Gisteren in de bioscoop:
District 9Zuid-Afrikaan Neil Blomkamp maakt van Johannesburg een stad waarin aliens leven. Ze worden samen gepropt in een ghetto, District 9.
Wanneer door de overheid een begin wordt gemaakt met de ontruiming van District 9, onder leiding van onze hoofdpersoon Wikus Van De Merwe (de eerste filmrol van Sharlto Copley), gaat het helemaal mis...
De documentaire stijl die vanaf het begin wordt gehanteerd, inclusief interviews met betrokkenen en nieuws beelden, werkt goed. Het is daarom zo jammer dat daar op een gegeven moment van af wordt gestapt en het meer op een conventionele manier wordt gefilmd in plaats van in documentaire stijl. Af en toe wordt er wel nog naar terug gegrepen maar de mix van stijlen die hierdoor ontstaat werkt niet echt goed. Het resultaat is dat het net lijkt alsof Blomkamp niet kon kiezen en ze daarom maar heeft gemixed.
Verder zit het wel goed. De effecten zijn prachtig, waarbij vooral het alien moederschip geweldig is. Het acteerwerk is goed hoewel er wel een aantal irritante stereotype personages voorbij komen.
Mooi is ook hoe je naar het einde toe steeds meer sympathie krijgt voor de aliens.
Met District 9 heeft Neil Blomkamp alsnog, na het stuk lopen van z`n Halo verfilming, een heel behoorlijke science-fiction film als debuut afgeleverd.
Als hij op deze voet doorgaat heeft hij nog een mooie carriere in het verschiet.
IMDB Cijfer: 8,5/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
En vandaag:
Sunrise: A Song Of Two HumansMasters of Cinema heeft vorige week als eerste maatschappij ter wereld een silent film op blu-ray uitgegeven. En laat gelijk de eerste dan ook maar één van de beste zijn: Murnau`s tijdloze meesterwerk Sunrise: A Song of Two Humans.
Vandaag de eerste van de twee versies die op de schijf staan bekeken (de MovieTone versie) en het is genieten geblazen. De beeldkwaliteit is echt prachtig, ze hebben niet alle grain en beschadigingen weg gehaald of het beeld extra veel gemanipuleerd zodat een echt filmische look blijft behouden. Ben benieuwd naar de Tsjechische versie, waarvan de beeldkwaliteit nog beter schijnt te zijn.
Over de film zelf hoef ik natuurlijk niet meer uitgebreid uit te wijden: het is één van de beste en meest invloedrijke films aller tijden, die na deze 3e kijkbeurt opnieuw beter wordt.
Niets minder dan een meesterwerk.
IMDB Cijfer: 8,3/10
Mijn Cijfer: 10/10