abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72528984
quote:
Gepubliceerd op 07 september 2009 11:45, bijgewerkt op 7 september 2009 16:12

AMSTERDAM -
Jaren gingen er aan vooraf, maar maandagochtend is dan eindelijk de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaf de aftrap voor de bouw van de tunnel en de Westrandweg door zand te storten langs de ringweg A10. ‘Na jaren praten beginnen we aan een indrukwekkend en omvangrijk project’, zei hij.
Maandag is de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. (ANP)

Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. De tweede tunnel is nodig voor een betere doorstroming van het verkeer in de Randstad en een betere bereikbaarheid van Amsterdam. De huidige Coentunnel is de belangrijkste verbinding onder het Noordzeekanaal. Elke dag rijden hier ongeveer 120.000 voertuigen doorheen. De tunnel vormt echter een flessenhals voor het verkeer waardoor dagelijks lange files ontstaan.

De ‘Tweede Coen’ moet hier verandering in brengen. Hij komt ten oosten van de al bestaande tunnel te liggen en verbindt straks het verkeer van de A8 met de A10. Aangezien een tweede tunnel tot meer problemen op de westelijke ringweg rond Amsterdam leidt, komt er ook een nieuwe weg; de Westrandweg. Deze loopt tot knooppunt Raasdorp en komt grotendeels verhoogd te liggen. In het bedrijvengebied Westpoort vormt de weg het langste viaduct van Nederland met een lengte van 3,3 kilometer.

De aanloop naar de aanleg van de tunnel en de bijbehorende weg had nogal wat voeten in aarde. Zo probeerde milieudefensie samen met vijf kleinere milieuclubs de bouw tegen te houden, onder meer omdat ze vond dat de tunnel zou leiden tot meer verkeer en meer uitstoot van CO2. Ze probeerden hetzelfde te doen bij de Westrandweg. De Raad van State (RvS) wees de bezwaren echter af.
Bron
Slechte zaak. Geloof het of niet, maar die milieugroeperingen hebben wel gelijk. Je kunt voor een korte periode de files wel beperken, maar na verloop van tijd staan ze er weer. Ik denk dat we de files kunnen beperken door ze juist te laten staan! Door middel van meer snelwegen geef je de mensen meer mogelijkheid; waardoor er wederom weer files ontstaan. Maar dan veel grotere.
pi_72529094
Slechte beredenering.

Verder ben ik altijd fan van infrastructurele projecten, misschien wel vanwege Sim City ! Alleen jammer dat ze altijd 3x duurder worden dan gepland en ook nog eens veel later klaar zijn dan normaal
pi_72529142
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:58 schreef De_Ananas het volgende:
Slechte beredenering.
Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
  maandag 7 september 2009 @ 20:02:34 #4
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_72529220
quote:
Slechte zaak. Geloof het of niet, maar die milieugroeperingen hebben wel gelijk.
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72529243
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.
pi_72529605
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:03 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.
Na enige jaren wel. Dit gebeurt langzaam - maar het gebeurt wel. Laat ik eens een vergelijking nemen:
Sluit eens achtereenvolgens een tuinslang en een brandweerslang aan op de keukenkraan. De tuinslang voelt stevig aan, door de waterdruk (file), maar de brandweerslag daarentegen voelt slap aan (geen file in de slang). De file van water staat echter nu in de toevoerleiding! Het waterleidingbedrijf beperkt namelijk de doorstroom van water, om ook water aan uw buren te kunnen garanderen.
Wat zou er gebeuren als de hoeveelheid water niet beperkt zou worden? Sluit de brandweerslang maar aan op een brandkraan. De brandweerslang voelt dan opeens weer stevig aan. Dat betekent dat er toch file staat in de brandweerslang!
Kortom: Als je het verkeer niet beperkt, en dat is wat er precies gebeurt bij veel asfalt, keren de files toch weer terug. Ook zullen er gigantische files ontstaan op de plekken waar capaciteitsverhoging niet haalbaar is, omdat de omliggende wegen wel voor dat grote aantal voertuigen geschikt zijn.
pi_72530076
Wat een lulkoek
pi_72530110
Dan moeten ze de A10 om de Coentunnels ook verbreden anders blijven de files daar staan
  maandag 7 september 2009 @ 20:27:30 #9
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530206
in de toekomst hoor de de niet meer "voor de coentunnel x km.."

maar..

"na de coentunnel x km..."
pi_72530241
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:24 schreef Misan het volgende:
Dan moeten ze de A10 om de Coentunnels ook verbreden anders blijven de files daar staan
Exact! De omliggende wegen moeten dan ook verbreed worden. Zoniet, dan schuiven de files alleen maar op. En een wegverbreding op nationaal niveau lijkt me nogal utopisch.
  maandag 7 september 2009 @ 20:28:49 #11
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72530256
Goed idee of slecht idee lijkt me niet echt relevant in deze, men zal het wegennet moeten blijven uitbreiden zolang er geen goed alternatief is voor forenzen om te reizen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 7 september 2009 @ 20:31:45 #12
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530372
nog ff.... en NL is alleen maar asvalt
pi_72530447
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:28 schreef Hukkie het volgende:
Goed idee of slecht idee lijkt me niet echt relevant in deze, men zal het wegennet moeten blijven uitbreiden zolang er geen goed alternatief is voor forenzen om te reizen.
Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht. Men interesseert zich liever voor prestigeprojecten, zoals de HSL of de Betuwelijn.
pi_72530466
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:02 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.
Ja,lijkt me ook nuttig: dan ben je tenminste snel weg uit de asfalthel die de randstad is (nu al overigens).
pi_72530502
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
  maandag 7 september 2009 @ 20:37:23 #16
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530604
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
ja korter zijn ze....

en breeder
pi_72530700
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:37 schreef woid het volgende:

[..]

ja korter zijn ze....

en breeder
In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2009 20:39:35 ]
  maandag 7 september 2009 @ 20:40:24 #18
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72530753
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:33 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht.
Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72530771
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Toch klopt het wel.

Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.

Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.

Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
Mooie berekening hoor(je had hem wel eens eerder gemanifesteerd). Echter op sommige stukken is het niet mogelijk om snelwegen te verbreden of verhogen. Hier in Gouda bijvoorbeeld. Als je nu alle omliggende wegen verbreed, dan zijn de overige wegen niet bereid voor al dat verkeer. Niet alleen die snelwegen, maar ook de provinciale wegen. ...of gaan ze die ook ombouwen tot autoweg?
  maandag 7 september 2009 @ 20:41:47 #20
215628 woid
let's get Friendly
pi_72530813
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:39 schreef Igen het volgende:

[..]

In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?
niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo lang
pi_72530880
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:41 schreef woid het volgende:

[..]

niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo lang
Hij bedoeld inkorting van de reistijd omdat de files beperkt worden. De maximumsnelheid kan niet omhoog natuurlijk - daar is het autosysteem ongeschikt voor. Kijk maar naar het aantal ongelukken in Duitsland...
pi_72530941
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).
pi_72531030
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
  maandag 7 september 2009 @ 20:47:49 #24
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72531087
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:44 schreef sepulep het volgende:

[..]

Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).
Jawel, maar tegen de tijd dat de files en de druk op het OV minder worden als gevolg van de vergrijzing en/of de crisis zijn we al heel wat jaartjes verder lijkt me.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 7 september 2009 @ 20:51:15 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72531238
quote:
Op maandag 7 september 2009 20:46 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
Jep, maar met het OV van Roelofarendsveen naar Nieuw Vennep kost iets meer dan een uur, terwijl het met de auto ongeveer een kwartier is. En aanvullende vormen van OV lijken me prima, maar hoe groot is de kans dat die er gaan komen?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')