Of misschien gewoon in het conformeren?quote:Op zondag 13 september 2009 19:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Poe.. dat is een goeie.. de verdieping komt idd. pas in de loop van de tijd.. Maar wil dat ook zeggen dat tot die tijd de essentie ligt in het compareren?
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.quote:Op zondag 13 september 2009 19:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Of misschien gewoon in het conformeren?
Maar dan onderschrijf je eigenlijk wat je eerst tegensprak: namelijk dat die symbolen en rituelen een omlijsting zijn, en dat het wezenlijke daaronder verborgen ligt.quote:Op zondag 13 september 2009 19:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.
Toen heb ik ook de conclusie getrokken dat we de Vrijmetselarij helemaal niet nodig hebben om ons geestelijk te ontwikkelen, en was het voor mij een soort poppenkast..
Mijns inziens de beste keus.quote:Op zondag 13 september 2009 19:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik kan hier andermaal alleen vanuit mijn persoonlijke ervaring spreken.. de symbolen en rituelen zijn allegorisch, alles wat je erin ziet, is uiteindelijk zelfkennis.
Toen heb ik ook de conclusie getrokken dat we de Vrijmetselarij helemaal niet nodig hebben om ons geestelijk te ontwikkelen, en was het voor mij een soort poppenkast..
Nee, ze zijn wel degelijk karakteristiek voor de Vrijmetselarij als verschijnsel.quote:Op zondag 13 september 2009 20:01 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar dan onderschrijf je eigenlijk wat je eerst tegensprak: namelijk dat die symbolen en rituelen een omlijsting zijn, en dat het wezenlijke daaronder verborgen ligt.
quote:Op zondag 13 september 2009 20:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nee, ze zijn wel degelijk karakteristiek voor de Vrijmetselarij als verschijnsel.
Waar dat alles dan weer een omlijsting van is, mag je zelf invullen..
Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.quote:Op zondag 13 september 2009 20:09 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar rituelen en symbolen, komen voor in iedere religie, godsdienst, en zelfs anarchie. Het maakt onderdeel uit van ons (ieder) leven. Maar het gaat nooit om de symbolen zelf of om de rituelen zelf, maar om de betekenis ervan.
Dat is niet helemaal waar ( Ik bedoel dat niet mbt de spreuk Ken Uzelf! Nosce te ipsum!) Een rood verkeerslicht, betekent nog altijd dat je moet stoppen. Ook al heb je zelf bedacht en ingevuld dat dat helemaal niet nodig is.quote:Op zondag 13 september 2009 20:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.
Er staat ook een prachtige spreuk boven de tempel: 'Ken Uzelve! En de rest is bullshit!'
Dat laatste heb ik er zelf bij verzonnen trouwens..
ik vond hem mooiquote:Een symbool betekent alleen iets tegen een bepaalde culturele achtergrond. De invulling geef je dus hoe dan ook zelf.
Er staat ook een prachtige spreuk boven de tempel: 'Ken Uzelve! En de rest is bullshit!'
Dat laatste heb ik er zelf bij verzonnen trouwens..
quote:Op zondag 13 september 2009 19:44 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Met kruistochten kun je erg makkelijk zand in de ogen strooien. Omdat hier zoveel aandacht naar uitgaat. Wat is een kruistocht nou eigenlijk? Een tocht langs de kruizen?
Interessant topic.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
In een notedop is dat dus mijn avontuur bij de 'padvinderij voor volwassenen'.
Daarmee onderschrijf je mijn idee. Een symbool betekent alleen iets tegen de juiste achtergrond. Voor iemand die werkelijk niet bekend is met de verkeersregels betekent een rood licht helemaal niets. Wat uiteraard niet betekent dat hij/zij dan geen verkeersovertredingen begaat.quote:Op zondag 13 september 2009 20:24 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar ( Ik bedoel dat niet mbt de spreuk Ken Uzelf! Nosce te ipsum!) Een rood verkeerslicht, betekent nog altijd dat je moet stoppen. Ook al heb je zelf bedacht en ingevuld dat dat helemaal niet nodig is.
Geen idee, maar ze zien er erg grappig uit, vooral in die kleren.quote:Op maandag 14 september 2009 01:06 schreef Resonancer het volgende:
Vraag aan "de bron ":
Wie zijn deze mensen ?
Maken deze mensen tijdens deze rituelen, bijeenkomsten, etc, plannen die buitenstaanders niet kennen en brengen ze deze in hun vaak machtige functies ten uitvoer ?
Ik denk van wel.
Met de juiste achtergrond is een symbool ook "sterker" qua effect op de observeerder denk ik?quote:Op maandag 14 september 2009 10:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daarmee onderschrijf je mijn idee. Een symbool betekent alleen iets tegen de juiste achtergrond. Voor iemand die werkelijk niet bekend is met de verkeersregels betekent een rood licht helemaal niets. Wat uiteraard niet betekent dat hij/zij dan geen verkeersovertredingen begaat.
Ja, dat eerste klopt wel.quote:Op maandag 14 september 2009 10:47 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Met de juiste achtergrond is een symbool ook "sterker" qua effect op de observeerder denk ik?
Maakt dat wel een verschil binnen de Vrijmetselaarij? Het gebruik van symbolen in het dagelijks leven? Neemt dat toe, heeft dat een invloed?
Dat laatste bedoel ik inderdaad meer als ondersteuning bij het vormen van jou als "beter" mens (al is beter de verkeerde term maar het gaat om de strekking) zoals het beseffen dat rood ook echt stoppen is.quote:Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja, dat eerste klopt wel.
De rest van de vraag is me niet helemaal duidelijk.
Ik denk wel dat mensen steeds meer zien in dezelfde symboliek, ja.. (Of ze maken het zichzelf wijs)
Op andere, alledaagse, symbolen heeft het voor zover ik weet geen invloed. Een stoplicht heeft niet méér indruk op me gemaakt sinds ik werd ingewijd..
Hoewel dat ook weer niet helemaal waar is. Als het goed is, word je nl. wel een gewetensvoller mens.
Het heeft zeker zijn goede kantenquote:Op maandag 14 september 2009 11:12 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Klinkt best interessant, de Vrijmetselaarij![]()
Dat is het eerste rituaal naar Hiram abif , in nederland gebruiken ze vaak een dolkquote:, ze krijgen een zwaard tegen hun borst aangedrukt en worden met de dood bedreigd.
De vertaling kun je rechts vinden van de video, druk op "meer info".quote:Op maandag 14 september 2009 19:02 schreef merlin693 het volgende:
[..]
Dat is het eerste rituaal naar Hiram abif , in nederland gebruiken ze vaak een dolk
Vandaar de Vincere Aut Mori dunkt me
P.S. ben video aan het kijken...wel interesant als jij mischien een vertaling zou kunnen leveren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |