gaat er niet om om je vijand in de pan te hakken. Het gaat er om om je vijand de indruk te geven dat het bezetten van je land wel eens een heel kostbare grap zou kunnen worden, waardoor het wel eens niet de moeite waard zou kunnen zijn. Met een goed bewapend leger, zeker één die tweemaal zo groot was, had Nederland neutraal kunnen blijven. Zie Zwitserland, zie Zweden. Landen die WEL bereid waren te investeren in hun neutraliteit. De Nederlandse kruideniersmentaliteit heeft ons veel geld gekost.

Wat dat betreft is Nederland altijd "penny-wise and pound-foolish" geweest.
- Privacy Matters
pi_72973047
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:35 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het gaat er niet om om je vijand in de pan te hakken. Het gaat er om om je vijand de indruk te geven dat het bezetten van je land wel eens een heel kostbare grap zou kunnen worden, waardoor het wel eens niet de moeite waard zou kunnen zijn. Met een goed bewapend leger, zeker één die tweemaal zo groot was, had Nederland neutraal kunnen blijven. Zie Zwitserland, zie Zweden. Landen die WEL bereid waren te investeren in hun neutraliteit. De Nederlandse kruideniersmentaliteit heeft ons veel geld gekost.

Het maakt ook nogal wat uit hoe strategisch gelegen een land is. De Duitsers hadden echt wel door dat de sympathie van Nederland in deze oorlog lang niet zo groot was als tijdens WO1. En dan is NL plotseling een erg aantrekkelijk bruggenhoofd voor de Engelsen. Kan me heel goed voorstellen dat Hitler dat graag wou voorkomen. Ook al omdat we ook op zijn route naar Engeland lagen.

De Zwitsers verdienden te goed aan de Duitsers (en andersom) om aangevallen te worden. En Zweden ligt nu eenmaal wat uit de richting. Zeker als je Noorwegen en Denemarken toch al hebt en daarmee de toegang tot de Oostzee.
pi_72973227
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:35 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Wat je hier schrijft is enkel een mening. Aangezien we niet weten hoe het anders gelopen zou kunnen zijn.
Zo zou ik ook kunnen stellen dat als we direct ons over hadden gegeven, Rotterdam het bombardement bespaard zou zijn gebleven.
Het valt nooit te bewijzen of te verifieren.
Makkelijk van de zijlijn roepen heet dat...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 21 september 2009 @ 18:21:13 #46
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72974289
quote:
Op maandag 21 september 2009 17:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat je hier schrijft is enkel een mening. Aangezien we niet weten hoe het anders gelopen zou kunnen zijn.
Zo zou ik ook kunnen stellen dat als we direct ons over hadden gegeven, Rotterdam het bombardement bespaard zou zijn gebleven.
Het valt nooit te bewijzen of te verifieren.
Makkelijk van de zijlijn roepen heet dat...
Nee hoor, aangezien de internationale consensus is dat mijn steling klopt.
Als we ons direct hadden over gegeven hadden we gratis onze onafhankelijkheid ingeleverd. Vertaald naar deze tijd: we kunnen ons dan direct overgeven aan onze levensgevaarlijke buur België, zodra een soldaat van hun aan de grens één schot lost richting Nederland. Of nog extremer: zodra die soldaat roept "Geef U over, of ik schiet!"

Een onafhankelijke natie is in staat zichzelf te verdedigen. Of -in het geval van landen als IJsland- te LATEN verdedigen (al kun je je afvragen of een land dan nog wel echt "onafhankelijk" is).
- Privacy Matters
pi_72974771
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:21 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nee hoor, aangezien de internationale consensus is dat mijn steling klopt.
Ook voor Nederland in de meidagen in 1940? Waaruit blijkt die consensus dan precies?
  maandag 21 september 2009 @ 18:50:04 #48
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72975190
Uit de stelling dat het Nederlandse leger "ill-prepared for war" was (overigens gold dat ook voor Nederlands Indië). Er werd door Nederland te laat en met te weinig middelen een poging tot herbewapenen gedaan. heel Europa begon met herbewapenen zodra Hitler aan de macht kwam. Nederland begon zich pas vanaf 1936 zorgen te maken. Pas na de Anschluss van Oostenrijk en Tsjechië, en ZEKER na de inval in Polen gingen de luiken hier open bij de politici. En toen waren alle beslissingen tot herbewapenen al veel te laat.
- Privacy Matters
pi_72975450
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:50 schreef RonaldV het volgende:
Uit de stelling dat het Nederlandse leger "ill-prepared for war" was (overigens gold dat ook voor Nederlands Indië). Er werd door Nederland te laat en met te weinig middelen een poging tot herbewapenen gedaan. heel Europa begon met herbewapenen zodra Hitler aan de macht kwam. Nederland begon zich pas vanaf 1936 zorgen te maken. Pas na de Anschluss van Oostenrijk en Tsjechië, en ZEKER na de inval in Polen gingen de luiken hier open bij de politici. En toen waren alle beslissingen tot herbewapenen al veel te laat.
Vandaar dat die andere Europesche landen Hitler wel tegengehouden hebben...en alleen Nederland onder de voeten is gelopen...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_72975606
geen nieuw personeel meer aannemen. langzaam de hele strijdmacht afbouwen.

een deel omscholen tot politie agent, de rest mag gebouwen en schepen bewaken. scheelt veel geld geen rare JSF en houwitzer, die rommel is nutteloos

vredesmissies buiten europa zijn niet ons pakkie an
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')