Het is een lang verhaal, maar ik ga proberen om het zo duidelijk mogelijk neer te zetten. Er zal misschien een hoop bij staan wat niet relevant is, maar ik vertel gewoon het hele verhaal.
Afgelopen voorjaar heb ik besloten om een nieuwe studie in Amsterdam te starten. Rekening houdende met het wonen in Limburg en geen aanspraak kunnen maken op een voorrangsregeling ben ik op tijd gaan zoeken naar een kamer. Ik ben hier inderdaad niet al te kieskeurig mee geweest.
Ik ben uiteindelijk bij een kamer uitgekomen in een gedeeld appartement, deze kamer was betaalbaar en ik heb toen besloten om deze kamer te nemen. Tijdens de rondleiding door het huis zag alles er prima uit. Overigens stond er op dat moment een wasmachine. Mijn huisbaas zei op dat moment letterlijk 'hier staat een wasmachine, dus je kunt je was doen'. Ik ben akkoord gegaan met de kamerhuur. Ik zou een week later terugkomen om het contract te tekenen, de eerste maand huur te betalen en de borg te betalen (beide ¤400). Hij wilde dat ik op dat moment ¤100 aanbetaalde van die ¤800, om te voorkomen dat ik verder ging zoeken naar een andere kamer. Hier heb ik zwart op wit bewijs van gehad. Apart detail is dat hij alle bedragen contant wilde. Dit is verder allemaal geen probleem geweest. Ik heb de kamer vanaf juli gehuurd, maar ik zou er pas in augustus intrekken omdat ik eerst op vakantie ging. Intussen heeft een familielid van mij de sleutels afgehaald, en toen kreeg hij te horen dat de wasmachine kapot was. Ik was ervan uit gegaan dat deze in de tussentijd kapot was gegaan en heb er niet al te veel aandacht aan besteed. Verder stonden in het huurcontract wel eisen van de huisbaas uit. Ik had een opzegtermijn van twee maanden, en als ik binnen een jaar zou verhuizen, dan zou ik mijn borg kwijt zijn. Ik ben er op dat moment akkoord mee gegaan, omdat de tijd begon te dringen, ik had echt een kamer nodig en ik had verwacht er toch wel een jaar te zitten.
Inmiddels is het eind augustus, intreeweek, ik kom 's nachts thuis en het toilet raakt verstopt. Ik bel de volgende dag mijn huisbaas op en hij komt kijken. Hij kan de verstopping niet verhelpen en ik moet het zelf maar regelen. Ik was amper thuis vanwege de intreeweek, en intussen hebben mijn huisgenoten het zelf opgelost. Inmiddels heb ik van mijn huisgenootje gehoord dat de wasmachine al kapot was toen zij haar kamer betrok. Zij is begin juni ingetrokken, ik ben pas half juni komen kijken. Daar heeft mijn huisbaas gewoon tegen me gelogen. Later confronteer ik hem hiermee en beweert hij dat hij dit nooit gezegd heeft.
De eerste week is verder zonder problemen verlopen.
In de tweede week, verstopt het toilet weer. Deze keer heb ik het zelf met ontstoppen kunnen oplossen. Intussen heb ik wel weer contact met mijn huisbaas gehad omdat er enkele dingen in huis gerepareerd zouden worden en dit was nog steeds niet gebeurt. Er staat een kapotte koelkast die vervangen zou worden en de toiletbril was ook al weken kapot en zou vastgemaakt worden.
Afgelopen week is de derde week geweest dat ik hier daadwerkelijk gewoond heb, en hoe onverwachts, het toilet is weer verstopt geraakt. Deze keer was het met verstopper niet te verhelpen. Ik heb mijn huisbaas gebeld en hij is de dag erop met de rioolveer gekomen. Hij heeft geprobeerd het te verhelpen. Dit is hem niet gelukt omdat er volgens hem iets blokkeerde. Hij vond op dat moment eigenlijk dat ik het zelf verder kon uitzoeken, maar hij heeft er toch een loodgieter bij gehaald. Op dat moment liet hij zeer duidelijk doorschemeren dat hij er in ieder geval niet voor ging betalen. Volgens hem kwamen dergelijke verstoppingen niet voor voordat ik hier woonde, volgens hem was ik dan ook maar de schuldige. Op dat moment voelde ik me dusdanig onprettig in mijn eigen huis, dat ik naar buiten ben gegaan. Toen ik een uur later terugkwam spoelde het toilet weer door, en zat er zowaar een nieuwe toiletbril op. Even later belt mijn huisbaas mij op met de mededeling dat het toilet verstopt was geraakt door een houdertje van een toiletblock dat was doorgespoeld. Hij meldde mij dat dit ¤75,00 gekost had, en dat hij dan nog soepel was geweest. Daarna volgde letterlijk de zin ‘het interesseert mij niet wie er betaald, als er maar betaald word’. Dit gebeurde nadat ik hem duidelijk heb gemaakt dat er nooit een toiletblock aanwezig is geweest in de tijd dat ik hier woonde. Hij beriep zich op het contract en daarin stond dat deze kosten op de huurder verhaald werden en dat ik maar moest zorgen dat iedereen netjes betaalde. Ik heb gezegd dat ik de situatie met mijn huisgenoten zou bespreken, maar verder heb ik geen toezeggingen gedaan.
Die avond zag ik een van mijn huisgenoten en heb ik de situatie met haar besproken. Zij en een andere huisgenoot zijn beiden 1 juni ingetrokken, de vierde huisgenoot woont hier al een aantal jaren. Zij vertelde me dat de vorige huisgenoten steeds na een aantal maanden zijn vertrokken wegens conflicten met de huisbaas. Zij gaf duidelijk aan dat hier nooit een toiletblock aanwezig is geweest in de tijd dat ze hier woonde, en dat ze er niet voor gaat betalen. Ook vond ze dat ik dit niet moest doen. De andere twee huisgenoten heb ik nog niet gesproken
Inmiddels leek het me verstandig om uit te zoeken of het contract wel rechtsgeldig is. Ik heb contact gehad met het juridisch loket en zij gaven aan dat mijn huisbaas deze kosten niet op mij kon verhalen omdat het toilet in slechte staat was opgeleverd. Het toiletblock was namelijk al doorgespoeld toen ik hier kwam wonen. Ik moest dit hem door middel van aangetekende brief duidelijk maken. Verder mag hij wel rioolkosten op huurders verhalen, dus in het vervolg mag hij dit op ons verhalen.
Ook mag hij voor dit soort kamers maar één maand opzegtermijn vragen.
Wat verder voor mij ook een erg belangrijk punt is. Hij mag mijn borg niet inhouden op grond van vertrek binnen een jaar. Als de kamer in dezelfde staat wordt opgeleverd als dat hij ontvangen is, heeft hij niet het recht om de borg in te houden.
Ook mag hij mij naar aanleiding hiervan niet op straat zetten.
Het punt is nu bereikt dat ik zo snel mogelijk weg wil, alleen is dit Amsterdam en heb je zo snel nog geen nieuwe kamer. Zo gauw als ik deze heb zal ik dan ook weg zijn.
Alleen vraag ik me nu af wat de beste manier is om met mijn huisbaas om te gaan. Het grote probleem is namelijk: ik heb geen adres van hem. Zijn gemeentelijke adres is dit adres, maar dit verhuurt hij door. Ik kan dus geen aangetekende brief verzenden.
Ik kan hem telefonisch om zijn adres vragen, ik verwacht niet dat hij dit gaat geven. Ik kan hem telefonisch duidelijk maken dat ik niet ga betalen, en ik kan ook haarfijn uitleggen waarom. Ik heb namelijk de bijbehorende wetsartikelen. Feit is wel dat het daarna behoorlijk onprettig leven gaat worden. Hij is tot veel in staat en ik zie het gebeuren dat hij het toilet opnieuw laat verstoppen zodat wij alsnog moeten betalen. Ook zit ik in de maag met die borg, hij kan wettelijk gezien wel verplicht zijn om die borg terug te geven, als ik hem niet kan traceren is dat ook niet zo makkelijk. Ook weet ik niet per wanneer ik een nieuwe kamer heb, dus ik kan ook nog niks opzeggen. Mijn voordeel is wel dat de huur zwart gaat, dus dat ik hem naar alle waarschijnlijkheid wel ergens kan aangeven. Alleen heb ik daarmee nog mijn geld niet terug.
Nu is de vraag, hoe kan ik aan zijn adres komen, en hoe kan ik de hele situatie hier het beste aanpakken?
Aids.