Dit ziet er zeer goed uit. Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen.quote:Amerikaan ontwerpt baanbrekende zonnepanelen waar je kan over rijden.
Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft een - weliswaar kleine - subsidie toegekend aan een bedrijf dat wegen wil bouwen van zonnepanelen. Solar Roadways heeft speciale zonnepanelen ontworpen van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter, die het asfalt op autowegen zouden kunnen vervangen.
De panelen bestaan uit zonnecellen en glas en kunnen naar schatting 7,6 kilowattuur (kWh) aan energie per dag leveren. Bedenker Scott Brusaw gelooft dat zijn uitvinding global warming stoppen en de wereld redden.
Drie lagen
Solar Roadways bestaan uit drie lagen, met in de middelste laag zonnecellen en elektronica. Ze worden geassembleerd zoals je dat met kliklaminaat doet.
Licht
De andere twee lagen van deze zonneweg-tegels zijn een slijtvaste toplaag met een doorzichtig antislipoppervlak, en een grondlaag die aan de randen voorzien is van elektrische leidingen. In de middenlaag zitten naast zonnecellen ook leds, waarmee onder meer lichtgevende wegbelijning gemaakt kan worden, en elektronische sturing voor de tegel.
Alle kabels in de weg
De tegels dienen vooral om stroom te maken met zonnecellen. Die stroom moet ergens blijven, en daarvoor had Scott Brusaw ingebouwde super- of ultracondensatoren gedacht. Leidingen in de onderlaag verbinden de tegels met elkaar, en met stroomverbruikers. En als je al stroomdraden hebt, dan kunnen die meteen wel dienen als signaaldraden voor telefonie, kabel-tv en internet. De tegels kunnen hun zelf opgewekte energie gebruiken om zich te verwarmen. Gevolg: geen zout strooien in de winter, nooit meer ijsgladde wegen.
Niet duurder
De Solar Road-tegels gaan volgens hun uitvinder 21 jaar mee. De kostprijs zou niet meer zijn dan de aanleg van gewone asfaltwegen. Volgens Brusaw produceert elke Solar Road-tegel gemiddeld 7,6 kWh per dag.
91 procent
Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) belegd wordt met hun zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
4 uur zon per dag
Dat impliceert dan weer dat de VS (en andere landen die tegels leggen) geen conventionele energiecentrales meer nodig hebben, en ook verlost zouden zijn van de afhankelijkheid van geïmporteerde energie. De berekeningen zijn gebaseerd op 4 uur zon per dag.
Dat lijkt me stug, maar alle beetjes helpen.quote:Bedenker Scott Brusaw gelooft dat zijn uitvinding global warming stoppen en de wereld redden.
Reken dit nog maar eens naquote:dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
Fijn dat je erg gesteld bent op patrouilleren.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:29 schreef MarkyMarkx het volgende:
Poep aan alles dat op licht loopt, ik ben een patrolhead...
Petrolheadquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:36 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Fijn dat je erg gesteld bent op patrouilleren.
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Reken dit nog maar eens na![]()
Een kleine dieselgenerator (500 kW) levert al 13.4 miljard kWh per jaar. Kunnen journalisten nou niet eens doen alsof ze ook maar weten waar ze het over hebben?
Het is warm... Punt blijft: die getallen slaan nergens op.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:38 schreef Gareelloper het volgende:
[..]
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.
13,4 miljard / 4,8 miljoen = 2791 mijl.quote:91 procent
Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) belegd wordt met hun zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.
Dan nog, 95% van de automobilisten heeft helemaal niks met de techniek. Laat die lekker in een opgevoerde haardroger rijden. Elektrische auto's zijn een zegen voor de liefhebbers van echte auto's.quote:
Dan nog, dan zou je met 2000 dieselgeneratoren de wereld kunnen voorzien van stroomquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:38 schreef Gareelloper het volgende:
[..]
24 * 365 = 13140 h. * 500 = 6,5 miljoen kwh per jaar.
Oh alstublieft niet, ik walg al van de 'auto' dat ze Prius noemen, zit geen geluid aan. Walgelijke milieuvriendelijke misbaksels die de naam 'auto' niet verdienen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef MASD het volgende:
Als ze een beetje aan nieuwe auto's knutselen zou je je jeugd kunnen herleven.
[ afbeelding ]
quote:
Eneco rekent 22 ct per kWh. Door heel de USA te bestraten met die dingen win je dus 2,95 miljard euro?quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:40 schreef DJKoster het volgende:
[..]
13,4 miljard / 4,8 miljoen = 2791 mijl.
Dat kan niet kloppen
Dat leek me ook al,zo'n metalen goot erin zodat de auto meteen de elektriciteit kan afnemen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef MASD het volgende:
Als ze een beetje aan nieuwe auto's knutselen zou je je jeugd kunnen herleven.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan nog, 95% van de automobilisten heeft helemaal niks met de techniek. Laat die lekker in een opgevoerde haardroger rijden. Elektrische auto's zijn een zegen voor de liefhebbers van echte auto's.
Als die zonnepanelen dan werkgelegenheid in Nederland zouden opleveren... Helaas zal het in de praktijk uit het buitenland komen, en dan is het heel veel geld voor heel weinig energie...quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:41 schreef EdvandeBerg het volgende:
Momenteel is de overheid flink bezig de aannemerij en de bouw overeind te houden door allerlei projecten naar voren te trekken. Als ze bij al die projecten de beschikbare dakruimte met zonnepanelen laat bedekken, kom je ook een heel eind. Kan je die zut groot inkopen en hele wijken tegelijk ermee uitrusten
Ik geloof niet zo in die hele global warming, maar besparing op fossiele brandstoffen kn nooit kwaad.
Kom op, auto's die met 1000 kilometer per uur nog nauwelijks op de baan blijven en ondertussen een paar loopings nemen. Lijkt mij de auto van de toekomst.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Oh alstublieft niet, ik walg al van de 'auto' dat ze Prius noemen, zit geen geluid aan. Walgelijke milieuvriendelijke misbaksels die de naam 'auto' niet verdienen.
Zolang ik maar een stuur in me hand heb, een gaspedaal onder m'n voet, en een mooi geluid onder de kap, dan ben ik blij in die situatie. Als ik kijk naar sci-fi professoren met hun "zelfbesturende" auto's die op water lopen dan krijg ik pijn in m'n motor-hartquote:Op dinsdag 8 september 2009 16:53 schreef MASD het volgende:
[..]
Kom op, auto's die met 1000 kilometer per uur nog nauwelijks op de baan blijven en ondertussen een paar loopings nemen. Lijkt mij de auto van de toekomst.
Vraag je eerst eens af wat de grondstof van zonnepanelen is?! Silicium, en volgens http://chemistry.about.co(...)labundant.htmbestaat 27.7% van de aarde daaruit (namelijk zand). Oftewel daar is geen tekort aan. Wat het zo duur maakt, is dat het zuiver moet zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:51 schreef Deetch het volgende:
Ik vraag me af wat de grondstof prijs van zonnep[anelen doet als we ze massaal gaan neerleggen. ben bang dat het kostenplaatje er dan heel anders uit gaat zien.
Google! Kleine hint:quote:Hoeveel energie kost het om die panelen te maken?
Ik wil wel eens een berekening zien van de volledige cyclus en wat de balans dan is.
Youtube eens op "DARPA Challenge", zo strak als autonome voertuigen sturen zal jij het zelf nooit voor elkaar krijgen...quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zolang ik maar een stuur in me hand heb, een gaspedaal onder m'n voet, en een mooi geluid onder de kap, dan ben ik blij in die situatie. Als ik kijk naar sci-fi professoren met hun "zelfbesturende" auto's die op water lopen dan krijg ik pijn in m'n motor-hart
Waarschijnlijk niet nee, maar 't maakt het er niet leuker op. Als auto-fan wil ik niet lui intypen waar ik heen moet en dan gaan slapen, rijden is juist leuk. Dat zouden die geiten-wollen-sokken professoren ook eens moeten proberen, rijden in plaats van oplossingen zoeken om het rijden te vergallen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Youtube eens op "DARPA Challenge", zo strak als autonome voertuigen sturen zal jij het zelf nooit voor elkaar krijgen...
expressways komt overeen met de genoemde snelweg in het nieuwsberichtquote:https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html
Roadways:
Field info displayed for all countries in alpha order.
total: 6,465,799 km
country comparison to the world: 1
paved: 4,209,835 km (includes 75,040 km of expressways)
unpaved: 2,255,964 km (2007)
(trillion = biljoen = 1000 miljard)quote:https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/xx.html
Electricity - production:
19.02 trillion kWh (2007 est.)
Misschien zien die geitenwollensokkenprofessoren de samenleving niet als miljoenen Whiskey Tango's bij elkaar, maar als verschillende mensen met verschillende behoeftes. Het lijkt me stug dat ze jouw obsessie met jouw persoonlijke voorkeuren delen.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Waarschijnlijk niet nee, maar 't maakt het er niet leuker op. Als auto-fan wil ik niet lui intypen waar ik heen moet en dan gaan slapen, rijden is juist leuk. Dat zouden die geiten-wollen-sokken professoren ook eens moeten proberen, rijden in plaats van oplossingen zoeken om het rijden te vergallen.
Volgens de eigen website:quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is warm... Punt blijft: die getallen slaan nergens op.
Onze Belgische vrienden vergaten echter één dingetje. Het gebruik van punten en komma's in getallen is in het Angelsaksische systeem precies omgekeerd, oftewel het betreft hier 13.424 miljard KWh.quote:13,424 Billion Kilowatt-hours of electricity
Uiteindelijk komt het moment dat je je er bij neer moet leggen dat een autonoom voertuig veiliger, sneller en efficienter kan rijden dan jijzelf. Tuurlijk, ik vind autorijden ook leuk, maar tegen de tijd dat auto's autonoom rijden, ben ik zo oud dat het helemaal niet meer verstandig is om zelf te rijdenquote:Op dinsdag 8 september 2009 17:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet nee, maar 't maakt het er niet leuker op. Als auto-fan wil ik niet lui intypen waar ik heen moet en dan gaan slapen, rijden is juist leuk. Dat zouden die geiten-wollen-sokken professoren ook eens moeten proberen, rijden in plaats van oplossingen zoeken om het rijden te vergallen.
In dat geval komt het weer neer op de zoveelste "deze uitvinding heeft potentie om de wereld te veroveren", waarna we er niets meer van horen... Hoe moet het grote publiek nou ooit nog vertrouwen hebben in technische ontdekkingen, als 99% na grote beloften stilletjes verdwijnt?quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens de eigen website:
[..]
Onze Belgische vrienden vergaten echter één dingetje. Het gebruik van punten en komma's in getallen is in het Angelsaksische systeem precies omgekeerd, oftewel het betreft hier 13.424 miljard KWh.
Als dat de werkelijkheid was, dan moeten ze ook niet op de proppen komen met verboden op SUV's en de vervloekte milieu-labels. Immers, iedereen moet zelf weten wat ze doen. Maar nee, ze leggen van boven op dat we met z'n allen maar milieuvriendelijk moeten gaan doen, doe je het niet dan wordt je financieel bestraft.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien zien die geitenwollensokkenprofessoren de samenleving niet als miljoenen Whiskey Tango's bij elkaar, maar als verschillende mensen met verschillende behoeftes. Het lijkt me stug dat ze jouw obsessie met jouw persoonlijke voorkeuren delen.
Dat belletje ging niet rinkelen bij het idee om een significant deel van het Amerikaanse wegennet even te vervangen door zonnepanelen?quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In dat geval komt het weer neer op de zoveelste "deze uitvinding heeft potentie om de wereld te veroveren", waarna we er niets meer van horen... Hoe moet het grote publiek nou ooit nog vertrouwen hebben in technische ontdekkingen, als 99% na grote beloften stilletjes verdwijnt?
Dat ook, maar dat is in 40 jaar nog wel te doen, dan moeten de wegen toch vervangen worden.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat belletje ging niet rinkelen bij het idee om een significant deel van het Amerikaanse wegennet even te vervangen door zonnepanelen?
Het project is natuurlijk veel grootschaliger. Er moet ook een hele infrastructuur komen die de elektriciteit afvoert bijvoorbeeld. Daarnaast bestaat het systeem ook niet alleen uit silicium. Het zou me niet verbazen als er materialen worden gebruikt die toch net iets schaarser zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat ook, maar dat is in 40 jaar nog wel te doen, dan moeten de wegen toch vervangen worden.
Tuurlijk, sinds silicium zo'n beetje het meest-voorkomende materiaal op aarde is, is de rest schaarser. Maar niet dusdanig dat het problemen gaat geven.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als er materialen worden gebruikt die toch net iets schaarser zijn.
Als jij nou even individueel je benzine regelt en ook individueel je uitstoot bij je weet te houden, dan zou je een punt hebben. Feit is dat er nogal wat collectieve middelen in het verkrijgen van die benzine gaat zitten en dat je anderen lastigvalt met je hobby. En omdat iedereen het doet, is het een maatschappelijke kwestie.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Als dat de werkelijkheid was, dan moeten ze ook niet op de proppen komen met verboden op SUV's en de vervloekte milieu-labels. Immers, iedereen moet zelf weten wat ze doen. Maar nee, ze leggen van boven op dat we met z'n allen maar milieuvriendelijk moeten gaan doen, doe je het niet dan wordt je financieel bestraft.
Tot dusver het argument dat individuen gerespecteerd worden.
Als wetenschappers ook zo dachten, reden we nu nog met paard en wagen, hadden we geen radio, TV, telefoon, computers, internet, etc.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het project is natuurlijk veel grootschaliger. Er moet ook een hele infrastructuur komen die de elektriciteit afvoert bijvoorbeeld. Daarnaast bestaat het systeem ook niet alleen uit silicium. Het zou me niet verbazen als er materialen worden gebruikt die toch net iets schaarser zijn.
Ach kijk, daar hebben we weer zo'n argumentje à la 'maar Einstein werd eerst ook niet geloofd'. Ik heb het over de haken en ogen die aan deze individuele technologie zitten. Op technisch vlak, maar ook bijvoorbeeld op het politieke vlak. Natuurlijk hoeven ze niet per definitie onoverkomelijk te zijn, maar enige skepsis is wel op zijn plek.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als wetenschappers ook zo dachten, reden we nu nog met paard en wagen, hadden we geen radio, TV, telefoon, computers, internet, etc.
Alles heeft tijd nodig om ontwikkeld te worden, om een infrastructuur te ontwikkelen, etc.
Mobiele telefoons hadden in de 90's ook een bereik van niets, vanwege de slechte dekking.
Nu bel je vanuit ieder gehucht zonder problemen.
Vroeger liepen overal stroomkabels via palen en porseleinen isolators het huis binnen, nu is dat bijna allemaal ondergronds.
Je moet niet denken in problemen, maar in oplossingen.
De ontwikkeling van de overheid kun je wel raden denk ik. Hoe gaan we dit belasten.quote:Op dinsdag 8 september 2009 16:26 schreef Libereco het volgende:
[..]
Dit ziet er zeer goed uit. Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen.
Jay Leno, de grootste petrolhead van de wereld, zei dat de auto het paard had gered van het zware werk zodat paarden alleen nog maar recreatief gebruikt werden.quote:
Als dit waar is, dan had die uitvinder geen subsidie van de overheid nodig gehad. Dan was de markt al lang in dit project gestapt.quote:De kostprijs zou niet meer zijn dan de aanleg van gewone asfaltwegen.
Ik denk dat je vergeet onderscheid te maken tussen ontwikkelingskosten en de kostprijs.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:42 schreef Lyrebird het volgende:
Als dit waar is, dan had die uitvinder geen subsidie van de overheid nodig gehad. Dan was de markt al lang in dit project gestapt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |