Ja maar jij hebt dan ook een master en 2 PhD's voor je 30e en bent hoogbegaafd dus hebt makkelijk pratenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:42 schreef Dr.Cooper het volgende:
Als je denkt dat je kansloos bent, ben je dat inderdaad (voor zulke organisaties).
En dingen als extra curriculaire activiteiten zijn een pré, maar echt geen eis hoor. Het helpt hooguit bij een snelle CV scan. Het is niet alsof jij geweigerd wordt op basis van geen bestuursfuncties gedurende je studie of een gebrek aan 'leuke hobbies', als je op andere gebieden goed scoort. Het gaat om de persoon. De 'perfecte' consultant (zeker qua CV) bestaat dan ook niet. Het gaat om jou, niet op jouw CV.
Een vriendin van mij is ook gewoon uitgenodigd (naar aanleiding van een business case) terwijl ze echt niet voldoet aan het hierboven geschapte 'ideaale plaatje'.
Een andere vriendin die wil per se naar McKinsey, BCG of Bain en belt nog speciaal naar dergelijke organisaties met de vraag 'wat staat goed op mijn CV'. En dan is ze beledigd als ze wordt afgepoeierd.
Ec's zijn leuk maar je opleiding moet gewoon goed zijn. Niets is onmogelijk maar ik ken niemand en heb ook nog nooit van iemand gehoord die bij een strategie consultant werkt met een hbo achtergrond. Zelfs havo komt niet voor. Als je havo of hbo op je cv hebt staan wordt je denk ik meteen gebinned...quote:[b]Op dinsdag 5 juli 2011 12:22 schreef TippieTop het volgende:
Daarentegen ben ik voorzitter geweest op stembureaus, de eerste prijs gehaald voor mijn profielwerkstuk op de havo en ben runner-up bij het Nederlands Studenten Kampioenschap Boksen.
Weet niet hoeveel dat helpt
Meh, die commissies en cum laude op mijn master zullen het vast wel optrekkenquote:Op woensdag 6 juli 2011 01:49 schreef Sokz het volgende:
TippieTop het is mooi dat je ergens voor wilt gaan maar ik denk dat je soms ook realistisch moet zijn:
- Havo met wackcijfers
- Hbo met wackcijfers
- 2 jaar studievertraging / 'failen' (haakjes) beta master
- Strafblad
dus ik moet gewoon nooit werken bij een bedrijf denk ik?quote:Op woensdag 6 juli 2011 08:56 schreef Physics het volgende:
Met een strafblad kom je er sowieso niet aan de slag?
Waarom is dat eigenlijk zo? Als jij een keer openbare dronkenschap hebt gehad en voor een bank wil werken lijkt me dat niet een grotere kans dat jij interne info gaat doorspelen ofzo.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:13 schreef Drive-r het volgende:
Natuurlijk wel, maar je kiest nu toevallig wat hele specifieke beroepen waar het ten eerste sowieso al lastig is, en ten tweede men vaak checkt of je een strafblad hebt.
Klinkt alsof je een recruiter bentquote:Op woensdag 13 juli 2011 19:56 schreef Häagen-Nesz het volgende:
TippieTop,
Je maakt gewoon geen kans. Geen enkel. Mensen met HAVO zijn automatisch afgewezen. HBO'ers ook. Het boeit niet of je twee Ph.D's hebt. Het boeit niet eens of ze van Harvard zijn, want jaarlijks worden honderden Harvard alumni afgewezen ook zo afgewezen.
Maar verder, twee Ph.D's is meer in je nadeel dan je voordeel. Waarom twee Ph.D's? Zo een CV zegt aan mensen "career student," iemand dat niet fungeert in de bedrijfswereld en zich daardoor verschuilt in de academia. Het klinkt rot, maar daar zal je zeker tegen opboksen wanneer je verder solliciteerd. Het zal belangrijk zijn om een goed verhaal te hebben. Je zal zeker wel een goede baan kunnen vinden, maar McK zal het niet zijn.
Sorry voor de harde reactie. Ik wens je echt succes, maar het is belangrijk dat je weet waar je aan begint, voordat je teleurgesteld wordt.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Met de juiste capaciteiten heb je echt niet de perfect geplande studie nodig. Ik kwam prima IB en PE binnen met nul planning, ik begon pas tegen het einde van mijn 7 jaar studeren na te denken over wat ik wilde gaan doen. En zo ken ik er genoeg trouwens, meer dan ik mensen in PE ken die al lang wisten wat ze wilden en zo hun studie gepland hadden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 20:04 schreef Häagen-Nesz het volgende:
[..]
Typisch niet nee, maar het is wel mogelijk. Ik ben zelf direct in PE gestart. Meer typisch is om eerst in IBanking te starten, en dan over te schakelen naar PE (als je het haalt) binnen hetzelfde bedrijf.
Maar, als PE analyst in een prestigieus megafund kan ik je makkelijk vertellen dat het ook best kut is om direct in PE te starten. De uren zijn gek, het verschil tussen salaris en opdrachten tussen een analyst en associate is ook best groot. Het beste van analyst zijn is dat je de associate baan gegarandeerd bent als je je werk goed doet. Maar...... als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik liever een jaar of twee als strategieconsultant werken en dan als Associate aan de slag gaan. Grootste probleem voor een analyst is burnout.
En aan de eerdere poster:
Je komt wel zo binnen bij een PE bedrijf door "gewoon te solliciteren." Het is allemaal leuk als je een netwerk hebt, maar de meeste mensen verspillen daar gewoon tijd aan (heel veel zoeken en vinden niet de juiste mensen, allemaal bullshit cocktails drinken en slijmen in clubs wat nergens naartoe leidt). Als je geen netwerk hebt zijn je kansen er niet slechter voor zo lang je je huiswerk tot nu toe hebt gedaan. Als je in PE wil werken moet je niet die realizatie maken wanneer je net afgestudeerd bent en rotcijfers hebt. Die moet je eerder in je studentenleven maken, de juiste cijfers voor halen (en richtingen studeren) en intelligent zijn in je stages, dan laat je zien dat je serieus bent en het juiste profiel bent. Dan krijg je een kans. Networking is meer een luxe voor rijke mensen met weinig planning, maar netwerking brengt je slechts tot een eerste ronde, waar een vreemde je zal interviewen en net zo streng als met alle andere 1st rounds zal zijn...
Vraag het Tippietop, die weet er alles van.quote:Op woensdag 20 juli 2011 18:39 schreef Gelatelli het volgende:
Ik neem aan dat deze bureaus, enkel universitair geschoolden aannemen?
En geen master-dropouts
Ja. Grofweg de helft is beta.quote:Op woensdag 20 juli 2011 21:32 schreef thenxero het volgende:
Heb niet het hele topic doorgenomen dus misschien is het al eerder gevraagd, maar ben je met een master in wiskunde een beetje in trek?
Een bèta-master is vaak zelfs een prequote:Op woensdag 20 juli 2011 21:32 schreef thenxero het volgende:
Heb niet het hele topic doorgenomen dus misschien is het al eerder gevraagd, maar ben je met een master in wiskunde een beetje in trek?
In nederland niet, maarja misschien kom je met je 'university' diploma in het buitenland met wat geluk wel aan de bak.quote:Op woensdag 20 juli 2011 22:25 schreef Gelatelli het volgende:
[..]
Een bèta-master is vaak zelfs een pre
Heb alleen nog nooit gehoord van een hbo'-er die daar gaat werken![]()
In beginsel niet, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Zo ken ik in Nederland 2 mensen die met een BSc (na een zomerstage, dat dan weer wel) zijn begonnen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 18:39 schreef Gelatelli het volgende:
Ik neem aan dat deze bureaus, enkel universitair geschoolden aannemen?
En geen master-dropouts
Volgens mij niet... heb het iig nog nooit meegemaakt/van gehoord.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef Physics het volgende:
Weet iemand of je medische achtergrond ook ter sprake komt ergens? Moet je dat ergens invullen voordat je op gesprek komt/ aangenomen word?
Oke nja ik heb dus ADD, alleen nog niet laten bevestigen door psycholoog o.i.d. Ik zou erg geholpen kunnen zijn met ritalin/concerta maar ik wil geen sticker die invloed heeft op mijn carrière.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:48 schreef leysha het volgende:
[..]
Volgens mij niet... heb het iig nog nooit meegemaakt/van gehoord.
Klopt, mag niet gevraagd worden (en mag geen reden zijn voor afwijzing)quote:Ik ben nooit over iets dergelijks gevraagd, en het mag ook eigenlijk niet gevraagd worden volgens mij. Ik zie er echt geen probleem in.
PS: Bij mijn 2e werkgever (3 jaar geleden begonnen) moest ik een volledige medische test doen voor de levensverzekering. De resultaten daarvan worden nooit aan de werkgever gegeven, dat is verboden. Wel kan hij aangeven of een levensverzekering wel of geen issue is, maar dat is alles.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |