quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:31 schreef Maisnon het volgende:Op wat voor manier kan je voorspellen of een akkoord in een progressie majeur of mineur moet zijn? of is dat echt gevoelsmatig alleen te bepalen...
Dat heet het harmoniseren van een mineur of majeur toonladder. Klinkt moeilijk, maar is retemakkelijk:
Welke noten heeft de C majeur toonladder? Juist! C D E F G A B
Dus alle akkoorden in C majeur hebben bovenstaande noten in zich. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt afwisselen of varieren, maar de basis is dat ze bovenstaande noten in zich hebben. Ik neem aan dat je weet hoe je akkoorden moet maken? Gewoon het opstapelen van tertsen he? Nou goed.
C in C majeur moet C majeur zijn (erg logisch

)
C D
E F
G A B
D moet D mineur zijn: C
D E
F G
A B (D majeur heeft immers een F# en die komt niet voor)
E moet ook mineur zijn: C D
E F
G A
B F weer majeur:
C D E
F G
A B
G majeur: C
D E F
G A
B A mineur:
C D
E F G
A B
en nu de vreemde eend in de bijt, Bdim: C
D E
F G A
B (zowel een kleine terts als verlaagde kwint).
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:31 schreef Maisnon het volgende:En hoe zit het met -7 of -sus2 of dat soort akkoorden... hebben die ook logische opvolgers qua progressies?
Geldt precies hetzelfde voor: C wordt Cmaj7 (B ipv Bb), Dm wordt Dm7 (extra C), Em wordt Em7 (extra D), F wordt Fmaj7 (extra E), G wordt G7 (dus een dominante 7, géén maj7, een extra F), Am wordt Am7 (een extra G) en Bdim wordt Bm7b5 (extra A). Die laatste is nu ook wéér de vreemde eend in de bijt omdat je een Bdim7 zou verwachten. Echter, een Bdim7 heeft weer een Ab dus ipv b7 = bb7.
Voor de duidelijkheid:
Bdim = B D F (1 b3 b5)
Bm7b5 = B D F A (1 b3 b5 b7)
Bdim7 = B D F Ab (1 b3 b5 bb7)
MAAAAAAAAAAAAAAR...Je hoeft je hier niet aan te houden, nog sterker dat gebeurt vaak niet omdat een nummer al gauw saai gaat klinken. Vaak worden bepaalde akkoorden omgeruild voor andere. De bekendste is de V ipv de v in mineur. Dus bijvoorbeeld: iv V i
ipv iv v i. Dit heeft te maken met het feit dat de V sterker oplost in de i dan de v en dat heeft te maken met dat de grote terts een halve toon onder de tonica ligt. Dus in C: Fm Gmajeur Cmineur (de B in Gmajeur wil sterk naar die C toe, test zelf maar op de gitaar welke het meest afklinkt Fm Gm Cm of Fm Gmajeur Cm?)
Daarnaast kun je veel meer akkoorden omruilen. Vaak worden andere akkoorden geleend uit de paralelle majeur/mineur. Dus bijvoorbeeld een iv uit mineur en gebruiken in majeur. Of secundaire dominanten (mooi voorbeeldje van Mozart vind je op
wiki)...om zo een kleine modulatie te creeeren etc.etc.etc.
[ Bericht 8% gewijzigd door starla op 17-10-2009 18:51:12 ]