Ja, ik vind die ook niet heel sterk, maar vooruit, gewoon met je docent meegaan.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:50 schreef Friek_ het volgende:
Je zou inderdaad zeggen dat 'alleen als' een soort 'dan en slechts dan'-connectief (de equivalentie) uitdrukt; deze opmerking had ik ook geplaatst toen hij over de materiële implicatie sprak. Helaas ben ik alweer vergeten wat hij voor reactie gaf.![]()
Lijkt me correct.quote:Maar daar hoort volgens mij (P & ¬Q) → R te staan.
P: Jan werkt hard
Q: Jan slaagt in Juni voor Logica
R: Jan slaagt in Augustus voor Logica
Snap ik, maar ik zou dan (in het geval van een echte toets) expliciet zeggen dat die andere twee niet opgaan.quote:Even weer een collegesheet erbij:
[ afbeelding ]
Uit deze collegesheet had ik drie mogelijkheden afgeleid:
Tautologie + consistent (alleen maar W's of 1'en)
Inconsistent/contradictie (alleen maar F's of 0'en)
Contingent + consistent (zowel W's als F's of 0'en als 1'en)
Zodoende had ik dus beredeneerd dat hij zowel contingent als consistent moest zijn (er is immers één mogelijkheid waarin hij helemaal waar is).
Je kunt dit op twee manieren aanpaken, ik kopieer even die tafel (ik gebruik die regelnummers niet hieronder, dus met Geval 1 bedoel ik het geval op regel 2):quote:Hier moet ik nog eens over gaan zitten volgens mij. De basale concepten van de propositielogica snap ik nu wel, maar de eigenschappen vind ik persoonlijk iets lastiger. Iets zegt me dat je die hiervoor moet kennen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | T T T | T T T F | F T F T | F T F F | F F T T | F F T F | T F F T | F F F F | F |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | T T T | T T T F | F T F T | F T F F | T F T T | F F T F | T F F T | F F F F | T |
1 2 | (φ ∧ ψ ∧ χ) ∨ (φ ∧ ¬ψ ∧ ¬χ) ∨ (¬φ ∧ ψ ∧ ¬χ) ∨ (¬φ ∧ ¬ψ ∧ ¬χ) |
2nd bedoel je?quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:10 schreef GlowMouse het volgende:
Druk op de linker blauwe knop onder het scherm.
quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:24 schreef GlowMouse het volgende:
Oh, dan moet je wel onder vars kijkensorry JD
Ja, het 0-element zit er in dus.quote:Op zondag 4 oktober 2009 18:55 schreef Hanneke12345 het volgende:
Laat Mnxn de vectorruimte van n x n matrices zijn.
a) laat zien dat de symetrische n x n matrices een lineaire deelruimte van M n x n vormen.
1. Matrix met alleen maar nullen is altijd symetrisch.
Nee, dat geeft wel het idee natuurij, maar dat is niet genoeg. Je kunt echter makkelijk aantonen dat als je een aij hebt uit een symmetrische Matrix en net zo’n bij, dat dan ook aij + bij = aji + bji.quote:2. Als je twee symetrische matrices bij elkaar optelt kom je op een symetrische matrix. Maar ik heb geen idee hoe ik dit goed kan laten zien. Is het genoeg als ik het met een 3 x 3 matrix zou laten zien?
Iets formeler: aij = aji in een Matrix dan ook α·aij = α·aji. (α ∈ ℝ waarschijnlijk).quote:3. "Als elk element in de matrix wordt vermenigvuldigd met dezelfde a, blijft de matrix symetrisch" <- zou dat genoeg antwoord zijn, of is dat slechts herhaling van de stelling / vraag?
Dit was het antwoord:quote:Op zondag 4 oktober 2009 21:06 schreef Siniti het volgende:
Ik moet de df weten om achterin dat spss-boek in die tabel te kunnen zoeken, maar hoe bereken je dit ding? Overal staat N-1 maar dan zou mijn df in de honderden lopen
Betekent dit dus dat de df score in de tabel te vinden is bij het oneindig tekentje?quote:Op zondag 4 oktober 2009 21:08 schreef GlowMouse het volgende:
degrees of freedom van je error (DFE) kan in de honderden lopen, dat is geen probleem.
denk hetquote:Op zondag 4 oktober 2009 21:11 schreef Siniti het volgende:
Dit was mijn vraag
[..]
Betekent dit dus dat de df score in de tabel te vinden is bij het oneindig tekentje?
positief maken als je een tweezijdige toets hebt (maar daar had je de 1.96 al voor gepakt)quote:Daarnaast heb ik een negatieve t-score gekregen van -2,81. Het getal dat uit de tabel komt zou nu 1.96 zijn. Is mijn t-score nu kleiner dan 1.96, of moet je deze positief maken?
df is alleen van belang bij de toets op modelreductie (F-toets) en daar heb je geen onderscheid eenzijdig/tweezijdigquote:En de laatste vraag, ik heb een tweezijdige toets, moet ik de df dan bereken met n - 1 of n - 2?
Je weet wel wat C0(I) betekent?quote:Op zondag 4 oktober 2009 23:03 schreef Hanneke12345 het volgende:
Hmm, ik kom daar geloof ik niet echt verder mee. dat van die deelruimte was ik ook al achter. Ik kijk sowieso morgen even verder naar die som.
Ik weet ook niet echt wat ik me bij deze formule moet voorstellen;
[ afbeelding ]
Die laatste met L1 dus. De rest kwam ik nog wel uit. Maar wat ze bedoelen met f->f(0) en f(1) etc. ontgaat me.
Is goed, zal ik doen. Lijkt me ook wijs.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik zou dan (in het geval van een echte toets) expliciet zeggen dat die andere twee niet opgaan.
Hmm, het kwartje begint wel heel langzaam te vallen. Volgens mij kun je dit namelijk ook terugvinden in de tableau's bij de regels voor afleiding. In feite kunnen eigenlijk alle connectieven (equivalentie, materiele implicatie) herschreven worden met behulp van enkel de negatie, disjunctie en conjunctie. Bij φ → ψ is ¬φ v ψ het geval; bij φ ↔ ψ weer (¬φ v ¬ψ) v (φ v ψ). Zodoende kun je ook (φ v ψ v χ) ∨ (¬φ v ψ v ¬χ) herschrijven tot (φ ↔ χ) v ψ.quote:[..]
Je kunt dit op twee manieren aanpaken, ik kopieer even die tafel (ik gebruik die regelnummers niet hieronder, dus met Geval 1 bedoel ik het geval op regel 2):
[ code verwijderd ]
Je kunt dit heel mechanisch (d.w.z. zonder inzicht) doen in feite, dat is een truc die met elke waarheidstafel werkt.
Je ziet dat deze in geval 1 en 6 waar is. Dus dan zeg je, de formule is:
(Geval 1) ∨ (Geval 6)
Nu kijken we even wat Geval 1 inhoudt, dat is: (φ ∧ ψ ∧ χ) – alledrie waar. En wat Geval 6 inhoudt, dat is: (¬φ ∧ ψ ∧ ¬χ), dus φ en χ niet waar en ψ wel, dat staat er immers letterlijk. Als je dat in z’n geheel neemt krijg je:
(φ ∧ ψ ∧ χ) ∨ (¬φ ∧ ψ ∧ ¬χ)
Stel dat je b.v. deze tafel krijgt:
[ code verwijderd ]
Dan kun je zeggen, die is waar als:
(Geval 1) ∨ (Geval 4) ∨ (Geval 6) ∨ (Geval 8)
Nu, vul maar in:
[ code verwijderd ]
Daar komt helemaal geen inzicht bij kijken. In de oorspronkelijke vraag, het eerste geval, is er dus ook een iets kortere oplossing mogelijk, namelijk: (φ ↔ χ) ∧ ψ
Die moet je wel even ‘zien’. Als je naar de tabel kijkt zie je dat die in twee gevallen waar is (te weten 1 & 6), en in beide gevallen geldt dat φ en χ aan elkaar gelijk zijn dus: (φ ↔ χ). Dit geldt in nog twee gevallen, namelijk 4 & 8, maar het verschil tussen 4 & 8 en 1 & 6 is dat ψ in het geval van 1 & 6 wél waar is, dus je formule wordt: (φ ↔ χ) ∧ ψ.
Let op: Binnen die gevallen moet je én gebruiken. Dus (¬A ∧ B ∧ ¬C) ∨ (¬A ∧ B ∧ C) en zo voort.quote:Op maandag 5 oktober 2009 01:03 schreef Friek_ het volgende:
Even een alternatief voorbeeld om te kijken of ik het daadwerkelijk snap:
[ afbeelding ]
Hij is in zes gevallen waar. Dus de gezochte formule moet zijn:
(Geval 3) v (Geval 4) v (Geval 5) v (Geval 6) v (Geval 7) v (Geval 8)
(¬A v B v ¬C) v (¬A v B v C) v (A v ¬B v ¬C) v (A v ¬B v C) v (A v B v ¬C) v (A v B v C)
Je kunt bij deze formule ook A ∨ B zeggen. Immers, deze alleen niet waar als A en B beide niet waar zijn (eerste twee gevallen). Als A wel waar is (laatste 4) of B is waar (geval 3 en 4) is de formule waar.quote:Volgens mij kun je dit ook herschrijven tot iets anders, maar ik zie even niet wat.
En die eerste betreft Polynomen van graad 1, ax + b dus, en je ziet een manier om een continue functie af te beelden op zo’n polynoom, met behulp van ϕ0 en ϕ1.quote:Op maandag 5 oktober 2009 08:55 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
"vectorruimte van continue functies", min of meer dus.
Eerst even een zeuropmerking: Je moet je wel vergewissen van onderlinge onafhankelijkheid. Je kunt je afvragen of dit realistisch is. Stel, er ligt ergens glas op de weg, of er zijn ergens nieuwe schelpen neergelegd, dan is het goed mogelijk dat een groepje dat daarlangs fietst buitenproportioneel getroffen wordt, terwijl een groepje dat daar niet langs fietst, in het geheel geen problemen heeft.quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:17 schreef Thije het volgende:
Ik lees in het topic vooral heel veel erg moeilijke vragen. Volgens mij is mijn vraag dan een eitje voor het gros van jullie
Fietsenverhuurbedrijf Wadtrappers, gevestigd op een van de waddeneilanden, verhuurt fietsen per dag. Ondanks de opkomst van de anti-lekfietsbanden blijkt, als gevolg van de vele schelpenpaden op het eiland, dat de kans op een lekke band op een zekere dag 3% (0,03) bedraagt.
Ik geef niet direct het antwoord: Maar je moet dit als Bernoulli-pogingen zien. Dus je doet in feite 7 pogingen met een succeskans van 3%. Kun je dan zelf de uitdrukking vinden?quote:a. Als een groep van 7 fietsers op een dag de fietsen terugbezorgt, bereken dan de kans dat precies 1 van de 7 fietsen een lekke band blijkt te hebben.
Ook deze is niet bijster lastig, maar denk aan de continuïteitscorrectie. Wat denk je dat de bijpassende normale verdeling is, en wat wil je dan precies weten? Kun je dat zelf al formuleren?quote:b. Op een mooie dag zijn 250 fietsen verhuurd. Benader door de normale verdeling de kans dat er bij meer dan 11 fietsen een lekke band wordt aangetroffen.
Er staat toch precies 1 van de 7? Wat jij wilt is toch vooral handig als je wilt weten wat de kans is dat minstens 1 van de 7 lek rijdt?quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:40 schreef Beregd het volgende:
"de kans op een zekere dag is 3%" slaat sowieso nergens op.
De frequentie kan 3% zijn, maar de kans op een specifieke dag, daar kun je niets mee, zoals Iblis aangeeft.
a) is trouwens het gemakkelijkste als je het omgekeerd benadert, dus de kans dat niemand van de zeven lek rijdt.
Ik ben echt een leek, ik ga straks proberen thuis, samen met mn rekenboek, tot een redelijk antwoord te komen. Bedankt alvast.quote:Ik geef niet direct het antwoord: Maar je moet dit als Bernoulli-pogingen zien. Dus je doet in feite 7 pogingen met een succeskans van 3%. Kun je dan zelf de uitdrukking vinden?
Ook hier moet ik je nu het antwoord schuldig blijven..quote:Ook deze is niet bijster lastig, maar denk aan de continuïteitscorrectie. Wat denk je dat de bijpassende normale verdeling is, en wat wil je dan precies weten? Kun je dat zelf al formuleren?
Maar eigenlijk, en dat is geen schande hoor, heb je dus geen idee hoe je het moet aanpakken? Als ik dan een antwoord neergooi denk ik dat je er nog niet heel veel mee opschiet.quote:Op maandag 5 oktober 2009 13:35 schreef Thije het volgende:
[..]
Ik ben echt een leek, ik ga straks proberen thuis, samen met mn rekenboek, tot een redelijk antwoord te komen. Bedankt alvast.
[..]
Ook hier moet ik je nu het antwoord schuldig blijven..
’t Is nog steeds geen 24 uur, maar ik denk dat men het gewoon niet weet, vraag je docent anders?quote:Op maandag 5 oktober 2009 15:13 schreef Gitaarmat het volgende:
Oh weer een probleempje. Nu kan ik in de tabel alleen de functie die ik bij Y1 óf die van Y2 zien, maar ik moet ze allebei tegelijk zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |