abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:17:42 #1
145738 superworm
is erbij
pi_72678521
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.

Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.

Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.

Klacht, dus: zie TT.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678539
Ewa?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_72678543
Fries moet ook gewoon verboden worden
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_72678553
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Het is ZIJ, niet HIJ. Godverredomme
  zaterdag 12 september 2009 @ 18:20:14 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_72678587
Laat ze lekker in het Turks lullen, het volume is een veel groter probleem.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:20:53 #6
145738 superworm
is erbij
pi_72678607
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Dat dus. Spreek je ze aan, kunnen ze allemaal Nederlands, maar onder elkaar is het blijkbaar niet popiejopie genoeg ofzo
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678617
TS is een taalnazi.
Derevaun Seraun.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:21:32 #8
145738 superworm
is erbij
pi_72678623
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:20 schreef Nobu het volgende:
Laat ze lekker in het Turks lullen.
Nee. Ze kunnen toch Nederlands? Turks lullen doen ze maar thuis, in de moskee, of in Turkije.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678641
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:17 schreef superworm het volgende:
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.

Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.

Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.

Klacht, dus: zie TT.
Ze hadden het over je!
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:23:46 #10
145738 superworm
is erbij
pi_72678673
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Ze hadden het over je!
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:25:24 #11
145738 superworm
is erbij
pi_72678722
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Beboeten/verbieden gaat niet werken, puur omdat er toch wel NL gepraat wordt als een agent langs wandelt. Wat wél het effect van verbieden is, is dat Nederlanders regelzuchtig zijn en anderen er dus op zullen gaan wijzen dat 'het nu eenmaal de regel is dat het niet mag', hetgeen voor veel irritatie en wellicht tot een levensverbeterende houding zal leiden bij de opzettelijk of uit gemakzucht niet-Nederlands sprekende Nederlanders.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678735
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_72678744
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Derevaun Seraun.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:27:24 #14
145738 superworm
is erbij
pi_72678768
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:26 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678790
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?

pi_72678792
quote:
Eensch
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:28:32 #17
145738 superworm
is erbij
pi_72678804
Zelfde irritatie geldt trouwens voor talenstudenten die búiten de colleges om de taal die ze studeren met elkaar praten, om de buitenwereld maar te laten zien dat ze zo ontzettend geweldig zijn in Keltisch/Italiaans/Engels/Portugees etc.

Mogen ze van mij ook meteen de stufi van afpakken.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678818
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?

Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
pi_72678853
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ja maar..... ies koeltoer!
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:31:41 #20
145738 superworm
is erbij
pi_72678875
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678878
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Derevaun Seraun.
pi_72678916
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef superworm het volgende:

[..]

Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:33:34 #23
145738 superworm
is erbij
pi_72678918
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_72678927
Ik vind het wel storend als het een gesprek is waar je eigenlijk bijhoorde.
Maar als vreemde het doen, jammer dan.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 september 2009 @ 18:34:21 #25
145738 superworm
is erbij
pi_72678947
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
Taalverloedering is het niet kunnen vormen van werkwoorden. Het op split sen van woor den waar dat niet hoort.
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')