Dat dus. Spreek je ze aan, kunnen ze allemaal Nederlands, maar onder elkaar is het blijkbaar niet popiejopie genoeg ofzoquote:Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Ze hadden het over je!quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:17 schreef superworm het volgende:
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.
Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.
Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.
Klacht, dus: zie TT.
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ze hadden het over je!
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef superworm het volgende:
[..]
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:26 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Eenschquote:Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?
Ja maar..... ies koeltoer!quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:27 schreef superworm het volgende:
[..]
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Taalverloedering is het niet kunnen vormen van werkwoorden. Het op split sen van woor den waar dat niet hoort.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
Flikker op joh. We zijn in Nederland, dus behoor je Nederlands te spreken. Ik ga toch ook geen Turks praten als ik in Spanje op vakantie ben?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Merk je zelf wel hoe belachelijk dit is? Dus omdat jij gevoelige oortjes hebt en niet tegen de klanken van een andere taal kan, zouden ze allemaal maar gewoon Nederlands moeten praten. Intolerante idioot.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef superworm het volgende:
[..]
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.
Nee, dat zou je niet doen omdat het niet praktisch is. Blijkbaar is Turks spreken wel praktisch voor Turkse mensen en.......spreken ze het ook!quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:35 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Flikker op joh. We zijn in Nederland, dus behoor je Nederlands te spreken. Ik ga toch ook geen Turks praten als ik in Spanje op vakantie ben?
Hoezo intolerant? En bedankt he. Schelden is overigens een teken van zwakte. Ik heb genoeg vrienden die net als ik ook Engels, Frans en Duits spreken. Zie je mij ooit met mijn vrienden in die talen praten? Nee! Waarom niet? Nederlands is onze moedertaal, we zijn Nederlanders, we wonen in Nederland en we hebben de Nederlandse nationaliteit. NET als voor de Turkse meisjes in de bus.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:36 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Merk je zelf wel hoe belachelijk dit is? Dus omdat jij gevoelige oortjes hebt en niet tegen de klanken van een andere taal kan, zouden ze allemaal maar gewoon Nederlands moeten praten. Intolerante idioot.
Ah gossie, ben je ook eens buiten het dorp van je gekomenquote:Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Waarom denk je eigenlijk zelf dat ze geen Nederlands spreken dan? Blijkbaar hekel jij je meer aan het feit dat je niet weet waarom ze het spreken dan het spreken zelf. Het is namelijk enorm idioot om van mensen te verwachten dat ze aan jouw verwachtingen moeten voldoen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:39 schreef superworm het volgende:
[..]
Hoezo intolerant? En bedankt he. Schelden is overigens een teken van zwakte. Ik heb genoeg vrienden die net als ik ook Engels, Frans en Duits spreken. Zie je mij ooit met mijn vrienden in die talen praten? Nee! Waarom niet? Nederlands is onze moedertaal, we zijn Nederlanders, we wonen in Nederland en we hebben de Nederlandse nationaliteit. NET als voor de Turkse meisjes in de bus.
Dat je jezelf zo beperkt en nooit een andere taal spreekt dan Nederlands moet je helemaal zelf weten. Maar intolerant en misselijkmakend ben je wel als je mensen om je heen wilt beperken in hun manier van expressie. Als zij zich liever uit willen drukken in het Turks, is dat hun goed recht. Dat jij volledige taal-assimilatie eist van eenieder om je heen, is níet jouw goed recht. Sterker nog; het gaat in tegen de grondwet (Art 7.3) van hetzelfde Nederland dat jij zo liefhebt.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:39 schreef superworm het volgende:
[..]
Hoezo intolerant? En bedankt he. Schelden is overigens een teken van zwakte. Ik heb genoeg vrienden die net als ik ook Engels, Frans en Duits spreken. Zie je mij ooit met mijn vrienden in die talen praten? Nee! Waarom niet? Nederlands is onze moedertaal, we zijn Nederlanders, we wonen in Nederland en we hebben de Nederlandse nationaliteit. NET als voor de Turkse meisjes in de bus.
Doen nederlandse meisjes ook zo nu en dan :/quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:20 schreef Nobu het volgende:
Laat ze lekker in het Turks lullen, het volume is een veel groter probleem.
Voor mij is het ook praktisch om Nederlands te spreken als ik in Spanje ben, maar ik ga toch ook geen Nederlands lullen tegen een Spanjaard?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:37 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee, dat zou je niet doen omdat het niet praktisch is. Blijkbaar is Turks spreken wel praktisch voor Turkse mensen en.......spreken ze het ook!
Nee, dat doen de mensen uit de OP ook niet.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:47 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Voor mij is het ook praktisch om Nederlands te spreken als ik in Spanje ben, maar ik ga toch ook geen Nederlands lullen tegen een Spanjaard?
Dat boeit me niet. Ze zijn toch Nederlands burger? Waarom ga je een andere taal lullen als je in Nederland woont? Wat is daar het nut van? Ik bedoel, dat is gewoon onzinnig.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:48 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee, dat doen de mensen uit de OP ook niet.
Je zegt zelf dat je het praktisch vindt om Nederlands te kunnen lullen in Spanje. Wellicht dat het je ontgaan is waarom mensen een dezelfde taal spreken maar communiceren is nog steeds de reden. Als mensen in een andere taal makkelijker kunnen communiceren moeten ze dat vooral doen toch?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:49 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Dat boeit me niet. Ze zijn toch Nederlands burger? Waarom ga je een andere taal lullen als je in Nederland woont? Wat is daar het nut van? Ik bedoel, dat is gewoon onzinnig.
Echt niet. Turkse meisjes die Turks praten in de bus zijn niet goed geïntegreerd. Je behoort Nederlands te spreken, want je bent Nederlander.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:52 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je het praktisch vindt om Nederlands te kunnen lullen in Spanje. Wellicht dat het je ontgaan is waarom mensen een dezelfde taal spreken maar communiceren is nog steeds de reden. Als mensen in een andere taal makkelijker kunnen communiceren moeten ze dat vooral doen toch?
Dat bepalen ze godver de kanker toch zelf wel, hoe ze zich waar gedragen of hoe ze praten. Dat bemoei met alles.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:21 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee. Ze kunnen toch Nederlands? Turks lullen doen ze maar thuis, in de moskee, of in Turkije.
Ik hoef het niet af te luisteren. Nederlands gerommel op de achtergrond is goeddeels te negeren omdat het meestal toch nergens over gaat.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:44 schreef Croupouque het volgende:
Ik vraag me af wie er onbeschofter is; degene die een privégesprek in een andere taal voert, of degene die eist dat hij dat gesprek af mag luisteren.
Dat dus, als je in een groep bent spreek je een taal die iedereen van die groep kent. Maar als je je ergert aan de taal van mensen die je helemaal niet kent dan ben je wel een beetje triest hoor. Als ik met een klasgenoot over programmeren praat kunnen andere mensen er ook geen touw aan vastknopen, moet dat ook maar verboden worden?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het wel storend als het een gesprek is waar je eigenlijk bijhoorde.
Maar als vreemde het doen, jammer dan.
Ik houd niet van smartlappen, dus die verbieden we ook maar, klinkt me altijd heel naar in de oren.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef superworm het volgende:
[..]
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.
Ik ben van mening dat een inwoner van Nederland inderdaad Nederlands zou behoren te spreken met ándere in Nederland opgegroeide Nederlanders, al dan niet van allochtone afkomst. Gozer op de middelbare had Duitse ouders, maar die praatte toch ook geen Duits "omdat wij dat ook wel verstonden en het makkelijker was"? Bij mij op het werk zitten zat sprekers van Turks en Arabisch, maar ze spreken elkaar altijd in het Nederlands aan. Ook als ze een peukie staan te roken of op nadien op de bus wachten. Regels op het werk oke, maar wel regels gebaseerd op nuchter goed fatsoen. Ik vergroot het door te stellen dat "'t verbóden zou moeten worden!", maar besef heus wel dat dat nooit gerealiseerd zal of kan worden. Je zou het kunnen stellen als iets wat ik in de woorden van de overheidscampagne "onbewust asociaal" zou betitelen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:52 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat je het praktisch vindt om Nederlands te kunnen lullen in Spanje. Wellicht dat het je ontgaan is waarom mensen een dezelfde taal spreken maar communiceren is nog steeds de reden. Als mensen in een andere taal makkelijker kunnen communiceren moeten ze dat vooral doen toch?
Ja, want programmeertalen zijn geen Nederlands! En je hebt verdomme een Nederlands paspoort, geen C++ paspoort. Ik stoor mij ontzettend aan de klanken van C++. Je spreekt maar gewoon Nederlands!quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:03 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dat dus, als je in een groep bent spreek je een taal die iedereen van die groep kent. Maar als je je ergert aan de taal van mensen die je helemaal niet kent dan ben je wel een beetje triest hoor. Als ik met een klasgenoot over programmeren praat kunnen andere mensen er ook geen touw aan vastknopen, moet dat ook maar verboden worden?
Dat vind ik ook laakbaar. Het gaat mij dan ook niet alleen om allochtonen die hun eigen taal praten, de hoofdgedachte is dat iedereen die inwoner is en een paspoort heeft goed Nederlands zou moeten spreken. Hoeft heel geen dure woorden te bevatten, maar basisgrammatica als de/het-keuze, werkwoordsvervoeging en zinsbouw moet in ieder geval in spreektaal coherent zijn. Als Duitsers op vakantie in Nederland Duits praten is dat prima. Als Nederlanders van Duitse komaf de godganse tijd overal in het Duits ouwehoeren terwijl ze meestal in Nederland zijn geboren, vind ik dat hinderlijk ja. Ik snap niet waar mensen zo over vallen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:10 schreef wikwakka2 het volgende:
Ach, veel van die mensen spreken zo erbarmelijk slecht Nederlands dat het mischien maar beter is dat ze in hun eigen taal lullen. Dan hoef je hun domme grammaticale fouten niet aan te horen.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:15 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik snap niet waar mensen zo over vallen.
Ik zal proberen zo snel mogelijk vloeibaar Russisch te praten jaquote:Op zaterdag 12 september 2009 19:13 schreef DurumDoner het volgende:
TS, stel jij verhuist met je gezin naar pakweg Rusland. Ga je dan met je gezin in openbare gelegenheden geen Nederlands praten? Lijkt me niet he.
Mensen van de tweede of derde generatie zullen dan gewoon perfect russisch kunnen spreken.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:13 schreef DurumDoner het volgende:
TS, stel jij verhuist met je gezin naar pakweg Rusland. Ga je dan met je gezin in openbare gelegenheden geen Nederlands praten? Lijkt me niet he.
Vloeibaar russisch, is dat met extra veel spuug erbij?quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:18 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik zal proberen zo snel mogelijk vloeibaar Russisch te praten ja
En dat daar gelaten, welke taal moet je daarin godsnaam spreken?quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
Maar je kan helemaal niet wonen op een onbewoond eiland
Afrikanen in de metro richting Bijlmer zijn 10 x erger dan Turken.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:07 schreef amvrosios het volgende:
Eens met klacht...
Irritant gelul,doe dat lekker in je eigen huis (wat trouwens wel weer door ons betaald wordt)
of beter nog,rot op naar je eigen stink 'krib'
Jaja alsof jij met je vrouw waarmee je al 15 jaar Nederlands spreekt opeens Russisch gaat sprekenquote:Op zaterdag 12 september 2009 19:18 schreef superworm het volgende:
[..]
Nice.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:44 schreef Croupouque het volgende:
Ik vraag me af wie er onbeschofter is; degene die een privégesprek in een andere taal voert, of degene die eist dat hij dat gesprek af mag luisteren.
Die generatie spreekt ook gewoon Nederlands.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:27 schreef Ochtendjas het volgende:
Kinderen van de 2e/3e generatie allochtonen horen gewoon Nederlands op te zijn gevoed en zouden amper Turks moeten spreken.
TurksNederlandse ouders die het vertikken om hun kinderen Nederlands op te voeden.
Er zijn zat Nederlanders die dat ook niet kunnen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:31 schreef DaanA het volgende:
[..]
Die vriend van mij kan nog geen twee zinnen schrijven zonder tien fouten te maken.
kom je weinig buiten ofzo? Heel veel winkels in centrum Amsterdam spreken mensen in het Engels aan. Sterker nog, er is een boekenwinkel met alleen Engelse werknemers..quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:37 schreef LXIV het volgende:
Waarom wel Engels? Dat is net zomin Nederlands als Turks. Of je laat de mensen Nederlands of Fries spreken, of je laat het vrij. Waarom het Engels een uitzondering zou moeten vormen op die regel begrijp ik niet.
Pas was in in Amsterdam, werd ik daar in een restaurant in het Engels aangesproken!! WTF, is dat de voertaal daar ofzo. Ben meteen weggegaan.
Klopt ja, beter een vreemde taal goed, dan slecht Nederlands. Een kind heeft anders geen goede basis. Als de basis maar goed is, kan een kind veel makkelijker omschakelen en nog andere talen leren.quote:Op zaterdag 12 september 2009 23:31 schreef DaanA het volgende:
[..]
Die generatie spreekt ook gewoon Nederlands.
Een Turkse vriend van mij (2e generatie) had heel moderne ouders, die hem dus in het Nederlands opgevoed hebben. Alleen... ze konden helemaal niet zo goed Nederlands. Gevolg was dus dat hij allemaal dingen fout aangeleerd heeft, en nu nog steeds het verschil tussen "de" en "het" niet kent.Dus daarom ben ik er juist voor dat mensen hun kinderen opvoeden in hun eigen moedertaal. De taal van het land leren ze wel op school of op straat, etc. Dan leer je hem tenminste goed.
![]()
Die vriend van mij kan nog geen twee zinnen schrijven zonder tien fouten te maken.
Good riddancequote:
Dat dus..quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:52 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dat is toch net zo slecht als dat mensen Turks ipv Nederlands sprekenquote:Op zaterdag 12 september 2009 23:40 schreef koffiegast het volgende:
[..]
kom je weinig buiten ofzo? Heel veel winkels in centrum Amsterdam spreken mensen in het Engels aan. Sterker nog, er is een boekenwinkel met alleen Engelse werknemers..
quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:18 schreef superworm het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 12 september 2009 20:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Vloeibaar russisch, is dat met extra veel spuug erbij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |