Ik denk dat hij gelijk heeft en dit stukje niets anders is als een leuke marketing pitch om een slecht product op de markt te willen zetten en overheidssubsidie binnen te harken.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat je vergeet onderscheid te maken tussen ontwikkelingskosten en de kostprijs.
Het gaat natuurlijk om het ontwikkelen van technologie. In de ontwikkelingsfase heb je geen inkomsten, en wel veel kosten, wat dus niks met de kostprijs te maken heeft. In de kostprijs zit immers de ontwikkelinskosten, maar zonder product heb je nog geen kostprijs, omdat het aantalafhankelijk is.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:55 schreef Basp1 het volgende:
Ik denk dat hij gelijk heeft en dit stukje niets anders is als een leuke marketing pitch om een slecht product op de markt te willen zetten en overheidssubsidie binnen te harken.
Ik vind het een beetje vreemd om te stellen dat concept A niet haalbaar zou zijn omdat een of ander willekeurig, uit de lucht gegrepen concept B niet gerealiseerd is. Welke aspecten van een niet verzakkende, niet aan slijtage onderhevige weg zijn volgens jou ook cruciaal binnen dit concept?quote:Op woensdag 9 september 2009 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij gelijk heeft en dit stukje niets anders is als een leuke marketing pitch om een slecht product op de markt te willen zetten en overheidssubsidie binnen te harken.
Anders zou men ook een revolutionaire weg ontwikkelde hebben die niet meer verzakt en niet aan slijtage onderhevig is.
Op hun site (ongelooflijk amateuristisch opgezet trouwens, volgens de source is ie met Frontpage gegenereerd.quote:Verder ben ik heel benieuwd hoe het zit met de water afvoer over die grote panelen heen, door asfalt loopt het water zo weg, maar die platen zullen wel ondoordringbaar zijn, dus flinke glijbanen worden.
quote:For an accurate cost comparison between current systems and the Solar Roadways™ system, you’d have to combine the costs of asphalt roads, power plants, and power and data delivery systems (power poles and relay stations) to be compatible with the Solar Roadway™ system, which provides all three.
2003: the US used just over 4,372 Billion kilo-Watt hours of electricity. This would require 14,574 300MW power stations (coal-fired, nuclear, etc.). For the sake of argument, let’s assume coal-fired power stations, which cost roughly $1B each for a 300MW plant.
Asphalt roads: 25,000 square miles in the “lower 48” states = 696960000000 square feet. At $16/square foot, this is a cost of $11,151,360,000,000 and the cost of asphalt is rising rapidly with the cost of petroleum. This does not include maintenance (pot hole repair, repainting of lines, snow/ice removal, etc.)
4.84 billion (12’ by 12’) Solar Road Panels™ would be required to replace the current asphalt road system, parking lots, and driveways in the 48 contiguous states. This is enough to provide three times more electricity than the United States used in 2003 and almost enough to supply the entire world.
If the Solar Road Panels™last 21 years before needing to be refurbished (not replaced), then we can triple the amount of money spent on asphalt roads, which have to be replaced every seven years.
Adding the cost of the power plants and tripling the cost of the asphalt roads, we get a total cost of $48,059,670,000,000. Divide this amount by the 4.84 billion Solar Road Panels™ required to replace the asphalt, and we get a target cost of $9923.16 per panel. This number is considerably higher if you pad in the costs of utility poles and relay stations that will no longer be needed with the Solar Roadways™ system.
In addition, there is no way to calculate additional savings such as the reduction in costs of vehicle and health insurance (due to lighted night roads, wildlife avoidance systems, snow/ice removal, etc.). Accidents and the loss of life (both human and wildlife) will be drastically reduced upon the Solar Roadways™.
Then there is the whole environmental issue: elimination of the fossil fuel plants will take away about half of the CO2 emissions that are known to be contributing to the climate crisis. Providing a means to recharge all-electric cars anywhere along the roadside will open the door for the elimination of the internal combustion engines, which account for most of the other half of the CO2 emissions. With internal combustion engines now obsolete, our dependency on oil - foreign or domestic - will finally be over with.
Het gaat helemaal niet om het ontwikkelen van nieuwe technologie, het enigste wat die persoon/bedrijfje gedaan is wat verschillende technologien bij elkaar gegooit en een leuk markteting plaatje/ praatje ervan gemaakt om hiermee subsidie geld bij de naieve ambtenaren in de wacht te slepen.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om het ontwikkelen van technologie. In de ontwikkelingsfase heb je geen inkomsten, en wel veel kosten, wat dus niks met de kostprijs te maken heeft. In de kostprijs zit immers de ontwikkelinskosten, maar zonder product heb je nog geen kostprijs, omdat het aantalafhankelijk is.
Voor particuliere investeerders is het niet aantrekkelijk om meerdere redenen. Vanwege de aard van het product is de terugverdientijd enorm lang, om het daadwerkelijk terug te verdienen ben je afhankelijk van een overheidsbeslissing, en het is technologisch onzeker. Maar voor de samenleving is het misschien een stuk aantrekkelijker dan voor een investeerder, dus is het logisch dat de overheid dan gaat subsidieren.
Subsidie is niet meer dan een manier om de technologische ontwikkeling niet afhankelijk te maken van winst op afzienbare termijn binnen een overzichtelijk kader. Hetzelfde als wat universiteiten de laatste 400 jaar hebben gedaan, niet zonder succes.
Als men een slijtage ongevoelige weg ontwikkeld zou hebben zou deze toch al overal neergelegd zijn maar zoals we zelf kunnen zien slijten wegen door de zware belastingen altijd al flink.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:44 schreef Monolith het volgende:
Ik vind het een beetje vreemd om te stellen dat concept A niet haalbaar zou zijn omdat een of ander willekeurig, uit de lucht gegrepen concept B niet gerealiseerd is. Welke aspecten van een niet verzakkende, niet aan slijtage onderhevige weg zijn volgens jou ook cruciaal binnen dit concept?
Nee, nu veronderstel je je eigen beperkingen mbt kennis van de betreffende technologie gelijk met die technologie.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Het gaat helemaal niet om het ontwikkelen van nieuwe technologie, het enigste wat die persoon/bedrijfje gedaan is wat verschillende technologien bij elkaar gegooit en een leuk markteting plaatje/ praatje ervan gemaakt om hiermee subsidie geld bij de naieve ambtenaren in de wacht te slepen.
Bij een bepaalde schaal neem ik aan.quote:Vanwege de aard van dit product is de terrugverdientijd 0 jaar want hij zegt dat het per kilometer weg even duur zou zijn als een normale weg.
Die optiek van jou is geheel gegrond op wat je er allemaal niet van weet, dus die kan ik niet serieus nemen.quote:Ik heb ook niets tegen subisdies voor productontwikkelingen, maar wel tegen zinloze projecten waar dit er in mijn optiek 1 van zal zijn.
Ze willen gewoon van het schap af zonnecellen gebruiken, hier is dus niets revolutionairs aanquote:Op woensdag 9 september 2009 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, nu veronderstel je je eigen beperkingen mbt kennis van de betreffende technologie gelijk met die technologie.
Dat zijn dus dure silicium zonncellen.quote:We use solar cells that have a mere 15% efficiency (there is technology available that actually doubles this number)
Nee, het lijkt mij ook dat het innovatieve hem zit in de slipvrije doorzichtige laag.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:41 schreef Basp1 het volgende:
Ze willen gewoon van het schap af zonnecellen gebruiken, hier is dus niets revolutionairs aan.
Met hoeveel zal van het glas af hangen neem ik aan.quote:Die worden van 0.2 mm dik materiaal gemaakt welke daarna op een alumium drager gemonteerd worden, Deze cellen gaan kapot bij de geringst vervorming. Ook moeten deze cellen een zo doorlatend mogelijke bovenlaag hebben elke stukje glas er boven verminderd de efficiency met stukken.
Jawel hoor. We zien namelijk heel vaak dat het hebben van specifieke kennis samen gaat met blikvernauwing tot die specifieke kennis. Dat is een wijdverbreid fenomeen, waar we op Fok regelmatig een karikatuur van zien.quote:Mijn eigen beperkingen mbt kennis van de zonnecel technologie is toch wat meer dan gemiddeld. Maar dat wil je natuurlijk niet geloven.
Daken zijn doorgaans gefragmenteerde prive-eigendommen, dat is niet alleen heel lastig voor de aanleg, het is ook nog eens erg lastig bij het genereren van elektriciteit. Dus als je een goede laag hebt ontwikkeld of aan het ontwikkelen bent die het geschikt maakt voor het gebruik in wegen, opent dat mogelijkheden die er tav daken niet zijn.quote:Laten ze zoals ik al eerder gezegd heb maar gewoon die zonnecellen grootschalig op daken gaan zetten dan zakt ook de productie prijs van die cellen en wordt het ooit misschien nog wel intressant om deze in onverslijtbare wegen te willen integreren.
Dat zijn juist de grote voordelen dat iedereen zijn eigen stroom kan opwekken. De infrastructuur ligt er al lang, want of je nu stroom afneemt of naar het net pompt dat maakt niet uit, alleen de meters moeten aangepast worden.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daken zijn doorgaans gefragmenteerde prive-eigendommen, dat is niet alleen heel lastig voor de aanleg, het is ook nog eens erg lastig bij het genereren van elektriciteit. Dus als je een goede laag hebt ontwikkeld of aan het ontwikkelen bent die het geschikt maakt voor het gebruik in wegen, opent dat mogelijkheden die er tav daken niet zijn.
Zoals ik al zei:quote:Op woensdag 9 september 2009 16:39 schreef Basp1 het volgende:
En die goede laag ontwikkelen, waar willen ze die van gaan maken dat deze net zo doorlatend wordt als een heel dun stukje glas, plus dat de laag nog steviger moet gaan worden als een stuk beton. Men is al best ver met materiaal ontwikkelingen maar ik zou echt niet weten waarvan men dit wilt gaan maken. Verder moet de laag ook nog een slijtvast en vuilafstotend gaan worden om de vervuiling automagisch te laten verdwijnen van die wegen. Als deze laag mat wordt verminderd dit ook de lichtdoorlatendheid dat mag ook niet gaan optreden.
Verder zie ik nog een probleem met die laag omdat men een stevige glad laag wilt maken voor de lichtdoorlatendheid, maar je moet er nog wel genoeg grip op blijven houden met je voertuig. Ook de waterofvoer zal een groot probleem worden.
"Ik snap het niet, dus het kan niet", dat is jouw redenering. Je hebt het liever over de zonnepaneeltjes zelf, want die ken je goed. Maar jouw beperking is geen factor in de kans van slagen. Net zo min als dat het vliegtuig is mislukt omdat mensen niet snapten hoe zoiets zwaars in de lucht zou kunnen blijven.quote:Die optiek van jou is geheel gegrond op wat je er allemaal niet van weet, dus die kan ik niet serieus nemen.
Ik geloof daar dan ook geen zak van, ik ga er vanuit dat hij rekening houdt met toekomstige ontwikkelingenquote:Op woensdag 9 september 2009 12:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als dit waar is, dan had die uitvinder geen subsidie van de overheid nodig gehad. Dan was de markt al lang in dit project gestapt.
het kan wel maar niet voor die prijs het enige materiaal wat in de buurt komt voor zo`n laag is kristal of een zeer experimenteel nano materiaal.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
[..]
"Ik snap het niet, dus het kan niet", dat is jouw redenering. Je hebt het liever over de zonnepaneeltjes zelf, want die ken je goed. Maar jouw beperking is geen factor in de kans van slagen. Net zo min als dat het vliegtuig is mislukt omdat mensen niet snapten hoe zoiets zwaars in de lucht zou kunnen blijven.
Nanosolar komt al wel een beetje in de buurt.quote:Op woensdag 9 september 2009 16:27 schreef Lyrebird het volgende:
Zonnecellen zijn MI een veel te dure oplossing. Een goedkope weervaste coating ("laag verf") die je op ieder dak of muur aan kan aanbrengen, en die zonlicht om kan zetten in electriciteit, zelfs met een laag rendement, is een vele betere oplossing. Daar wordt hard aan gewerkt. Veel logischer dan die loeizware en dure hightech panelen.
mee eens en volgens mij is rijkswaterstaat daar ook mee bezig.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:05 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht, en het is echt een belachelijk idee. Eigenlijk is het me een raadsel waarom dit zo veel aandacht krijgt. Misschien omdat het om de beroemde "green jobs" van Obama gaat?
Zoals iemand hierboven al terecht opmerkte, zal het zonnepaneel vervuilen waar je bijstaat. De standaard zonnecellen in het paneel zullen daardoor niet efficient gebruikt kunnen worden.
Het is veel logischer om het wegdek als een grote zonnecollector voor warm water te gebruiken. n combinatie met een warmtewisselaar en opslag van water in zand of kleilagen
Dat jij niet de oplossing voor wegen met zonnecellen hebt uitgevonden was me al duidelijk. Deze meneer heeft kennelijk wel een oplossing of zit op dat spoor. Het gebeurt wel vaker dat mensen een oplossing vinden voor een probleem in de toepassing van materialen en technieken. En dat noemen we dan technologie. Onbekendheid met een specifieke technologie moet niet verward worden met de onmogelijkheid ervan. Dat getuigt slechts van een ongezonde blikvernauwende zelfobsessie, niet van inzicht in technologie.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het kan wel maar niet voor die prijs het enige materiaal wat in de buurt komt voor zo`n laag is kristal of een zeer experimenteel nano materiaal.
Iets anders ook glas verstrooit het licht wanneer het oppervlak niet meer glad is
Het krijgt nu veel aandacht vanwege een contract met het DOT van $100k om een prototype te ontwikkelen. Maar goed, hoe meer ik me erin verdiep des te meer ik me realiseer hoe groot alleen al de technische obstakels zijn. Laat staan de politieke obstakels. Je zet in theorie wel even een hele industrie buitenspel.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:05 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht, en het is echt een belachelijk idee. Eigenlijk is het me een raadsel waarom dit zo veel aandacht krijgt. Misschien omdat het om de beroemde "green jobs" van Obama gaat?
Zoals iemand hierboven al terecht opmerkte, zal het zonnepaneel vervuilen waar je bijstaat. De standaard zonnecellen in het paneel zullen daardoor niet efficient gebruikt kunnen worden.
Het is veel logischer om het wegdek als een grote zonnecollector voor warm water te gebruiken. n combinatie met een warmtewisselaar en opslag van water in zand of kleilagen
Het concept van de integratie van wegennetwerk met elektrische infrastructuur is erg elegant, maar de technische obstakels alleen al lijken toch wel erg groot.quote:I can only really address the stupidity from an EEs point of view. A road engineer would mention a hundred other points of failure such as the road changing its shape through the seasons due to water freezing and melting below the surface a major contributor for potholes and other damage.
Why not fabricate a sheet a this wonder glass first with no electronics in it and try driving over it with a semi year round under all weather conditions. If that can pass the test (it won't I am sure) then think about upgrading with one idea at a time. The problem is that each of these ideas is itself ridiculous. Without long term storage or drawing from the grid the best way to heat a road is to let the sun do it directly. As for self cleaning, I really doubt that it could work even in a window, but if it did, then regular PV and solar heating panels could use it, but I never heard of it.
Semiconductors of all types as designed by engineers such as myself are generally very fragile. It is common for EEs to design electronics for either very low cost to live in the most benign conditions (consumer electronics) or for very high cost rugged industrial use. The cost differences are dramatic, typically 10x for each level of ruggedness. Road use would likely count as being several orders more severe than industrial use, or even space use and that is the most expensive you can get.
Paving the road with any type of PV would require all of the worlds supplies of very limited resources to build even a tiny amount of roadway. The supporters of this wack job of an idea are likely unaware of the impending dire shortages of indium, the expense of polysilicon or even the enormous cost of supercaps and how little energy they can actually store. If you did build a panel from off the shelf parts it could probably withstand repeated use only by toy dinki cars and if it came from a credible oem builder, it would cost millions for each of these panels.
Je die is leuk. Ik zit toevallig in dit vakgebied, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Voor het einde van het jaar hoop ik zelfs een subsidieaanvraag te doen, voor een plan dat baanbrekender is dan de treurige "technologie" van de OP.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat jij niet de oplossing voor wegen met zonnecellen hebt uitgevonden was me al duidelijk. Deze meneer heeft kennelijk wel een oplossing of zit op dat spoor. Het gebeurt wel vaker dat mensen een oplossing vinden voor een probleem in de toepassing van materialen en technieken. En dat noemen we dan technologie. Onbekendheid met een specifieke technologie moet niet verward worden met de onmogelijkheid ervan. Dat getuigt slechts van een ongezonde blikvernauwende zelfobsessie, niet van inzicht in technologie.
Er is niet een of andere revolutionaire nieuwe technologie. Er is een nieuw concept op basis van allerlei bestaande technologie.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat jij niet de oplossing voor wegen met zonnecellen hebt uitgevonden was me al duidelijk. Deze meneer heeft kennelijk wel een oplossing of zit op dat spoor. Het gebeurt wel vaker dat mensen een oplossing vinden voor een probleem in de toepassing van materialen en technieken. En dat noemen we dan technologie. Onbekendheid met een specifieke technologie moet niet verward worden met de onmogelijkheid ervan. Dat getuigt slechts van een ongezonde blikvernauwende zelfobsessie, niet van inzicht in technologie.
Dat maakt Weltschmerz niet uit die roept liever met termen als dom en geen inzichtquote:Op woensdag 9 september 2009 17:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je die is leuk. Ik zit toevallig in dit vakgebied, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Voor het einde van het jaar hoop ik zelfs een subsidieaanvraag te doen, voor een plan dat baanbrekender is dan de treurige "technologie" van de OP.
en daarbij zeggend zijn er ook minder revolutionaire concepten die wel gewoon kunnen en een stuk goedkoper zijn.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is niet een of andere revolutionaire nieuwe technologie. Er is een nieuw concept op basis van allerlei bestaande technologie.
Maar daar gaat die engineer wel de mist in want het zelfreinigend vermogen van zulke lagen is wel al aangetoond.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:19 schreef Monolith het volgende:
Nog wel een aardig stukje van physorg:
Ik heb het over blikvernauwing, en nadat ik dat genoemd heb, worden de voorbeelden alleen maar talrijker. Best dom eigenlijk, nu je daar toch over begint.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat maakt Weltschmerz niet uit die roept liever met termen als dom en geen inzicht
Welk vakgebied? Dat van zonnecollecteren of dat van 'een slijtvaste toplaag met een doorzichtig antislipoppervlak'. Dat laatste lijkt mij namelijk de eventueel relevante innovatie.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:20 schreef Lyrebird het volgende:
Je die is leuk. Ik zit toevallig in dit vakgebied, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Voor het einde van het jaar hoop ik zelfs een subsidieaanvraag te doen, voor een plan dat baanbrekender is dan de treurige "technologie" van de OP.
Ik heb de slijtvaste toplagen met een doorzichtig antislipoppervlak niet in de schuur liggen. Sterker nog, combinatie van doorzichtig en antislip lijkt me vrij bijzonder.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:22 schreef Monolith het volgende:
Er is niet een of andere revolutionaire nieuwe technologie. Er is een nieuw concept op basis van allerlei bestaande technologie.
Je was geen vragen aan het stellen, maar je was het antwoord al aan het geven. Op basis van wat je niet wist. Dat mag ook, maar erg sterk is het niet.quote:Op woensdag 9 september 2009 18:21 schreef Basp1 het volgende:
Maar deze vragen mogen we niet stellen want wij weten er niets vanaf he weltschmerz
Ik zie ze dan ook nergens claimen dat ze dit materiaal ontwikkeld hebben of aan het ontwikkelen zijn. Maar goed, wat onderscheid volgens jou dit soort claims van bijvoorbeeld die van Steorn?quote:Op woensdag 9 september 2009 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb de slijtvaste toplagen met een doorzichtig antislipoppervlak niet in de schuur liggen. Sterker nog, combinatie van doorzichtig en antislip lijkt me vrij bijzonder.
Ik ben een nitwit in deze materie maar staan er al niet in oa Spanje en Californie torensquote:Op donderdag 10 september 2009 04:57 schreef Lyrebird het volgende:
We moeten de oplossingen in een andere hoek zoeken. Het opvangen en bundelen van zonlicht om het in warmte om te zetten, is veel logischer.
quote:Op donderdag 10 september 2009 04:57 schreef Lyrebird het volgende:
Weltschmerz, mijn vakgebied omhelst een breed gebied van de optica, met een hoop biologie, een beetje mechanica, wat electronica en af en toe wat warmteleer.
Het zwakke punt in het ontwerp is de "zelfreinigende slijtvaste toplaag". Die twee gaan MI niet samen, zeker niet als we het over een optisch oppervlak hebben. Mensen met een optische achtergrond zullen een optisch oppervlak nooit met hun vingers aanraken. Als je wel eens een lensoppervlak hebt proberen schoon te maken, dan snap je waarom. Een "doorzichtig" materiaal zonder antireflectie coating verliest 2 x 4% van het invallende licht. Maak de toplaag slijtvast, krasvast en zelfreinigend, en ik voorspel je dat je al snel van een verlies van 8% naar een verlies van meer dan 50% gaat. Tel daar de verliezen bij op als het licht door een aantal cm doorzichtige drager heen moet, en je snapt dat het optisch gezien een nachtmerrie is.
Daarnaast heb je nog alle EE problemen, zoals beschreven in het stuk van Monolith.
De zonneceltechnologie (en windmolentechnologie) houdt ons op dit moment eerder tegen, dan dat ze daadwerkelijk helpen om meer goedkope schone energie op te wekken. We moeten de oplossingen in een andere hoek zoeken. Het opvangen en bundelen van zonlicht om het in warmte om te zetten, is veel logischer.
De problemen die je noemt zullen ongetwijfeld spelen maar elke nieuwe (toepassing van) technologie kent initiële bezwaren, de vraag is of deze opgelost kunnen worden. Dogmas als "dit zal niet werken want iedereen kan je vertellen dat A dus B" heb je niets aan. Als iedereen weet dat A dus B dan weten deze onderzoekers dat ook en de subsidie-aanvraagbeoordelers (3 maal woordwaarde) dat ook, schijnbaar denken zij echter toch een potentieel rendabele technologie in handen te hebben.quote:Op donderdag 10 september 2009 04:57 schreef Lyrebird het volgende:
De zonneceltechnologie (en windmolentechnologie) houdt ons op dit moment eerder tegen, dan dat ze daadwerkelijk helpen om meer goedkope schone energie op te wekken. We moeten de oplossingen in een andere hoek zoeken. Het opvangen en bundelen van zonlicht om het in warmte om te zetten, is veel logischer.
Daar doel ik idd op. Of dit:quote:Op donderdag 10 september 2009 05:29 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Ik ben een nitwit in deze materie maar staan er al niet in oa Spanje en Californie torens
die gebundelde zonnewarmte van spiegels opvangen?
Meen zoiets toch al wel weer een aantal jaren geleden gezien te hebben.
Dan word je nat.quote:
Dan fungeren de panelen als waterkoker.quote:
Nou tegen houden , het is eerder de manier van outrol die gebruikt wordt. En het onevenwichtig speelvlak waarop duurzame energie moet concurreren met de vervuilende energie vormen. Voorbeeld energie centrales hoeven niet voor hun co2 uitstoot te gaan betalen terwijl het wel 1 van de grote uitstoters is. Hierdoor blijft "vieze" energie nog steeds goedkoper dan duurzame energie. Windmolenparken moet tot nu toe nog steeds de aansluiting naar het netwerk zelf betalen, terwijl de ander centrales deze allemaal toendertijd van de overheid gekregen hebben. De netbeheerder werkt ook niet mee , want de glastuinders met een wamtrekrachtkoppeling kunnen hun opgewekte stroom niet kwijt omdat de netbeheerder geen capacitiet aanlegt, terwijl dat wel zou moeten.quote:Op donderdag 10 september 2009 04:57 schreef Lyrebird het volgende:
De zonneceltechnologie (en windmolentechnologie) houdt ons op dit moment eerder tegen, dan dat ze daadwerkelijk helpen om meer goedkope schone energie op te wekken. We moeten de oplossingen in een andere hoek zoeken. Het opvangen en bundelen van zonlicht om het in warmte om te zetten, is veel logischer.
Google eens op "CSP" of "Concentrated Solar Power". Draait trouwens niet zonder subsidie, maar wel een mooi systeem, vooral omdat enkele uren energieopslag mogelijk is zonder veel kosten of verlies.quote:Op donderdag 10 september 2009 05:29 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Ik ben een nitwit in deze materie maar staan er al niet in oa Spanje en Californie torens
die gebundelde zonnewarmte van spiegels opvangen?
Meen zoiets toch al wel weer een aantal jaren geleden gezien te hebben.
Leuk animatiefilmpje, maar ik zie nogal wat beren op de weg:quote:
Ik ben ook niet zo te spreken over dat paneel (dat moge duidelijk zijn uit mijn eerder posts), dat in dit geval met water gekoeld moet worden.quote:Op donderdag 10 september 2009 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk animatiefilmpje, maar ik zie nogal wat beren op de weg:
-zonnepaneel (?) wordt loeiheet en gaat niet lang mee
-ding moet gericht worden op de zon
-wat doet de wind er mee
-etc.
En wat verwacht je dan van de thinflim technologie die nu op stoom aan het komen is. Hierbij zou als het goed is de technologie een stuk minder gecompliceerd gaan worden plus dat men ook veel minder "dure " stoffen nodig heeft bij de productie.quote:Op donderdag 10 september 2009 09:21 schreef Lyrebird het volgende:
Aanvulling op mijn afkeer van zonnecellen: de technologie om zo'n cel te maken is te duur, en de efficiency is per defintie te laag. Fotonen binnen een te beperkte bandbreedte doen daadwerkelijk mee.
De technologie is inderdaad (nog) te duur, en er zijn nog heel wat miljarden eurootjes nodig voor het concurrend wordt. Maar je efficiency-argument deel ik niet, sterker nog, dat is zo goed als irrelevant. Stel dat zonnepanelen zeer goedkoop te produceren zijn, dan geeft het niet dat de efficiency laag is als je je dak, muren, auto en fiets er mee kan verven.quote:Op donderdag 10 september 2009 09:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Aanvulling op mijn afkeer van zonnecellen: de technologie om zo'n cel te maken is te duur, en de efficiency is per defintie te laag. Fotonen binnen een te beperkte bandbreedte doen daadwerkelijk mee.
Helaas... PV zonnepanelen doen het in Nederland nog aardig, omdat ze ook op diffuus licht werken. Alles wat met spiegels gaat concentreren werkt niet meer met indirect licht, en het aantal dagen met direct zonlicht (lees: geen bewolking) is hier vrij beperkt.quote:Op donderdag 10 september 2009 09:49 schreef Picchia het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan onderhouden, maar als het rendabel is dan zou de plaatsing wel geniaal zijn voor een klein landje.
Diffuus licht kan nog steeds geconcentreerd worden. Efficient is anders, maar concentreren zal het. Maar praktisch gezien zul je wel gelijk hebben.quote:Op donderdag 10 september 2009 09:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Helaas... PV zonnepanelen doen het in Nederland nog aardig, omdat ze ook op diffuus licht werken. Alles wat met spiegels gaat concentreren werkt niet meer met indirect licht, en het aantal dagen met direct zonlicht (lees: geen bewolking) is hier vrij beperkt.
Toch goed dan dat men binnenbanden niet hoeft te coaten met een folie om toch luchtdicht te zijn.quote:Op donderdag 10 september 2009 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zat nog effe te peinzen. Een heel praktisch probleem met die ballonnen is dat de meeste plastics poreus zijn. Dat is ook de reden waarom ze een laagje metaal op de binnenkant van chipszakken dampen, omdat er anders te veel vocht doorheen kan komen. Ik vraag me af hoe ze dat op willen gaan lossen. Want met metaal zou die ballon optisch ondoorzichtig worden...
Binnenbanden zijn ook poreus, van 4 naar 2,5 bar doet mijn MTB in enkele maanden. Groot voordeel van deze ballon is natuurlijk dat er een zeer klein drukverschil hoeft te zijn.quote:Op donderdag 10 september 2009 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch goed dan dat men binnenbanden niet hoeft te coaten met een folie om toch luchtdicht te zijn.
Ter vergelijking: jachtvliegtuigen en (sommige) heli's hebben een dun laagje goud tussen de gelaagde cockpitramen zitten. Iets van 10 moleculen dik, wat gebruikt wordt voor elektrische verwarming. Daar kijk je prima doorheen.quote:Op donderdag 10 september 2009 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
... laagje metaal op de binnenkant van chipszakken dampen, omdat er anders te veel vocht doorheen kan komen. Ik vraag me af hoe ze dat op willen gaan lossen. Want met metaal zou die ballon optisch ondoorzichtig worden...
Ergens doorheen moeten kunnen kijken of zoveel mogeljk fotonen tbv zonnecellen doorlaten is natuurlijk nog wel een subtiel verschil.quote:Op donderdag 10 september 2009 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Ter vergelijking: jachtvliegtuigen en (sommige) heli's hebben een dun laagje goud tussen de gelaagde cockpitramen zitten. Iets van 10 moleculen dik, wat gebruikt wordt voor elektrische verwarming. Daar kijk je prima doorheen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |