Leuk stukje uit een column van Youp van 't Hek
quote:
BN’er onder de scanner
Tokshow is een te eenvoudige woordspeling voor het kakelende kippenhok dat het televisieprogramma De Tafel van 5 is, maar iets anders kan ik echt niet bedenken. Het is wel een schitterend tijdsbeeld. Televisie 2009. Vijf zichzelf serieus nemende dames zijn ingehuurd om dagelijks een uur lang iets te vinden. Van wat? De bosbranden in Californië of het weglopen van Guusje in de Tweede Kamer, dat soort dingen.
Wat hun deskundigheid is? Ze zijn vrouw. Dat is de babbelbasis. Mondjes open, lucht laten trillen en uitzenden die handel. Het lijkt een geslaagde parodie van vijf comédiennes, die dit soort vrouwen oprecht haten. Maar dat is het niet.
Of ik een advies heb voor dit debacle op Net5? Ik zou het geheel meer illustreren. Hoe? Dat de dames tijdens het babbelen iets nuttigs doen. Katja dopt boontjes, Daphne jast wat piepers, Hedy vouwt de was op, Aaf breit sokjes voor de aanstaande baby en de andere volstrekt onbekende Nederlandse rist wat bessen. Dan hebben ze na het uurtje toch nog iets concreets in handen. Iets waar ze die avond wat aan hebben. Boontjes, aardappelen, opgevouwen wasgoed, een babysokje en een bakje aalbessen. Mooi resultaat na een uurtje kreupel prietpraten. En een goede traditie wordt hooggehouden.
Zo zat half vrouwelijk Nederland twee eeuwen geleden ook aan de keukentafel van de boerderij. De mannen ploegden, melkten en hooiden buiten op het land, terwijl hun vrouwen wat roddelden bij de zacht snorrende houtkachel. Dat roddelen vonden die kerels niet erg, als er maar wel wat te eten op tafel stond als ze moe thuiskwamen. Of dat minimaal de boerenkiel gewassen was.
Als Aaf eenmaal die baby heeft, mag ze het kind wat mij betreft ook in beeld zogen. Gezellig. En dat de andere dames haar dan tussendoor wat adviezen geven. Niet alleen over het kolven van de moedermelk, maar ook over het nachtelijk huilen van de zuigeling, de kleur van de poep in de pamper en de onvermijdelijke buikkrampjes. Als het bij het commerciële Net5 geen kijkers trekt dan neemt de nationale dementenomroep MAX het graag over. Alleen krijg je dan wel om de twee dagen die ijdele voorzitter Jan Slagter mee aan tafel. Wat wil die man graag in beeld!
De rest van de column ging over andere programma's.