abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72415638
Momenteel zit ik in een huurwoning maar heb plannen om over te schakelen op een koopwoning, en daarbij is natuurlijk ook een hypotheek nodig. Maar hoe ziet jouw hypotheek eruit?

Hoe duur kost je huis?

Hoeveel betaal je per maand?

Na hoeveel jaar heb je alles afbetaald, en wat is je looptijd? Daarnaast ben ik ook nog een leek op het gebied van hypotheken, wat raden jullie mij aan als starter? Waar moet ik beginnen en hoe krijg ik de beste deal?
pi_72415780
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:19 schreef F04 het volgende:

Hoe duur kost je huis?
Doe het maar niet

edit: Maar om je op weg te helpen.

Ga praten met een hypotheekadviseur. Die weten er nml alles vanaf. Hier krijg je 1000 meningen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2009 22:25:04 ]
pi_72415872
Ik zou mij laten adviseren door de hypotheker ofzo. Hebben wij ook gedaan, die hebben ons zeer goed geadviseerd en heel veel geregel van na de hypotheek offerte uit onze handen genomen.
  donderdag 3 september 2009 @ 22:33:12 #4
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_72416178
Als je nu huurt en wilt gaan kopen dan ben je dus toe aan een eerste hypotheek. Ik zou daarvoor in elk geval eens gaan praten bij de eigen bank maar ook bij een hypotheekadviseur. Zorg dat je tijdens het gesprek voor jezelf al wat uitgangspunten op papier hebt, maar zorg ook dat je tijdens het gesprek wat dingen noteert. Gewoon om later terug te lezen want je krijgt heel veel informatie ineens.

Looptijd is door de regel 30 jaar, en voor jezelf moet je bedenken wat je aan maandlasten wilt hebben. Rekening houdend met eventuele belastingteruggave nu nog vanwege de hypotheekrenteaftrek maar mogelijk wordt dit in de nabije toekomst toch iets anders.

Reken je in elk geval niet rijk door uit te gaan van een maandsalaris met allerlei extra's maar gewoon basissalaris, en als je een partner hebt is het leuk als je beiden bij kunt dragen maar ook daar kan verandering in komen als jullie kinderen krijgen.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_72416218
Mijn huis kost niet duur, dus ik kan geen antwoord geven
  donderdag 3 september 2009 @ 22:45:04 #6
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_72416581
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:25 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ik zou mij laten adviseren door de hypotheker ofzo.
[..]
Right. De hypotheker. Ik ben daar na een 1/2 uurtje namelijk hard lachend naar buiten gelopen. En niet omdat ik zo'n goeie deal voorgeschoteld kreeg.

Ik wil alleen maar zeggen: het kan verkeren.

Zelf rondkijken en informeren wil ook lonen
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_72416691
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:45 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Right. De hypotheker. Ik ben daar na een 1/2 uurtje namelijk hard lachend naar buiten gelopen. En niet omdat ik zo'n goeie deal voorgeschoteld kreeg.

Ik wil alleen maar zeggen: het kan verkeren.

Zelf rondkijken en informeren wil ook lonen
Pssst, ook bij de hypotheker is rondkijken en informeren
pi_72417021
en in WGR lezen, maakt je ook wijzer (denk ik) of een boekje uit de bieb.
of lid worden van Eigen Huis.

Kopen van een huis.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
Hypotheken-topic
  donderdag 3 september 2009 @ 23:01:59 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_72417319
De hypotheker vond dat mijn vriendin en ik wel 4ton konden lenen .
Niet bepaald realistisch .

Maareh, hier hebben we 50/50 gedaan. Dat is 50% aflossingsvrij, andere 50% lossen we lineair af in 30 jaar in een spaardeel (ik ga niet beleggen met dit soort dingen , dat doe ik wel met geld dat over is).
Lineair als in, 30 jaar lang zelfde bedrag aflossen. Je hebt ook nog varianten waarmee je veel in het begin betaald en weinig aan het einde of andersom.

De keuze hiervoor is gevallen omdat we zo redelijk voorspelbare vaste lasten hebben.
Hypotheek staat trouwens 10 jaar vast om 5,5% omdat we dat wel redelijk vonden. We zijn midden 20 en over 10 jaar kunnen we een grote rentestijging netjes opvangen met salaris maar hopelijk is het natuurlijk lager .

Hypotheek is trouwens vorig jaar mei afgesloten.
  donderdag 3 september 2009 @ 23:03:03 #10
36431 bleiblei
pi_72417363
De rabo-adviseur vond trouwens (vorig jaar ) dat we aan de erg veilige kant zaten. Maar dat leek me niet zo een slecht plan in het geval van een huis. Dat zijn dingen waar ik zo min mogelijk risico op wil nemen.

In the end gaat het erom hoeveel risico jij wil nemen. Daarop gebaseerd bep[aal je hoeveel huis je kan kopen voor het risico dat je bereid bent om te pakken .

Is overigens een heel ander verhaal dan naar de hypotheker gaan, een heel verhaal aanhoren en dan denken dat je een huge ass huis kan kopen zonder risico te lopen . Wat dat betreft is van te voren beetje inlezen in de wereld van de wazige hypotheekconstructies zo verkeerd niet. (En kijk uit met verzekeringen! Die gasten willen heeeeeel graag de meest debiele verzekeringen aansmeren. Met gewoon helder nadenken wat je doable vindt en wederom denkt, dat risico wil ik wel pakken, kom je heeel ver!).
pi_72417758
en liever zelf bepalen wat je kunt missen aan huur/hypotheeklast en daarop je hypotheek laten berekenen, dan hen een bedrag laten noemen.
uit een aspergernest
pi_72418287
Wij hebben gedeeltelijk aflossingsvrij en gedeelte beleggen. 5 jaar geleden afgesloten.
Dat beleggen is misschien niet zo slim maardat zien wel weer, t kan ook goed gaan he...
Bovendien ligt het er ook aan of je denkt voor altijd in je 1e huis te blijven of nog een stapje verder gaat ooit...
Ikzelf ben van mening dat ik tijdens het wonen, een zo laag mogelijk bedrag wil betalen..het einde van de rit is nog zo ver weg, en kan ik ondertussen toch lekker leven...hoe dat is na 30 jaar en ik het huis wil verkopen, dat zien we dan wel weer...geen winst, weinig winst of veel winst, tja..het lekkerste is natuurlijk...veel winst maar dat vind ik niet het allerbelangrijkste..de kans dat je erop verliest is klein..en kiet spelen tja..das dan pech..heb je al die jaren ook nog eens het onderhoud voor gadaan haha
Het is maar net op welke manier je een huis kopen ziet...dat is voor iedereen anders...
  vrijdag 4 september 2009 @ 00:00:28 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72419772
ik heb gewoon bij de notaris gepind. Ging prima allemaal.

Wel ff vragen of de notaris waar je de overdracht hebt een pin mogelijkheid heeft. Dat hebben ze namelijk niet allemaal...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 4 september 2009 @ 00:01:22 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72419807
quote:
Op donderdag 3 september 2009 23:24 schreef glitter het volgende:
Wij hebben gedeeltelijk aflossingsvrij en gedeelte beleggen. 5 jaar geleden afgesloten.
Dat beleggen is misschien niet zo slim maardat zien wel weer, t kan ook goed gaan he...
Bovendien ligt het er ook aan of je denkt voor altijd in je 1e huis te blijven of nog een stapje verder gaat ooit...
Ikzelf ben van mening dat ik tijdens het wonen, een zo laag mogelijk bedrag wil betalen..het einde van de rit is nog zo ver weg, en kan ik ondertussen toch lekker leven...hoe dat is na 30 jaar en ik het huis wil verkopen, dat zien we dan wel weer...geen winst, weinig winst of veel winst, tja..het lekkerste is natuurlijk...veel winst maar dat vind ik niet het allerbelangrijkste..de kans dat je erop verliest is klein..en kiet spelen tja..das dan pech..heb je al die jaren ook nog eens het onderhoud voor gadaan haha
Het is maar net op welke manier je een huis kopen ziet...dat is voor iedereen anders...
dat beleggen heeft mijn broertje destijds ook gedaan.... Die trok echter wat wit weg toen er een brief van de bank kwam... of hij ff wilde bijstorten...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 4 september 2009 @ 01:10:07 #15
36431 bleiblei
pi_72421515
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 00:00 schreef klusfoobje het volgende:
ik heb gewoon bij de notaris gepind. Ging prima allemaal.

Wel ff vragen of de notaris waar je de overdracht hebt een pin mogelijkheid heeft. Dat hebben ze namelijk niet allemaal...
goedkoop huis had je dan
pi_72421804
Wij hebben kosten koper + 10.000 euro zelf betaald.
De hypotheek is 70% spaarhypotheek + 30% aflossingsvrij.

Dat aflossingsvrije deel is om de maandlasten lager te maken.
Overlijdensrisico 50% per persoon over het spaarhypotheek deel. Verder geen verzekeringen erbij genomen want die betalen toch "niet" uit.

10 jaar rentevast.
Geen eerste storting maar gewoon minder hypotheek genomen.
pi_72422954
Wij hebben een aanbetaling zelf gedaan en daarnaast een hypotheek die op 1 salaris te betalen is genomen.
Met heel veilig ORV's en AO-verzekering (deels).
Overigens geen beleggen oid (dan slaap ik niet meer ) en geen aflossingsvrij.
Een spaarhypotheek die over 30 jr gegarandeerd afgelost is met een vaste maandlast/rente voor de komende 20 jaar.

Wij zijn niet naar de hypotheker geweest wel naar de rabobank wat ons een hele slechte ervaring opleverde.
De adviseur vond het ook allemaal maar veilig en riep bij iedere vraag die in de richting van risico-analyse ging "als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet" .
We zijn dus een onafhankelijke adviseur gaan zoeken en hebben die een vast tarief betaald (geen provisie dus een volledig inzicht in provisie).
Dat scheelt op bijvoorbeeld een ORV rustig 35% per maand.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_72424886
Wij hebben alles aflossingsvrij.
Variabele rente, die eerst per half jaar vastgezet werd, en nu voor 5 jaar staat.
Daarnaast een flink stuk belegging, waaruit eigenlijk over 30 jaar de hypotheek betaald zou moeten worden. Maar ik denk dat dat niet gaat lukken in het huidige beursklimaat

Interesseert me geen zak eigenlijk, we hebben geen kinderen en we zeggen altijd "we sparen niet voor de neven en nichten". Het beetje hypotheek wat over 30 jaar over is krijgen we wel opgehoest en als we de pijp uit zijn verkopen ze de tent maar

Wij zijn trouwens wel bij de Rabobank geweest, waar wij een eigen financieel adviseur hebben, en die heeft de hypotheek ook geregeld. Was tevens de enige hypotheek verstrekker die ons de hypotheek van ons vorige huis wilde verstrekken.
pi_72424964
Wij hebben het via de Hypotheek shop gedaan en ben daar erg positief over (stond er eerst heeeeel sceptisch tegenover )

Heel open en eerlijk, al probeerden ze eerst een duurdere verzekering erbij te doen maar die heb ik zelf goedkoper en in the end beter geregeld
Verder waren ze de enige instantie die actief zelf belde of er vragen waren of het allemaal lukte en hebben ze ons veel werk uit handen genomen dat ze eigenlijk niet hadden hoeven doen. Ook de keuring van het huis door hun laten doen, bespaarden we een paar honderd euro op!

Wij hebben een 75/25 hypotheek, 75% spaar en 25% aflossingsvrij.

WOZ waarde van dit huis is 215 en gekocht voor 186.500 ... lang leve de crisis
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  vrijdag 4 september 2009 @ 10:27:59 #20
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72425851
Ga praten met minstens 3 verschillende adviseurs; wat je kunt lenen is afhankelijk van wat je verdiend, wat je maximaal per maand aan lasten kwijt wil zijn, hoeveel risico je wil nemen en hoeveel je wil aflossen.
Ik ben ondertussen aan mijn vijfde of zesde hypothek toe ofzo en elke keer blijkt het toch erg lastige materie.
Als je bij een adviseur gaat praten, vraag dan of 'ie het in Jip-en-Janneke-taal wil uitleggen, scheelt enorm veel.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72441716
ik ben ook aan het rondkijken voor een eerste koopwoning en ben bij de hypotheker geweest. Uitgelegd wat ik precies wilde en wat ik nodig heb aan hypotheek en dat kan ik wel betalen van mijn loontje . Spaarhypotheek of aflossingsvrij scheelt nog niet eens helemaal zoveel en als je er lang (voor altijd ofzo) blijft wonen is een spaarhypotheek wel handig volgens mij maar aflossingsvrij lijkt mij toch eigenlijk ook wel wat (je betaat toch iets minder) maar ja ik moet eerst nog eens langs bij mijn bank en wat rondkijken.
  vrijdag 4 september 2009 @ 21:44:54 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72445828
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 19:48 schreef zoetekauwtje het volgende:
ik ben ook aan het rondkijken voor een eerste koopwoning en ben bij de hypotheker geweest. Uitgelegd wat ik precies wilde en wat ik nodig heb aan hypotheek en dat kan ik wel betalen van mijn loontje . Spaarhypotheek of aflossingsvrij scheelt nog niet eens helemaal zoveel en als je er lang (voor altijd ofzo) blijft wonen is een spaarhypotheek wel handig volgens mij maar aflossingsvrij lijkt mij toch eigenlijk ook wel wat (je betaat toch iets minder) maar ja ik moet eerst nog eens langs bij mijn bank en wat rondkijken.
Ik dacht in het verleden ook slim te zijn met een aflossingsvrije hypotheek. In feite is het een verkapte vorm van huren.
Het lullige is wel dat je het volledige hypotheekbedrag moet terugbetalen.

In mijn geval had ik een tophypotheek, aflossingsvrij, waar ik het meeste mee kon lenen, met relatief lage maandlasten, om toch net dat huis te kopen. Door omstandigheden moest het een jaar later verkocht worden, net toen de huizenmarkt begon af te brokkelen. Vervolgens heeft het een jaar te koop gestaan en heb ik enorme mazzel gehad dat ik het voor 4 tientjes(!) meer dan mijn hypotheek kon verkopen.....

Mijn advies: neem vooral geen volledig aflossingsvrije hypotheek, maar doe ook iets aan je opbouw.
pi_72445936
Ik schik wel als ik zie dat de looptijd 30 jaar is. Bijvoorbeeld als ik dan misschien wel een koopflat met maar 2 kamers koop, daar zal ik toch echt geen 30 jaar om doen om dat af te betalen.
  vrijdag 4 september 2009 @ 21:51:00 #24
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72446061
De looptijd van elke hypotheek is 30 jaar, maar dat wil niet zeggen dat je er 30 jaar moet blijven wonen en dat die hypotheek ook zo lang doorloopt.
Als je een ander huis koopt en je oude huis verkoopt, ga je een nieuwe hypotheek aan en de oude wordt afgelost en uitgeschreven. Met het geld dat je verdiend met de verkoop, los je je hypotheek dus af.

Zie hierboven mijn verhaal met precies dat dilemma.
pi_72446298
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 21:47 schreef F04 het volgende:
Ik schik wel als ik zie dat de looptijd 30 jaar is. Bijvoorbeeld als ik dan misschien wel een koopflat met maar 2 kamers koop, daar zal ik toch echt geen 30 jaar om doen om dat af te betalen.
Tsja wij hopen ook heus wel eerder klaar te zijn maar die 30 jaar is de max en meer aflossen kan altijd.
  vrijdag 4 september 2009 @ 22:00:42 #26
36431 bleiblei
pi_72446477
Na 30 jaar houdt ook de HRA op .
  vrijdag 4 september 2009 @ 22:04:56 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_72446662
2 ton eigen geld, rest volledig aflossingsvrij.
10 jaar vast.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_72446733
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 22:00 schreef bleiblei het volgende:
Na 30 jaar houdt ook de HRA op .
  vrijdag 4 september 2009 @ 22:07:15 #29
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_72446757
spaarhypotheek hiero.
Betaal dit huis in 25 jaar af.

Temeer omdat ik over pak hem beet 5 jaar een nieuwe/ander huis wil kopen, en j hebt maar 30 jaar hypotheek rente aftrek.

Wel een redelijk maandbedrag kwijt *1022 euro*.

maar genoeg geld om van te leven:)

Toen we bij de hypotheker kwamen met het verzoek om een spaarhypotheek keek die man alsof hij water zag branden.
Werd zelden "verkocht", hij adviseerde zelfs om een hogere hypotheek te nemen, en dan een "gedeelte"aflossings vrij :S
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
pi_72450877
let ook op een goede verhuizregeling bij je hypotheek,.
  Moderator zaterdag 5 september 2009 @ 10:10:16 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_72455283
Ik denk dat dit topic beter op zijn plek is in WGR

---> Werk, Geldzaken & Recht
pi_72455830
Wat je ook doet of kiest m.b.t. hypotheek en zo, zorg dat je begrijpt wat je beslist en zorg dat je begrijpt wat de voors en tegens van diverse constructies zijn. Maar al teveel mensen laten zich leiden door 'experts', zonder zelf enig idee te hebben wat ze gekozen hebben. En dat terwijl het toch over substantiële bedragen gaat.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72690390
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 10:53 schreef JumpingJacky het volgende:
Wat je ook doet of kiest m.b.t. hypotheek en zo, zorg dat je begrijpt wat je beslist en zorg dat je begrijpt wat de voors en tegens van diverse constructies zijn. Maar al teveel mensen laten zich leiden door 'experts', zonder zelf enig idee te hebben wat ze gekozen hebben. En dat terwijl het toch over substantiële bedragen gaat.
idd

Niet een woning maar de aanschaf van een hypotheek is de grootste aankoop die je in je leven zal doen.
pi_72690599
Laat de verplichtingen die je aangaat niet bepalen door wat je kunt betalen, maar door wat je wilt betalen. En dus ook door wat voor leven je wil leiden nadat je je huis hebt gekocht.

In de praktijk betekent dit dat je begint met een huis dat je heel makkelijk kunt betalen op het gezinsinkomen. Wij hebben ons eerste huis gewoon gekocht op één inkomen. Na 15 jaar was het afbetaald. Ons tweede huis was ¤134.000 duurder en de hypotheek die we daarvoor hebben genomen is nu voor 70% afbetaald en waarschijnlijk gaat die de looptijd van 10 jaar niet halen. (Rente is variabel en staat nu op 1,8%).

Wij maken ons dus ook niet druk over eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, we hebben ons er nooit door laten leiden en zitten nu met die rente onder het eigen huis forfait.
pi_72690625
quote:
Op zondag 13 september 2009 02:11 schreef HarryP het volgende:

[..]

idd

Niet een woning maar de aanschaf van een hypotheek is de grootste aankoop die je in je leven zal doen.
Je bedoelt de lening die bij een hypotheek hoort. Dat is geen aanschaf; een schuld is nooit een aanschaf, het is gewoon een verplichting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')