Ik vertrok eergisteren, vanwege zware regenval, vanaf de Camping in Oliva, op weg naar het westen van Spanje. Daar was het mooi weer.
We waren een kwartiertje aan het rijden en het begon echt hard te regenen. Ik ging 90 rijden ipv de toegestane 120 km/pu. Ik reed door een lange tunnel in de bergen, duidelijk was dat het Spaanse wegdek niet was berekend op zo veel water.
Toen ik de tunnel uit kwam leek het alsof ik een baksteen tegen mijn ruit kreeg, zo ontzettend hard regende het, ik zag geen hand voor ogen en nam nog meer gas terug.
Ineens zie ik voor me op de linkerbaan een auto met Spaans kenteken en rechts op de vluchtstrook een andere auto. Biancavia roept "hee, dat zijn Nederlanders". Ik zette direct mijn alarmlichten aan en stopte honderd meter verder op de vluchtstrook.
Ik keek of het veilig was, liet Biancavia in de stromende regen naast de vangrail wachten en rende naar het ongeluk.
Daar stond een gezinnetje met twee kleine kinderen, twee meisjes van ongeveer 3 en 7 jaar oud, beiden in tranen, vader en moeder totaal in shock. Spanjaard druk aan het bellen en zette toen zijn auto verderop neer, pal voor mijn auto op de vluchtstrook.
Ik vroeg of ik iets voor ze kon betekenen, ze stonden op een levensgevaarlijke plek, pa stond een beetje in zijn auto te rommelen, midden op de weg. Audi lag voor volkomen in de prak en het rechter voorwiel was eraf.
Ze wisten niet wat ze moesten doen. "Ik ga de Audi garage bellen zei de man"", ik probeerde hem duidelijk te maken dat dat vrij nutteloos was, maar hij begreep me niet.
Ik besloot de regie over te nemen.
Biancavia heb ik mijn gevarendriehoek laten halen en de man gecommandeerd deze een paar honderd meter verderop te zetten. Iedereen van de vluchtstrook gehaald en 25 meter achter de auto laten staan waar het veilig was. Ik heb een oranje hesje aangetrokken en er een aan de man gegeven.
Toen ben ik in de stromende regen naar de ANWB alarmcentrale gaan bellen, na 15 minuten waren ze nog steeds in gesprek.
Ondertussen bleek dat die man daar 135 reed en op die Spanjaard was geknald, die dus was gaan tollen nadat hij de vangrail had geraakt.
Ik ging naar mijn auto om mijn telefoon weg te leggen, zag dat die Spanjaard 'm snel smeerde, heb snel zijn kenteken genoteerd.
Toen ben ik gaan hollen, in de stromende regen, naast de vangrail door de modder. Ik was drijfnat en het leek wel uren te duren. Ik heb de SOS knop ingedrukt en geroepen dat er snel iemand moest komen, binnen tien minuten zou er iemand zijn, begreep ik uit de spaanse taal die uit die paal kwam.
Ik ben 20 minuten weggeweest, kon niet meer. Bij terugkomst stond die man over zijn no-claim te wauwelen, iedereen was drijf- en drijfnat.
Gelukkig kwam er al snel een servicewagen. Ik heb die man mijn gegevens gegeven zodat hij me kon bereiken voor getuige en ook om mijn spulletjes terug te geven.
Later die dag kregen we een bedankje via sms en de mededeling dat ze op het vliegveld stonden van Valencia en die middag nog naar huis zouden vliegen. Ze bedankten me voor mijn hulp.
Maar goed, hoe kan je nou proberen om in een ruk naar huis te rijden, zo'n lang eind, met twee van die meiskes in de auto, zonder gevarendriehoek of hesjes, geen anwb lidmaatschap en totaal geen voorbereiding?
Mensen zijn echt onverantwoordelijk bezig soms!
Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Conflict op 07-09-2009 16:22:18 ]