quote:Andere kijk op vlees is dringend noodzakelijk, bij publiek en politiek
Vleesproductie is zo schadelijk voor de natuur en het klimaat, dat de politiek grenzen moet stellen.
Het is een heilig huisje. Niemand mag aan het vlees op het bord komen. Toch staat de wereld aan de vooravond van een revolutie: belasting op vlees is onafwendbaar. Vlees eten zal ’uit’ raken, om de simpele reden dat we het niet kunnen veroorloven om door te gaan met de grootschalige vleesconsumptie. De aarde kan het gewoonweg niet aan. Politici en burgers zijn heus niet zo levensmoe dat zij blijven kiezen voor het kortstondig vleesgenot in plaats van te kiezen voor de toekomst van de planeet.
Maar voorlopig vergt nog veel politieke moed, zowel voor CDA-premier Balkenende als voor PvdA-minister/vegetariër Wouter Bos, om te roepen dat de vleesconsumptie collectieve zelfmoord is.
goed doordachte reactiequote:Op maandag 14 september 2009 10:04 schreef Paxlie het volgende:
Geen vlees meer eten is dus echt geen optie. Niet alleen is het slecht voor een mens als die niet regelmatig vlees eet, maar het slaat ook nergens op dat de wereld kapot zou gaan door vleesconsumptie. Dat debiele gedrag dat alles schadelijk is voor de wereld is echt ontzettend vermoeiend.
Alle westerse landen (die dus zoveel mogelijk doen aan de wereld besparen) tesamen zijn nog steeds een gigantische minderheid als het aankomt op de wereld kapot maken.
Dat had geen zak te maken met respect voor vlees, dat deed je alleen maar omdat er op dat moment geen vlees voorhanden was.quote:Op maandag 14 september 2009 10:01 schreef Buschetta het volgende:
Goede zaak. Vette westerse varkens die elke dag vlees eten. Vroeger had je respect voor vlees en at je het hooguit een keer per week.
quote:Op maandag 14 september 2009 10:01 schreef Buschetta het volgende:
Goede zaak. Vette westerse varkens die elke dag vlees eten. Vroeger had je respect voor vlees en at je het hooguit een keer per week.
Vraag het Brad Pitt even, die heeft er over nagedacht.quote:Op maandag 14 september 2009 10:15 schreef Monolith het volgende:
Ach de Westerse vleesconsumptie levert wel enigszins een bijdrage aan het broeikaseffect, maar zo'n belastinkje gaat nauwelijks effect hebben op globale schaal.
http://www.telegraaf.nl/p(...)en_over_dieet__.htmlquote:Een ingewijde meldt: "De gigantische hoeveelheden methaangas die door de veehouderij vrijkomt is voor Brad aanleiding om met vlees te stoppen."
Bron? Lijkt me wat veel.quote:Op maandag 14 september 2009 10:10 schreef Iblis het volgende:
Nederlanders eten per jaar, gemiddeld, iets van 85 kilo vlees. Meer dan 200 gram per dag. Dat is ver boven wat nodig is – alhoewel er te twisten valt of vlees überhaupt nodig is. Maar los daarvan, als je kijkt naar aanbevolen hoeveelheden, dan ligt dat een stuk lager.
Juist wel. Vroeger aten alleen de elite vlees omdat ze konden permiteren. Bij hun kwamen uiteindelijk ook die bekende ziektes. Nu eet iedereen vlees en zie de bekende ziektes krijgen ook wij gratis erbij. Vis is ook gezond en meer groentes eten kan ook geen kwaad. De pandits (Hinoe priesters) eten alleen vegetaries en zijn ook niet minder op geworden.quote:Op maandag 14 september 2009 10:19 schreef Soohr het volgende:
De uitstoot gaat niet omlaag als je ergens meer voor betaald,
Daarnaast zie ik het nut er niet van in.
Waarom moeten veel vleesvervangers ook op vlees lijken en ernaar smaken?quote:Op maandag 14 september 2009 10:22 schreef HoneyPop het volgende:
Ik ben er helemaal voor.
Mensen die te lui zijn om vleesvervangers te zoeken...![]()
PS. Ik ben een gezonde vegetarier, en ik heb nu 99.99% minder kans op darmkanker
Ik denk dat de hamburger cultuur zinloos is..quote:Op maandag 14 september 2009 10:24 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Het kan allemaal minder met het eet cultuur. Gaan we nog gezonder leven ook. Vette hap mag wat mij betreft nog extra belast worden. Betaal maar 300% belasting erover.
Daar is ook genoeg te halen lijk me.
Dat heeft te maken dat mensen gewend zijn en dit is nu net wat het gemakkelijker maakt om mensen vegatarisch te laten worden. Slim toch?quote:Op maandag 14 september 2009 10:25 schreef Soohr het volgende:
[..]
Waarom moeten veel vleesvervangers ook op vlees lijken en ernaar smaken?
Dat is een marketingtruc om vleeseters over te halen dat spul óók eens te kopen. Vegetariërs die weten waar ze mee bezig zijn hebben dat soort vleesvervangers niet nodig.quote:Op maandag 14 september 2009 10:25 schreef Soohr het volgende:
[..]
Waarom moeten veel vleesvervangers ook op vlees lijken en ernaar smaken?
Ben ik mee eens maar voor velen zal de overstap echt moeilijk zijn maar ja alles valt te leren en aan te passen. De mensheid overleeft het wel. Ook zonder vlees.quote:Op maandag 14 september 2009 10:29 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat is een marketingtruc om vleeseters over te halen dat spul óók eens te kopen. Vegetariërs die weten waar ze mee bezig zijn hebben dat soort vleesvervangers niet nodig.
Daarom ook 300% belasting op fastfood of junkfood. Dat scheelt uiteindelijk ook op de kosten van de gezondheidszorg. Kunnen die premies eindelijk omlaag in plaats maar te stijgen elk jaar.quote:Op maandag 14 september 2009 10:31 schreef Chadi het volgende:
Je betaalt toch al rioolheffing voor de resten ervan?
Lullig dan als je het in je kop krijgt?quote:Op maandag 14 september 2009 10:22 schreef HoneyPop het volgende:
Ik ben er helemaal voor.
Mensen die te lui zijn om vleesvervangers te zoeken...![]()
PS. Ik ben een gezonde vegetarier, en ik heb nu 99.99% minder kans op darmkanker
Dit vind ik dan weer geen gek idee.quote:Op maandag 14 september 2009 10:34 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Daarom ook 300% belasting op fastfood of junkfood. Dat scheelt uiteindelijk ook op de kosten van de gezondheidszorg. Kunnen die premies eindelijk omlaag in plaats maar te stijgen elk jaar.
En dan alleen dat gedeelte van de koe gebruiken en de rest wegflikkeren, dan ben je respectvol met vlees bezig zeg...quote:Op maandag 14 september 2009 10:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat de hamburger cultuur zinloos is..
beter een keer per week naar een restaurant om een peppersteak en de rest van de week lekkere groenten, dan dagelijks een vette half om half gehaktbal of goedkope hamburger zonder te denken wegstouwen
Ja, dat gaat ook echt gebeuren... Dom kind.quote:Op maandag 14 september 2009 10:34 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Daarom ook 300% belasting op fastfood of junkfood. Dat scheelt uiteindelijk ook op de kosten van de gezondheidszorg. Kunnen die premies eindelijk omlaag in plaats maar te stijgen elk jaar.
Het probleem is ook niet die 1 keer per week fastfood, de rest van de week wordt vaak óók ongezond gegeten. En dan wordt het wél een probleem.quote:Op maandag 14 september 2009 10:39 schreef Keltie het volgende:
[..]
Ja, dat gaat ook echt gebeuren... Dom kind.
Mensen worden steeds ouder en willen dat krampachtig verlengen. Daarom zijn er meer zieken en is er vergrijzing. Niet omdat ze 1x in de week fastfood eten.
Weer zo'n iemand die de zaak negatief bekijkt. Wees realitisch en kijk om u heen. Dagelijks werken studenten en anderen een vette hap naar binnen en het blijf echt niet bij die eene keer en kijk maar even naar de school kantines dan weet u waarover ik praat. Echt en zwaar lijvigheid komt zeker door de evolutie? Klets niet en wie wil nu niet oud gezond worden? Heeft niks met ziektes te maken. Ziektes kunnen voorkomen worden als we bewuster en gezonder gaan eten. En waarom moet dan toch weer 1x per week die junkfood verobert worden? Kan het niet een keer per maand? Oke nu mag u weer hierop antwoorden.quote:Op maandag 14 september 2009 10:39 schreef Keltie het volgende:
[..]
Ja, dat gaat ook echt gebeuren... Dom kind.
Mensen worden steeds ouder en willen dat krampachtig verlengen. Daarom zijn er meer zieken en is er vergrijzing. Niet omdat ze 1x in de week fastfood eten.
Nee, ik pleit alleen voor eigen verantwoordelijkheid. Niet voor overheidbemoeienis.quote:Op maandag 14 september 2009 10:44 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Weer zo'n iemand die de zaak negatief bekijkt.
Dus? Eigen verantwoording.quote:Wees realitisch en kijk om u heen. Dagelijks werken studenten en anderen een vette hap naar binnen en het blijf echt niet bij die eene keer
Nee, door een gebrek aan sport. Wat veelal door hogere hand ontmoedigd word.quote:en kijk maar even naar de school kantines dan weet u waarover ik praat. Echt en zwaar lijvigheid komt zeker door de evolutie?
De mens is er niet voor gemaakt om 100 jaar oud te worden.quote:Klets niet en wie wil nu niet oud gezond worden? Heeft niks met ziektes te maken. Ziektes kunnen voorkomen worden als we bewuster en gezonder gaan eten.
Gewoon, omdat het kan.quote:En waarom moet dan toch weer 1x per week die junkfood verobert worden? Kan het niet een keer per maand? Oke nu mag u weer hierop antwoorden.
En dat word opgelost door belasting op vlees te heffen?quote:Op maandag 14 september 2009 10:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet die 1 keer per week fastfood, de rest van de week wordt vaak óók ongezond gegeten. En dan wordt het wél een probleem.
quote:
Earthtrends.quote:Op maandag 14 september 2009 10:21 schreef Duikelaar het volgende:
Dit wordt gepleit door Natuur en Mileu en Bos en Balkenende hebben hier beide niets mee te maken. Storm in een glas water dus.
[..]
Bron? Lijkt me wat veel.
quote:Op maandag 14 september 2009 10:55 schreef Metalfreak het volgende:
. Maar gelukkig is Duitsland op 5km afstand en die hebben een mooie vleeseetcultuur
Dat valt reuze mee hoor. De meest recente cijfers die ik zo snel kan vinden geven aan dat wat rundvlees betreft de consumptie in de VS 12.8 (x1000 ton) is, in de EU zo'n 8,6 en in China 7,4 en in Brazilië 7,3. Wat betreft varkenvlees leidt China met 44 (x1000 ton), gevolgd door de EU met zo'n 21,2 en de VS met 8,9.Daar komt nog bij dat landen als China en Brazilië hard op weg zijn om op termijn Westerse consumptieniveau's te evenaren. Ook is de bijdrage van vleesconsumptie aan het broeikaseffect maar een fractie van de totale menselijke bijdrage en heeft belasting bovendien maar weer een matig effect op de consumptie.quote:Op maandag 14 september 2009 10:20 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat de westerse mens in de USA en de EU voor 90% van de vleesconsumptie zorgen dank zij de talloze Big Macs e.d.
Vraag het Brad Pitt even, die heeft er over nagedacht.
[..]
http://www.telegraaf.nl/p(...)en_over_dieet__.html
Dat dus. Belachelijk idee.quote:Op maandag 14 september 2009 10:04 schreef Paxlie het volgende:
Geen vlees meer eten is dus echt geen optie. Niet alleen is het slecht voor een mens als die niet regelmatig vlees eet, maar het slaat ook nergens op dat de wereld kapot zou gaan door vleesconsumptie. Dat debiele gedrag dat alles schadelijk is voor de wereld is echt ontzettend vermoeiend.
Alle westerse landen (die dus zoveel mogelijk doen aan de wereld besparen) tesamen zijn nog steeds een gigantische minderheid als het aankomt op de wereld kapot maken.
Ben je ervan bewust dat heel veel van de landbouwgronden overal niet voor menselijke consmptie zijn, maar voor veevoer?quote:Op maandag 14 september 2009 10:04 schreef Paxlie het volgende:
dus je eet nu ook al geen sla/groenten en aardappeltjes?quote:Op maandag 14 september 2009 10:55 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zou werkelijk niet weten wat ik moest eten als ik geen vlees meer zou mogen eten... Vegetarisch eten krijg ik mijn strot niet door. Maar gelukkig is Duitsland op 5km afstand en die hebben een mooie vleeseetcultuur
Die vreselijke betutteling tegenwoordig, laat mij toch GVD zelf beslissen of ik vlees eet!
Hier mee eens, weer het zoveelste plan of initatief van dierknuffelend en milieugeilend Nederland. Wanneer houden ze eindelijk een keer op met mensen de normaalste dingen van de dag te ontzeggen of te belasten. Ik wou dat die verrekte Al Gore en consorten nooit op de wereld waren gekomen.quote:Op maandag 14 september 2009 11:01 schreef __Saviour__ het volgende:
Belachelijk plan. Maar mocht het zo gaan zijn, dan zal ik zeker er meer voor gaan betalen. Ik ga echt niet overstappen op een konijnenvoerdieet.
Nieuwigheden vergen altijd een gewenningsperiode, net als rokenquote:Op maandag 14 september 2009 11:01 schreef 8108139dpths het volgende:
[..]
Dat dus. Belachelijk idee.![]()
Ik zal er ook niet minder vlees om gaan eten.
Helemaal eens. Nu wordt er door subsidies overproductie gedraaid. Dat is sowieso slecht. Bovendien worden boeren in Afrika kapotgemaakt doordat de EU daar haar vleesoverschotten dumpt.quote:Op maandag 14 september 2009 10:10 schreef Iblis het volgende:
Vleesbelasting is misschien niet per se een noodzaak. Maar afschieten van de subsidie wel. Vlees is gewoon ontzettend goedkoop – in de supermarkt. Maar onderwijl gaat wel het halve EU budget naar landbouw. Dat is in de jaren 50 al ontstaan, maar we plukken er nog de vruchten van.
Nederlanders eten per jaar, gemiddeld, iets van 85 kilo vlees. Meer dan 200 gram per dag. Dat is ver boven wat nodig is – alhoewel er te twisten valt of vlees überhaupt nodig is. Maar los daarvan, als je kijkt naar aanbevolen hoeveelheden, dan ligt dat een stuk lager.
Als dat teruggedrongen zou kunnen worden zou dat aanmerkelijk schelen in milieubelasting, maar ook vetzucht. Belasting heffen is echter tamelijk onzinnig. Dan pak je de consument gewoon twee keer. Eerst belasting betalen om subsidie te kunnen geven aan boeren, vervolgens belasting betalen om het vlees dat met jouw belastingcenten is geproduceerd te mogen kopen.
Afschaffing van subsidie zou de vleesprijs een stuk eerlijker maken, alhoewel het dan misschien voor sommigen weer onbetaalbaar wordt.
Je onderschrift zegt genoegquote:Op maandag 14 september 2009 11:03 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hier mee eens, weer het zoveelste plan of initatief van dierknuffelend en milieugeilend Nederland. Wanneer houden ze eindelijk een keer op met mensen de normaalste dingen van de dag te ontzeggen of te belasten. Ik wou dat die verrekte Al Gore en consorten nooit op de wereld waren gekomen.
Ja, je mag blijkbaar al niet eens meer een biefstukje eten als het aan bepaalde mensen ligt, helaas vergaren deze mensen steeds meer steun en macht.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |