abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72528984
quote:
Gepubliceerd op 07 september 2009 11:45, bijgewerkt op 7 september 2009 16:12

AMSTERDAM -
Jaren gingen er aan vooraf, maar maandagochtend is dan eindelijk de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaf de aftrap voor de bouw van de tunnel en de Westrandweg door zand te storten langs de ringweg A10. ‘Na jaren praten beginnen we aan een indrukwekkend en omvangrijk project’, zei hij.
Maandag is de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. (ANP)

Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. De tweede tunnel is nodig voor een betere doorstroming van het verkeer in de Randstad en een betere bereikbaarheid van Amsterdam. De huidige Coentunnel is de belangrijkste verbinding onder het Noordzeekanaal. Elke dag rijden hier ongeveer 120.000 voertuigen doorheen. De tunnel vormt echter een flessenhals voor het verkeer waardoor dagelijks lange files ontstaan.

De ‘Tweede Coen’ moet hier verandering in brengen. Hij komt ten oosten van de al bestaande tunnel te liggen en verbindt straks het verkeer van de A8 met de A10. Aangezien een tweede tunnel tot meer problemen op de westelijke ringweg rond Amsterdam leidt, komt er ook een nieuwe weg; de Westrandweg. Deze loopt tot knooppunt Raasdorp en komt grotendeels verhoogd te liggen. In het bedrijvengebied Westpoort vormt de weg het langste viaduct van Nederland met een lengte van 3,3 kilometer.

De aanloop naar de aanleg van de tunnel en de bijbehorende weg had nogal wat voeten in aarde. Zo probeerde milieudefensie samen met vijf kleinere milieuclubs de bouw tegen te houden, onder meer omdat ze vond dat de tunnel zou leiden tot meer verkeer en meer uitstoot van CO2. Ze probeerden hetzelfde te doen bij de Westrandweg. De Raad van State (RvS) wees de bezwaren echter af.
Bron
Slechte zaak. Geloof het of niet, maar die milieugroeperingen hebben wel gelijk. Je kunt voor een korte periode de files wel beperken, maar na verloop van tijd staan ze er weer. Ik denk dat we de files kunnen beperken door ze juist te laten staan! Door middel van meer snelwegen geef je de mensen meer mogelijkheid; waardoor er wederom weer files ontstaan. Maar dan veel grotere.
pi_72529094
Slechte beredenering.

Verder ben ik altijd fan van infrastructurele projecten, misschien wel vanwege Sim City ! Alleen jammer dat ze altijd 3x duurder worden dan gepland en ook nog eens veel later klaar zijn dan normaal
pi_72529142
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:58 schreef De_Ananas het volgende:
Slechte beredenering.
Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
  maandag 7 september 2009 @ 20:02:34 #4
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_72529220
quote:
Slechte zaak. Geloof het of niet, maar die milieugroeperingen hebben wel gelijk.
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72529243
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.
pi_72529605
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:03 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.
Na enige jaren wel. Dit gebeurt langzaam - maar het gebeurt wel. Laat ik eens een vergelijking nemen:
Sluit eens achtereenvolgens een tuinslang en een brandweerslang aan op de keukenkraan. De tuinslang voelt stevig aan, door de waterdruk (file), maar de brandweerslag daarentegen voelt slap aan (geen file in de slang). De file van water staat echter nu in de toevoerleiding! Het waterleidingbedrijf beperkt namelijk de doorstroom van water, om ook water aan uw buren te kunnen garanderen.
Wat zou er gebeuren als de hoeveelheid water niet beperkt zou worden? Sluit de brandweerslang maar aan op een brandkraan. De brandweerslang voelt dan opeens weer stevig aan. Dat betekent dat er toch file staat in de brandweerslang!
Kortom: Als je het verkeer niet beperkt, en dat is wat er precies gebeurt bij veel asfalt, keren de files toch weer terug. Ook zullen er gigantische files ontstaan op de plekken waar capaciteitsverhoging niet haalbaar is, omdat de omliggende wegen wel voor dat grote aantal voertuigen geschikt zijn.
pi_72530076
Wat een lulkoek
pi_72530110
Dan moeten ze de A10 om de Coentunnels ook verbreden anders blijven de files daar staan
  maandag 7 september 2009 @ 20:27:30 #9
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530206
in de toekomst hoor de de niet meer "voor de coentunnel x km.."

maar..

"na de coentunnel x km..."
pi_72530241
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:24 schreef Misan het volgende:
Dan moeten ze de A10 om de Coentunnels ook verbreden anders blijven de files daar staan
Exact! De omliggende wegen moeten dan ook verbreed worden. Zoniet, dan schuiven de files alleen maar op. En een wegverbreding op nationaal niveau lijkt me nogal utopisch.
  maandag 7 september 2009 @ 20:28:49 #11
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72530256
Goed idee of slecht idee lijkt me niet echt relevant in deze, men zal het wegennet moeten blijven uitbreiden zolang er geen goed alternatief is voor forenzen om te reizen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 7 september 2009 @ 20:31:45 #12
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530372
nog ff.... en NL is alleen maar asvalt
pi_72530447
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:28 schreef Hukkie het volgende:
Goed idee of slecht idee lijkt me niet echt relevant in deze, men zal het wegennet moeten blijven uitbreiden zolang er geen goed alternatief is voor forenzen om te reizen.
Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht. Men interesseert zich liever voor prestigeprojecten, zoals de HSL of de Betuwelijn.
pi_72530466
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:02 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.
Ja,lijkt me ook nuttig: dan ben je tenminste snel weg uit de asfalthel die de randstad is (nu al overigens).
pi_72530502
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
  maandag 7 september 2009 @ 20:37:23 #16
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530604
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
ja korter zijn ze....

en breeder
pi_72530700
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:37 schreef woid het volgende:

[..]

ja korter zijn ze....

en breeder
In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2009 20:39:35 ]
  maandag 7 september 2009 @ 20:40:24 #18
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72530753
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:33 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht.
Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72530771
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
Mooie berekening hoor(je had hem wel eens eerder gemanifesteerd). Echter op sommige stukken is het niet mogelijk om snelwegen te verbreden of verhogen. Hier in Gouda bijvoorbeeld. Als je nu alle omliggende wegen verbreed, dan zijn de overige wegen niet bereid voor al dat verkeer. Niet alleen die snelwegen, maar ook de provinciale wegen. ...of gaan ze die ook ombouwen tot autoweg?
  maandag 7 september 2009 @ 20:41:47 #20
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530813
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:39 schreef Igen het volgende:

[..]

In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?
niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo lang
pi_72530880
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:41 schreef woid het volgende:

[..]

niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo lang
Hij bedoeld inkorting van de reistijd omdat de files beperkt worden. De maximumsnelheid kan niet omhoog natuurlijk - daar is het autosysteem ongeschikt voor. Kijk maar naar het aantal ongelukken in Duitsland...
pi_72530941
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).
pi_72531030
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
  maandag 7 september 2009 @ 20:47:49 #24
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72531087
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:44 schreef sepulep het volgende:

[..]

Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).
Jawel, maar tegen de tijd dat de files en de druk op het OV minder worden als gevolg van de vergrijzing en/of de crisis zijn we al heel wat jaartjes verder lijkt me.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 7 september 2009 @ 20:51:15 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72531238
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:46 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
Jep, maar met het OV van Roelofarendsveen naar Nieuw Vennep kost iets meer dan een uur, terwijl het met de auto ongeveer een kwartier is. En aanvullende vormen van OV lijken me prima, maar hoe groot is de kans dat die er gaan komen?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 7 september 2009 @ 20:54:53 #26
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72531383
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Meer asfalt voor evenveel auto's = minder files. Hoef je geen diploma voor te halen.

De manier om files tegen te gaan is te zorgen dat het aantal auto's op de weg, op dezelfde tijd, minimaal gelijkblijft maar liever teruggedrongen wordt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72531416
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:51 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jep, maar met het OV van Roelofarendsveen naar Nieuw Vennep kost iets meer dan een uur, terwijl het met de auto ongeveer een kwartier is. En aanvullende vormen van OV lijken me prima, maar hoe groot is de kans dat die er gaan komen?
Jij benaderd het nogal objectief; niet echt zinvol in deze discussie. Als ik objectief zou denken kan ik me zo bij jou aansluiten, want het OV is op dit moment natuurlijk waardeloos vergeleken met de auto. Wat ik zeg is dat het OV veel meer potentieel heeft. Het OV biedt de beste oplossing voor het fileprobleem. Hiervoor zullen de politici en de OV-bedrijven een heel andere aanpak moeten gaan handhaven. Voornamelijk gericht op efficiëntie, snelheid, comfort en punctualiteit. Jammer dat het OV geprivatiseerd is; nu werken de bedrijven alleen maar voor economisch belang.
  maandag 7 september 2009 @ 20:56:32 #28
215628 woid
let's get Friendly
pi_72531462
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Meer asfalt voor evenveel auto's = minder files. Hoef je geen diploma voor te halen.

De manier om files tegen te gaan is te zorgen dat het aantal auto's op de weg, op dezelfde tijd, minimaal gelijkblijft maar liever teruggedrongen wordt.
zou toch maar eens een poging doen tot het halen van een diploma...
pi_72531495
er is toch 25 jaar over gesteggeld
pi_72531508
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:47 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jawel, maar tegen de tijd dat de files en de druk op het OV minder worden als gevolg van de vergrijzing en/of de crisis zijn we al heel wat jaartjes verder lijkt me.
Misschien - maar ik denk dat over 5-10 jaar het wegennet een molensteen zal blijken te zijn. Ik denk dat het nu al te uitgebreid is: het is wel zo dat er vaak files staan, maar dat zijn voor het merendeel forenzenverkeer, en dat is hoe je het went of keert geld, energie en tijd verspilling, waar we allemaal armer van worden (nog zonder de fuzzy waarden van milieu en landschap mee te rekenen).

[ Bericht 0% gewijzigd door sepulep op 07-09-2009 21:07:33 ]
pi_72531602
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Meer asfalt voor evenveel auto's = minder files. Hoef je geen diploma voor te halen.

De manier om files tegen te gaan is te zorgen dat het aantal auto's op de weg, op dezelfde tijd, minimaal gelijkblijft maar liever teruggedrongen wordt.
En dat is dus heel erg moeilijk. Je kunt de files wel beperken, maar de toename van auto's niet. En dat laatste zal weer zorgen voor terugkerende files(Igen is van mening dat dit niet klopt, hij neemt de VS hiervoor als praktijk-voorbeeld. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de theorie hierachter.). Tenzij je naar andere alternatieven gaat kijken natuurlijk.
pi_72531892
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:51 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jep, maar met het OV van Roelofarendsveen naar Nieuw Vennep kost iets meer dan een uur, terwijl het met de auto ongeveer een kwartier is. En aanvullende vormen van OV lijken me prima, maar hoe groot is de kans dat die er gaan komen?
Dit is een veelgehoord argument tegen OV. En volkomen geldig! In particuliere gevallen is het altijd zo dat auto handiger/onmisbaar kan zijn. Maar het merendeel van het verkeer vindt plaats over routes waar duizenden mensen tegelijk over reizen (daarom zijn er namelijk zoveel files), en dan zou het beter zijn als er wat meer (en vooral wat slimmer georganiseert) OV is: ervaring leert trouwens ook: waar goed OV is wordt het veel gebruikt.
  maandag 7 september 2009 @ 21:08:38 #33
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72531966
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:55 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Jij benaderd het nogal objectief; niet echt zinvol in deze discussie. Als ik objectief zou denken kan ik me zo bij jou aansluiten, want het OV is op dit moment natuurlijk waardeloos vergeleken met de auto. Wat ik zeg is dat het OV veel meer potentieel heeft. Het OV biedt de beste oplossing voor het fileprobleem. Hiervoor zullen de politici en de OV-bedrijven een heel andere aanpak moeten gaan handhaven. Voornamelijk gericht op efficiëntie, snelheid, comfort en punctualiteit. Jammer dat het OV geprivatiseerd is; nu werken de bedrijven alleen maar voor economisch belang.
Jep en daar heb je dus de crux te pakken, als het niet rendabel is dan komt het er niet. Het OV zou een goede vervanger voor de auto kunnen zijn, maar dat gaat van z'n levensdagen nooit gebeuren. De OV bedrijven zijn immers geen filantropische instelling. En dan is het heel mooi dat het OV een zeer groot potentieel heeft (dat ben ik ook met je eens), maar als het niets oplevert dan komt het er niet.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72532029
TS... stumper die je bent

extra asfalt=/=meer files
extra asfalt==minder files

er komen niet opeens extra mensen met auto bij ofzo hoor :S Tevens is het al bewezen dat mensen nauwelijks minder gaan rijden door toenemende brandstofprijzen en files. Mensen verplaatsten hun bewegingen naar een ander tijdstip door de files. Maar ze gaan niet opeens met het OV.

OV helpt alleen wanneer het alternatief netzo goed of beter is dan de auto. En tja... aangeien wehier in NL ook al nauwelijks een nieuw treinlijntje mogen bouwen...

files zijn juist slecht voor het milieu, hoe beter de doorstroming hoe minder ene auto verbruikt en hoe efficienter de economie is.

automobilistje pesten door de doorstroming in het verkeer bewust te verslechteren of slecht te houden is de slechtste aanpak die er is.

en NL is nog lang niet vol met asfalt hoor . Het lijkt dramatisch doordat mensen op een kaart kijken en dikke lijnen zien. In de realiteit is 90%+ van nl onbebouwd.
pi_72532130
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:
Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Ah, het grapje de verschuivende voorkeuren als gevolg van een afname van reistijd, waardoor er een toename van de vraag naar vervoer over snelweg ontstaat, dan wordt het natuurlijk weer drukker ja. Maar belangrijk ik is dat de vervoerscapaciteit omhoog is gegaan waardoor er meer vervoerd wordt dan voorheen zelfs al blijft de file even lang. Nadat dat grapje zo'n 250000 keer is gemaakt door milieugroeperingen, GroenLinksers en andere filevrienden, is de lol er wel zo ongeveer vanaf.
pi_72532304
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:10 schreef Apogist het volgende:
TS... stumper die je bent

extra asfalt=/=meer files
extra asfalt==minder files

er komen niet opeens extra mensen met auto bij ofzo hoor :S Tevens is het al bewezen dat mensen nauwelijks minder gaan rijden door toenemende brandstofprijzen en files. Mensen verplaatsten hun bewegingen naar een ander tijdstip door de files. Maar ze gaan niet opeens met het OV.
Door het toegenomen verkeersaanbod zullen de mensen het ongemak van de spits vermijden, verder van hun werk gaan wonen en het ongemak van het OV vermijden omdat het aantrekkelijker is.
quote:
automobilistje pesten door de doorstroming in het verkeer bewust te verslechteren of slecht te houden is de slechtste aanpak die er is.
Dat is helaas de enige manier om de mensen het OV in te krijgen, en daar kan ik een hoog aantal voorbeelden van noemen. Zo kan het OV meer geld bij elkaar schrapen, zodat het kan verbeteren. Uiteindelijk levert dat ook nog eens een oplossing voor het fileprobleem op.
pi_72532425
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:12 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
Ah, het grapje de verschuivende voorkeuren als gevolg van een afname van reistijd, waardoor er een toename van de vraag naar vervoer over snelweg ontstaat, dan wordt het natuurlijk weer drukker ja. Maar belangrijk ik is dat de vervoerscapaciteit omhoog is gegaan waardoor er meer vervoerd wordt dan voorheen zelfs al blijft de file even lang. Nadat dat grapje zo'n 250000 keer is gemaakt door milieugroeperingen, GroenLinksers en andere filevrienden, is de lol er wel zo ongeveer vanaf.
Wat nog steeds niet de vraag beantwoord: wat schieten we ermee op dat er meer vervoerd wordt?
pi_72532506
IntercityAPT, ik mag ook graag treintjes kijken en op de foto zetten, maar dat betekent nog niet dat OV ook altijd een substituut is voor individueel vervoer, in dit geval de auto. OV kan gewoon niet tegen reële kosten dezelfde differentiatie van eindbestemming aanbieden als individueel vervoer. Je kunt met OV nooit eenzelfde halte dichtheid bereiken als met individueel vervoer, waarbij je in feite oneindig veel haltes hebt omdat je vrijwel overal kunt komen. Auto en OV zijn geen vijanden van elkaar, het zijn vervoersmiddelen die elkaar goed aan kunnen vullen om snel van A naar B te komen. Ik ben dus ook faliekant tegen het autootje pesten zoals jij dat voorstelt. Anderzijds zal ik ook nooit mij met de auto door Rotterdam Centrum gaan verplaatsen, de metro is in dat geval veel handiger.
pi_72532557
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:20 schreef sepulep het volgende:
Wat nog steeds niet de vraag beantwoord: wat schieten we ermee op dat er meer vervoerd wordt?
Er wordt niet meer vervoerd, het totaal vervoerde volume door het gehele vervoerssysteem (auto, OV, boot, vliegtuig, fiets, benenwagen, etc.) blijft gelijk alleen de manier waarop het vervoerd wordt veranderd.
pi_72532802
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er wordt niet meer vervoerd, het totaal vervoerde volume door het gehele vervoerssysteem (auto, OV, boot, vliegtuig, fiets, benenwagen, etc.) blijft gelijk alleen de manier waarop het vervoerd wordt veranderd.
Volgens mij nemen de andere vervoersmodaliteiten niet af, hoor.
pi_72532846
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
IntercityAPT, ik mag ook graag treintjes kijken en op de foto zetten, maar dat betekent nog niet dat OV ook altijd een substituut is voor individueel vervoer, in dit geval de auto.
Mijn intresse voor treinen en traumatische verleden met auto's heeft weinig te maken met mijn standpunten. Je bent niet noodzakelijk een treinliefhebber om voorstander van het OV te zijn.
quote:
OV kan gewoon niet tegen reële kosten dezelfde differentiatie van eindbestemming aanbieden als individueel vervoer.
Het gaat niet om kosten, het gaat om de eindgebruiker. De auto is op economisch gebied blijkbaar een echte 'boost'. Echter dat voegt niets toe aan het standpunt dat het OV niet zou kunnen concurreren met de auto.
quote:
Je kunt met OV nooit eenzelfde halte dichtheid bereiken als met individueel vervoer, waarbij je in feite oneindig veel haltes hebt omdat je vrijwel overal kunt komen.
Zoals ik al zei: Er zijn vormen van OV die zeer in aanmerking zouden komen voor voor- en natransport. Deze vormen van OV zijn nog nauwelijks ontdekt.
quote:
Ik ben dus ook faliekant tegen het autootje pesten zoals jij dat voorstelt.
Als het allemaal niet om het geld gaat hoeft dat niet eens. Blijkbaar is dat een utopie.
pi_72532932
Tsja, ik blijf erbij: de oplossing voor files is openbaar vervoer, niet nieuwe wegen. Er zijn blijkbaar dingen die veel mensen in de weg staan om het openbaar vervoer te nemen in plaats van hun auto. Als de overheid díe problemen zou aanpakken was het fileprobleem in no time opgelost. Als er betaalbaar en hoogkwalitatief deur-tot-deur-openbaar vervoer is denk ik dat veel mensen hun auto thuis zouden laten en daarmee een aandeel in het zgn. fileprobleem.
pi_72533007
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:30 schreef sepulep het volgende:

[..]

Volgens mij nemen de andere vervoersmodaliteiten niet af, hoor.
Volgens mij wel, ga een met een binnenvaartschipper, vrachtpiloot of vrachtwagenchauffeur praten.
  maandag 7 september 2009 @ 21:35:48 #44
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72533081
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

En dat is dus heel erg moeilijk. Je kunt de files wel beperken, maar de toename van auto's niet. En dat laatste zal weer zorgen voor terugkerende files(Igen is van mening dat dit niet klopt, hij neemt de VS hiervoor als praktijk-voorbeeld. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de theorie hierachter.). Tenzij je naar andere alternatieven gaat kijken natuurlijk.
Het zal een combinatie moeten worden. Denk aan:

- Beter OV (bv. hogesnelheidsbussen op aparte busbanen als de Zuidtangent).
- Vergrijzing en dus afname van de beroepsbevolking
- Flextijden aanmoedigen in het bedrijfsleven

Met als troost dat Nederland toch echt wel bijna "vol" is. Heel veel zal de Nederlandse bevolking niet meer groeien (relatief gezien dan) en dus ook het aantal auto's niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72533105
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als er betaalbaar en hoogkwalitatief deur-tot-deur-openbaar vervoer is
Dat is onmogelijk, dat zal echt gigantische kosten met zich mee brengen, die kunnen ten eerste niet gedragen worden en ten tweede is autovervoer goedkoper, het is dus ook verwerpelijk om alles op OV te zetten.
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:35 schreef sanger het volgende:
- Flextijden aanmoedigen in het bedrijfsleven
Ik ben daar fel tegen, de overheid moet uit de beslissingen van het bedrijfsleven blijven. Als het bedrijfsleven niet meer in de file wil staan, zal zij of meer moeten gaan betalen (voldoende om wegen op de vraagpieken af te stemmen in de spits) of zelf initiatieven moeten ontplooien, of het bedrijfsleven kan natuurlijk ook gewoon in de file blijven staan. Het is vermoedelijk niet betaalbaar de wegcapaciteit op de piekvraag af te stellen. Zelfs vrije marktwerking zal de files dus vermoedelijk niet oplossen, tenzij de vervoersvraag meer gespreid wordt.

Neemt overigens niet weg dat het absurd is dat je op sommige plekken gewoon de hele dag in de file staat, bij die wegen is de wegcapaciteit gewoon te laag en zal er uitgebreid moeten worden.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-09-2009 21:41:58 ]
pi_72533351
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat is onmogelijk, dat zal echt gigantische kosten met zich mee brengen, die kunnen ten eerste niet gedragen worden en ten tweede is autovervoer goedkoper, het is dus ook verwerpelijk om alles op OV te zetten
Die kosten zullen op ten duur wel teruggewonnen worden. Ik neem als voorbeeld de spoorvernieuwing. Nederland maakt grotendeels gebruik van oud, roestend spoor en houten(!) bielzen. Deze vergen continu onderhoud, wat op een gegeven moment belachelijk veel kost. Vernieuwd spoor maakt vaak gebruik van betonnen bielzen, en vergen minder onderhoud.
quote:
Ik ben daar fel tegen, de overheid moet uit de beslissingen van het bedrijfsleven blijven. Als het bedrijfsleven niet meer in de file wil staan, zal zij of meer moeten gaan betalen of zelf initiatieven moeten ontplooien.
Ah, een echte liberaal in het wild. Allemaal ten behoeve van belastingsverlaging Hij had het over aanmoedigen, mag de overheid dat soms ook al niet?!
pi_72533719
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:41 schreef IntercityAPT het volgende:
Die kosten zullen op ten duur wel teruggewonnen worden. Ik neem als voorbeeld de spoorvernieuwing. Nederland maakt grotendeels gebruik van oud, roestend spoor en houten(!) bielzen. Deze vergen continu onderhoud, wat op een gegeven moment belachelijk veel kost. Vernieuwd spoor maakt vaak gebruik van betonnen bielzen, en vergen minder onderhoud.
Kosten worden nooit teruggewonnen, je kunt alleen zeggen dat je door de huidige investering in de toekomst minder kosten maakt. Dat als eerste. Verder gaat het niet om onderhoudkosten waar ik op doel maar simpelweg de kosten om een OV net te ontwikkelen dat net zo goed als de auto (of fiets of skates of benenwagen) kan differentiëren naar begin en eindbestemming.

Mensen in Rotterdam Zuid willen naar Rotterdam Noord, het gaat om grote groepen met eenzelfde vraag voor vervoer van begin naar eind. OV is daar heel goed in. Daarom loopt er ook een vaak gebruikte metrolijn in Rotterdam onder de Maas door. Anders wordt het in gebieden met een lagere bevolkingsdichtheid (grote differentiatie naar zowel begin als eindbestemming) of in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid maar met een grote differentiatie naar eindbestemming (zoals een VINEX-woonwijk, waarin Piet naar Breukelen gaat, Henk naar Alphen a/d Rijn, Els naar Nieuwegein, Peter naar Den Dolder en Femke naar Nieuwkoop). Als je in die laatste twee situaties even goed wil zijn met OV als de auto is in die situaties dan kan dat alleen tegen zeer hoge kosten, en kosten zijn nooit terug te verdienen, je kunt alleen besparen op kosten, en dat kan in dat geval met de auto of de fiets, maar niet met OV.
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:41 schreef IntercityAPT het volgende:
Ah, een echte liberaal in het wild. Allemaal ten behoeve van belastingsverlaging Hij had het over aanmoedigen, mag de overheid dat soms ook al niet?!
Aanmoedigen mag wel, maar dan op vrijwillige basis. Maar meestal beperkt de overheid zich niet tot vrijwillige basis, en op dat moment wordt het verwerpelijk vind ik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-09-2009 21:57:29 ]
pi_72534118
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

Kosten worden nooit teruggewonnen, je kunt alleen zeggen dat je door de huidige investering in de toekomst minder kosten maakt. Dat als eerste. Verder gaat het niet om onderhoudkosten waar ik op doel maar simpelweg de kosten om een OV net te ontwikkelen dat net zo goed als de auto (of fiets of skates of benenwagen) kan differentiëren naar begin en eindbestemming.

Mensen in Rotterdam Zuid willen naar Rotterdam Noord, het gaat om grote groepen met eenzelfde vraag voor vervoer van begin naar eind. OV is daar heel goed in. Daarom loopt er ook een vaak gebruikte metrolijn in Rotterdam onder de Maas door. Anders wordt het in gebieden met een lagere bevolkingsdichtheid (grote differentiatie naar zowel begin als eindbestemming) of in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid maar met een grote differentiatie naar eindbestemming (zoals een VINEX-woonwijk). Als je in die laatste twee situatie even goed wil zijn met OV als de auto is in die situaties dan kan dat alleen tegen zeer hoge kosten, en kosten zijn nooit terug te verdienen, je kunt alleen besparen op kosten, en dat kan in dat geval met de auto of de fiets, maar niet met OV.
En daarvoor bestaat er dus individueel openbaar vervoer. Deze manier van OV komt waar metro's, trams of bussen niet komen.Zeer geschikt voor voor- en natransport in woonwijken of bedrijventerreinen. Dit is nog nergens gerealiseerd, vandaar ook zijn onbekendheid. Gezien de theorie erachter lijkt mij het proberen zeer waard.
quote:
Aanmoedigen mag wel, maar dan op vrijwillige basis. Maar meestal beperkt de overheid zich niet tot vrijwillige basis, en op dat moment wordt het verwerpelijk vind ik.
Flauwekul. Daarvoor zou het bedrijf de overheid mogen aanklagen. Iets wat zelden gebeurt.
  maandag 7 september 2009 @ 21:58:43 #49
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72534126
Eindelijk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72534237
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:33 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat heet OV.
Ik meende toch echt in de quote iets te lezen over een goed alternatief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')