abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72581638
Ik sta momenteel voor een wat aparte situatie.

Wij gaan ons huis verkopen waar wij waarschijnlijk overwaarde op hebben.
Nu is het zo dat wij hierna 3jaar lang in het huis van een van onze ouders wonen want zij gaan naar het buitenland.

Hoe zit het dan met de hypotheek en het aflossen ervan? Komt alles te vervallen en wat kan ik doen met de overwaarde?

Ik dacht namelijk dat , als je binnen 5 jaar weer koopt deze overwaarde in de nieuwe hypotheek gestoken moet worden anders moet er belasting over afgedragen worden(bij uitkeren van overwaarde)!

Het is wel weer de bedoeling dat we na de 3jaar een nieuw huis gaan kopen!

Ik kan er eigenlijk weinig over vinden en voordat ik een gesprek aanvraag met een adviseur dacht ik hier wat info te winnen...
air jordan's forever
pi_72582181
Op een spaar rekening zetten, en volgend jaar na je belasting opgave lekker vakantie boeken
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
pi_72582360
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:13 schreef GAMED0G het volgende:

Hoe zit het dan met de hypotheek en het aflossen ervan? Komt alles te vervallen en wat kan ik doen met de overwaarde?
Als je je woning verkoopt, wordt met de opbrengst hiervan, de hypotheek ingelost. Een eventuele levensverzekering die eraan is gekoppeld, loopt nog door. Deze kún je laten doorlopen.
quote:
Ik dacht namelijk dat , als je binnen 5 jaar weer koopt deze overwaarde in de nieuwe hypotheek gestoken moet worden anders moet er belasting over afgedragen worden(bij uitkeren van overwaarde)!
Er moet geen belasting worden betaald, maar je hebt geen aftrek over het deel van je nieuwe hypotheek ter grootte van je overwaarde (bijleenregeling)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator woensdag 9 september 2009 @ 14:59:46 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_72583160
Als je veel overwaarde hebt en je hebt het op je spaarrekening staan, dan mag je daar belasting over betalen, zie Inkomen uit Sparen en Beleggen
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_72584143
De hypotheek wordt verrekend met de opbrengsten van de verkoop, aangezien de koper er in de meeste gevallen een nieuwe hypotheek op wil vestigen. Het verschil, in dit geval een plus, ook wel overwaarde genoemd, krijg jij op je rekening, en telt voor de belasting als inkomsten, tenzij je het 1 op 1 gebruikt voor de financiering van een huis. Evt gekoppelde levensverzekeringen zullen hoogstwaarschijnlijk premievrij worden, maar niet uitgekeerd worden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72584220
quote:
Op woensdag 9 september 2009 15:31 schreef fruityloop het volgende:
De hypotheek wordt verrekend met de opbrengsten van de verkoop, aangezien de koper er in de meeste gevallen een nieuwe hypotheek op wil vestigen. Het verschil, in dit geval een plus, ook wel overwaarde genoemd, krijg jij op je rekening, en telt voor de belasting als inkomsten, tenzij je het 1 op 1 gebruikt voor de financiering van een huis.
De overwaarde wordt NIET gezien als inkomsten. (waar mensen dat vandaan halen )
quote:
Evt gekoppelde levensverzekeringen zullen hoogstwaarschijnlijk premievrij worden, maar niet uitgekeerd worden.
Die lopen normaliter gewoon door. Een verzekeraar kan jou niet gaan opzadelen met een evt. belastingclaim. (fictieve uitkering)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72586790
De overwaarde is inderdaad geen inkomsten.
Even copy/paste van VEH:
quote:
Verhuist u naar een goedkopere woning? Dan blijft renteaftrek mogelijk tot het bedrag van de oude hypotheekschuld, tenzij de verwervingskosten (aankoopprijs + kosten koper) van de nieuwe, goedkopere woning lager zijn dan de oude hypotheekschuld. Dan kunt u over maximaal dat bedrag renteaftrek verkrijgen. U hoeft de overwaarde dus niet geheel in te brengen. Maar u moet deze wel 'achter de hand' houden. De Belastingdienst ziet de overwaarde als een Eigen Woning Reserve, een soort fictieve rekening waarop uw overwaarde wordt geboekt. Het bedrag blijft daar vijf jaar staan. Daarna vervalt het. Gaat u uw nieuwe, goedkopere woning binnen die vijf jaar verbouwen en hebt u nog een Eigen Woning Reserve? Dan kunt u de verbouwing niet meefinancieren met renteaftrek. U wordt dus geacht om uw overwaarde te gebruiken voor de verbouwing.
Zou anders een mooie bak worden. Stel dat je wilt (of moet) emigreren. Je verkoopt je huis en de vriendjes van Bos komen met een stevige rekening aanzetten, omdat je je huis met 'winst' verkocht hebt.
Krijg je geld toe als je je huis met verlies verkoopt? Niet dus.
All that we see or seems, is but a dream within a dream
pi_72607880
jaja!

ik zie het al.
Een goed gesprek met adviseur om me even alles op een rij te krijgen is toch gewenst!

ik weet nu in ieder geval wat te verwachten en zal me eens verdiepen in bovenstaande uitleg.

thnx!
air jordan's forever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')