abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72479325
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 08:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik ben dan wel niet zo heel economisch onderlegd, maar volgens mij schampt de OP nauwelijks iets van een oplossing.
De oplossing ligt in het omvormen van de maatschappij, met name op technologisch vlak, zodat de mens weer een positieve kijk op de toekomst heeft, en er geen moeite mee heeft om meer geld uit te geven. Een mens die meer uitgeeft, zal er ook voor willen werken.

De meeste van ons zullen een huis(je), een auto, een partner, kinderen en een of meerdere vakanties kunnen veroorloven. Wat voor een nut heeft het om harder/meer te werken, als je al die zaken hebt? Meer bezit maakt niet altijd gelukkiger, en ik denk dat meer mensen dat doorkrijgen.

Ik zag dat iemand het idee had geopperd om vervoer te ratsoeneren; als je een beetje verstand van economie hebt, dan weet je dat dit soort maatregelen desastreus zijn voor de economie. Met vervoer op ratsoen zal de mens echt niet vrolijker over de toekomst worden.

De oplossing ligt MI in technologische ontwikkelingen.
quote:
Volgens mij is ons monetaire systeem best wel aan vernieuwing toe. Als ik zie dat er in de VS een stadje is dat de eigen economie een impuls heeft gegeven door de uitgifte van eigen geld dat circuleert naast de dollar, dan borrelt bij mij de gedachte op dat er véél meer mogelijkheden zijn dan we op school meekregen.

Wij creeren die dingen. Hoe is het dan toch mogelijk dat het geld ons regeert? Ergens klopt er iets niet.
Een discussie over geld staat los van de discussie die ik heb proberen aan te zwengelen. Voor alle duidelijkheid: het fundament van de huidige kredietcrisis is onlosmakelijk verbonden met de monetaire politiek van met name de Amerikaanse federale overheid. Maar ik zie daarnaast een ander probleem, dat ik in de OP heb proberen te ontleden. Daar zou ik graag over willen discussieren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_72494722
quote:
[b]Op zondag 6 september 2009 08:50
De oplossing ligt MI in technologische ontwikkelingen.
Een hightech maatschappij hoeft niet per se beter te zijn dan een primitievere. Het belangrijkste is dat mensen zich normaal gedragen, participeren en de macht (waar die ook zit) controleren. Als mensen dat niet doen is er geen kruid tegen opgewassen, ook geen technische snufjes.
quote:
Een discussie over geld staat los van de discussie die ik heb proberen aan te zwengelen. Voor alle duidelijkheid: het fundament van de huidige kredietcrisis is onlosmakelijk verbonden met de monetaire politiek van met name de Amerikaanse federale overheid. Maar ik zie daarnaast een ander probleem, dat ik in de OP heb proberen te ontleden. Daar zou ik graag over willen discussieren.
Ik denk dat het niet zo'n probleem is als mensen bewuster willen gaan leven. Als je dat van bovenaf wilt gaan opleggen geeft het vaak veel praktische problemen, maar juist als mensen zelf veranderen is dat een goede zaak.
pi_72814136
quote:
Op zondag 6 september 2009 08:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De oplossing ligt in het omvormen van de maatschappij, met name op technologisch vlak, zodat de mens weer een positieve kijk op de toekomst heeft, en er geen moeite mee heeft om meer geld uit te geven. Een mens die meer uitgeeft, zal er ook voor willen werken.

De meeste van ons zullen een huis(je), een auto, een partner, kinderen en een of meerdere vakanties kunnen veroorloven. Wat voor een nut heeft het om harder/meer te werken, als je al die zaken hebt? Meer bezit maakt niet altijd gelukkiger, en ik denk dat meer mensen dat doorkrijgen.
Doordat mensen minder uitgeven, zal er minder vraag naar arbeid zijn. Door dat mensen minder willen werken, is er ook minder aanbod van arbeid. Kortom, de balans tussen vraag en aanbod hangt niet van deze ontwikkeling af. 't Is met name het ongezonde financiele systeem waar we op dit moment mee zitten, gokverslaafde bankiers die andermans spaargeld lopen te verbrassen.
  donderdag 17 september 2009 @ 09:29:39 #29
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_72830808
Ik denk dat we ons op de groene technologie moeten richten. Een goed voorbeeld vind ik de elektrische auto.

De elektrische auto bestaat al heel lang...echter het was nooit rendabel genoed om goed te kunnen concureren met de brandstof motor. Het was echter een kwestie van tijd want de elektrische auto komt er aan. Er moest alleen nog meer aan ontwikkeld en gesleuteld worden.

Verder is het belangrijk de consumenten goed ingelicht te houden over oorzaak en gevolg. Dan zijn deze heel goed zelf in staat om hun eigen (groene) toekomst te bepalen.

Uiteraard zal de economische macht goed in de gaten gehouden moeten worden...excessen aan de bovenkant bijvoorbeeld die ten koste gaan aan de grote meerderheid.

Ik geloof niet in het teveel willen reguleren en restricties op willen leggen. Voor mij is het vrijheid blijheid het beste in een samenleving. We hoeven echt geen ander betaal middel dan geld. Mensen moeten gewoon eerlijker worden ingelicht over de nadelen van bijv. credit cards.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')