abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72741118
quote:
Het eerste deel lijkt op een inwijding, het tweede lijkt een inwijding in de meestergraad, het derde idd. een huwelijk, wat me vreemd voorkomt want in de reguliere Vrijmetselarij hebben vrouwen geen deel aan de rituelen.
Het lijkt zich ook niet in een tempel af te spelen. Maar mss. wel in de voorhof.
Verder kan ik er niks zinnigs over zeggen want ik versta geen woord Turks.
pi_72742099
quote:
Op maandag 14 september 2009 19:59 schreef Tevik het volgende:
@Enneacanthus_Obesus,
Hoe belangrijk was geometrie in je loge, en wat is het doel daarvan.
In de tweede helft van de middeleeuwen onstonden scholen waar burgers een opleiding konden krijgen in de 'artes liberales' oftewel de 7 vrije kunsten en wetenschappen.
Dat waren: Grammatica, rhetorica en logica, arithmetica, geometrica, musica en astronomia.
In de 18e eeuw speelde geometrie een belangrijke rol in de Vrijmetselarij.
De geometrie werd beschouwd als de edelste van alle wetenschappen en als de basis waarop de maçonnerie werd gegrondvest. Toentertijd werd geometrie, letterlijk 'landmeetkunde' hoog aangeslagen en gelijkgesteld aan architectuur.
Tegenwoordig wordt er in de rituelen nog naar verwezen. Tevens wordt de reguliere Vrijmetselarij ook wel 'regelmatige' Vrijmetselarij genoemd.
Het doel is duidelijk, denk ik: In de operatieve bouw was meetkunde natuurlijk heel belangrijk. En het beeld van het heelal dat men toen had, was heel mechanisch, zoiets als een uurwerk dat met grote precisie gebouwd moest zijn. Ergo: De Opperbouwmeester de Heelals moest wel een magnifiek wiskundige zijn.
pi_72743326
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

In de tweede helft van de middeleeuwen onstonden scholen waar burgers een opleiding konden krijgen in de 'artes liberales' oftewel de 7 vrije kunsten en wetenschappen.
Dat waren: Grammatica, rhetorica en logica, arithmetica, geometrica, musica en astronomia.
In de 18e eeuw speelde geometrie een belangrijke rol in de Vrijmetselarij.
De geometrie werd beschouwd als de edelste van alle wetenschappen en als de basis waarop de maçonnerie werd gegrondvest. Toentertijd werd geometrie, letterlijk 'landmeetkunde' hoog aangeslagen en gelijkgesteld aan architectuur.
Tegenwoordig wordt er in de rituelen nog naar verwezen. Tevens wordt de reguliere Vrijmetselarij ook wel 'regelmatige' Vrijmetselarij genoemd.
Het doel is duidelijk, denk ik: In de operatieve bouw was meetkunde natuurlijk heel belangrijk. En het beeld van het heelal dat men toen had, was heel mechanisch, zoiets als een uurwerk dat met grote precisie gebouwd moest zijn. Ergo: De Opperbouwmeester de Heelals moest wel een magnifiek wiskundige zijn.

De opperbouwmeester van Washington was dat ook overigens.

As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72743845
Geometrie speelt idd een belangrijke rol, wat al blijkt uit het logo van de Vrijmetselarij.

De passer is een werktuig waarmee je een cirkel kunt trekken. In het avondland is dit (vooral sinds de middeleeuwen) het symbool van geometrie, van kosmische orde en van een ontwerpende activiteit, met name in de geheime traditie van de "bouwhut".

In de middeleeuwen beeldde men de schepper vaak af als een landmeter die met behulp van een passer de aardbol construeerde. Ook komt de passer voor als werktuig in de sterrenkunde, bouwkunde en aardkunde.

In de symboliek van de Vrijmetselarij is de passer één van de drie "grote lichten" (de andere 2 zijn het heilige boek en de winkelhaak). De passer verwijst hier naar de ideale cirkel van allesomvattende mensenliefde en geeft dan uitdrukking naar een gepaste houding jegens broeders en zusters en de gehele mensheid.

Bij inwijdingsriten wordt uitgebeeld dat de ene punt van de passer in het eigen hart is verankerd, terwijl de andere punt van de passer de ingewijde met alle broeders verbindt.

De passer en de winkelhaak worden dan vaak samen als embleem gebruikt. De passer staat dan voor het tekenen van de kosmische cirkel, en de winkelhaak voor het tekenen van het vierkant. In combinatie met elkaar stellen de cirkel en het vierkant dan de verbinding van hemel en aarde voor.

Er bestaan ook nog verschillen in symboliek van hoe de passer en winkelhaak tov elkaar worden neergelegd.

Wanneer de passer met de benen in een rechte hoek wordt gelegd, staat dat voor een ideaal evenwicht tussen lichaam en geest.

Als de winkelhaak over de passer ligt, gaat het om een materieel overwicht. Ligt de passer over de winkelhaak, dan gaat het juist om het beheersen van de materie door de geest.
pi_72743978
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:40 schreef Banjerkanjer het volgende:
Geometrie speelt idd een belangrijke rol, wat al blijkt uit het logo van de Vrijmetselarij.

De passer is een werktuig waarmee je een cirkel kunt trekken. In het avondland is dit (vooral sinds de middeleeuwen) het symbool van geometrie, van kosmische orde en van een ontwerpende activiteit, met name in de geheime traditie van de "bouwhut".

In de middeleeuwen beeldde men de schepper vaak af als een landmeter die met behulp van een passer de aardbol construeerde. Ook komt de passer voor als werktuig in de sterrenkunde, bouwkunde en aardkunde.

In de symboliek van de Vrijmetselarij is de passer één van de drie "grote lichten" (de andere 2 zijn het heilige boek en de winkelhaak). De passer verwijst hier naar de ideale cirkel van allesomvattende mensenliefde en geeft dan uitdrukking naar een gepaste houding jegens broeders en zusters en de gehele mensheid.

Bij inwijdingsriten wordt uitgebeeld dat de ene punt van de passer in het eigen hart is verankerd, terwijl de andere punt van de passer de ingewijde met alle broeders verbindt.

De passer en de winkelhaak worden dan vaak samen als embleem gebruikt. De passer staat dan voor het tekenen van de kosmische cirkel, en de winkelhaak voor het tekenen van het vierkant. In combinatie met elkaar stellen de cirkel en het vierkant dan de verbinding van hemel en aarde voor.

Er bestaan ook nog verschillen in symboliek van hoe de passer en winkelhaak tov elkaar worden neergelegd.

Wanneer de passer met de benen in een rechte hoek wordt gelegd, staat dat voor een ideaal evenwicht tussen lichaam en geest.

Als de winkelhaak over de passer ligt, gaat het om een materieel overwicht. Ligt de passer over de winkelhaak, dan gaat het juist om het beheersen van de materie door de geest.
Bedankt voor deze uitleg.

Kan er verder weinig zinnigs over zeggen, dit is een compleet nieuwe wetenschap voor mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door mediaconsument op 14-09-2009 21:52:19 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72746442
Even een vraag tussendoor overigens. Is het goed om de films als the da Vinci code en Angels & Demons te kijken? Of geven deze wederom een verdraaid beeld van de werkelijkheid?

Was da Vinci een vrijmetselaar trouwens?
pi_72746672
Hij was er absoluut eentje ja! Verder durf ik er niet veel over te zeggen of die films inhoudelijk goed zijn. (Pssst....lees boeken, ja! )
pi_72746777
Ow, google levert op dat hij TECHNISCH GEZIEN geen vrijmetselaar was, maar dat hij er wel vuistdiep in zat.
pi_72754504
quote:
Op maandag 14 september 2009 21:42 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Bedankt voor deze uitleg.

Kan er verder weinig zinnigs over zeggen, dit is een compleet nieuwe wetenschap voor mij.
Misschien leuk voor wie geïnteresseerd is in symboliek (van welke aard dan ook):

Symbolen van A tot Z
Uitgeverij het Spectrum BV
ISBN 90 274 6663 7

http://www.bol.com/nl/p/b(...)666834283/index.html
  dinsdag 15 september 2009 @ 09:51:27 #235
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72758125
Er word geopperd dat Da Vinci (evenals Newton e.a. ) een Grand Master van de POS was (Priory Of Sion)
pi_72760651
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 09:51 schreef merlin693 het volgende:
Er word geopperd dat Da Vinci (evenals Newton e.a. ) een Grand Master van de POS was (Priory Of Sion)
Maar dat is een voortgezette graad.. Hij zou dan toch ook Vrijmetselaar moeten zijn geweest..
  dinsdag 15 september 2009 @ 13:17:07 #237
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72763726
Tja wie was er eerder...er word nml geopperd dat het de P.O.S. is geweest die aan de grondvesten van het onstaan van De Templiers stond , en zou de vrijmestelaarij een opleving van de ooit ondergronds gegaande tempeliers zijn .

P.S. Volgens het boek The Hiram Key ligt de oorsprong in Egypte/Babelonie
quote:
The Hiram Key: Pharaohs, Freemasonry, and the Discovery of the Secret Scrolls of Jesus (ISBN 0-099-69941-9) is a book by Christopher Knight and Robert Lomas. The authors, both Masons, present a theory of the origins of Freemasonry along with "the true story" of historical Jesus and the original Jerusalem Church.

[ Bericht 18% gewijzigd door merlin693 op 15-09-2009 13:39:30 ]
  dinsdag 15 september 2009 @ 13:18:07 #238
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72763750
Trouwens over die 7 wetenschappen
quote:
In "The legend of the Craft" wordt de legende van het ontstaan van de vrijmetselarij uit de doek gedaan.

Kort door de bocht:
Er zijn zijn 7 vrije wetenschappen: grammatica, retoriek, dialectiek, rekenkunde, geometrie, muziek en astronomie. Voor Noach's vloed leefde er ene Lameche wiens kinderen al deze wetenschappen uitvonden. Deze kinderen wisten van de komende vloed en verborgen daarom al hun kennis in twee pilaren die de vloed zouden overleven. Een pilaar was van marmer, zodat deze niet zou verbranden, en de ander was "clepped latterns", en zou niet zinken in de vloed. De grote Hermes vond deze beide stenen pilaren, en vond ook de verborgen kennis erin. Hij gaf deze door aan anderen en uit het doorgeven van deze kennis ontstond de vrijmetselarij.

bron: http://www.masonicforum.ro/en/nr67/down.html (16de eeuwse tekst)
Hier doelen ze toch ook op Joachim en Boaz ?
pi_72764060
Interessante info Merlin.. lijkt me wel, maar staat er dan niets over in in de bijbel?

Wat is eigenlijk de achtergrond van A.L. - Anno Lucius? Het jaar van de licht kan ik er nog wel van maken, maar toen we dit vroegen bij een loge wisten ze geen echte verklaring te geven. Hier misschien iemand?
Zijn er ook verschillende interpretaties? Op Wikipedia staat dat er
quote:
The year of the light pre dates 0 AD by 6000 years, therefore the year 2007 becomes 6007.
bron
Maar ik meen dat ik wel eens andere interpretaties hiervan heb gezien..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 15 september 2009 @ 13:36:44 #240
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72764309
Ik vind het nogal een vreemde rekensom kende de term trouwens niet dus kan je niet meteen verder helpen
pi_72764662
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 13:36 schreef merlin693 het volgende:
Ik vind het nogal een vreemde rekensom kende de term trouwens niet dus kan je niet meteen verder helpen

Die rekensom is ook van een niet al te betrouwbare wikipagina.. ik zal nog eens verder googlen

Hier meer info over de door vrijmetselaars gebruikte kalendertermen
Hier een iets andere interpretatie die wel hetzelfde lijkt te zeggen

Is er trouwens nog een link tussen het hermetisme en de vrijmetselarij?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 15 september 2009 @ 14:07:16 #242
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_72765266
Gnosis en Kabalah
pi_72765842
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 13:29 schreef Boswachtertje het volgende:
Interessante info Merlin.. lijkt me wel, maar staat er dan niets over in in de bijbel?

Wat is eigenlijk de achtergrond van A.L. - Anno Lucius? Het jaar van de licht kan ik er nog wel van maken, maar toen we dit vroegen bij een loge wisten ze geen echte verklaring te geven. Hier misschien iemand?
Zijn er ook verschillende interpretaties? Op Wikipedia staat dat er
[..]

bron
Maar ik meen dat ik wel eens andere interpretaties hiervan heb gezien..
Volgens een oude opvatting (middeleeuws, denk ik) zou de schepping 4.000 jaar voor het begin van de christelijke jaartelling ontstaan zijn.
Vandaar A.L. = A.D. + 4000..

Volgens bisschop Ussher zou de schepping zelfs 4004 jaar voor het begin van onze jaartelling hebben plaatsgevonden, die telling wordt aangeduid met 'Jaar des waren Lichts'.

Complicatie daarbij is dat het nieuwe jaar op 1 maart begint, volgens die telling.

Er zijn nog wel meer jaartellingen in gebruik, trouwens.
pi_72765984
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 13:47 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Is er trouwens nog een link tussen het hermetisme en de vrijmetselarij?
Ja, er zijn nog wat elementen uit de hermetische en alchemistische tradities terug te vinden.

Ik heb weleens gehoord dat de rituelen van de Schotse Ritus voor een deel gebaseerd zijn op de hermetische filosofie.
pi_72766039
Waar komt de term hermetisch afgesloten dan vandaan? Kende de term hermetisch nog niet op die manier.
quote:
Het woord hermetisch is het bijvoeglijk naamwoord bij Hermes, de Griekse god van handel, verkeer en welsprekendheid, en de boodschapper van de goden. Hermes werd in een religieus-mystieke beweging uit het begin van onze jaartelling vereenzelvigd met de Egyptische god Thot. Geschriften uit die beweging zijn gebundeld in het Corpus Hermeticum. Die teksten waren voor velen kennelijk zo onbegrijpelijk dat hermeticus 'geheimzinnig, afgesloten' ging betekenen.

In later tijden werd het woord vooral gebezigd door alchemisten, mensen die ook een wat geheimzinnige uitstraling hadden: zij beoefenden een oude, geheime wetenschap die "probeerde door middel van de steen der wijzen onedele metalen in edele om te zetten en een levenselixer te bereiden" (Van Dale, 2005). Hun geslotenheid werd in het Frans aangeduid als hermétique, en dat woord is in de achttiende eeuw vernederlandst tot hermetisch.
Even opgezocht. Leuke informatie.
pi_72766388
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 14:34 schreef mediaconsument het volgende:
Waar komt de term hermetisch afgesloten dan vandaan? Kende de term hermetisch nog niet op die manier.
[..]

Even opgezocht. Leuke informatie.
Wat grappig.. Dus toch
Had er in de loge ooit naar gevraagd, indertijd. Toen werd er gezegd dat 'hermetisch afgesloten' helemaal niet met hermetisme te maken had..
pi_72766580
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 14:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat grappig.. Dus toch
Had er in de loge ooit naar gevraagd, indertijd. Toen werd er gezegd dat 'hermetisch afgesloten' helemaal niet met hermetisme te maken had..
Je zou je haast gaan afvragen waarom.

Moet denken aan deze clip.

pi_72767240
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 01:19 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Misschien leuk voor wie geïnteresseerd is in symboliek (van welke aard dan ook):

Symbolen van A tot Z
Uitgeverij het Spectrum BV
ISBN 90 274 6663 7

http://www.bol.com/nl/p/b(...)666834283/index.html
Ik heb dit boek besteld overigens. Ben benieuwd.
pi_72767871

Ik kwam dit laatst tegen overigens (weet niet meer welke site) over dat met name in Frankrijk en deze streek (het Zuiden?) erg belangrijk zou zijn voor de P.O.S. en de Vrijmetselaarij?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72768021
Zo heette mijn hunter in wow hehe. SaintGein. Genoemd naar een erg goede dnb producer genaamd Saint van de groep Gein.

http://www.myspace.com/gein1

Je gaat de goede kant op overigens. Ga zo door!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')