Tja, sta daar maar eens ECHT bij stil. Niet alleen in de kerk, maar ook in het dagelijks leven. (Hoewel het in deze modernere tijden wel steeds minder wordt.)quote:Op zondag 13 september 2009 19:16 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Is niet moeilijk, aangezien ons hele leven omgeven is van rituelen en symboliek. Er zijn genoeg mensen die wekelijks de kerk bezoeken en deelnemen aan bepaalde rituelen, zonder dat ze precies weten wat die rituelen betekenen. Ergens weten ze het wel een beetje, maar daar stopt het dan ook.
Daar ga ik eens goed over nadenken. Ben benieuwd wat de discussies gaan opleveren.quote:Op zondag 13 september 2009 19:17 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Rituelen en symboliek vormen een onderdeel van ieders leven, alleen zijn velen zich daar niet van bewust.
je zou kunnen wordenquote:Neem als voorbeeld de kerkgangers, het bidden, het staan, het kruis slaan etc.
De enige rituelen die ik eventueel hanteer (naar mijn idee) is het reflecteren over mijn dag voor ik ga slapen.
JIj bent dus Katholiek opgegroeid?quote:Op zondag 13 september 2009 19:21 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Neem als voorbeeld de kerkgangers, het bidden, het staan, het kruis slaan etc.
De enige rituelen die ik eventueel hanteer (naar mijn idee) is het reflecteren over mijn dag voor ik ga slapen.
Dan is de Vrijmetselarij voor die mensen inderdaad niet meer dan clubje met een rituele omlijsting, ze hadden net zo goed in een andere setting kunnen compareren.quote:Op zondag 13 september 2009 19:09 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Het raakt alleen maar de kern, als je je ten volle bewust bent wat die rituelen inhouden. Ik denk dat velen dat niet eens precies weten allemaal.
Dat deden ze natuurlijk niet voor niets.quote:Op zondag 13 september 2009 19:19 schreef merlin693 het volgende:
sorry ..ben lekker aan het bier....zal ff lezen want dit word interessant
De fransen gaven legers als La fayette en de nderlanders geld (miljarden nu in vergelijking)
Maar het is precies hoe iedereen daar aanvankelijk in staat toch? Het werkelijke begrip van al die rituelen en symbolen komt pas veel later.quote:Op zondag 13 september 2009 19:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dan is de Vrijmetselarij voor die mensen inderdaad niet meer dan clubje met een rituele omlijsting, ze hadden net zo goed in een andere setting kunnen compareren.
Als je die redenering volgt tenminste..
In de Vrijm. gaat het erom dat je je middels rituelen steeds bewuster wordt. Dus eigenlijk zou stomweg rituele handelingen doen, zonder erover na te denken niet moeten kunnen voorkomen.
Ik heet dan ook jasper ( Gaspar)quote:Het oosten is de plaats waar het licht zijn oorsprong heeft.. In de middeleeuwen waren er nog geen bouwlampen, dus het daglicht was nogal belangrijk. De lichtsymboliek komt dus mi. uit de operatieve bouw.
Idealiter is de loge ook oost-west gericht. In de praktijk is dat natuurlijk meestal symbolisch. De plaats van de voorzitter is dan ook in het oosten.
De plek waar een loge is gevestigd wordt dan ook een 'verlichte' plaats genoemd. En zo wordt er dus gesproken over bijv. het Oosten Amsterdam of het Grootoosten in Twente.
Met het 'Eeuwige Oosten' wordt het hiernamaals bedoeld..
Of misschien ben ik al maar word ik andersquote:
Joh, dat is nog niks, de hele aarde is gebouwd door Vrijmetselaars.. Volksmennen is een peanut.quote:Op zondag 13 september 2009 19:37 schreef mediaconsument het volgende:
Krijg steeds meer het idee dat we in een wereld leven die door de vrijmetselaars is gemaakt, en dat de mensen die zich hier het meest bewust van zijn, of gek verklaard worden, of in de hogere rangen van deze vrijmetselarij te vinden zijn.
Hele volkeren africhten om rituelen te doen, zonder dat ze door hebben wat ze doen. Geniaal.
Ik had laatst al zo'n gek idee in mijn hoofd, dat de kerk bijvoorbeeld alleen maar je energie afneemt, terwijl je deze energie eigenlijk beter in zelfkennis kunt stoppen.
Ik ga maar niet nadenken over stadions vol met supporters, of concerten met duizenden fans.![]()
Met the architect als leider?quote:Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Joh, dat is nog niks, de hele aarde is gebouwd door Vrijmetselaars.. Volksmennen is een peanut.
quote:Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Joh, dat is nog niks, de hele aarde is gebouwd door Vrijmetselaars.. Volksmennen is een peanut.
De Matrix is zo gek nog nietquote:Op zondag 13 september 2009 19:42 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Met the architect als leider?
Met kruistochten kun je erg makkelijk zand in de ogen strooien. Omdat hier zoveel aandacht naar uitgaat. Wat is een kruistocht nou eigenlijk? Een tocht langs de kruizen?quote:Op zondag 13 september 2009 19:41 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Of misschien ben ik al maar word ik anders
Ben overigens niet katholiek opgevoed maar (en dat is altijd mijn voordeel geweest) mijn ouders hebben mij de keuze gelaten (dus ook niet gedoopt etc.)
@ mediaconsument > ik denk dat de nuance iets anders ligt. De Vrijmetselaars (als ze zo'n invloed hadden) zouden dan de Kruistochten niet op de manier gevoerd hebben zoals ze zijn geweest.
Unificatie is makkelijker dan subterfuge en verraad. Op dit gebied dan.
De "metal-groet" heeft meerdere symbolische betekenissenKracht (van de Vikingen) bijvoorbeeld
Poe.. dat is een goeie.. de verdieping komt idd. pas in de loop van de tijd.. Maar wil dat ook zeggen dat tot die tijd de essentie ligt in het compareren?quote:Op zondag 13 september 2009 19:32 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar het is precies hoe iedereen daar aanvankelijk in staat toch? Het werkelijke begrip van al die rituelen en symbolen komt pas veel later.
Of misschien gewoon in het conformeren?quote:Op zondag 13 september 2009 19:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Poe.. dat is een goeie.. de verdieping komt idd. pas in de loop van de tijd.. Maar wil dat ook zeggen dat tot die tijd de essentie ligt in het compareren?
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.quote:Op zondag 13 september 2009 19:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Of misschien gewoon in het conformeren?
Maar dan onderschrijf je eigenlijk wat je eerst tegensprak: namelijk dat die symbolen en rituelen een omlijsting zijn, en dat het wezenlijke daaronder verborgen ligt.quote:Op zondag 13 september 2009 19:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.
Toen heb ik ook de conclusie getrokken dat we de Vrijmetselarij helemaal niet nodig hebben om ons geestelijk te ontwikkelen, en was het voor mij een soort poppenkast..
Mijns inziens de beste keus.quote:Op zondag 13 september 2009 19:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.
Toen heb ik ook de conclusie getrokken dat we de Vrijmetselarij helemaal niet nodig hebben om ons geestelijk te ontwikkelen, en was het voor mij een soort poppenkast..
Nee, ze zijn wel degelijk karakteristiek voor de Vrijmetselarij als verschijnsel.quote:Op zondag 13 september 2009 20:01 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar dan onderschrijf je eigenlijk wat je eerst tegensprak: namelijk dat die symbolen en rituelen een omlijsting zijn, en dat het wezenlijke daaronder verborgen ligt.
quote:Op zondag 13 september 2009 20:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nee, ze zijn wel degelijk karakteristiek voor de Vrijmetselarij als verschijnsel.
Waar dat alles dan weer een omlijsting van is, mag je zelf invullen..
Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.quote:Op zondag 13 september 2009 20:09 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar rituelen en symbolen, komen voor in iedere religie, godsdienst, en zelfs anarchie. Het maakt onderdeel uit van ons (ieder) leven. Maar het gaat nooit om de symbolen zelf of om de rituelen zelf, maar om de betekenis ervan.
Dat is niet helemaal waar ( Ik bedoel dat niet mbt de spreuk Ken Uzelf! Nosce te ipsum!) Een rood verkeerslicht, betekent nog altijd dat je moet stoppen. Ook al heb je zelf bedacht en ingevuld dat dat helemaal niet nodig is.quote:Op zondag 13 september 2009 20:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.
Er staat ook een prachtige spreuk boven de tempel: 'Ken Uzelve! En de rest is bullshit!'
Dat laatste heb ik er zelf bij verzonnen trouwens..
ik vond hem mooiquote:Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.
Er staat ook een prachtige spreuk boven de tempel: 'Ken Uzelve! En de rest is bullshit!'
Dat laatste heb ik er zelf bij verzonnen trouwens..
quote:Op zondag 13 september 2009 19:44 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Met kruistochten kun je erg makkelijk zand in de ogen strooien. Omdat hier zoveel aandacht naar uitgaat. Wat is een kruistocht nou eigenlijk? Een tocht langs de kruizen?
Interessant topic.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In een notedop is dat dus mijn avontuur bij de 'padvinderij voor volwassenen'.
Daarmee onderschrijf je mijn idee. Een symbool betekent alleen iets tegen de juiste achtergrond. Voor iemand die werkelijk niet bekend is met de verkeersregels betekent een rood licht helemaal niets. Wat uiteraard niet betekent dat hij/zij dan geen verkeersovertredingen begaat.quote:Op zondag 13 september 2009 20:24 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar ( Ik bedoel dat niet mbt de spreuk Ken Uzelf! Nosce te ipsum!) Een rood verkeerslicht, betekent nog altijd dat je moet stoppen. Ook al heb je zelf bedacht en ingevuld dat dat helemaal niet nodig is.
Geen idee, maar ze zien er erg grappig uit, vooral in die kleren.quote:Op maandag 14 september 2009 01:06 schreef Resonancer het volgende:
Vraag aan "de bron ":
Wie zijn deze mensen ?
Maken deze mensen tijdens deze rituelen, bijeenkomsten, etc, plannen die buitenstaanders niet kennen en brengen ze deze in hun vaak machtige functies ten uitvoer ?
Ik denk van wel.
Met de juiste achtergrond is een symbool ook "sterker" qua effect op de observeerder denk ik?quote:Op maandag 14 september 2009 10:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daarmee onderschrijf je mijn idee. Een symbool betekent alleen iets tegen de juiste achtergrond. Voor iemand die werkelijk niet bekend is met de verkeersregels betekent een rood licht helemaal niets. Wat uiteraard niet betekent dat hij/zij dan geen verkeersovertredingen begaat.
Ja, dat eerste klopt wel.quote:Op maandag 14 september 2009 10:47 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Met de juiste achtergrond is een symbool ook "sterker" qua effect op de observeerder denk ik?
Maakt dat wel een verschil binnen de Vrijmetselaarij? Het gebruik van symbolen in het dagelijks leven? Neemt dat toe, heeft dat een invloed?
Dat laatste bedoel ik inderdaad meer als ondersteuning bij het vormen van jou als "beter" mens (al is beter de verkeerde term maar het gaat om de strekking) zoals het beseffen dat rood ook echt stoppen is.quote:Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja, dat eerste klopt wel.
De rest van de vraag is me niet helemaal duidelijk.
Ik denk wel dat mensen steeds meer zien in dezelfde symboliek, ja.. (Of ze maken het zichzelf wijs)
Op andere, alledaagse, symbolen heeft het voor zover ik weet geen invloed. Een stoplicht heeft niet méér indruk op me gemaakt sinds ik werd ingewijd..
Hoewel dat ook weer niet helemaal waar is. Als het goed is, word je nl. wel een gewetensvoller mens.
Het heeft zeker zijn goede kantenquote:Op maandag 14 september 2009 11:12 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Klinkt best interessant, de Vrijmetselaarij![]()
Dat is het eerste rituaal naar Hiram abif , in nederland gebruiken ze vaak een dolkquote:, ze krijgen een zwaard tegen hun borst aangedrukt en worden met de dood bedreigd.
De vertaling kun je rechts vinden van de video, druk op "meer info".quote:Op maandag 14 september 2009 19:02 schreef merlin693 het volgende:
[..]
Dat is het eerste rituaal naar Hiram abif , in nederland gebruiken ze vaak een dolk
Vandaar de Vincere Aut Mori dunkt me
P.S. ben video aan het kijken...wel interesant als jij mischien een vertaling zou kunnen leveren
Het eerste deel lijkt op een inwijding, het tweede lijkt een inwijding in de meestergraad, het derde idd. een huwelijk, wat me vreemd voorkomt want in de reguliere Vrijmetselarij hebben vrouwen geen deel aan de rituelen.quote:
In de tweede helft van de middeleeuwen onstonden scholen waar burgers een opleiding konden krijgen in de 'artes liberales' oftewel de 7 vrije kunsten en wetenschappen.quote:Op maandag 14 september 2009 19:59 schreef Tevik het volgende:
@Enneacanthus_Obesus,
Hoe belangrijk was geometrie in je loge, en wat is het doel daarvan.
quote:Op maandag 14 september 2009 21:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In de tweede helft van de middeleeuwen onstonden scholen waar burgers een opleiding konden krijgen in de 'artes liberales' oftewel de 7 vrije kunsten en wetenschappen.
Dat waren: Grammatica, rhetorica en logica, arithmetica, geometrica, musica en astronomia.
In de 18e eeuw speelde geometrie een belangrijke rol in de Vrijmetselarij.
De geometrie werd beschouwd als de edelste van alle wetenschappen en als de basis waarop de maçonnerie werd gegrondvest. Toentertijd werd geometrie, letterlijk 'landmeetkunde' hoog aangeslagen en gelijkgesteld aan architectuur.
Tegenwoordig wordt er in de rituelen nog naar verwezen. Tevens wordt de reguliere Vrijmetselarij ook wel 'regelmatige' Vrijmetselarij genoemd.
Het doel is duidelijk, denk ik: In de operatieve bouw was meetkunde natuurlijk heel belangrijk. En het beeld van het heelal dat men toen had, was heel mechanisch, zoiets als een uurwerk dat met grote precisie gebouwd moest zijn. Ergo: De Opperbouwmeester de Heelals moest wel een magnifiek wiskundige zijn.
Bedankt voor deze uitleg.quote:Op maandag 14 september 2009 21:40 schreef Banjerkanjer het volgende:
Geometrie speelt idd een belangrijke rol, wat al blijkt uit het logo van de Vrijmetselarij.
De passer is een werktuig waarmee je een cirkel kunt trekken. In het avondland is dit (vooral sinds de middeleeuwen) het symbool van geometrie, van kosmische orde en van een ontwerpende activiteit, met name in de geheime traditie van de "bouwhut".
In de middeleeuwen beeldde men de schepper vaak af als een landmeter die met behulp van een passer de aardbol construeerde. Ook komt de passer voor als werktuig in de sterrenkunde, bouwkunde en aardkunde.
In de symboliek van de Vrijmetselarij is de passer één van de drie "grote lichten" (de andere 2 zijn het heilige boek en de winkelhaak). De passer verwijst hier naar de ideale cirkel van allesomvattende mensenliefde en geeft dan uitdrukking naar een gepaste houding jegens broeders en zusters en de gehele mensheid.
Bij inwijdingsriten wordt uitgebeeld dat de ene punt van de passer in het eigen hart is verankerd, terwijl de andere punt van de passer de ingewijde met alle broeders verbindt.
De passer en de winkelhaak worden dan vaak samen als embleem gebruikt. De passer staat dan voor het tekenen van de kosmische cirkel, en de winkelhaak voor het tekenen van het vierkant. In combinatie met elkaar stellen de cirkel en het vierkant dan de verbinding van hemel en aarde voor.
Er bestaan ook nog verschillen in symboliek van hoe de passer en winkelhaak tov elkaar worden neergelegd.
Wanneer de passer met de benen in een rechte hoek wordt gelegd, staat dat voor een ideaal evenwicht tussen lichaam en geest.
Als de winkelhaak over de passer ligt, gaat het om een materieel overwicht. Ligt de passer over de winkelhaak, dan gaat het juist om het beheersen van de materie door de geest.
Misschien leuk voor wie geïnteresseerd is in symboliek (van welke aard dan ook):quote:Op maandag 14 september 2009 21:42 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Bedankt voor deze uitleg.
Kan er verder weinig zinnigs over zeggen, dit is een compleet nieuwe wetenschap voor mij.
Maar dat is een voortgezette graad.. Hij zou dan toch ook Vrijmetselaar moeten zijn geweest..quote:Op dinsdag 15 september 2009 09:51 schreef merlin693 het volgende:
Er word geopperd dat Da Vinci (evenals Newton e.a. ) een Grand Master van de POS was (Priory Of Sion)
quote:The Hiram Key: Pharaohs, Freemasonry, and the Discovery of the Secret Scrolls of Jesus (ISBN 0-099-69941-9) is a book by Christopher Knight and Robert Lomas. The authors, both Masons, present a theory of the origins of Freemasonry along with "the true story" of historical Jesus and the original Jerusalem Church.
Hier doelen ze toch ook op Joachim en Boaz ?quote:In "The legend of the Craft" wordt de legende van het ontstaan van de vrijmetselarij uit de doek gedaan.
Kort door de bocht:
Er zijn zijn 7 vrije wetenschappen: grammatica, retoriek, dialectiek, rekenkunde, geometrie, muziek en astronomie. Voor Noach's vloed leefde er ene Lameche wiens kinderen al deze wetenschappen uitvonden. Deze kinderen wisten van de komende vloed en verborgen daarom al hun kennis in twee pilaren die de vloed zouden overleven. Een pilaar was van marmer, zodat deze niet zou verbranden, en de ander was "clepped latterns", en zou niet zinken in de vloed. De grote Hermes vond deze beide stenen pilaren, en vond ook de verborgen kennis erin. Hij gaf deze door aan anderen en uit het doorgeven van deze kennis ontstond de vrijmetselarij.
bron: http://www.masonicforum.ro/en/nr67/down.html (16de eeuwse tekst)
bronquote:The year of the light pre dates 0 AD by 6000 years, therefore the year 2007 becomes 6007.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |