abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72632817
Het is een lang verhaal, maar ik ga proberen om het zo duidelijk mogelijk neer te zetten. Er zal misschien een hoop bij staan wat niet relevant is, maar ik vertel gewoon het hele verhaal.

Afgelopen voorjaar heb ik besloten om een nieuwe studie in Amsterdam te starten. Rekening houdende met het wonen in Limburg en geen aanspraak kunnen maken op een voorrangsregeling ben ik op tijd gaan zoeken naar een kamer. Ik ben hier inderdaad niet al te kieskeurig mee geweest.

Ik ben uiteindelijk bij een kamer uitgekomen in een gedeeld appartement, deze kamer was betaalbaar en ik heb toen besloten om deze kamer te nemen. Tijdens de rondleiding door het huis zag alles er prima uit. Overigens stond er op dat moment een wasmachine. Mijn huisbaas zei op dat moment letterlijk 'hier staat een wasmachine, dus je kunt je was doen'. Ik ben akkoord gegaan met de kamerhuur. Ik zou een week later terugkomen om het contract te tekenen, de eerste maand huur te betalen en de borg te betalen (beide ¤400). Hij wilde dat ik op dat moment ¤100 aanbetaalde van die ¤800, om te voorkomen dat ik verder ging zoeken naar een andere kamer. Hier heb ik zwart op wit bewijs van gehad. Apart detail is dat hij alle bedragen contant wilde. Dit is verder allemaal geen probleem geweest. Ik heb de kamer vanaf juli gehuurd, maar ik zou er pas in augustus intrekken omdat ik eerst op vakantie ging. Intussen heeft een familielid van mij de sleutels afgehaald, en toen kreeg hij te horen dat de wasmachine kapot was. Ik was ervan uit gegaan dat deze in de tussentijd kapot was gegaan en heb er niet al te veel aandacht aan besteed. Verder stonden in het huurcontract wel eisen van de huisbaas uit. Ik had een opzegtermijn van twee maanden, en als ik binnen een jaar zou verhuizen, dan zou ik mijn borg kwijt zijn. Ik ben er op dat moment akkoord mee gegaan, omdat de tijd begon te dringen, ik had echt een kamer nodig en ik had verwacht er toch wel een jaar te zitten.

Inmiddels is het eind augustus, intreeweek, ik kom 's nachts thuis en het toilet raakt verstopt. Ik bel de volgende dag mijn huisbaas op en hij komt kijken. Hij kan de verstopping niet verhelpen en ik moet het zelf maar regelen. Ik was amper thuis vanwege de intreeweek, en intussen hebben mijn huisgenoten het zelf opgelost. Inmiddels heb ik van mijn huisgenootje gehoord dat de wasmachine al kapot was toen zij haar kamer betrok. Zij is begin juni ingetrokken, ik ben pas half juni komen kijken. Daar heeft mijn huisbaas gewoon tegen me gelogen. Later confronteer ik hem hiermee en beweert hij dat hij dit nooit gezegd heeft.
De eerste week is verder zonder problemen verlopen.

In de tweede week, verstopt het toilet weer. Deze keer heb ik het zelf met ontstoppen kunnen oplossen. Intussen heb ik wel weer contact met mijn huisbaas gehad omdat er enkele dingen in huis gerepareerd zouden worden en dit was nog steeds niet gebeurt. Er staat een kapotte koelkast die vervangen zou worden en de toiletbril was ook al weken kapot en zou vastgemaakt worden.

Afgelopen week is de derde week geweest dat ik hier daadwerkelijk gewoond heb, en hoe onverwachts, het toilet is weer verstopt geraakt. Deze keer was het met verstopper niet te verhelpen. Ik heb mijn huisbaas gebeld en hij is de dag erop met de rioolveer gekomen. Hij heeft geprobeerd het te verhelpen. Dit is hem niet gelukt omdat er volgens hem iets blokkeerde. Hij vond op dat moment eigenlijk dat ik het zelf verder kon uitzoeken, maar hij heeft er toch een loodgieter bij gehaald. Op dat moment liet hij zeer duidelijk doorschemeren dat hij er in ieder geval niet voor ging betalen. Volgens hem kwamen dergelijke verstoppingen niet voor voordat ik hier woonde, volgens hem was ik dan ook maar de schuldige. Op dat moment voelde ik me dusdanig onprettig in mijn eigen huis, dat ik naar buiten ben gegaan. Toen ik een uur later terugkwam spoelde het toilet weer door, en zat er zowaar een nieuwe toiletbril op. Even later belt mijn huisbaas mij op met de mededeling dat het toilet verstopt was geraakt door een houdertje van een toiletblock dat was doorgespoeld. Hij meldde mij dat dit ¤75,00 gekost had, en dat hij dan nog soepel was geweest. Daarna volgde letterlijk de zin ‘het interesseert mij niet wie er betaald, als er maar betaald word’. Dit gebeurde nadat ik hem duidelijk heb gemaakt dat er nooit een toiletblock aanwezig is geweest in de tijd dat ik hier woonde. Hij beriep zich op het contract en daarin stond dat deze kosten op de huurder verhaald werden en dat ik maar moest zorgen dat iedereen netjes betaalde. Ik heb gezegd dat ik de situatie met mijn huisgenoten zou bespreken, maar verder heb ik geen toezeggingen gedaan.

Die avond zag ik een van mijn huisgenoten en heb ik de situatie met haar besproken. Zij en een andere huisgenoot zijn beiden 1 juni ingetrokken, de vierde huisgenoot woont hier al een aantal jaren. Zij vertelde me dat de vorige huisgenoten steeds na een aantal maanden zijn vertrokken wegens conflicten met de huisbaas. Zij gaf duidelijk aan dat hier nooit een toiletblock aanwezig is geweest in de tijd dat ze hier woonde, en dat ze er niet voor gaat betalen. Ook vond ze dat ik dit niet moest doen. De andere twee huisgenoten heb ik nog niet gesproken

Inmiddels leek het me verstandig om uit te zoeken of het contract wel rechtsgeldig is. Ik heb contact gehad met het juridisch loket en zij gaven aan dat mijn huisbaas deze kosten niet op mij kon verhalen omdat het toilet in slechte staat was opgeleverd. Het toiletblock was namelijk al doorgespoeld toen ik hier kwam wonen. Ik moest dit hem door middel van aangetekende brief duidelijk maken. Verder mag hij wel rioolkosten op huurders verhalen, dus in het vervolg mag hij dit op ons verhalen.
Ook mag hij voor dit soort kamers maar één maand opzegtermijn vragen.
Wat verder voor mij ook een erg belangrijk punt is. Hij mag mijn borg niet inhouden op grond van vertrek binnen een jaar. Als de kamer in dezelfde staat wordt opgeleverd als dat hij ontvangen is, heeft hij niet het recht om de borg in te houden.
Ook mag hij mij naar aanleiding hiervan niet op straat zetten.

Het punt is nu bereikt dat ik zo snel mogelijk weg wil, alleen is dit Amsterdam en heb je zo snel nog geen nieuwe kamer. Zo gauw als ik deze heb zal ik dan ook weg zijn.

Alleen vraag ik me nu af wat de beste manier is om met mijn huisbaas om te gaan. Het grote probleem is namelijk: ik heb geen adres van hem. Zijn gemeentelijke adres is dit adres, maar dit verhuurt hij door. Ik kan dus geen aangetekende brief verzenden.
Ik kan hem telefonisch om zijn adres vragen, ik verwacht niet dat hij dit gaat geven. Ik kan hem telefonisch duidelijk maken dat ik niet ga betalen, en ik kan ook haarfijn uitleggen waarom. Ik heb namelijk de bijbehorende wetsartikelen. Feit is wel dat het daarna behoorlijk onprettig leven gaat worden. Hij is tot veel in staat en ik zie het gebeuren dat hij het toilet opnieuw laat verstoppen zodat wij alsnog moeten betalen. Ook zit ik in de maag met die borg, hij kan wettelijk gezien wel verplicht zijn om die borg terug te geven, als ik hem niet kan traceren is dat ook niet zo makkelijk. Ook weet ik niet per wanneer ik een nieuwe kamer heb, dus ik kan ook nog niks opzeggen. Mijn voordeel is wel dat de huur zwart gaat, dus dat ik hem naar alle waarschijnlijkheid wel ergens kan aangeven. Alleen heb ik daarmee nog mijn geld niet terug.

Nu is de vraag, hoe kan ik aan zijn adres komen, en hoe kan ik de hele situatie hier het beste aanpakken?
Aids.
pi_72633122
Recht hebben is in dit geval wat anders dan recht krijgen, lijkt me.
Praktische oplossing: Een maand je huur (t.w.v. de borg) niet betalen en daarna wegwezen.
pi_72633374
Bij kadaster eigendomsbewijs opvragen (ik geloof dat het zo heet) Daar staat zijn adres in waar hij woont cq zijn overige post laat bezorgen. Tenzij hij dus ook ingeschreven is op jullie adres.
Heb jij je eigenlijk in mogen laten schrijven?
En idd wat LaStrange zegt. Zo heeft onze dochter ook een probleem met haar huisbaas opgelost.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
  vrijdag 11 september 2009 @ 07:42:17 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72633701
www.kadaster.nl, adres intypen, kost ¤1,50 oid.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_72635901
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 05:20 schreef botterfly het volgende:
Bij kadaster eigendomsbewijs opvragen (ik geloof dat het zo heet) Daar staat zijn adres in waar hij woont cq zijn overige post laat bezorgen. Tenzij hij dus ook ingeschreven is op jullie adres.
Heb jij je eigenlijk in mogen laten schrijven?
En idd wat LaStrange zegt. Zo heeft onze dochter ook een probleem met haar huisbaas opgelost.
Ik heb me hier in mogen schrijven ja. Ik vermoed alleen dat daar dit adres uit komt, gezien hij hier regelmatig post krijgt.

En het is inderdaad wel een optie om eind oktober te vertrekken, alleen moet ik dan wel een andere kamer hebben
Aids.
pi_72636469
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:04 schreef Mss het volgende:

[..]

Ik heb me hier in mogen schrijven ja. Ik vermoed alleen dat daar dit adres uit komt, gezien hij hier regelmatig post krijgt.

En het is inderdaad wel een optie om eind oktober te vertrekken, alleen moet ik dan wel een andere kamer hebben
Ik weet dat bij mijn dochter haar huisbaas ook post op het studentenhuis ontving. Maar niet alles! Zoals belasting en kieskaarten die dan weer niet. Dat betekende dus dat hij een ander adres had. En via het kadaster hebben we dat kunnen achterhalen. Onnodig te melden dat de huisbaas daar niet blij mee was
Als je bent ingeschreven daar dan kan het, volgens mij tenminste, niet zwart geregeld zijn!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_72637170
Het borg probleem is redelijk simpel op te lossen... de laaste maand(en) huur niet betalen, en een eind afrekening vragen met alles verrekend.
Niet de nette methode, wel een goed werkende...

Voor de rest... welkom in de wereld van huisjesmelkers.
Daar moeten huizen vooral geld op brengen, en iedere cent aan kosten is teveel....

Jij zult je rechten moeten uitzoeken, je plichten niet vergeten... en zorgen dat je je rechten krijgt.

Het adres dat jebij het kadaster krijgt is het adres van de eigenaar, de persoon die jij spreekt kan best alleen maar een beheerder zijn.

Maar vooral laat je niet intimteren. Voor personen zoals jij het beschrijft, werkt hun hele verhaal alleen als jij je bang laat maken.
pi_72637302
Ik ga sowieso eerst eens aan hem vragen, maar waarschijnlijk geeft hij het niet.

Hij zal alleen wel goed pissig worden, en het zou me niks verwonderen als hij het toilet met opzet weer laat verstoppen.

Alleen kan ik niet weg hier als ik nog geen andere kamer heb, gezien ik hier ook werk. Ik kan best voor oktober geen huur betalen, maar dan moet ik voor november wel een nieuwe kamer hebben omdat ik hier werk.

Mag hij trouwens mijn spullen (bijv. een laptop) meenemen als onderpand als ik zeg dat ik de huur nu niet kan betalen?
Aids.
pi_72637381
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:50 schreef Duur het volgende:
Het borg probleem is redelijk simpel op te lossen... de laaste maand(en) huur niet betalen, en een eind afrekening vragen met alles verrekend.
Niet de nette methode, wel een goed werkende...

Voor de rest... welkom in de wereld van huisjesmelkers.
Daar moeten huizen vooral geld op brengen, en iedere cent aan kosten is teveel....

Jij zult je rechten moeten uitzoeken, je plichten niet vergeten... en zorgen dat je je rechten krijgt.

Het adres dat jebij het kadaster krijgt is het adres van de eigenaar, de persoon die jij spreekt kan best alleen maar een beheerder zijn.

Maar vooral laat je niet intimteren. Voor personen zoals jij het beschrijft, werkt hun hele verhaal alleen als jij je bang laat maken.
Ja, het punt is dus dat ik niet weet wanneer ik een nieuwe kamer heb, en dus ook niet weet wanneer mijn laatste maand huur is. Voor hetzelfde geld kan ik per oktober ergens intrekken en dan heb ik mn borg nog niet terug.

Bang laten maken laat ik me sowieso niet, maar ik vind het gewoon geen prettige manier om te wonen.

Hij is trouwens wel de eigenaar van het appartement.
Aids.
pi_72713606
In overleg met de huisgenoten heb ik besloten om de brief niet te versturen, maar we gaan evengoed niet betalen.

Ben nu nog aan het twijfelen of ik mijn kamer sowieso opzeg per 1 november, of dat ik blijf zitten totdat ik iets nieuws heb gevonden.
Aids.
pi_72716067
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:55 schreef Mss het volgende:
Mag hij trouwens mijn spullen (bijv. een laptop) meenemen als onderpand als ik zeg dat ik de huur nu niet kan betalen?
Sterker: ik begrijp dat verhuurder te pas en te onpas bij jullie thuis komt, ook als niemand van jullie thuis is? Welnu, hij mag zonder jouw/jullie toestemming het gehuurde niet eens betreden! Dat is je reinste huisvredebreuk, kun je aangifte van doen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 14 september 2009 @ 01:20:31 #12
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_72720339
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:55 schreef Mss het volgende:
Uiteraard mag dit niet, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat hem dat wat zal kunnen schelen ..
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_72724897
quote:
Op zondag 13 september 2009 22:53 schreef r_one het volgende:

[..]

Sterker: ik begrijp dat verhuurder te pas en te onpas bij jullie thuis komt, ook als niemand van jullie thuis is? Welnu, hij mag zonder jouw/jullie toestemming het gehuurde niet eens betreden! Dat is je reinste huisvredebreuk, kun je aangifte van doen.
Volgens mij is dit in studentenhuizen heel normaal hoor. En het is dus wel zijn huis. Ik kan hem dus wel verbieden om op mijn kamer te komen als ik er niet ben, maar dat is moeilijk te controleren.

Het probleem is dat ik als ik dit alles ga doorzetten, zo snel mogelijk weg moet, want anders is het echt geen doen meer. Maar waarschijnlijk kan ik voorlopig nog niet weg, en dan is het de kunst om het hier uit te houden.
Aids.
pi_72725911
Volgens mij pak je de zaken verkeerd aan.
Je wilt deze ultra-lakse huisbaas opzoeken omdat je denkt dat hij ineens voor je gaat rennen en springen als je voor zijn deur staat.
Dat gaat dus niet gebeuren.

Je moet de zaken omdraaien.
Lees je heel-erg-goed in in je rechten. Zoek de huurwet op en lees die door.

Dan leer je namelijk twee hele belangrijke dingen:
1. de huisbaas is verantwoordelijk voor de kosten van groot onderhoud. Je mag hem aanmanen en als hij niets doet mag je zelf een monteur/loodgieter laten komen en de kosten op de huur inhouden.
2. zaken die in het contract staan of die de huurbaas zegt zijn niet geldig als deze tegen de wet in gaan (zoals de borg die je niet terugkrijgt).

Dus lees je vooral in. Je staat namelijk véél sterker dan je denkt. De huisbaas wil namelijk maandelijks ¤400,- van jou hebben. Daar kan veel groot onderhoud van gebeuren.

Dat toiletblokje: Maakt niet uit wie dat doorgespoeld heeft. Jammer voor de huisbaas, maar speel de bal gewoon terug: Als hij niet kan aantonen wie het ding heeft doorgespoeld, gaan jullie er niet gezamelijk voor opdraaien.

Een defecte wasmachine hoeft ook niet dramatisch te zijn. Kost waarschijnlijk niet meer dan ¤150,-. Je kunt stellen dat de kamer is verhuurd inclusief wasmachine. Dus als hij na aanmaning het ding niet laat maken, kun je het laten doen.

Die borg verreken je gewoon met je laatste huur. Het is namelijk een onwettige illegale bepaling die niet mag, maar je krijgt het beslist niet van hem terug.
Dus stuur je hem een briefje (op jouw huisadres = zijn huisadres) dat de bepaling onwettig is en dat je het verrekend hebt met de laatste huur.

Laat hem maar achter het geld aanrennen, in plaats van hem elke keer geld te sturen in de ijdele hoop dat je ooit krijgt waar je recht op hebt.
pi_72726634
Nou, ik wilde zijn adres hebben voor een aangetekende brief. Maar na overleg met de huisgenoten gaan we dit niet doen.
Ik heb dus met een rechtswinkel gebeld laatst, en volgens hun zijn de huurders verantwoordelijk voor rioolkosten, maar in dit geval viel het onder slechte oplevering. Dus ik hoef dit evengoed niet te betalen.

In het huurcontract staat niks over een wasmachine, maar ik ga daar ook geen moeite meer voor doen want ik wil zo snel mogelijk weg.

Het grote probleem met die borg is gewoon dat ik niet weet wanneer mijn laatste maand huur is. Ik ben op zoek naar een nieuwe kamer. Ik kan er volgende week een hebben, maar het kan ook nog een half jaar duren. Dus het kan best zijn dat ik al huur betaald heb, en dan een nieuwe kamer vind. Dan heb ik die borg nog niet terug.
Aids.
  maandag 14 september 2009 @ 12:39:29 #16
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_72726856
quote:
Die borg verreken je gewoon met je laatste huur. Het is namelijk een onwettige illegale bepaling die niet mag, maar je krijgt het beslist niet van hem terug.
Waar lees je dat als ik vragen mag?
pi_72726993
Dus dat kost je hooguit 400 euro, noem het leergeld.
pi_72727439
quote:
Op maandag 14 september 2009 12:31 schreef Mss het volgende:
Het grote probleem met die borg is gewoon dat ik niet weet wanneer mijn laatste maand huur is. Ik ben op zoek naar een nieuwe kamer. Ik kan er volgende week een hebben, maar het kan ook nog een half jaar duren. Dus het kan best zijn dat ik al huur betaald heb, en dan een nieuwe kamer vind. Dan heb ik die borg nog niet terug.
Ok, maar je hebt natuurlijk wel een opzegtermijn. Dus in principe moet je wel weten wanneer je laatste maand is.
Het komt een klein beetje van twee kanten: Die huisbaas wordt natuurlijk extra achterdochtig tegen de volgende huurder als jij ineens met de noorderzon vertrokken bent.

Betaal wat je moet, maar wel zo laat mogelijk, zodat je zoveel mogelijk armslag hebt.

Antwoord op post hierboven: Die ¤100,- krijg je niet spontaan terug, omdat:
- de huisbaas denkt of vindt dat hij er recht op heeft (staat in het contract)
- de huisbaas niet te vinden is
- de huisbaas al laks is met onderhoud, liegt over de wasmachine en zit héél dicht op zijn geld - dat zegt veel over hoe hij omgaat met ¤100,- waarvan hij vindt dat hij er recht op heeft.
pi_72729214
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:03 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ok, maar je hebt natuurlijk wel een opzegtermijn. Dus in principe moet je wel weten wanneer je laatste maand is.
Het komt een klein beetje van twee kanten: Die huisbaas wordt natuurlijk extra achterdochtig tegen de volgende huurder als jij ineens met de noorderzon vertrokken bent.

Betaal wat je moet, maar wel zo laat mogelijk, zodat je zoveel mogelijk armslag hebt.

Antwoord op post hierboven: Die ¤100,- krijg je niet spontaan terug, omdat:
- de huisbaas denkt of vindt dat hij er recht op heeft (staat in het contract)
- de huisbaas niet te vinden is
- de huisbaas al laks is met onderhoud, liegt over de wasmachine en zit héél dicht op zijn geld - dat zegt veel over hoe hij omgaat met ¤100,- waarvan hij vindt dat hij er recht op heeft.

Het gaat niet om ¤100, maar om ¤400. Dat is veel geld, en zeker voor een student. Ik wil dat geld echt niet beschouwen als leergeld, zeker niet omdat ik er gewoon recht op heb als mijn kamer in goede staat is. Ik zal vanwege mijn opzegtermijn wel een maand dubbele lasten hebben, en dan kan ik daar dus dat geld voor gebruiken. Ik kan wel opzeggen, en dan voor mijn laatste maand geen huur betalen, maar ik ben bang dat ik dan een aantal van mijn spullen kwijt ben. Ik weet gewoon niet wat de beste manier is om dit aan te pakken...
Aids.
pi_72729462
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 10:26 schreef botterfly het volgende:

Als je bent ingeschreven daar dan kan het, volgens mij tenminste, niet zwart geregeld zijn!
Dat je ergens woont wil niet zeggen dat je er ook huur betaalt.
pi_72729897
quote:
Op maandag 14 september 2009 14:15 schreef Mss het volgende:

[..]

Het gaat niet om ¤100, maar om ¤400. Dat is veel geld, en zeker voor een student. Ik wil dat geld echt niet beschouwen als leergeld, zeker niet omdat ik er gewoon recht op heb als mijn kamer in goede staat is. Ik zal vanwege mijn opzegtermijn wel een maand dubbele lasten hebben, en dan kan ik daar dus dat geld voor gebruiken. Ik kan wel opzeggen, en dan voor mijn laatste maand geen huur betalen, maar ik ben bang dat ik dan een aantal van mijn spullen kwijt ben. Ik weet gewoon niet wat de beste manier is om dit aan te pakken...
Hoezo dubbele lasten? Stel je zegt de huur nu op, dan telt de maand opzegtermijn vanaf eind deze maand, dus dan zou je die nieuwe kamer op 1 november kunnen aanvaardden. Kan je toch in 1x over, zonder overlap?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72730084
quote:
Op maandag 14 september 2009 14:25 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Dat je ergens woont wil niet zeggen dat je er ook huur betaalt.
Nee idd. Maar wss staat het huis dan wel bij de gemeente bekend als een studentenhuis.
En ik wil wel eens een filantropische huisbaas tegenkomen! In Rotterdam kon je je eigen alleen laten inschrijven als je een huurkontrakt kon laten zien.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_72730196
quote:
Op maandag 14 september 2009 12:44 schreef mrPanerai het volgende:
Dus dat kost je hooguit 400 euro, noem het leergeld.
Als iedere student dit op deze wijze afhandelt onder het mom van leergeld, zal er nooit iets veranderen in de wereld van de huisjesmelkers.
TS heeft bij een goede oplevering recht op zijn borg. Punt!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_72731141
quote:
Op maandag 14 september 2009 14:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hoezo dubbele lasten? Stel je zegt de huur nu op, dan telt de maand opzegtermijn vanaf eind deze maand, dus dan zou je die nieuwe kamer op 1 november kunnen aanvaardden. Kan je toch in 1x over, zonder overlap?
Ja, maar meestal geen studentenkamers op kortere termijn, bijvoorbeeld per oktober al.

En ik sta gewoon ingeschreven, en ik neem aan de andere 3 ook. En de huisbaas zelf dus ook. Maar hier zouden best 5 mensen kunnen wonen, gezien dit gewoon een appartement is.

En ik ben een zij
Aids.
  Official ESF Kreviewer maandag 14 september 2009 @ 15:58:57 #25
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_72731846
Je bent wel een beetje een zeikerd. omdat er 1 conflictje is, ga jij meteen weer verhuizen? .
En dat contract heb je met je domme kop zelf getekend, dus waarom je er nu ineens onderuit wil is me een raadsel.
  maandag 14 september 2009 @ 16:09:44 #26
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72732191
De gemeente kan antwoord op je vraag geven. Zij hebben een administratie (voor o.a. OZB) waarin de huisEIGENAAR en huisGEBRUIKERS staan. Of ze het willen doen is een ander verhaal.
:O
pi_72734009
quote:
Op maandag 14 september 2009 15:58 schreef Kreator het volgende:
Je bent wel een beetje een zeikerd. omdat er 1 conflictje is, ga jij meteen weer verhuizen? .
En dat contract heb je met je domme kop zelf getekend, dus waarom je er nu ineens onderuit wil is me een raadsel.
Nou, als het hier nou eens bij zou blijven, dan had ik er nog mee kunnen leven. Maar hier gaat of is alles kapot, waar ik pas achter kwam toen het contract al getekend was. Ik weet gewoon dat bij het volgende probleem het gezeik weer opnieuw begint.

En ik was er wel vanuit gegaan dat ik minstens een jaar zou blijven, dus dan had die hele borg-regel geen ene flikker uitgemaakt. Alleen heb ik gewoon geen zin in iedere keer dat gezeik en zelf uitzoeken of ik wel hoef te betalen voor dingen die hij me wil laten betalen.
Aids.
pi_72735915
quote:
Op maandag 14 september 2009 15:31 schreef Mss het volgende:

[..]

Ja, maar meestal geen studentenkamers op kortere termijn, bijvoorbeeld per oktober al.

En ik sta gewoon ingeschreven, en ik neem aan de andere 3 ook. En de huisbaas zelf dus ook. Maar hier zouden best 5 mensen kunnen wonen, gezien dit gewoon een appartement is.

En ik ben een zij
Ik begrijp nog steeds niet waarom de huisbaas dus ook ingeschreven staat op dit adres.
De gemeente zal daar denk ik geen uitsluitsel over geven. Privacy enzo!
Ik zou er die ¤ 1,50 voor het kadaster aan wagen....
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_72736535
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:25 schreef Mss het volgende:
Volgens mij is dit in studentenhuizen heel normaal hoor. En het is dus wel zijn huis. Ik kan hem dus wel verbieden om op mijn kamer te komen als ik er niet ben, maar dat is moeilijk te controleren.
Nee, dat is niet normaal. Heeft hij het hele pand verhuurd als studentenhuis, dan heeft hij er weg te blijven. Kan hij 1000x eigenaar zijn van het huis, dan nog. Een woningbouwvereniging kan ook niet te pas en te onpas even hun huurhuizen (waar ze dus wel eigenaar van is) bezoeken zoals het maar uitkomt. Een huurbaas kan dat evenmin.

Dat zou anders zijn als hij zelf het pand bewoont en jou slechts een studentenkamer verhuurt; dan geldt hetzelfde voor de door jou gehuurde kamer (die dan doorgaans ook van een afsluitbare deur behoort te zijn voorzien) en mag hij zich in de rest van het pand uiteraard wel vertonen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 14 september 2009 @ 23:35:18 #30
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_72751248
Mwa... sta je ook bij de GBA ingeschreven en de huisbaas...?

Indien de verhuur van de kamers illegaal is, is het contract derhalve ook illegaal. Wat je dus zou kunnen doen is eens uitzoeken (of de gemeente een hint geven) dat je vermoed dat hij niet legaal verhuurd en dat jij daar geen last van wil hebben en het zeker wilt weten. Gewoon balletje opgooien dat jij twijfelt... Mochten ze niks vinden, niks aan de hand, vinden ze iets, dan is het vuurwerk.
:O
pi_72761180
Ik ga eens bij de gemeente informeren!

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik hier weg kom, ik zal dus moeten proberen om het maar zo min mogelijk te laten escaleren
Aids.
pi_72787321
Ik ga ook eens informeren of het mogelijk is dat ik een nieuw slot op deze deur ga zetten.
Aids.
pi_72790020
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 23:11 schreef Mss het volgende:
Ik ga ook eens informeren of het mogelijk is dat ik een nieuw slot op deze deur ga zetten.
Natuurlijk is dat mogelijk, waarom zou het niet mogelijk zijn?
Bewaar wel het originele slot, dat kun je dan weer terugzetten als je gaat verhuizen.
pi_72810808
Ben vanmiddag de betreffende huisbaas weer tegen gekomen. Hij kwam uit een ander pand in deze straat en toen bedacht ik mij dat hij inderdaad nog een soortgelijk appartement verhuurd. Helaas weet ik niet welk huisnummer anders had ik daar eens kunnen gaan vragen hoe zij hem ervaren.

Hij vroeg of ik al met de rest geregeld had dat hij zijn geld kreeg. Ik heb hem daarop verteld dat ik niet aansprakelijk gesteld kon worden omdat ik er nog niet woonde toen het toiletblok werd doorgespoeld. Er volgde een discussie en werd behoorlijk kwaad. Hij gaf aan dat er in huis een vergadering gehouden zou worden 'zodat wij zouden weten wat onze plichten waren'. Ik zie al helemaal voor me dat hij ons daar gaat vertellen wat wij wel allemaal niet moeten betalen volgens hem. Ik wil hem op dat moment ook vertellen wat er allemaal niet klopt met het huurcontract en hoe hij die borg gaat terugbetalen. Intussen hoop ik er dan een nieuw slot op te hebben.
Aids.
pi_72811163
Smakelijk... ik volg het even.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_72838455
Ik ga morgen naar een nieuwe kamer kijken. Hopelijk wordt het wat!

En dan maar eens zien hoe ik hier mijn geld terug ga krijgen.
Aids.
pi_72975418
Nou, die nieuwe kamer is het niet geworden.

Het verhaal hier wordt wel steeds raarder. Ik heb inmiddels de huisgenoot gesproken die hier al 1,5 jaar woont, en zelfs hij heeft hier nog nooit een toiletblok gezien. Geen idee wat er dus daadwerkelijk aan de hand is....
Aids.
pi_72984611
Ok en nu?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73004625
Voorlopig zal ik hier moeten blijven. Het is ontzettend krom maar ik zal hem dus zo min mogelijk tegen me in het harnas moeten jagen. Het is niet mijn favoriete manier van doen, maar ik denk dat ik weinig keuze heb. En dan zo gauw als ik wat anders heb hem de oorlog verklaren .
Aids.
pi_73010003
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 02:53 schreef LaStrange het volgende:
Praktische oplossing: Een maand je huur (t.w.v. de borg) niet betalen en daarna wegwezen.
Dat heb ik destijds (ruim 20 jaar geleden) ook gedaan toen ik op kamers woonde en de huisbaas net als jou alles verwaarloosde en ik kom hem alleen moeizaam telefonisch via zijn secrateresse op zijn bedrijf bereiken. Een huisadres of prive nummer had ik destijds ook niet. Ben toen ook vertrokken met achterhouden van de laatste maand huur.

Sinds dit mij in het verleden twee keer is overkomen heb ik de afgelopen 20 jaar dan ook huren bij huisbazen en andere particuliere verhuurders afgezworen. En altiijd dat gezeik om je borg terug te krijgen, dat was in 1987 al een probleem, maar is het anno 2009 nog steeds.
pi_73013559
Ja, dit gaat waarschijnlijk ook wel de manier worden om het op te lossen. Punt is alleen dat het met studentenkamers heel snel kan gaan. Dat je nieteens een laatste maand huur hebt om je borg mee te verrekenen.
Aids.
pi_73017764
Mocht die ¤ 1,50 nog te veel zijn/niet werken. Als je nu eens tegen de huurbaas zegt dat jullie de laatste tijd lastig gevallen worden met aangetekende stukken op zijn naam. Jullie zijn er nu wel erg zat van maar gaan ze natuurlijk absoluut niet tekenen. Oftewel: Ze zijn de afgelopen weken al 5x langs geweest met die troep, maar aangezien we ze niet door kunnen sturen zullen ze eerdaags wel weer op de stoep staan. We zijn er klaar mee! Doe maar een adres waar we ze naar toe kunnen sturen, en je kunt tekenen, of we sturen ze wel door naar de plisie oid.
veni...bibi...vomui
pi_73043497
Klinkt als mijn huis.

Ook shit die niet geregeld wordt, terwijl wel beloofd etc. We willen nu via de huurcommissie een brief naar de verhuurder sturen dat onze huur omlaag moet, maar geen idee wat het adres is van dat mens.
Oh really?
pi_73050191
Nou dat adres heb ik eigenlijk momenteel niet meer nodig, omdat we die aangetekende brief niet gaan sturen. Hij wilt een vergadering, en dat regelt hij zich dan maar. Nu is het gewoon de kunst om zo snel mogelijk iets anders fatsoenlijks te regelen, en dan te zorgen dat ik die borg terug krijg.
Aids.
pi_73052258
begin met het vervangen van je sloten zou ik zeggen, dat maakt jou al een stuk machtiger.
pi_73052706
Ja dat moet mijn vader binnenkort een keer komen doen Dat kan ik niet zelf
Aids.
pi_73058084
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:56 schreef Mss het volgende:
Ja dat moet mijn vader binnenkort een keer komen doen Dat kan ik niet zelf
Wel even opletten, dan kun je het voortaan zelf. Het is niet moeilijker dan een schroef losdraaien en vastdraaien.
pi_73069622
Ja, dat is wel het kleinste probleem . Het duurt alleen even voordat hij tijd heeft om deze kant op te komen en tot die tijd is het denk ik beter om me even gedeisd te houden voordat ik mijn hele inboedel op straat terug zal vinden.
Aids.
  dinsdag 29 september 2009 @ 01:39:18 #49
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_73200844
Ts je bent een scheiterd

Waarom open je dit topic uberhaupt? Je bent toch te laf om actie te ondernemen
  dinsdag 29 september 2009 @ 04:02:22 #50
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73201276
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 01:39 schreef Omnifacer het volgende:
Ts je bent een scheiterd

Waarom open je dit topic uberhaupt? Je bent toch te laf om actie te ondernemen
Makkelijk typen hier op internet, maar als je van zo iemand afhankelijk bent is het een stuk lastiger hoor. Principes zijn mooi, maar als je opeens met je principes op straat staat dan had je je liever gedeisd gehouden.
Ook geen sig dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')