iets doet me denken dat de traditioneel gestelde theologische argumenten nou niet bepaald steekhouden. En dat het meer argumenten zijn in de zin van: "om toch", "waarom twijfel je daaraan", "God heeft het beste met ons voor" en "omdat de bijbel dat zegt (punt)"quote:Op zaterdag 12 september 2009 04:45 schreef Triggershot het volgende:
Iets doet me denken dat TS niet helemaal thuis is in de traditioneel gestelde theologische argumenten.
En alleen de mens kan de term perfectie bedenken zonder enige weet te hebben wat het voor moet stellenquote:Op vrijdag 11 september 2009 18:37 schreef bitterzak het volgende:
Alleen een mens kan zoiets onperfects schapen!
Perfectie = objectiveit -> alles is perfect.quote:Op zaterdag 12 september 2009 19:55 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
En alleen de mens kan de term perfectie bedenken zonder enige weet te hebben wat het voor moet stellen
Als alles perfect is, wat is dan imperfectie ?quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:45 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Perfectie = objectiveit -> alles is perfect.
deze threadquote:Op zaterdag 12 september 2009 21:52 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Als alles perfect is, wat is dan imperfectie ?
Dingen die geen feit zijn.quote:Op zaterdag 12 september 2009 21:52 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Als alles perfect is, wat is dan imperfectie ?
Zijn meningen geen feiten; het feit dat een mening gedacht/uitgesproken wordt ?quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:04 schreef Gubbe85 het volgende:
net te laat met editen
Alles = alle feiten.
quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:07 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Zijn meningen geen feiten; het feit dat een mening gedacht/uitgesproken wordt ?
Maar oke, jij bedoeld dus dat alles wat feitelijk is, perfect is. Dus dan nu de vraag; wat is perfect(ie) ?
Ik kan je ook een klap met een hamer geven. Ook zonder woorden is die hamer en die klap dan een feit.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:20 schreef Gubbe85 het volgende:
Ik bedoel, je kan alleen maar woorden uitleggen met andere woorden.
Ik bedoelde te vragen wat feitelijk is, was iets te laat met editenquote:Op zaterdag 12 september 2009 22:16 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Ik vind jou niet aardig. Het is een feit dat ik jou niet aardig vind. Het is geen feit dat jij niet aardig bent. Dat principe weetjewel.
Perfect = feit = objectief. Het zijn woorden voor de benaming van wat is.
Daar ben ik het mee eens. Maar ik snap de relevantie niet.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan je ook een klap met een hamer geven. Ook zonder woorden is die hamer en die klap dan een feit.
Als je denkt dat theologie beperkt is tot apologetiek wellicht.quote:Op zaterdag 12 september 2009 11:19 schreef Bensel het volgende:
[..]
iets doet me denken dat de traditioneel gestelde theologische argumenten nou niet bepaald steekhouden. En dat het meer argumenten zijn in de zin van: "om toch", "waarom twijfel je daaraan", "God heeft het beste met ons voor" en "omdat de bijbel dat zegt (punt)"
Dat is het sowieso. Zolang theologie er van uit gaat dat er een godswezen is/dient te zijn, in elk geval.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je denkt dat theologie beperkt is tot apologetiek wellicht.
Mja, ok, hangt ervan af hoe je tegen die begrippen aankijkt. Uiteindelijk zijn alle woorden directe links naar een bestaand object of een combinatie van objecten. Ik zie perfect en feit en object als een directe link naar het zijn an sich.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:30 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Ik bedoelde te vragen wat feitelijk is, was iets te laat met editenMaar deze 3 aan elkaar gelijk stellen lijkt me niet zo een snugger plan
Niet bepaald, apologetiek mag voortkomen uit theologie, maar andersom is het niet hetzelfde per definitie. Geloofsverantwoording speelt een belangrijk rol, maar dogma, ethiek, historie draaien ook centraal rondom theologie en het bestaan van een god.quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:40 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat is het sowieso. Zolang theologie er van uit gaat dat er een godswezen is/dient te zijn, in elk geval.
het dogma is juist dat er een God bestaat. Ethiek is niet iets waar een godsdienst alleenrecht op heeft, en zodoende kan theologie het wel gebruiken om een godsbeeld te verklaren, maar heeft het geen invloed op de die ene vraag of God daadwerkelijk bestaat. historie uiteraard netzoquote:Op zaterdag 12 september 2009 22:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet bepaald, apologetiek mag voortkomen uit theologie, maar andersom is het niet hetzelfde per definitie. Geloofsverantwoording speelt een belangrijk rol, maar dogma, ethiek, historie draaien ook centraal rondom theologie en het bestaan van een god.
Feiten zijn ook feiten zonder woordenquote:Op zaterdag 12 september 2009 22:34 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Maar ik snap de relevantie niet.
quote:Op zondag 13 september 2009 10:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Feiten zijn ook feiten zonder woorden
Aparte gedachtengang. Kan ik mij in het geheel niet invinden om eerlijk te zijn. Neem bijvoorbeeld het woord ''immaterieel'' ...is dat een bestaand object ?quote:Op zaterdag 12 september 2009 22:42 schreef Gubbe85 het volgende:
[..]
Mja, ok, hangt ervan af hoe je tegen die begrippen aankijkt. Uiteindelijk zijn alle woorden directe links naar een bestaand object of een combinatie van objecten. Ik zie perfect en feit en object als een directe link naar het zijn an sich.
Als iets is dan is het een feit, dan is het perfect, dan is het een object. Komt op tzelfde neer.
Het woord immaterieel is een directe link naar 'materie' wat 'iets' is.quote:Op zondag 13 september 2009 13:50 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Aparte gedachtengang. Kan ik mij in het geheel niet invinden om eerlijk te zijn. Neem bijvoorbeeld het woord ''immaterieel'' ...is dat een bestaand object ?
quote:Sowieso is het moeilijk om te bepalen wat een feit is, of iets echt is wat we denken dat het is, elke waarneming is afhankelijk van onze zintuigen.
In zekere zin valt er te stellen dat wij uberhaupt niet kunnen bepalen wat is en wat niet.
Imperfectie: de waarneming van iets (aangezien objectief waarnemen onmogelijk is)quote:En dat gaat ook op voor perfectie. Ik weet niet eens of dat bestaat. Ik weet dat de term bestaat, de tegenpool van imperfectie. Dus als alles wat is perfect is, dan bestaat imperfectie niet ? Want alles [i]is[//i], dan is er niet het niet-zijnde ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |