Groei is natuurlijk wel prettig, het is ook gewoon noodzakelijk voor iedereen die niets wezenlijks met zijn leven wil doen. Die moeten er elk jaar 2% erbij om het gevoel te houden dat ze vooruit gaan, en dat is 99%.quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:19 schreef ASroma het volgende:
misschien moet je eerst eens van het idee groei af. Geen groei maar duurzaamheid.
Groei kan prima zonder extra milieubelasting hoorquote:Op vrijdag 4 september 2009 16:19 schreef ASroma het volgende:
misschien moet je eerst eens van het idee groei af. Geen groei maar duurzaamheid.
Nee, het is een gewone, klassieke, economische crisis zoals er al velen geweest zijn in de geschiedenis. Het is een crisis welke, net als de meeste anderen, niets anders is dan een directe verschuiving in de markteconomie. Een verschuiving in de vraag wel te verstaan, waarop de aanbieders niet snel genoeg kunnen inspelen, zodat veel ondernemingen in de problemen komen wegens onrendabele investeringen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 18:20 schreef Boswachtertje het volgende:
Kortom, ik vraag me af of we onze focus niet verkeerd leggen mbt de huidige crisis. Is het niet eigenlijk een diepere psychologische crisis van de verkapitaliseerde mens?
Bronquote:Strijd was er volop in de kunst gedurende de periode tussen de twee wereldoorlogen. Een grote verscheidenheid van richtingen en stijlen weerspiegelde de geestesgesteldheid van het Interbellum. Het geloof in een betere toekomst voor de mensheid botste op het verlammend pessimisme die de politieke en economische ontwikkelingen naar boven brachten.
Deze post is een stuk zinniger dan het intellectuele geneuzel in de OPquote:Op zaterdag 5 september 2009 08:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik ben dan wel niet zo heel economisch onderlegd, maar volgens mij schampt de OP nauwelijks iets van een oplossing.
Volgens mij is ons monetaire systeem best wel aan vernieuwing toe. Als ik zie dat er in de VS een stadje is dat de eigen economie een impuls heeft gegeven door de uitgifte van eigen geld dat circuleert naast de dollar, dan borrelt bij mij de gedachte op dat er véél meer mogelijkheden zijn dan we op school meekregen.
Wij creeren die dingen. Hoe is het dan toch mogelijk dat het geld ons regeert? Ergens klopt er iets niet.
Het is nog steeds mogelijk om afstand te doen van aardse bezittingen.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:03 schreef beeer het volgende:
[..]
Deze post is een stuk zinniger dan het intellectuele geneuzel in de OP
En wat wil je hier nu precies mee zeggen?quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:09 schreef kitao het volgende:
[..]
Het is nog steeds mogelijk om afstand te doen van aardse bezittingen.
Dat het niet noodzakelijk is om door geld geregeerd te worden ; dat het vervangen van geld door een lokale munt opnieuw zal leiden tot de resurrectie van het oude systeem en dat er geen geld gebruikt wordt in een klooster.quote:Op zaterdag 5 september 2009 14:57 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En wat wil je hier nu precies mee zeggen?
Een lokale munt is toch ook gewoon geld? Dat je een ander geldsysteem voorstaat is prima, maar dat is niet hetzelfde als het fenomeen geld afschaffen. Geld is niets anders dan indirecte ruil, dus kan het op allerlei manieren ingevuld worden. Zelf zie ik wel iets in een grondstoffen(goud)standaard, al zal dat moeilijk terug te winnen zijn; maar het is iets om naar te streven. Decentraliseren van het geld kan ook, dat betekent dus dat je dan de FED, ECB, enz ontmantelt. Klinkt leuk, maar ik zie het niet gebeuren. Ik zie het sowieso somber in op dit punt. Bernanke is zelfs gewoon herbenoemd terwijl CEO's van grote banken de zwarte piet krijgen, een gotspe is het.quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:11 schreef kitao het volgende:
[..]
Dat het niet noodzakelijk is om door geld geregeerd te worden ; dat het vervangen van geld door een lokale munt opnieuw zal leiden tot de resurrectie van het oude systeem en dat er geen geld gebruikt wordt in een klooster.
Ik kon er geen touw aan vastknopen eigenlijk. Maar bedoel je dat deze economische crisis het gevolg is van een 'psychologische' crisis? Dus dat iedereen gek is geworden en dat daardoor de economie in het slop is geraakt? Dan ben ik het oneens zoals je al had kunnen lezen in mijn eerdere post waarin ik erop wijs (net als Fortune Cookie en beeer, overigens) dat je wel bij het onderwerp moet blijven; een economische crisis = een economische crisis. Dat er ook andere problemen (vervuiling, toename asocialiteit enz) zijn kan best, maar er is dan nog geen (causaal) verband. Uiteindelijk denk ik dat deze crisis door zuiver economisch wanbeleid is ontstaan, te weten een (hoge) monetaire inflatie door de centrale bank, marktverstoringen op de huizenmarkt en de illusie van regulering terwijl overheidsbemoeienis juist voor meer assymetriën in de markt zorgt en slecht gedrag zelden afstraft.quote:Maar , heb je maar de makkelijkste post gebruikt om op te reageren want ik zie geen reactie op mijn kip of het ei vraag ?
( waar aardig wat tijd in ging zitten trouwens )
Die post kwam in dit geval niet van mij , maar van FC.quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:17 schreef sneakypete het volgende:
[..]
[quote]Een lokale munt is toch ook gewoon geld? Dat je een ander geldsysteem voorstaat is prima, maar dat is niet hetzelfde als het fenomeen geld afschaffen. Geld is niets anders dan indirecte ruil, dus kan het op allerlei manieren ingevuld worden. Zelf zie ik wel iets in een grondstoffen(goud)standaard, al zal dat moeilijk terug te winnen zijn; maar het is iets om naar te streven. Decentraliseren van het geld kan ook, dat betekent dus dat je dan de FED, ECB, enz ontmantelt. Klinkt leuk, maar ik zie het niet gebeuren. Ik zie het sowieso somber in op dit punt. Bernanke is zelfs gewoon herbenoemd terwijl CEO's van grote banken de zwarte piet krijgen, een gotspe is het.
[..]
De kunst uit het interbellum geeft een indruk van de impressie die de mensen hadden in dat tijdperk.quote:Ik kon er geen touw aan vastknopen eigenlijk. Maar bedoel je dat deze economische crisis het gevolg is van een 'psychologische' crisis? Dus dat iedereen gek is geworden en dat daardoor de economie in het slop is geraakt? Dan ben ik het oneens zoals je al had kunnen lezen in mijn eerdere post waarin ik erop wijs (net als Fortune Cookie en beeer, overigens) dat je wel bij het onderwerp moet blijven; een economische crisis = een economische crisis. Dat er ook andere problemen (vervuiling, toename asocialiteit enz) zijn kan best, maar er is dan nog geen (causaal) verband. Uiteindelijk denk ik dat deze crisis door zuiver economisch wanbeleid is ontstaan, te weten een (hoge) monetaire inflatie door de centrale bank, marktverstoringen op de huizenmarkt en de illusie van regulering terwijl overheidsbemoeienis juist voor meer assymetriën in de markt zorgt en slecht gedrag zelden afstraft.
Ik heb jou toch gequote en niet fortune? Het was dus ook gewoon een reactie op jou.quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:53 schreef kitao het volgende:
[..]
Die post kwam in dit geval niet van mij , maar van FC.
Dus dat je mij er dan weer uitpikt om jouw economielessen op bot te vieren is pas stuurloos.
Maar jij vroeg je dan toch af wat er eerst was? Ik denk dat de economische malaise van het interbellum vooraf ging aan de kunst die er een weerspiegeling van was, niet andersom. Dat is namelijk Keynesiaans denken (ook uit die tijd afkomstig), gebasseerd op het idee dat de economie grootendeels gestuurd wordt door de sfeer in een maatschappij. De realiteit is echter dat de economie vooral gestuurd wordt door het prijsmechanisme en wetgeving. Er allerlei psychologie bijhalen is pseudowetenschap IMO.quote:De kunst uit het interbellum geeft een indruk van de impressie die de mensen hadden in dat tijdperk.
Daaruit blijkt dus dat economische , politieke en psychologische toestanden met elkaar verband houden.
Dus een econ. crisis =/ econ. crisis , maar een gevolg van een algehele toestand van misbehagen of juist andersom.
En dat was mijn vraag , maar aangezien jij blijkbaar deze dingen apart zie , zal ik dat als jouw antwoord moeten opvatten.
Een ander staat het nog wel vrij om erop te reageren overigens.
Niet iedereen is voor een ascetische levensstijl weggelegd en zelfs dan nog is een klooster geen gesloten economisch systeem; er zal hulp van buitenaf moeten worden ingeroepen voor de zaken waarin de kloosterlingen niet zelf kunnen voorzien en dat is de reden waarom veel kloosters in het verleden en ook nog in het heden tevens bier brouwen om te kunnen verkopen of ruilen.quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:11 schreef kitao het volgende:
Dat het niet noodzakelijk is om door geld geregeerd te worden ; dat het vervangen van geld door een lokale munt opnieuw zal leiden tot de resurrectie van het oude systeem en dat er geen geld gebruikt wordt in een klooster.
Ja , dat wel , maar mijn post was een reactie op beer en zijn post op die van coocky.quote:Op zaterdag 5 september 2009 15:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik heb jou toch gequote en niet fortune? Het was dus ook gewoon een reactie op jou.
En dit topic gaat over de recessie meen ik, dus het bespreken van economie lijkt me onvermijdelijk.
Nee , ik vroeg me niet af wat er eerst was ; jij schreef dit :quote:Maar jij vroeg je dan toch af wat er eerst was? Ik denk dat de economische malaise van het interbellum vooraf ging aan de kunst die er een weerspiegeling van was, niet andersom. Dat is namelijk Keynesiaans denken (ook uit die tijd afkomstig), gebasseerd op het idee dat de economie grootendeels gestuurd wordt door de sfeer in een maatschappij. De realiteit is echter dat de economie vooral gestuurd wordt door het prijsmechanisme en wetgeving. Er allerlei psychologie bijhalen is pseudowetenschap IMO.
Met deze zin sluit je ahw alle andere mogelijkheden uit en daar reageerde ik op.quote:Een crisis kan dus niet komen doordat mensen van voorkeur of ideeën veranderen; dat kan enkel als het heel plotseling gebeurt en gepaard gaat met een algehele vraaguitval. En dat komt gewoon door economische problemen, niet door psychologische problemen, niet door het milieu, niet door het kapitalisme enz.
Mag dat zo maar? Ik dacht dat de FBI je dan op komt knopen voor het ondermijnen van de staatsmonopolie of iets in die trant.quote:Op zaterdag 5 september 2009 08:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Volgens mij is ons monetaire systeem best wel aan vernieuwing toe. Als ik zie dat er in de VS een stadje is dat de eigen economie een impuls heeft gegeven door de uitgifte van eigen geld dat circuleert naast de dollar, dan borrelt bij mij de gedachte op dat er véél meer mogelijkheden zijn dan we op school meekregen.
De overheid creëert fiduciair geld. Er zit kennelijk wat macht verbonden aan het heersen over het monetaire stelsel.quote:Wij creeren die dingen. Hoe is het dan toch mogelijk dat het geld ons regeert? Ergens klopt er iets niet.
Betaling in natura is van alle tijden , ik zie daar weinig mogelijkheden om in te grijpen door de overheid.quote:Op zaterdag 5 september 2009 17:28 schreef waht het volgende:
[..]
Mag dat zo maar? Ik dacht dat de FBI je dan op komt knopen voor het ondermijnen van de staatsmonopolie of iets in die trant.
[..]
De overheid creëert fiduciair geld. Er zit kennelijk wat macht verbonden aan het heersen over het monetaire stelsel.
Keynes was een econoom, geen filosoof al had hij natuurlijk wel wat kennis van de filosofie.quote:Op zaterdag 5 september 2009 16:33 schreef kitao het volgende:
Met deze zin sluit je ahw alle andere mogelijkheden uit en daar reageerde ik op.
Vandaar mijn retorische vraag , wat was er eerst : de economische of de psychologische kwestie?
Ik denk dat beiden niet los van elkaar gezien kunnen worden.
En wat er precies van Keynes afkomstig is weet ik niet
, ik heb de hele serie filosofie van boek en plaat thuis liggen , maar je kunt het kopen voor ¤60 als je wilt , ik snap toch niks van dat zweverige taalgebruik.
( ik hoop trouwens dat ik geen ban krijg voor dit aanbieden , het is slechts scherts. Ik heb de boeken wel. )
Goh Peyte . adviseer je me nu om meer boekjes te gaan lezen om een mening te vormen die al tientallen jaren op de praktijk is gebaseerd ?quote:Op zaterdag 5 september 2009 18:58 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Keynes was een econoom, geen filosoof al had hij natuurlijk wel wat kennis van de filosofie.
Hij geldt nog steeds als de meest invloedrijke econoom in onze tijd, wat blijkt uit de stimulusmaatregelen waar Obama mee bezig is. Als je ook maar enigszins serieus wilt meedoen in dit soort discussies raadt ik je toch echt aan er een heel klein beetje basiskennis over te vergaren. Het mengen van psychologie en economie begon min of meer bij Keynes.
Juist omdat ik het niet eens ben met zijn kijk op het conjunctuurverschijnsel pleit ik er voor om de vakgebieden psychologie en economie (beiden overigens menswetenschappen met een een korte geschiedenis en zeer weinig consensus en continue ontwikkelingen) gescheiden te houden.
Hij heeft wel enigszins gelijkquote:Op zaterdag 5 september 2009 21:16 schreef kitao het volgende:
[..]
Goh Peyte . adviseer je me nu om meer boekjes te gaan lezen om een mening te vormen die al tientallen jaren op de praktijk is gebaseerd ?
Jezus , je lijkt mijn academische stropdasbaas wel.
Gaat het nog steeds goed met doosjes dichtplakken trouwens ?
Mooi , nu hebben we een coalitie , en waarom dan heeft hij gelijk als ik zo vrij mag zijn ?quote:Op zaterdag 5 september 2009 22:47 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hij heeft wel enigszins gelijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |