hier haal je een factor 4 ineens weg.quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:10 schreef GlowMouse het volgende:
= 10^k + 4 * 3*4^(k+2) + 5 (mod 9)
= 10^k + 3*4^(k+2) + 5 + [vul zelf maar in, wat ben ik vergeten]
quote:Op zaterdag 19 september 2009 20:10 schreef GlowMouse het volgende:
Je aanpak is dan ook abominabel en slecht te volgen. Je begint gewoon met 10^(k+1) + 3*4^(k+3) + 5, en schrijft dan net zo lang = ... = ... tot je op = 0 uitkomt. Dan zie je tenminste wat er gebeurt. Nu is het bij jou elk regeltje maar weer raden wat je aan het doen bent.
10^(k+1) + 3*4^(k+3) + 5
= 10^k + 4 * 3*4^(k+2) + 5 (mod 9)
= 10^k + 3*4^(k+2) + 5 + [vul zelf maar in, wat ben ik vergeten]
= [gewoon overnemen] (mod 9)
= ...
Daar kan ik helemaal niets mee, terwijl mijn methode iets is, wat ik een jaar of wat geleerd had op de opleiding...quote:
Hoe je erop komt… en welk patroon je denkt te zien… neem nu eens de rest na deling door 9, dat is immers wat je met 10k ook doet, en dat geeft doorgaans het best beeld. Ja, 43 (mod 9) ≡ 91, maar dat helpt toch niemand verder?quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:08 schreef Borizzz het volgende:
machten van 4 modulo 9...
4 - 13 - 22 - 31
16 -23 -32 - 41
64-73-82-91
oke, een patroon maar helpt dit mij verder?
Ik had gehoopt dat je dat niet meer had hoeven te vragen. Maar, ja. Als je graag een inductie bewijs wilt: neem aan dat het geldt voor k, dan k + 1 = 4 * 3 (mod 9) = 12 (mod 9) = 3. En voor k = 0 geldt het natuurlijk want 48 (mod 9) = 3. Klaar. Maar het kan directer als je zoals thabit doet van de rekenregels van modulo gebruik maakt.quote:
Eigenlijk zijn die 3 alle drie heel makkelijk doen met een bekende eigenschap van de ggd.quote:waren a) en b) dan goed?
maar y deelt dan toch een veelvoud van x?
dan heb ik nog niet bewezen dat y|x.
Je bedoelt lineaire combinatie?quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:41 schreef Iblis het volgende:
Eigenlijk zijn die 3 alle drie heel makkelijk doen met een bekende eigenschap van de ggd.
Naja, eigenlijk denk ik dat je die niet kent, want dan zou het te makkelijk zijn, maar i.h.a. geldt ggd(a + mb, b) = ggd(a, b) met m een geheel getal. Dus x = y.quote:Op zaterdag 19 september 2009 21:46 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Je bedoelt lineaire combinatie?
f is meromorf dus continu naar P1(C), inderdaad. Met 'gedefinieerd op een fundamenteel parallellogram' bedoel je dat het gedefinieerd is op P = C/L, met L een rooster?quote:Op zondag 20 september 2009 12:23 schreef Optimistic1 het volgende:
heeey!!
Ik heb een vraagje over elliptische krommen. Zij f : P --> P1(C) een niet constante meromorfe functie die gedefinieerd is op een 'fundamenteel parallalogram' P. We nemen aan dat f minstens 1 pole heeft. Ik moet laten zien dat dat deze surjectief is. Dus het beeld is hele P1(C) (projectieve ruimte over het lichaam van complexe getallen).
je kunt P1(C) zien als C verenigd met een punt in het oneindig. Oneindig bereiken is niet het probleem, het probleem is nu dat ieder ander element in P1(C) bereikt wordt. Ik dacht het volgende: Stel er is een element a in P1(C) dat niet bereikt wordt. Bekijk g:1/(f-a).
Daarna probeerde ik iets zinnigs te zeggen over g maar ik kwam er niet uit.
Trouwens deze functie f--> P(C) is toch continu? ook al zijn er polen aangezien P1(C)
oneindig bevat...?
alvast bedankt!!
SPL = sound pressure levelquote:
Volgens mij moet het zijn: x=1/4 - 1/8(ln(4)/ln(6) - ln(3)/ln(6))quote:Op maandag 21 september 2009 22:17 schreef P1N00 het volgende:
Laat maar die 2e vraag. ik moest 8 van de 10 vragen goed hebben (internettoets) en ik heb de 2 laatste open gelaten. Ik had de rest dus allemaal goed.ook het antwoord van mijn 1e vraag was goed.
Dankje GlowMouse![]()
Hier het antwoord van de 2e vraag, voor wie het interesseert.
[ afbeelding ]
Da's natuurlijk hetzelfde, alleen minder vereenvoudigd opgeschreven.quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Volgens mij moet het zijn: x=1/4 - 1/8(ln(4)/ln(6) - ln(3)/ln(6))
Ik snapte al niet waar de 2 vandaan kwam, maar het is natuurlijk heel simpel:quote:Op dinsdag 22 september 2009 12:11 schreef thabit het volgende:
Da's natuurlijk hetzelfde, alleen minder vereenvoudigd opgeschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |