Bronquote:Gepubliceerd op 07 september 2009 11:45, bijgewerkt op 7 september 2009 16:12
AMSTERDAM -
Jaren gingen er aan vooraf, maar maandagochtend is dan eindelijk de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaf de aftrap voor de bouw van de tunnel en de Westrandweg door zand te storten langs de ringweg A10. ‘Na jaren praten beginnen we aan een indrukwekkend en omvangrijk project’, zei hij.
Maandag is de aanleg van de Tweede Coentunnel in Amsterdam begonnen. Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. (ANP)
Naar verwachting kan het verkeer er in 2012 doorheen rijden. De tweede tunnel is nodig voor een betere doorstroming van het verkeer in de Randstad en een betere bereikbaarheid van Amsterdam. De huidige Coentunnel is de belangrijkste verbinding onder het Noordzeekanaal. Elke dag rijden hier ongeveer 120.000 voertuigen doorheen. De tunnel vormt echter een flessenhals voor het verkeer waardoor dagelijks lange files ontstaan.
De ‘Tweede Coen’ moet hier verandering in brengen. Hij komt ten oosten van de al bestaande tunnel te liggen en verbindt straks het verkeer van de A8 met de A10. Aangezien een tweede tunnel tot meer problemen op de westelijke ringweg rond Amsterdam leidt, komt er ook een nieuwe weg; de Westrandweg. Deze loopt tot knooppunt Raasdorp en komt grotendeels verhoogd te liggen. In het bedrijvengebied Westpoort vormt de weg het langste viaduct van Nederland met een lengte van 3,3 kilometer.
De aanloop naar de aanleg van de tunnel en de bijbehorende weg had nogal wat voeten in aarde. Zo probeerde milieudefensie samen met vijf kleinere milieuclubs de bouw tegen te houden, onder meer omdat ze vond dat de tunnel zou leiden tot meer verkeer en meer uitstoot van CO2. Ze probeerden hetzelfde te doen bij de Westrandweg. De Raad van State (RvS) wees de bezwaren echter af.
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.quote:Slechte zaak. Geloof het of niet, maar die milieugroeperingen hebben wel gelijk.
Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.quote:Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
Na enige jaren wel. Dit gebeurt langzaam - maar het gebeurt wel. Laat ik eens een vergelijking nemen:quote:Op maandag 7 september 2009 20:03 schreef De_Ananas het volgende:
[..]
Als er een 2de tunnel komt gaan er niet opeens 2x zoveel mensen daar rijden hoor.
Exact! De omliggende wegen moeten dan ook verbreed worden. Zoniet, dan schuiven de files alleen maar op. En een wegverbreding op nationaal niveau lijkt me nogal utopisch.quote:Op maandag 7 september 2009 20:24 schreef Misan het volgende:
Dan moeten ze de A10 om de Coentunnels ook verbreden anders blijven de files daar staan
Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht. Men interesseert zich liever voor prestigeprojecten, zoals de HSL of de Betuwelijn.quote:Op maandag 7 september 2009 20:28 schreef Hukkie het volgende:
Goed idee of slecht idee lijkt me niet echt relevant in deze, men zal het wegennet moeten blijven uitbreiden zolang er geen goed alternatief is voor forenzen om te reizen.
Ja,lijkt me ook nuttig: dan ben je tenminste snel weg uit de asfalthel die de randstad is (nu al overigens).quote:Op maandag 7 september 2009 20:02 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Integendeel, een zeer goede zaak zelfs. Ik mag hopen dat ze meerdere projecten als dit doen, denk aan de doortrekking van de A4 die eindelijk is goedgekeurd. Nu nog wachten tot ze meerdere snelwegen gaan verbreden tot 6 banen of meer.
Toch klopt het wel.quote:Op maandag 7 september 2009 19:59 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Meer asfalt = minder files? Dat is dan nieuw voor me. Ik ben heel nieuwsgierig naar je uitleg
ja korter zijn ze....quote:Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch klopt het wel.
Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.
Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.
Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?quote:
Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.quote:Op maandag 7 september 2009 20:33 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Dat heet OV. Echter nu kan het OV geen extra reizigers meer opvangen. Lijkt me niet zo vreemd, aangezien er al heel lang geen degelijke verbetering aan het huidige spoorwegnet is toegebracht.
Mooie berekening hoor(je had hem wel eens eerder gemanifesteerd). Echter op sommige stukken is het niet mogelijk om snelwegen te verbreden of verhogen. Hier in Gouda bijvoorbeeld. Als je nu alle omliggende wegen verbreed, dan zijn de overige wegen niet bereid voor al dat verkeer. Niet alleen die snelwegen, maar ook de provinciale wegen. ...of gaan ze die ook ombouwen tot autoweg?quote:Op maandag 7 september 2009 20:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch klopt het wel.
Ik heb eens voor alle grote steden in de VS de hoeveelheid snelwegen en de gemiddelde woon-werk-reistijd tegen elkaar uitgezet. Je ziet dan inderdaad dat veel snelwegen gegarandeerd voor een korte reistijd (en dus weinig files) zorgen.
Het is alleen niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook steden met weinig snelwegen en desondanks ook weinig files. Bijvoorbeeld vanwege een goed openbaar vervoer, of omdat de mensen dicht bij hun werk wonen, of omdat het gewoon kleine steden zijn.
Maar er is niet één stad in de VS waar je veel snelwegen en tegelijk veel files vindt.
niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo langquote:Op maandag 7 september 2009 20:39 schreef Igen het volgende:
[..]
In ieder geval duurt het minder lang voor je er doorheen en op je bestemming bent. En daar gaat het toch om?
Hij bedoeld inkorting van de reistijd omdat de files beperkt worden. De maximumsnelheid kan niet omhoog natuurlijk - daar is het autosysteem ongeschikt voor. Kijk maar naar het aantal ongelukken in Duitsland...quote:Op maandag 7 september 2009 20:41 schreef woid het volgende:
[..]
niet als ze breeder worden, dan duurt het net zo lang
Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).quote:Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 7 september 2009 20:40 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het OV beperkt zich niet tot het spoorwegnet alleen natuurlijk. En als je er geen bezwaar tegen hebt om als een varken samengepakt in de trein te staan dan zou het zelfs handig kunnen zijn om op je werk te komen.
Maar dat is dus voor velen geen alternatief, en daarom zal het wegennet steeds moeten worden uitgebreid om mensen op hun werk te krijgen.
Jawel, maar tegen de tijd dat de files en de druk op het OV minder worden als gevolg van de vergrijzing en/of de crisis zijn we al heel wat jaartjes verder lijkt me.quote:Op maandag 7 september 2009 20:44 schreef sepulep het volgende:
[..]
Waarom? als de bevolking nauwelijks meer groeit? Sterker nog: waarschijnlijk gaat werkzame deel van de bevolking krimpen (crisis/vergrijzing).
Jep, maar met het OV van Roelofarendsveen naar Nieuw Vennep kost iets meer dan een uur, terwijl het met de auto ongeveer een kwartier is. En aanvullende vormen van OV lijken me prima, maar hoe groot is de kans dat die er gaan komen?quote:Op maandag 7 september 2009 20:46 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
De overvolle treinen zijn geen fundamenteel probleem. Dit kan grotendeels opgelost worden door snelheids- en capaciteitsverhoging. Voor- en natransport is ook een probleem, maar niet fundamenteel. Ook dit kan verholpen worden door aanvullende vormen van OV. De baantaxi lijkt mij hiervoor het beste alternatief. Dit wordt vaak uit het oog verloren - veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |