abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:31:17 #1
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72317881
Hoi mensen van WGR

Ik heb vandaag een huis gekocht! Na een hoop over en weer gebel eindelijk alles dus geregeld. Goed, nu is het dus tijd m`n financiering rond te krijgen.

Mijn bod is dus geaccepteerd. Maar mijn vraag is, wat gaat er nu komen? Het is wel allemaal gezegd, maar omdat er van twee kanten allerlei dingen worden geroepen en verkocht ben ik toch wel een beetje door de war geraakt.

Ik weet dat er een voorlopige koopakte ondertekend moet worden bij de notaris. Maar wat moet nou eerst, want ik moet ook een offerte van de hypotheek aanvragen en ik moet koopsubsidie aanvragen (daar heb ik recht op), althans de hypotheekadviseur. Maar in welke volgorde? Want voor dat koopsubsidie aanvragen heb ik een koopakte nodig, maar mocht de hypotheek niet lukken dan moet ik die notaris weer betalen.

Iedereen in m`n omgeving loopt ook de gekste verhalen te vertellen, dus ik weet het nu echt niet meer. Wie heeft misschien iets of kan mij vertellen zodat het wat duidelijker word.

Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:35:16 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72318001
Aha, je vraagt dus een hypotheek aan en hebt het huis dus niet echt gekocht.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:36:17 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72318025
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:35 schreef Rosbief het volgende:
Aha, je vraagt dus een hypotheek aan en hebt het huis dus niet echt gekocht.
Graag geen onzin reacties.
Het is natuurlijk onder voorbehoud.
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:37:57 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72318087
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:36 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Graag geen onzin reacties.
Het is natuurlijk onder voorbehoud.
Is het onzin wat ik zeg dan? Lijkt me niet, je beweert dat je een huis gekocht hebt wat in feite niet helemaal waar is.
  maandag 31 augustus 2009 @ 19:39:30 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72318142
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Is het onzin wat ik zeg dan? Lijkt me niet, je beweert dat je een huis gekocht hebt wat in feite niet helemaal waar is.
De makelaar noemt het zo, de hypotheekadviseur. Blame them. Gaan we nou janken om de definitie van zinnen ofzo? Daar gaat m`n OP niet over.
pi_72318340
Nou lijkt me dat je nu je hypotheekadviseur zijn werk gaat laten doen om je financiering rond te krijgen.

Hij geeft je gelijk ook tips voor je tijdelijke koopcontract onder voorbehoud van financiering..
pi_72319333
1. Onderhandelen over de prijs en hopelijk overeenstemming bereiken (nu is er dus al een overeenkomst)
2. Voorlopige koopakte tekenen, hier heeft de notaris nog niets mee te maken. Als het goed is, staat hier ook 'n ontbindende voorwaarde in voor de financiering. De datum die in dat artikel wordt genoemd is dus de uiterlijke datum waarop je de financiering rond moet hebben, als je er na die datum achter komt dat dat niet lukt, ben je mogelijk een boete verschuldigd aan de verkoper
3. Hypotheekoffertes en koopsubsidie aanvragen
4. Huis laten taxeren tbv financiering
5. Koopakte en hypotheekakte passeren bij de notaris.

In het voorlopig koopcontract kun je ook nog ontbindende voorwaarden opnemen voor sommige andere zaken zoals het verkrijgen van een huisvestingsvergunning of een bouwtechnische keuring (zodat je weet wat je nog aan kosten moet maken om het huis bewoonbaar te maken en je niet na het passeren ineens voor allerlei onaangename verrassingen komt te staan [verkoper heeft een informatieplicht, koper heeft een onderzoeksplicht, als je zelf niets doet aan je onderzoeksplicht kun je mogelijk ook niet alles afwenden op verborgen gebreken] )

[ Bericht 29% gewijzigd door anboni op 31-08-2009 20:17:33 ]
  maandag 31 augustus 2009 @ 20:17:55 #8
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72319556
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:12 schreef anboni het volgende:
1. Onderhandelen over de prijs en hopelijk overeenstemming bereiken (nu is er dus al een overeenkomst)
2. Voorlopige koopakte tekenen, hier heeft de notaris nog niets mee te maken. Als het goed is, staat hier ook 'n ontbindende voorwaarde in voor de financiering. De datum die in dat artikel wordt genoemd is dus de uiterlijke datum waarop je de financiering rond moet hebben, als je er na die datum achter komt dat dat niet lukt, ben je mogelijk een boete verschuldigd aan de verkoper
3. Hypotheekoffertes en koopsubsidie aanvragen
4. Huis laten taxeren tbv financiering
5. Koopakte en hypotheekakte passeren bij de notaris.
Ah, hier heb ik wat aan.
Want ik heb met de verkoop-makelaar vandaag via de mail m`n personalia doorgegeven plus dat ik akkoord ga met de koopsom en de periode om alles in orde te maken, daarin werd tevens gevraagd of ik een notaris had gevonden. Ik dacht dus dat ik daarmee de voorlopige koopakte moest tekenen. Maar ik moet dus inderdaad voor de aanvraag van koopsubsidie die voorlopige koopakte hebben. Maar als daar geen notaris aan te pas kom zie ik dus geen probleem.

Mij werd door iemand wijs gemaakt dat als m`n hypotheek niet rond is ik dan die notaris ook nog moet betalen. Maar als ik die voor de aanvraag niet nodig heb, zie ik geen problemen.
pi_72319873
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:17 schreef Juicyhil het volgende:
Mij werd door iemand wijs gemaakt dat als m`n hypotheek niet rond is ik dan die notaris ook nog moet betalen. Maar als ik die voor de aanvraag niet nodig heb, zie ik geen problemen.
Dat gaat misschien eerder over die eventuele boete als je niet voor het verlopen van de ontbindende voorwaarde de financiering rond hebt, maar ook geen afwijzingen (meervoud!) kunt laten zien. Je zult al wel een notaris moeten uitkiezen voor het passeren straks. Die notaris gaat je ook vragen om een borgsom te storten of bankgarantie te regelen, meestal moet dit volgens mij per de datum waarop de ontbindende voorwaarden verlopen. (die borgsom was ik nog even vergeten, die zit tussen taxatie en passeren in, zo ongeveer)
pi_72319919
Als je niet 30 jaar in dat huis wil wonen, dan alles aflossingvrij zonder premies en polissen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 20:29:45 #11
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72320027
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:25 schreef anboni het volgende:

[..]

Dat gaat misschien eerder over die eventuele boete als je niet voor het verlopen van de ontbindende voorwaarde de financiering rond hebt, maar ook geen afwijzingen (meervoud!) kunt laten zien. Je zult al wel een notaris moeten uitkiezen voor het passeren straks. Die notaris gaat je ook vragen om een borgsom te storten of bankgarantie te regelen, meestal moet dit volgens mij per de datum waarop de ontbindende voorwaarden verlopen. (die borgsom was ik nog even vergeten, die zit tussen taxatie en passeren in, zo ongeveer)
Van die periode ben ik inderdaad op de hoogte, die is dan vier weken. Die boete is 10% van de koopsom.
Maar die adviseur had meen ik al een offerte aangevraagd met de gegevens die we eerder al doorgesproken hadden. En die koopsubsidie gaan we ook deze week aanvragen, dat neemt alleen al drie weken in beslag.

Nee maar zo is het me in elk geval helder, dankjewel
  maandag 31 augustus 2009 @ 20:30:57 #12
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72320076
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:26 schreef Pfft het volgende:
Als je niet 30 jaar in dat huis wil wonen, dan alles aflossingvrij zonder premies en polissen.
Het is sowieso iets om te starten, dus wil er na twee jaar weer zo langzamerhand weg. Maar zo had die adviseur dat ook inderdaad ingevoerd
pi_72322457
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 19:37 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Als je de koopovereenkomst tekent, heb je gewoon het huis gekocht, hoor....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72324529
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:30 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Het is sowieso iets om te starten, dus wil er na twee jaar weer zo langzamerhand weg. Maar zo had die adviseur dat ook inderdaad ingevoerd
Moet je voor de koopsubsidie er niet langer dan 2 jaar wonen?
En voor 2 jaar kun je beter gaan huren. Overdrachtsbelasting heb je er na 2 jaar nog niet uit in deze markt.

Maar de praktijk is vaak toch wel dat je een paar jaar langer blijft plakken dan je van te voren vanplan ben.
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:24:13 #15
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_72324827
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 21:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je de koopovereenkomst tekent, heb je gewoon het huis gekocht, hoor....
Wel gekocht idd maar nog niet afbetaald.
pi_72326753
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:24 schreef Rosbief het volgende:

[..]

D'r zijn dan ook maar heel erg weinig mensen die hun huis ueberhaupt afbetalen, laat staan als iemand het net gekocht heeft...
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:10:04 #17
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72326954
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:17 schreef HarryP het volgende:

[..]

Moet je voor de koopsubsidie er niet langer dan 2 jaar wonen?
En voor 2 jaar kun je beter gaan huren. Overdrachtsbelasting heb je er na 2 jaar nog niet uit in deze markt.

Maar de praktijk is vaak toch wel dat je een paar jaar langer blijft plakken dan je van te voren vanplan ben.
Langer dan 2 jaar is ook geen punt. Maar ik weet niet zo of dat een voorwaarde ervan is.

En wat betreft huren, die wachtlijsten daarvan zijn gewoon zo lang dat ik over 4 jaar nog geen huis heb. Dat is eigenlijk 1 van de redenen dat ik wou kopen.
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:10:37 #18
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72326986
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 22:24 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Ok, dan open ik over 30 jaar nog een topic
pi_72327114
stap 1 voorlopige koopakte ondertekenen je heb vanaf nu een paar weken de tijd om de financiering te regelen. Stap 2 hypotheek rondmaken. De voorlopige koopakte veranderd na de afgesproken tijd in een definitieve stap 3 afspraken maken over sleutel stap 4 wonen stap 5 verkopen
pi_72327454
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:13 schreef TheFrankey het volgende:
stap 1 voorlopige koopakte ondertekenen je heb vanaf nu een paar weken de tijd om de financiering te regelen. Stap 2 hypotheek rondmaken. De voorlopige koopakte veranderd na de afgesproken tijd in een definitieve stap 3 afspraken maken over sleutel stap 4 wonen stap 5 verkopen
Even voor de zekerheid: er bestaat niet zoiets als een 'voorlopige' koopakte. De koopakte is gewoon definitief, maar je kunt eventueel de ontbindende voorwaarden inroepen.
pi_72327471
Bestaat er wel zoiets als een voorlopig koopcontract? Ik heb ook net een huis gekocht en een koopcontract is een koopcontract. Je kan er alleen zonder boete onderuit als je exact aan de ontbindende voorwaarden voldoet. Maar daar is niks voorlopigs aan. Het is gewoon een contract voorwaarde.
Als je trouwens zegt dat het je niet lukt om de financiering rond te krijgen en de verkoper gaat op onderzoek uit en vind toch een aanbieder, ben je dan niet verplicht om daar je hypotheek onder te brengen?

Daarnaast is het toch niet handig om een huis te kopen zonder eerst te bekijken voor welk bedrag je nu een huis zou kunnen kopen. Heb je nooit een advies gesprek gehad voordat je naar een woning ging kopen?

Verhuizen na 2 jaar is gewoon geld weggooien. Je vergeet dat een huis kopen meer kost dan de prijs, die je voor het huis betaald. Zeg gerust 10% meer. Een huis stijgt niet meer 10% in 2 jaar. Die tijd is voorbij en voorlopig komt die tijd ook niet meer terug.

Aflossingsvrij is leuk voor korte termijndenker, tenzij je ZELF iets erbij spaart, maar je kan meer sparen voor minder geld met een spaarhypotheek, helemaal met de huidige spaarrentes. Wil je in aanmerkingen komen voor koopsubsidie dan moet je verplicht NHG nemen en een gedeelte aflossen.

Ik kon 90% EW aflossingsvrij nemen zonder NHG of voldoen aan de NHG regels en 15 minder per maand betalen. Omdat er bij NHG afgelost moet worden over 30 jaar bouw ik nog meer geld op ook. Aflossingsvrij is dus lang niet altijd het goedkoopste.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_72328221
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je trouwens zegt dat het je niet lukt om de financiering rond te krijgen en de verkoper gaat op onderzoek uit en vind toch een aanbieder, ben je dan niet verplicht om daar je hypotheek onder te brengen?
Hoe wil de verkoper dat doen? Die heeft geen gegevens van de koper.
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:02:47 #23
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_72328709
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Even voor de zekerheid: er bestaat niet zoiets als een 'voorlopige' koopakte. De koopakte is gewoon definitief, maar je kunt eventueel de ontbindende voorwaarden inroepen.
* Spiegelei zet lollige modus aan

of je moet de bedenktijd opvatten als "voorlopig" ...

* Spiegelei zet lollige modus weer uit
klerkje
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:04:57 #24
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_72328770
Nog een vraagje die net even naar boven kwam. Ik moest vandaag "Ik ga akkoord met de koopsom" mailen. Is dat nou de voorlopige overeenkomst, of moet ikvdie later nog tekenen. Want ik moet die voorlopige overeenkomst bij de aanvraag van de koopsubsidie doen.
pi_72328996
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:04 schreef Juicyhil het volgende:
Nog een vraagje die net even naar boven kwam. Ik moest vandaag "Ik ga akkoord met de koopsom" mailen. Is dat nou de voorlopige overeenkomst, of moet ikvdie later nog tekenen. Want ik moet die voorlopige overeenkomst bij de aanvraag van de koopsubsidie doen.
Die 'voorlopige overeenkomst' bestaat zoals gezegd helemaal niet. Je moet een koopovereenkomst op (laten) maken en ondertekenen. Daarvan moet je een kopie hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')