Dat dus. Spreek je ze aan, kunnen ze allemaal Nederlands, maar onder elkaar is het blijkbaar niet popiejopie genoeg ofzoquote:Op zaterdag 12 september 2009 18:19 schreef leipeshitouwess het volgende:
Ik heb hetzelfde, kan er niet tegen als die vrouwen in die gewaden (hoehetenze?) samenklitten bij de bushalte of ergens anders en dan hoor je alleen; OELEBOELA ALLAH AKBAR.
Ze hadden het over je!quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:17 schreef superworm het volgende:
Ik kom het zo vaak tegen dat het me al haast niet meer opvalt. Op mijn werk spreek ik zeer vaak met mensen die het Nederlands beperkt of vrijwel niet machtig zijn. Soms belt er een ander voor hen op. Het feit dat je met een Nederlands paspoort in je kontzak rondloopt, maar geen Nederlands spreekt is al erg genoeg.
Maar wat merkt mijn oor? Overal kom je groepen, variërend van 2 tot veel mensen tegen, die wél Nederlands kunnen praten maar dit blijkbaar in gezelschap weigeren te doen. Nu gaat het me niet om wát ze zeggen, dat zal me een worst wezen, maar dat ze anderstalig met elkaar converseren in het algemeen. Of dat nou Arabisch, Turks, Russisch, Chinees of voor mijn part Mongools is.
Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.
Klacht, dus: zie TT.
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ze hadden het over je!
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Start je eigen Verdonk Militie en schrijf boetes uit, dat zal ze leren
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:23 schreef superworm het volgende:
[..]
Da's meteen het stupide argument dat ik al in de OP ontkracht. Het zal me aan mijn reet roesten waar ze het over hebben. Als ze maar Nederlands praten.
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:26 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Waarom dan? Waarom zouden zij Nederlands moeten spreken?
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daadwerkelijk ergerlijk wordt het echter pas wanneer bepaalde jongeren, overduidelijk Nederlanders, zich van een onbegrijpelijk soort koeterwaals gaan bedienen. Desgevraagd noemen ze dat "straattaal".
Eenschquote:Vandaag ook in de bus. Hele achterbank vol met een tiental Turkse meisjes die, natuurlijk hard lachend en geluid producerend, in het Turks met elkaar praatten. Kan daar heel slecht tegen. Voor mijn part mag er met uitzondering van toeristen een totaalverbod komen op het praten van iets anders dan Nederlands of Engels (of, in Friesland, Fries) in de openbare ruimte. Gewoon beboeten die handel.
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Whoela je begraipt dindje mak er niks van, mi sabbie toch?
Ja maar..... ies koeltoer!quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat soort samenraapsels van letters bedoel ik inderdaad.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:27 schreef superworm het volgende:
[..]
Ze wonen toch in Nederland? Zijn toch Nederlanders? Als je zegt "je bent een Turk", zijn ze beledigd, maar blijkbaar mag concluderen dat ze Nederlands zijn ook al niet?
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Maar ook jeugd die voor 'stikkie/joint' 'jonko' gebruiken, voor 'heel erg' 'fakking', voor 'gozer' 'conjo' en meer van dat soort onzin? Erger ik me overigens niet echt aan, is meer gewoon taalontwikkeling. Zoals in de eighties het hip was om alles af te korten op een i of een o; depri, bijvoorbeeld.
Diverse redenen, maar één ervan is, dat een taal die je niet machtig bent vervelend scherp en hard in de oren klinkt. Buitenlanders hebben dat met Nederlands, ik heb dat met Buitenlands.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:31 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]Wat maakt het nou uit wat voor taal ze spreken? Waarom erger je je daar aan? Ze praten toch met elkaar, niet met jou. Als ik voor de gein een gesprek aan ga in het Duits met een vriend ga je dan ook zeiken? PRAAT GVD TOCH EENS NEDERLANDS!!! WE ZIJN IN NEDERLAND HOOR!! DUS JE PRAAT MAAR GEWOON NEDERLANDS!!
Taalverloedering is het niet kunnen vormen van werkwoorden. Het op split sen van woor den waar dat niet hoort.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:33 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dat is geen taalontwikkeling, dat is taalverkrachting. Of taalverloedering, dat mag ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |