quote:
Op zaterdag 5 september 2009 08:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:Ik ben dan wel niet zo heel economisch onderlegd, maar volgens mij schampt de OP nauwelijks iets van een oplossing.
De oplossing ligt in het omvormen van de maatschappij, met name op technologisch vlak, zodat de mens weer een positieve kijk op de toekomst heeft, en er geen moeite mee heeft om meer geld uit te geven. Een mens die meer uitgeeft, zal er ook voor willen werken.
De meeste van ons zullen een huis(je), een auto, een partner, kinderen en een of meerdere vakanties kunnen veroorloven. Wat voor een nut heeft het om harder/meer te werken, als je al die zaken hebt? Meer bezit maakt niet altijd gelukkiger, en ik denk dat meer mensen dat doorkrijgen.
Ik zag dat iemand het idee had geopperd om vervoer te ratsoeneren; als je een beetje verstand van economie hebt, dan weet je dat dit soort maatregelen desastreus zijn voor de economie. Met vervoer op ratsoen zal de mens echt niet vrolijker over de toekomst worden.
De oplossing ligt MI in technologische ontwikkelingen.
quote:
Volgens mij is ons monetaire systeem best wel aan vernieuwing toe. Als ik zie dat er in de VS een stadje is dat de eigen economie een impuls heeft gegeven door de uitgifte van eigen geld dat circuleert naast de dollar, dan borrelt bij mij de gedachte op dat er véél meer mogelijkheden zijn dan we op school meekregen.
Wij creeren die dingen. Hoe is het dan toch mogelijk dat het geld ons regeert? Ergens klopt er iets niet.
Een discussie over geld staat los van de discussie die ik heb proberen aan te zwengelen. Voor alle duidelijkheid: het fundament van de huidige kredietcrisis is onlosmakelijk verbonden met de monetaire politiek van met name de Amerikaanse federale overheid. Maar ik zie daarnaast een ander probleem, dat ik in de OP heb proberen te ontleden. Daar zou ik graag over willen discussieren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson