abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:17:42 #1
145738 superworm
is erbij
pi_72678521
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.

Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.

Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.

Klacht, dus: zie TT.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678539
Ewa?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_72678543
Fries moet ook gewoon verboden worden
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_72678553
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Het is ZIJ, niet HIJ. Godverredomme
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:20:14 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_72678587
Laat ze lekker in het Turks lullen, het volume is een veel groter probleem.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:20:53 #6
145738 superworm
is erbij
pi_72678607
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Dat dus. Spreek je ze aan, kunnen ze allemaal Nederlands, maar onder elkaar is het blijkbaar niet popiejopie genoeg ofzo
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678617
TS is een taalnazi.
Derevaun Seraun.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:21:32 #8
145738 superworm
is erbij
pi_72678623
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:20 schreef Nobu het volgende:
Laat ze lekker in het Turks lullen.
Nee. Ze kunnen toch Nederlands? Turks lullen doen ze maar thuis, in de moskee, of in Turkije.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678641
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:17 schreef superworm het volgende:
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.

Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.

Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.

Klacht, dus: zie TT.
Ze hadden het over je!
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:23:46 #10
145738 superworm
is erbij
pi_72678673
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Ze hadden het over je!
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:25:24 #11
145738 superworm
is erbij
pi_72678722
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Beboeten/verbieden gaat niet werken, puur omdat er toch wel NL gepraat wordt als een agent langs wandelt. Wat wél het effect van verbieden is, is dat Nederlanders regelzuchtig zijn en anderen er dus op zullen gaan wijzen dat 'het nu eenmaal de regel is dat het niet mag', hetgeen voor veel irritatie en wellicht tot een levensverbeterende houding zal leiden bij de opzettelijk of uit gemakzucht niet-Nederlands sprekende Nederlanders.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678735
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_72678744
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Derevaun Seraun.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:27:24 #14
145738 superworm
is erbij
pi_72678768
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:26 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678790
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?

pi_72678792
quote:
Eensch
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:28:32 #17
145738 superworm
is erbij
pi_72678804
Zelfde irritatie geldt trouwens voor talenstudenten die búiten de colleges om de taal die ze studeren met elkaar praten, om de buitenwereld maar te laten zien dat ze zo ontzettend geweldig zijn in Keltisch/Italiaans/Engels/Portugees etc.

Mogen ze van mij ook meteen de stufi van afpakken.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678818
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?

Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
pi_72678853
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ja maar..... ies koeltoer!
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:31:41 #20
145738 superworm
is erbij
pi_72678875
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678878
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Derevaun Seraun.
pi_72678916
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef superworm het volgende:

[..]

Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:33:34 #23
145738 superworm
is erbij
pi_72678918
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678927
Ik vind het wel storend als het een gesprek is waar je eigenlijk bijhoorde.
Maar als vreemde het doen, jammer dan.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:34:21 #25
145738 superworm
is erbij
pi_72678947
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
Taalverloedering is het niet kunnen vormen van werkwoorden. Het op split sen van woor den waar dat niet hoort.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678964
Ik ben het eens met je klacht, maar ik vind het nóg erger wanneer er van die mensen rondlopen die te pas en te onpas met engelse termen smijten (het type zakenman).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_72678973
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Flikker op joh. We zijn in Nederland, dus behoor je Nederlands te spreken. Ik ga toch ook geen Turks praten als ik in Spanje op vakantie ben?
pi_72679006
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef superworm het volgende:

[..]

Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.
Merk je zelf wel hoe belachelijk dit is? Dus omdat jij gevoelige oortjes hebt en niet tegen de klanken van een andere taal kan, zouden ze allemaal maar gewoon Nederlands moeten praten. Intolerante idioot.
Derevaun Seraun.
pi_72679032
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:35 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Flikker op joh. We zijn in Nederland, dus behoor je Nederlands te spreken. Ik ga toch ook geen Turks praten als ik in Spanje op vakantie ben?
Nee, dat zou je niet doen omdat het niet praktisch is. Blijkbaar is Turks spreken wel praktisch voor Turkse mensen en.......spreken ze het ook!
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:39:15 #30
137556 L.no
Midlife crisis
pi_72679057
Terechte klacht. Ik erger mij eigenlijk om mensen die een dialect spreken (zoals Limburgers) die perfect Nederlands kunnen, maar gewoonweg weigeren om het te spreken in gezelschap.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:39:44 #31
145738 superworm
is erbij
pi_72679065
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:36 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Merk je zelf wel hoe belachelijk dit is? Dus omdat jij gevoelige oortjes hebt en niet tegen de klanken van een andere taal kan, zouden ze allemaal maar gewoon Nederlands moeten praten. Intolerante idioot.
Hoezo intolerant? En bedankt he. Schelden is overigens een teken van zwakte. Ik heb genoeg vrienden die net als ik ook Engels, Frans en Duits spreken. Zie je mij ooit met mijn vrienden in die talen praten? Nee! Waarom niet? Nederlands is onze moedertaal, we zijn Nederlanders, we wonen in Nederland en we hebben de Nederlandse nationaliteit. NET als voor de Turkse meisjes in de bus.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72679102
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ah gossie, ben je ook eens buiten het dorp van je gekomen
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_72679113
Dat doen wij dus nooit, ik met vriendinnen die hetzelfde taal beheersen anders dan het Nederlands. Wij praten altijd Nederlands, goed he.
pi_72679179
Ik vraag me af wie er onbeschofter is; degene die een privégesprek in een andere taal voert, of degene die eist dat hij dat gesprek af mag luisteren.
pi_72679201
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:39 schreef superworm het volgende:

[..]

Hoezo intolerant? En bedankt he. Schelden is overigens een teken van zwakte. Ik heb genoeg vrienden die net als ik ook Engels, Frans en Duits spreken. Zie je mij ooit met mijn vrienden in die talen praten? Nee! Waarom niet? Nederlands is onze moedertaal, we zijn Nederlanders, we wonen in Nederland en we hebben de Nederlandse nationaliteit. NET als voor de Turkse meisjes in de bus.
Waarom denk je eigenlijk zelf dat ze geen Nederlands spreken dan? Blijkbaar hekel jij je meer aan het feit dat je niet weet waarom ze het spreken dan het spreken zelf. Het is namelijk enorm idioot om van mensen te verwachten dat ze aan jouw verwachtingen moeten voldoen.
Greece
pi_72679236
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:39 schreef superworm het volgende:

[..]

Dat je jezelf zo beperkt en nooit een andere taal spreekt dan Nederlands moet je helemaal zelf weten. Maar intolerant en misselijkmakend ben je wel als je mensen om je heen wilt beperken in hun manier van expressie. Als zij zich liever uit willen drukken in het Turks, is dat hun goed recht. Dat jij volledige taal-assimilatie eist van eenieder om je heen, is níet jouw goed recht. Sterker nog; het gaat in tegen de grondwet (Art 7.3) van hetzelfde Nederland dat jij zo liefhebt.
Derevaun Seraun.
pi_72679248
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:20 schreef Nobu het volgende:
Laat ze lekker in het Turks lullen, het volume is een veel groter probleem.
Doen nederlandse meisjes ook zo nu en dan :/
pi_72679249
Waarschijnlijk zou TS een hartstilstand krijgen als hij in de VS zou wonen. Sommige medelanders spreken daar de nationale taal helemaal niet.
Greece
pi_72679266
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:37 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Nee, dat zou je niet doen omdat het niet praktisch is. Blijkbaar is Turks spreken wel praktisch voor Turkse mensen en.......spreken ze het ook!
Voor mij is het ook praktisch om Nederlands te spreken als ik in Spanje ben, maar ik ga toch ook geen Nederlands lullen tegen een Spanjaard?
pi_72679284
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:47 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Voor mij is het ook praktisch om Nederlands te spreken als ik in Spanje ben, maar ik ga toch ook geen Nederlands lullen tegen een Spanjaard?
Nee, dat doen de mensen uit de OP ook niet.
Greece
pi_72679296
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:48 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Nee, dat doen de mensen uit de OP ook niet.
Dat boeit me niet. Ze zijn toch Nederlands burger? Waarom ga je een andere taal lullen als je in Nederland woont? Wat is daar het nut van? Ik bedoel, dat is gewoon onzinnig.
pi_72679376
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:49 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Dat boeit me niet. Ze zijn toch Nederlands burger? Waarom ga je een andere taal lullen als je in Nederland woont? Wat is daar het nut van? Ik bedoel, dat is gewoon onzinnig.
Je zegt zelf dat je het praktisch vindt om Nederlands te kunnen lullen in Spanje. Wellicht dat het je ontgaan is waarom mensen een dezelfde taal spreken maar communiceren is nog steeds de reden. Als mensen in een andere taal makkelijker kunnen communiceren moeten ze dat vooral doen toch?
Greece
pi_72679466
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je zegt zelf dat je het praktisch vindt om Nederlands te kunnen lullen in Spanje. Wellicht dat het je ontgaan is waarom mensen een dezelfde taal spreken maar communiceren is nog steeds de reden. Als mensen in een andere taal makkelijker kunnen communiceren moeten ze dat vooral doen toch?
Echt niet. Turkse meisjes die Turks praten in de bus zijn niet goed geïntegreerd. Je behoort Nederlands te spreken, want je bent Nederlander.

Derevaun Seraun.
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:57:40 #44
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_72679513
ej swa

wat praat je kaka .
Geef me die doekoe en je patta´s
Doe niet tranga, anders ga ik je klappen. Ik weet waar je osso woont .
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:57:53 #45
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_72679521
Omdat het makkelijker praat in hun eigen taal dan in een vreemde.
Als jij op vakantie in Engeland bent praat je ook onderling gewoon Nederlands ipv Engels.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:59:45 #46
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_72679574
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:21 schreef superworm het volgende:

[..]

Nee. Ze kunnen toch Nederlands? Turks lullen doen ze maar thuis, in de moskee, of in Turkije.
Dat bepalen ze godver de kanker toch zelf wel, hoe ze zich waar gedragen of hoe ze praten. Dat bemoei met alles.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 19:03:34 #47
145738 superworm
is erbij
pi_72679675
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:44 schreef Croupouque het volgende:
Ik vraag me af wie er onbeschofter is; degene die een privégesprek in een andere taal voert, of degene die eist dat hij dat gesprek af mag luisteren.
Ik hoef het niet af te luisteren. Nederlands gerommel op de achtergrond is goeddeels te negeren omdat het meestal toch nergens over gaat.
op FOK!
op Facebook
op de website
  zaterdag 12 september 2009 @ 19:03:36 #48
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_72679677
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het wel storend als het een gesprek is waar je eigenlijk bijhoorde.
Maar als vreemde het doen, jammer dan.
Dat dus, als je in een groep bent spreek je een taal die iedereen van die groep kent. Maar als je je ergert aan de taal van mensen die je helemaal niet kent dan ben je wel een beetje triest hoor. Als ik met een klasgenoot over programmeren praat kunnen andere mensen er ook geen touw aan vastknopen, moet dat ook maar verboden worden?
Ook geen sig dus
  zaterdag 12 september 2009 @ 19:07:50 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_72679776
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef superworm het volgende:

[..]

Ik houd niet van smartlappen, dus die verbieden we ook maar, klinkt me altijd heel naar in de oren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 19:08:58 #50
145738 superworm
is erbij
pi_72679805
quote:

[..]

Ik ben van mening dat een inwoner van Nederland inderdaad Nederlands zou behoren te spreken met ándere in Nederland opgegroeide Nederlanders, al dan niet van allochtone afkomst. Gozer op de middelbare had Duitse ouders, maar die praatte toch ook geen Duits "omdat wij dat ook wel verstonden en het makkelijker was"? Bij mij op het werk zitten zat sprekers van Turks en Arabisch, maar ze spreken elkaar altijd in het Nederlands aan. Ook als ze een peukie staan te roken of op nadien op de bus wachten. Regels op het werk oke, maar wel regels gebaseerd op nuchter goed fatsoen. Ik vergroot het door te stellen dat "'t verbóden zou moeten worden!", maar besef heus wel dat dat nooit gerealiseerd zal of kan worden. Je zou het kunnen stellen als iets wat ik in de woorden van de overheidscampagne "onbewust asociaal" zou betitelen.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72679807
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:03 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Dat dus, als je in een groep bent spreek je een taal die iedereen van die groep kent. Maar als je je ergert aan de taal van mensen die je helemaal niet kent dan ben je wel een beetje triest hoor. Als ik met een klasgenoot over programmeren praat kunnen andere mensen er ook geen touw aan vastknopen, moet dat ook maar verboden worden?
Ja, want programmeertalen zijn geen Nederlands! En je hebt verdomme een Nederlands paspoort, geen C++ paspoort. Ik stoor mij ontzettend aan de klanken van C++. Je spreekt maar gewoon Nederlands!
Derevaun Seraun.
pi_72679849
Ach, veel van die mensen spreken zo erbarmelijk slecht Nederlands dat het mischien maar beter is dat ze in hun eigen taal lullen. Dan hoef je hun domme grammaticale fouten niet aan te horen.
Cool story, Hansel.
pi_72679909
TS, stel jij verhuist met je gezin naar pakweg Rusland. Ga je dan met je gezin in openbare gelegenheden geen Nederlands praten? Lijkt me niet he.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 19:15:48 #54
145738 superworm
is erbij
pi_72679981
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:10 schreef wikwakka2 het volgende:
Ach, veel van die mensen spreken zo erbarmelijk slecht Nederlands dat het mischien maar beter is dat ze in hun eigen taal lullen. Dan hoef je hun domme grammaticale fouten niet aan te horen.
Dat vind ik ook laakbaar. Het gaat mij dan ook niet alleen om allochtonen die hun eigen taal praten, de hoofdgedachte is dat iedereen die inwoner is en een paspoort heeft goed Nederlands zou moeten spreken. Hoeft heel geen dure woorden te bevatten, maar basisgrammatica als de/het-keuze, werkwoordsvervoeging en zinsbouw moet in ieder geval in spreektaal coherent zijn. Als Duitsers op vakantie in Nederland Duits praten is dat prima. Als Nederlanders van Duitse komaf de godganse tijd overal in het Duits ouwehoeren terwijl ze meestal in Nederland zijn geboren, vind ik dat hinderlijk ja. Ik snap niet waar mensen zo over vallen.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72680040
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:15 schreef superworm het volgende:

[..]
Ik snap niet waar mensen zo over vallen.
Derevaun Seraun.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 19:18:46 #56
145738 superworm
is erbij
pi_72680071
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:13 schreef DurumDoner het volgende:
TS, stel jij verhuist met je gezin naar pakweg Rusland. Ga je dan met je gezin in openbare gelegenheden geen Nederlands praten? Lijkt me niet he.
Ik zal proberen zo snel mogelijk vloeibaar Russisch te praten ja
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72680076
pi_72680385
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:13 schreef DurumDoner het volgende:
Mensen van de tweede of derde generatie zullen dan gewoon perfect russisch kunnen spreken.
Cool story, Hansel.
  zaterdag 12 september 2009 @ 20:06:32 #59
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_72681394
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 19:18 schreef superworm het volgende:

[..]

Vloeibaar russisch, is dat met extra veel spuug erbij?
  zaterdag 12 september 2009 @ 20:23:29 #60
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_72681985
Terecht, ik heb in m'n klas een paar Marrokanen zitten die onderling alleen Marrokaans spreken (zal trouwens wel Arabisch zijn).
pi_72682055
Wat zijn nederlanders toch ook een stel autistische idioten over het algemeen.

Heb je er wel eens aangedacht dat die mensen bewust kiezen om niet-nederlanders te praten? Omdat ze zich bijvoorbeeld beter uit kunnen drukken in hun moedertaal, omdat het makkelijker praat, omdat het over niet-nederlandse gesprekstof gaat?

Ik heb altijd aan de duitse grens gewoond, en daar ben je beide talen machtig ( op latere leeftijd sowieso, maar ook al op jonge leeftijd ), en daar praat je gewoon nederlands tegen een duitser, en de duitser geeft antwoord in zijn eigen taal. Dat gaat prima, omdat de talen op elkaar lijken en je vaak beter snapt wat een ander bedoeld als hij het in z'n eigen taal uitlegt.

Dit is echt van dat bejaardengezeik, ik snap het niet, dus moet het maar verboden worden. Flikker toch op naar een onbewoond eiland als je invloeden van andere culturen niet kunt uitstaan.
  zaterdag 12 september 2009 @ 20:32:56 #62
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_72682339
Maar je kan helemaal niet wonen op een onbewoond eiland
Ook geen sig dus
pi_72686463
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
Maar je kan helemaal niet wonen op een onbewoond eiland
En dat daar gelaten, welke taal moet je daarin godsnaam spreken?
pi_72686545
Nederlands

Ze zouden het gewoon moeten afschaffen en switchen naar English.
pi_72686658
Eens met klacht...
Irritant gelul,doe dat lekker in je eigen huis (wat trouwens wel weer door ons betaald wordt)
of beter nog,rot op naar je eigen stink 'krib'
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_72686702
ZE RODDELEN OVER JOU!!!!

+ /care topic trouwens.
know'm sayin?
word? word.
pi_72686710
De moedertaal van die Turken is gewoon Turks en niet Nederlands. Laat ze lekker de taal spreken waar ze mee opgegroeid zijn. Ik spreek ook alleen mijn eigen taal met mijn volk.
pi_72686716
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:07 schreef amvrosios het volgende:
Eens met klacht...
Irritant gelul,doe dat lekker in je eigen huis (wat trouwens wel weer door ons betaald wordt)
of beter nog,rot op naar je eigen stink 'krib'
Afrikanen in de metro richting Bijlmer zijn 10 x erger dan Turken.

Die schreeuwen letterlijk: MWEBE KUKU COONGOO BUUGAKWA BUGUGU (volume 99 )
pi_72686771
quote:

[..]

Jaja alsof jij met je vrouw waarmee je al 15 jaar Nederlands spreekt opeens Russisch gaat spreken
know'm sayin?
word? word.
pi_72686807
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:44 schreef Croupouque het volgende:
Nice.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_72687123
Ik spreek in Amerika ook Nederlands met mijn Amerikaanse neefjes met Amerikaans paspoort

Laat iedereen vrij zijn in welke taal hij spreekt. Al vind ik inderdaad wel dat iedereen met een Nederlands paspoort het Nederlands behoorlijk zou moeten beheersen.
pi_72687176
Kinderen van de 2e/3e generatie allochtonen horen gewoon Nederlands op te zijn gevoed en zouden amper Turks moeten spreken.
TurksNederlandse ouders die het vertikken om hun kinderen Nederlands op te voeden.
pi_72687292
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:27 schreef Ochtendjas het volgende:
Kinderen van de 2e/3e generatie allochtonen horen gewoon Nederlands op te zijn gevoed en zouden amper Turks moeten spreken.
TurksNederlandse ouders die het vertikken om hun kinderen Nederlands op te voeden.
Die generatie spreekt ook gewoon Nederlands.

Een Turkse vriend van mij (2e generatie) had heel moderne ouders, die hem dus in het Nederlands opgevoed hebben. Alleen... ze konden helemaal niet zo goed Nederlands. Gevolg was dus dat hij allemaal dingen fout aangeleerd heeft, en nu nog steeds het verschil tussen "de" en "het" niet kent. Dus daarom ben ik er juist voor dat mensen hun kinderen opvoeden in hun eigen moedertaal. De taal van het land leren ze wel op school of op straat, etc. Dan leer je hem tenminste goed.

Die vriend van mij kan nog geen twee zinnen schrijven zonder tien fouten te maken.
pi_72687378
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:31 schreef DaanA het volgende:

[..]

Die vriend van mij kan nog geen twee zinnen schrijven zonder tien fouten te maken.
Er zijn zat Nederlanders die dat ook niet kunnen.

FOK! is een groot voorbeeld.
  zaterdag 12 september 2009 @ 23:37:48 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72687439
Waarom wel Engels? Dat is net zomin Nederlands als Turks. Of je laat de mensen Nederlands of Fries spreken, of je laat het vrij. Waarom het Engels een uitzondering zou moeten vormen op die regel begrijp ik niet.

Pas was in in Amsterdam, werd ik daar in een restaurant in het Engels aangesproken!! WTF, is dat de voertaal daar ofzo. Ben meteen weggegaan.
The End Times are wild
  zaterdag 12 september 2009 @ 23:39:34 #76
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_72687480
Limburgers versta ik ook niet, dus die moeten ook maar in het grote Superworm taalconcentratiekamp
Ook geen sig dus
pi_72687514
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:37 schreef LXIV het volgende:
Waarom wel Engels? Dat is net zomin Nederlands als Turks. Of je laat de mensen Nederlands of Fries spreken, of je laat het vrij. Waarom het Engels een uitzondering zou moeten vormen op die regel begrijp ik niet.

Pas was in in Amsterdam, werd ik daar in een restaurant in het Engels aangesproken!! WTF, is dat de voertaal daar ofzo. Ben meteen weggegaan.
kom je weinig buiten ofzo? Heel veel winkels in centrum Amsterdam spreken mensen in het Engels aan. Sterker nog, er is een boekenwinkel met alleen Engelse werknemers..
pi_72687893
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:31 schreef DaanA het volgende:

[..]

Die generatie spreekt ook gewoon Nederlands.

Een Turkse vriend van mij (2e generatie) had heel moderne ouders, die hem dus in het Nederlands opgevoed hebben. Alleen... ze konden helemaal niet zo goed Nederlands. Gevolg was dus dat hij allemaal dingen fout aangeleerd heeft, en nu nog steeds het verschil tussen "de" en "het" niet kent. Dus daarom ben ik er juist voor dat mensen hun kinderen opvoeden in hun eigen moedertaal. De taal van het land leren ze wel op school of op straat, etc. Dan leer je hem tenminste goed.

Klopt ja, beter een vreemde taal goed, dan slecht Nederlands. Een kind heeft anders geen goede basis. Als de basis maar goed is, kan een kind veel makkelijker omschakelen en nog andere talen leren.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 13 september 2009 @ 03:23:02 #79
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_72691118
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:37 schreef LXIV het volgende:
Ben meteen weggegaan.
Good riddance
pi_72691527
Weet je wat pas triest is? Je ergeren aan mensen die niet bij jou horen maar gewoon lekker in het turks met elkaar praten.
Waarom zouden ze dan nederlands moeten praten? Kijk als je met een groep mensen op stap bent en een paar personen hiervan gaan onder elkaar in het turks of watvoor taal dan ook met elkaar praten dan kan ik begrijpen dat dat irritant is maar mensen waar jij geen fuck mee te maken hebt, lekker laten lullen en maak je druk om belangrijkere zaken zou ik zeggen.
pi_72691553
quote:

[..]

Dat dus..

Overigens op jouw eerdere reply: De VS hebben geen officiële taal. Engels is alleen erg makkelijk vinden ze.

Ik praat met vrienden ook dialect. Het zal me echt aan m'n reet roesten wat anderen daarvan gaan denken of vinden. WIJ spreken onder elkaar, en daar hebben anderen niks mee nodig.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 13 september 2009 @ 08:07:30 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_72691755
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 23:40 schreef koffiegast het volgende:

[..]

kom je weinig buiten ofzo? Heel veel winkels in centrum Amsterdam spreken mensen in het Engels aan. Sterker nog, er is een boekenwinkel met alleen Engelse werknemers..
Dat is toch net zo slecht als dat mensen Turks ipv Nederlands spreken
The End Times are wild
pi_72698501
Nieuw inburgerings cursus?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_72698539
Ewa, doe eens chill papi.
pi_72720763
Sana ne lan?
pi_72720798
quote:

[..]

quote:
Op zaterdag 12 september 2009 20:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Vloeibaar russisch, is dat met extra veel spuug erbij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')