Er is werk aan de winkel. Ik weiger om in een werelddeel te wonen dat haar machtspositie ziet afbrokkelen.quote:'Machtspositie Westen neemt af'
DEN HAAG - De machtspositie van het Westen in de wereld neemt af. De twee pijlers van de samenleving - markt en mensenrechten - staan wereldwijd in een kwaad daglicht.
© ANP Dat zei minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) donderdag in een toespraak op een bijeenkomst van het wetenschappelijk instituut van het CDA in Den Haag.
Verhagen vindt dat zorgelijk in een wereld waarin Europa aan macht verliest ten opzichte van opkomende economieën als China en India en waarin groepen mensen aangemoedigd door fundamentalisten een ongezonde haat ontwikkelen tegen ''onze manier van leven''.
Om te voorkomen dat nieuwe machten buiten de gevestigde orde om opereren, moeten de nieuwe machten worden ingebed in de internationale systemen, stelt hij.
Op de schop
De internationale structuur moet daarvoor wel op de schop. ''Repareren van het oude dak is niet meer voldoende.'' De VN-Veiligheidsraad en de internationale financiële instellingen moeten worden aangepast.
Want: ''Waarom zou China zich geroepen voelen miljarden bij te dragen aan het IMF, als China's stem daar maar voor 3 procent meetelt?'' China is de tweede economie van de wereld.
Correct, er is niks mis met de tanden laten zien op internationaal politiek niveau, iets waar Obama nog een puntje aan kan zuigen. Niet alles hoeft op te worden gelost d.m.v. oorlogen met westerse defensie machten. Echter sterke kritiek uiten tegenover beleid en invloed vanuit landen waar de waarden haaks staan op die uit het westen is wel degelijk gewenst.quote:De paradox is hier, vind ik, dat Bush Jr. het op dit vlak niet zo slecht deed. Ware het niet dat hij zich te veel focuste op de militaire kant van het verhaal. Het gevolg is duidelijk.
Uiteraard, ik ben het volledig met je eens, maar we kunnen het ons niet veroorloven introverte politiek te bedrijven in een tijdperk waarin nieuwe mogendheden als India en China ons voorbij stevenen op militair en financieel vlak.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:20 schreef Hukkie het volgende:
Mwa, als je bekijkt welke kant het op gaat met de rechten en plichten van individuen hier en met name privacy, dan kun je daar ook wel wat vraagtekens bij zetten.
Daar trekt China zich dus niks van aan. Voor mij is de vraag meer: hoe ver moet het westen zich inlaten met deze opkomende supermachten met kijk op onze eigen economie.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:19 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, er is niks mis met de tanden laten zien op internationaal politiek niveau, iets waar Obama nog een puntje aan kan zuigen. Niet alles hoeft op te worden gelost d.m.v. oorlogen met westerse defensie machten. Echter sterke kritiek uiten tegenover beleid en invloed vanuit landen waar de waarden haaks staan op die uit het westen is wel degelijk gewenst.
Correct, anders krijgen we situaties als onze premier Balkenende die weigert met prominenten te spreken omdat China commentaar levert. Wie is China om ons op te leggen niet te spreken met de Dalai Lama, en wie is Balkenende om als schoothondje deze eis in te willigen.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:27 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Daar trekt China zich dus niks van aan. Voor mij is de vraag meer: hoe ver moet het westen zich inlaten met deze opkomende supermachten met kijk op onze eigen economie.
Ik ben bang dat het westen in de toekomst erg veel concessies zullen moeten doen om het hoofd boven water te houden.
Maar kwa mensenrechten moet je dus juist niet bij China zijn, hoe denkt Verhagen daar over?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Uiteraard, ik ben het volledig met je eens, maar we kunnen het ons niet veroorloven introverte politiek te bedrijven in een tijdperk waarin nieuwe mogendheden als India en China ons voorbij stevenen op militair en financieel vlak.
Wat er aan te doen is is dan weer een tweede, en een heikel punt.
Als hij ook maar enig schrijntje zelfrespect heeft dan neem ik aan dat hij standvastig is in het behoud van de mensenrechten naar westerse maatstaven. Ik wens geen concessies te doen op gebieden van mensenrechten waar we eeuwen lang voor hebben moeten strijden, om die uit economisch oogpunt voor een Aziatisch land overboord te gooien.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar kwa mensenrechten moet je dus juist niet bij China zijn, hoe denkt Verhagen daar over?
Op lange termijn wel, omdat ze hun machtspositie via economische kracht kunnen bereiken (financiering van westerse bedrijven via vijandige overnames, en een krachtige defensie). Hoewel het ook een kwestie kan zijn van buitenlandse politiek. Immers, als ze zich niet wensen te bemoeien met internationale betrekkingen in de mate dat 't westen dat doet dan zal de impact minder groot zijn.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:39 schreef -Techno- het volgende:
Wat ik me net afvroeg... Is economische kracht trouwens genoeg om nr 1 supermacht te worden in de wereld?
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als hij ook maar enig schrijntje zelfrespect heeft dan neem ik aan dat hij standvastig is in het behoud van de mensenrechten naar westerse maatstaven. Ik wens geen concessies te doen op gebieden van mensenrechten waar we eeuwen lang voor hebben moeten strijden, om die uit economisch oogpunt voor een Aziatisch land overboord te gooien.
Wat moet ik me voorstellen bij vijandige overnames van westerse bedrijven?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Op lange termijn wel, omdat ze hun machtspositie via economische kracht kunnen bereiken (financiering van westerse bedrijven via vijandige overnames, en een krachtige defensie). Hoewel het ook een kwestie kan zijn van buitenlandse politiek. Immers, als ze zich niet wensen te bemoeien met internationale betrekkingen in de mate dat 't westen dat doet dan zal de impact minder groot zijn.
Eens.quote:Maar ik betwijfel of dat het geval zal zijn, ik denk dat ze wel degelijk een prominentere plek in het wereldbeeld op gaan eisen.
Dat is misschien wel mogelijk, maar het staat niet in verhouding tot de VS in 2001-2003 die zo maar even twee landen inneemt. Met economische maatregelen kun je maar tot zover gaan om een land schade te berokkenen.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:39 schreef -Techno- het volgende:
Wat ik me net afvroeg... Is economische kracht trouwens genoeg om nr 1 supermacht te worden in de wereld?
Persoonlijk vind ik het niet waard, al denk ik dat de westerse leiders daar anders over denken.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:45 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?
Is dat zo? Ja het zal wel meer indruk maken dan als Nederland alleen staat. Ik denk niet dat China zich zorgen maakt over hoe Europa zich opstelt.quote:Want nogmaals, de soevereiniteit van Nederland is op dit moment niet in gevaar, wij hanteren de mensenrechten en daarmee basta. Moeten wij dan echt China gaan irriteren met onze manier van handelen of doen we het subtieler en proberen we tegelijkertijd een graantje mee te pikken van hun economische groei?
Ook moge het duidelijk zijn dat een Europees standpunt tegenover China meer indruk maakt dan een Nederlands standpunt.
China heeft nationale beleggingsfondsen die in het verleden al gebruikt zijn om aandelen van bedrijven aan te kopen, ze zouden in principe (want er zijn regels voor) grote multinationals kunnen overkopen als ze willen, wat ze enorme invloed geeft in de wereld economie.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:47 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij vijandige overnames van westerse bedrijven?
[..]
Vanzelfsprekend heeft Europa, of liever gezegd de EU, een grotere invloed dan welke individuele lidstaat van de EU. Of ze zich zorgen maken is een tweede.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:49 schreef -Techno- het volgende:
Is dat zo? Ja het zal wel meer indruk maken dan als Nederland alleen staat. Ik denk niet dat China zich zorgen maakt over hoe Europa zich opstelt.
Eens, maar om een voorbeeld aan te halen, het bezoek van de Dalai Lama.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:45 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn twee kanten aan dat verhaal. Wij kunnen immers zelf bepalen hoe wij omgaan met de rechten van de mens. Daarnaast kunnen wij kritiek leveren op China omdat zij dat niet doen, of dit gewoon niet zeggen. Als wij het wel doen riskeren wij een minder goede (handels-)relatie met China. Is dat het waard?
Want nogmaals, de soevereiniteit van Nederland is op dit moment niet in gevaar, wij hanteren de mensenrechten en daarmee basta. Moeten wij dan echt China gaan irriteren met onze manier van handelen of doen we het subtieler en proberen we tegelijkertijd een graantje mee te pikken van hun economische groei?
Ook moge het duidelijk zijn dat een Europees standpunt tegenover China meer indruk maakt dan een Nederlands standpunt.
Bar weinig ben ik bang.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:53 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Eens, maar om een voorbeeld aan te halen, het bezoek van de Dalai Lama.
Nu is dat nog niet zo'n probleem in dit geval, maar wat gaan we doen als China machtiger word, en ze eisen gaat stellen op gevoeligere gebieden? Dáár ben ik wel redelijk 'bang' voor.
Bush is juist de hoofdschuldige. Het is misschien een onvermijdelijke ontwikkeling, hij heeft die vele malen versneld. Hij is de hoofdschuldige van de zwakte van de Amerikaanse economie, die ook Europa treft, hij is de hoofdschuldige van de zwakke dollar, hij is de hoofdschuldige van het feit dat alle islamitische landen meer de andere kant op zijn gaan kijken, hij is ook bij uitstek de schuldige van de militaire verzwakking.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:12 schreef waht het volgende:
De paradox is hier, vind ik, dat Bush Jr. het op dit vlak niet zo slecht deed. Ware het niet dat hij zich te veel focuste op de militaire kant van het verhaal. Het gevolg is duidelijk.
Meningen?
Ik vind dat hij het nog niet zo slecht deed puur om zijn houding tegenover de rest van de wereld.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bush is juist de hoofdschuldige. Het is misschien een onvermijdelijke ontwikkeling, hij heeft die vele malen versneld. Hij is de hoofdschuldige van de zwakte van de Amerikaanse economie, die ook Europa treft, hij is de hoofdschuldige van de zwakke dollar, hij is de hoofdschuldige van het feit dat alle islamitische landen meer de andere kant op zijn gaan kijken, hij is ook bij uitstek de schuldige van de militaire verzwakking.
Idd een beetje schijnheilig als je ziet wat dit kabinet voor ons allemaal gebracht heeft. Ze hebben alleen maar vrijheden ingeperkt en ontzéttend laf opgetreden tegen mensen/groepen die onze vrijheden inpikken. Het woord 'daadkracht' komt niet in hun woordenboek voor, alleen als het om nieuwe betutteling gaat. Dus laat ze eerst even naar zichzelf kijken!quote:Op donderdag 3 september 2009 21:20 schreef Hukkie het volgende:
Mwa, als je bekijkt welke kant het op gaat met de rechten en plichten van individuen hier en met name privacy, dan kun je daar ook wel wat vraagtekens bij zetten.
Dat sowieso, maar we kunnen meerdere dingen tegelijk doen.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:06 schreef BasEnAad het volgende:
Dus laat ze eerst even naar zichzelf kijken!
Ja, misschien wel. Maar het komt zo erg ongeloofwaardig over en ik geloof niet dat deze boodschap van de minister door veel mensen serieus wordt genomen op deze manier.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:07 schreef waht het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar we kunnen meerdere dingen tegelijk doen.
quote:Op donderdag 3 september 2009 21:12 schreef waht het volgende:
[..]
We zullen de banden met China en India moeten aansterken. Dit heeft wel tot gevolg dat Balkenende dus niet met de Dalai Lama mag praten en tevens mogen we niet piepen over hoe ze in China de Tibetanen, Oeigoeren of willekeurige andere Chinezen behandelen. China is immuun voor een eventuele 'harde aanpak'. Derhalve moeten we de handelsbetrekkingen met China stimuleren. Hoe meer internationale banden China krijgt, hoe opener ze zich moeten opstellen. Hoe meer buitenlanders zich in China bevinden, hoe meer de Chinezen te maken krijgen met andere culturen. Hier ligt een hoofdrol voor de VS in het verschiet,
Zijn houding tegenover de rest van de wereld lijkt meer op die van Khadaffi dan op die van normale westerse leiders: Hoogmoedig, opportunistisch, onvoorspelbaar, agressief en gevaarlijk.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:04 schreef waht het volgende:
Ik vind dat hij het nog niet zo slecht deed puur om zijn houding tegenover de rest van de wereld.
Jawel, het is allemaal voorspeld toen de verschillende ideeen naar buiten kwamen. Alleen had niemand voorspeld dat hij op werkelijk élk beleidsterrein een fuck-up zou blijken.quote:Het klopt volledig dat hij (deels) verantwoordelijk is voor de verzwakking van de VS als geheel. Hij heeft bepaalde zaken gewoon volledig verkeerd aangepakt (voor zover we nu kunnen zien), deels misschien door tegenstrijdige belangen. Maar het idee erachter was zo slecht nog niet.
Die paar toeristen en handelaars gaan zeker opvallen tussen 1.3 miljard Chinezen. Ik lig in een deuk.quote:Hoe meer buitenlanders zich in China bevinden, hoe meer de Chinezen te maken krijgen met andere culturen.
Laat staan dat China dat doet.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:11 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, misschien wel. Maar het komt zo erg ongeloofwaardig over en ik geloof niet dat deze boodschap van de minister door veel mensen serieus wordt genomen op deze manier.
Ach, Verhagen of welke politieke leider dan ook heeft hier geen flikker over te zeggen.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:12 schreef waht het volgende:
[..]
Er is werk aan de winkel. Ik weiger om in een werelddeel te wonen dat haar machtspositie ziet afbrokkelen.
Het zat er natuurlijk aan te komen, de Aziaten zijn duidelijk minder kundig in de contraceptie dan wij. De situatie is echter (vooral) verslechterd door het wanbeleid van de afgelopen Amerikaanse presidenten. (Dit terwijl 'de markt' en 'mensenrechten' toch écht hele puike ideëen zijn)
.......................................
Meningen?
China en India gaan geen nr. 1 supermacht worden. De USA zal dat de komende tijd blijven.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:39 schreef -Techno- het volgende:
Dit inderdaad, hoewel ik wel moet stellen dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat China bijvoorbeeld de westerse coalitie-troepen heeft ingehaald als het gaat om machtspositie. De gecombineerde krachten van de Europese Unie en de Verenigde Staten blijven nog wel even als het summum van macht staan gelukkig.quote:Op donderdag 3 september 2009 23:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
China en India gaan geen nr. 1 supermacht worden. De USA zal dat de komende tijd blijven.
Wel is het zo dat zowel China als India elk meer inwoners heeft dan het hele Westen bij elkaar. Qua manschappen voor een leger komen ze dus niks tekort. Ook hebben ze allebei nucleaire wapens en atoombommen.
Het begint bij de boodschap.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:12 schreef waht het volgende:
[..]
Er is werk aan de winkel. Ik weiger om in een werelddeel te wonen dat haar machtspositie ziet afbrokkelen.
Het zat er natuurlijk aan te komen, de Aziaten zijn duidelijk minder kundig in de contraceptie dan wij. De situatie is echter (vooral) verslechterd door het wanbeleid van de afgelopen Amerikaanse presidenten. (Dit terwijl 'de markt' en 'mensenrechten' toch écht hele puike ideëen zijn)
We zullen de banden met China en India moeten aansterken. Dit heeft wel tot gevolg dat Balkenende dus niet met de Dalai Lama mag praten en tevens mogen we niet piepen over hoe ze in China de Tibetanen, Oeigoeren of willekeurige andere Chinezen behandelen. China is immuun voor een eventuele 'harde aanpak'. Derhalve moeten we de handelsbetrekkingen met China stimuleren. Hoe meer internationale banden China krijgt, hoe opener ze zich moeten opstellen. Hoe meer buitenlanders zich in China bevinden, hoe meer de Chinezen te maken krijgen met andere culturen. Hier ligt een hoofdrol voor de VS in het verschiet, zij moeten stoppen met het consumeren van Chinese zooi en gaan exporteren, de lamzakken.
De paradox is hier, vind ik, dat Bush Jr. het op dit vlak niet zo slecht deed. Ware het niet dat hij zich te veel focuste op de militaire kant van het verhaal. Het gevolg is duidelijk.
Meningen?
quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:20 schreef Bowlingbal het volgende:
Gelukkig is dit nieuws ook niet een jaar of 5 oud....
NIC zij dit al 5 jaar geleden (dec 2004). En wat deden we toen? Niet veel. Ja, het is tegenwoordig populair om een complete religie te haten. Dat helpt... niet echt.
http://www.dni.gov/nic/NIC_globaltrend2020.html
Oh werkelijk, is dat waar ze op aan het voorbereiden zijn? Nou dat word een mooie tijd dan jongens, mogen we de National Intelligence Council geloven.quote:The likely emergence of China and India as new major global players�similar to the rise of Germany in the 19th century and the United States in the early 20th century�will transform the geopolitical landscape, with impacts potentially as dramatic as those of the previous two centuries.
quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:28 schreef zhe-devilll het volgende:
verenigd europa ja dan krijg je dat dus
Op korte termijn nog wel ja. Maar ik maak me daar niet veel zorgen om. Een oorlog tussen het Westen vs. China of India is onwaarschijnlijk. Het zijn geen vijandelijke landen van elkaar, noch zijn het anti-Westerse landen. Die landen zoeken juist steeds meer toenadering tot elkaar.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:04 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dit inderdaad, hoewel ik wel moet stellen dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat China bijvoorbeeld de westerse coalitie-troepen heeft ingehaald als het gaat om machtspositie. De gecombineerde krachten van de Europese Unie en de Verenigde Staten blijven nog wel even als het summum van macht staan gelukkig.
Echter voor hoelang.. tja..
ja wat nou??????quote:
Als ik bowlingbal's bron geloven moet dan word er wel van uitgegaan dat er potentieel een conflict uit zal barsten over grondstoffen. Je moet je wel indenken, dat er ineens een stuk of 1.5-2 miljard mensen ineens dezelfde grondstoffen wil genieten als waar wij nu van genieten door hun ontwikkeling in inkomsten.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Op korte termijn nog wel ja. Maar ik maak me daar niet veel zorgen om. Een oorlog tussen het Westen vs. China of India is onwaarschijnlijk.
Daarom is er ook een Europese Commissie en een Europees Parlement, de scenario waarin één land een oorlog start is erg onwaarschijnlijk, en dan is de kans groot dat de rest van Europa het verwerpt, aangezien het militaire verdrag gebaseerd is op een aanval op een Europese lidstaat, niet een Europese agressor.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:34 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
ja wat nou??????¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿
NOU?
Das toch logisch, men vind zichzelf opeens het WESTEN!
Wilde westen...nou zonder al die poeha en trots was het beter zonder verenigd europa..nu zijn we gezamelijk ineens een soort item geworden gelijk aan amerika etc....kom op zeg...al die kleine landjes los van elkaar maakt alles ruimer..aan begrip...
Ik vind toch niet wat spanje vind en andersom? ik vind ook niet wat duitsland vind en andersom?
Nou dan...kun je maar beter los staan van elkaar...als er een land oorlog begint zijn we met zijn allen de lul
India, maar met name China, gaan economisch volledig imploderen. Men kan daar de snelle groei niet aan en is weinig lange termijn gepland. Bovendien leunen beide landen stevig op olie, iets wat ze zelf gewoon weinig hebben.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:40 schreef Zienswijze het volgende:
Qua economische groei kunnen China en India het nog heel ver schoppen trouwens. China en India waren de 2 landen met het grootste BBP van de hele wereld tussen het jaar 0 - 1500 nChr.
Zie ook deze tabel.
Waar haal jij die info vandaan?quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
India, maar met name China, gaan economisch volledig imploderen. Men kan daar de snelle groei niet aan en is weinig lange termijn gepland. Bovendien leunen beide landen stevig op olie, iets wat ze zelf gewoon weinig hebben.
Ja Brazilie. En Rusland ook niet te vergeten. Zij maken deel uit van de BRIC-landen (te bestaan uit Brazilie, Rusland, India, China) die een groot potentieel hebben.quote:Een economie om in de nabije toekomst rekening mee te houden is Brazilie.
Inderdaad, en door sommigen word de inval van de Verenigde Staten in Irak al gezien als een aanwijzing dat er in de internationale politiek al geprobeerd word militaire basissen en aanwezigheid zo te positioneren dat de olie toevoer over het algemeen redelijk veiliggesteld is. Een niet compleet gekke aanname m.i.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
India, maar met name China, gaan economisch volledig imploderen. Men kan daar de snelle groei niet aan en is weinig lange termijn gepland. Bovendien leunen beide landen stevig op olie, iets wat ze zelf gewoon weinig hebben.
Een economie om in de nabije toekomst rekening mee te houden is Brazilie.
Klopt, maar het westen heeft dan ook een grote geschiedenis als het gaat om militaire aanwezigheid in andere landen, en heeft dit langer kunnen ontwikkelen dan China die eigenlijk de laatste paar decennia echt in het wereldbeeld verschijnt.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:46 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oja, en olie kan je importeren. Het Westen heeft ook weinig olie, wij importeren het ook.
Trouwens Japan, een land met nauwelijks grondstoffen, heeft zich ook in enkele decennia ontwikkeld. Dus als een land zelf weinig grondstoffen heeft, dan is dat geen groot probleem.
[..]
China telt bijna 1,4 miljard mensen. India 1,1 miljard mensen. En India heeft ook nog een grote bevolkingsgroei. Betekent dat er bij elkaar 2,5 miljard (!) mensen bijkomen die ook een hoog welvaartsniveau willen hebben. Een run op grondstoffen dus, maar ook zal de uitstoot van schadelijke stoffen steeds groter worden. Klimaatverandering gaat een grotere issue worden in de toekomst.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als ik bowlingbal's bron geloven moet dan word er wel van uitgegaan dat er potentieel een conflict uit zal barsten over grondstoffen. Je moet je wel indenken, dat er ineens een stuk of 1.5-2 miljard mensen ineens dezelfde grondstoffen wil genieten als waar wij nu van genieten door hun ontwikkeling in inkomsten.
Dat is een hele hoop, en ik denk niet dat dat verenigbaar is met onze huidige levensstijl. En blijkbaar zijn er meerdere internationale instanties die er ook vraagtekens bij zetten, maar goed de toekomst zal het ons leren. Het spannendste word rond de 2030-2050 als de olievoorraden een strop om de nek worden.
Als China iets eist dan is Balk opeens een schoothond maar dat was hij toch al en toen had je er geen problemen mee?quote:Op donderdag 3 september 2009 21:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, anders krijgen we situaties als onze premier Balkenende die weigert met prominenten te spreken omdat China commentaar levert. Wie is China om ons op te leggen niet te spreken met de Dalai Lama, en wie is Balkenende om als schoothondje deze eis in te willigen.
Nee daar is hij ook een schoothond, en laatst bij Obama omtrent de Guantanamo Bay gevangenen ook.quote:Op vrijdag 4 september 2009 01:01 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
[..]
Als China iets eist dan is Balk opeens een schoothond maar dat was hij toch al en toen had je er geen problemen mee?
Mwah, olie begint uit de mode te raken. Landen doen steeds meer onderzoek naar alternatieven voor energie, zodat olie minder nodig zal zijn. In Japan zijn ze al bezig met het ontwikkelen van elektrische auto's bijvoorbeeld. Zodat auto's niet meer op benzine hoeven te rijden in de toekomst.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Inderdaad, en door sommigen word de inval van de Verenigde Staten in Irak al gezien als een aanwijzing dat er in de internationale politiek al geprobeerd word militaire basissen en aanwezigheid zo te positioneren dat de olie toevoer over het algemeen redelijk veiliggesteld is. Een niet compleet gekke aanname m.i.
Alleen wat doe je als andere landen die grondstoffen ook willen? Ik denk dat dat het grote vraagstuk word van de komende decennia.
Klopt als een bus, er is geen actieve zoektocht naar een conflict met het westen, en dat word eigenlijk ook door elke officieuze instelling geopperd. Alleen ik vraag me wel af wat het gaat doen op wereldniveau als China en Taiwan in een conflict geraken (hypothetisch). Want Taiwan is wel westers gericht, terwijl China's relatie eigenlijk nog meer puur economisch is.quote:
In het westen wel ja, maar waar de milieu mentaliteit nog niet is toegeslagen, zegmaar de eerder genoemde landen China en India, is de behoefte voor deze ethische maatregelen nog maar miniem. Wat ik ze ook niet kwalijk kan nemen uiteraard, maar als er 2.5 miljard mensen straks toegang willen tot olie (want alternatieven zijn nog redelijk duur, zelfs voor ons) dan helpt het niet echt dat er 500 miljoen Europeanen overstappen op elektriciteit.quote:Op vrijdag 4 september 2009 01:09 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mwah, olie begint uit de mode te raken. Landen doen steeds meer onderzoek naar alternatieven voor energie, zodat olie minder nodig zal zijn. In Japan zijn ze al bezig met het ontwikkelen van elektrische auto's bijvoorbeeld. Zodat auto's niet meer op benzine hoeven te rijden in de toekomst.
Mwauh, ik denk niet dat het Westen de relatie met China op het spel gaat zetten om Taiwan te "steunen". Want Taiwan steunen begint (in)direct China op het vingertje tikken. En China bashen lijkt mij niet erg verstandig de komende tijden.quote:Op vrijdag 4 september 2009 01:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klopt als een bus, er is geen actieve zoektocht naar een conflict met het westen, en dat word eigenlijk ook door elke officieuze instelling geopperd. Alleen ik vraag me wel af wat het gaat doen op wereldniveau als China en Taiwan in een conflict geraken (hypothetisch). Want Taiwan is wel westers gericht, terwijl China's relatie eigenlijk nog meer puur economisch is.
Het kan echt twee kanten op gaan, en dat 'grijze' gebied maakt het zo onvoorspelbaar.
Daar heb je wel een punt mee.quote:Op vrijdag 4 september 2009 01:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
In het westen wel ja, maar waar de milieu mentaliteit nog niet is toegeslagen, zegmaar de eerder genoemde landen China en India, is de behoefte voor deze ethische maatregelen nog maar miniem. Wat ik ze ook niet kwalijk kan nemen uiteraard, maar als er 2.5 miljard mensen straks toegang willen tot olie (want alternatieven zijn nog redelijk duur, zelfs voor ons) dan helpt het niet echt dat er 500 miljoen Europeanen overstappen op elektriciteit.
Ze hebben m.i. simpelweg teveel inwoners.
Dat klopt. Alhoewel het leger van de VS (nu nog?) sterker is, zal de VS niet in 1x China of India kunnen platwalsen. Die 2 landen hebben beide nucleaire wapens + ze moderniseren hun leger. Landen zijn dus een beetje aan elkaar gewaagd en dat betekent geen directe oorlog.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:45 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Edit: Laten we het er maar op houden dat zodra landen aan elkaar gewaagd zijn er geen probleem is, maar zodra de een de ander makkelijk aankan dan krijg je problemen. Denk aan Rusland-Georgië om maar een recent voorbeeld te noemen. Wil je een westers land aankaarten dan kan je V.S.-Afghanistan en V.S.-Irak opnoemen.
Precies, maar het ligt er maar net aan wat de machtsblokken gaan doen op energie gebied (zie PM) wil je het kunnen uitsluiten dat het gebeurt. En dat is wat ik aan probeerde te duiden met het 'grijze' gebied. Als we elkaar tegenkomen op behoefte naar olie vóórdat een van de twee machtsblokken is overgestapt naar een andere vorm van energie, kunnen er conflicten ontstaan.quote:Op vrijdag 4 september 2009 01:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat klopt. Alhoewel het leger van de VS (nu nog?) sterker is, zal de VS niet in 1x China of India kunnen platwalsen. Die 2 landen hebben beide nucleaire wapens + ze moderniseren hun leger. Landen zijn dus een beetje aan elkaar gewaagd en dat betekent geen directe oorlog.
Dat gaat zeker cruciaal worden.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Inderdaad, en door sommigen word de inval van de Verenigde Staten in Irak al gezien als een aanwijzing dat er in de internationale politiek al geprobeerd word militaire basissen en aanwezigheid zo te positioneren dat de olie toevoer over het algemeen redelijk veiliggesteld is. Een niet compleet gekke aanname m.i.
Alleen wat doe je als andere landen die grondstoffen ook willen? Ik denk dat dat het grote vraagstuk word van de komende decennia.
China zit al bijna in elk afrikaans land, om daar hun grip op grondstoffen flink te verstevigen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Klopt, maar daarbij hoort ook de Chinese manier van werken. Quick, dirty en slordig. Als de Afrikaanse corrupte leiders het op hun heupen krijgen, kicken ze de Chinezen er zo weer uit.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
China zit al bijna in elk afrikaans land, om daar hun grip op grondstoffen flink te verstevigen.
http://www.kennislink.nl/(...)nwezigheid-in-afrika
Dat is zeker waar. Maar dat hoeft niet te betekenen dat onze absolute welvaart drastisch hoeft af te nemen. Hoe duurzamer wij worden, hoe meer continuiteit in onze welvaart blijft.quote:Ik zie in ieder geval de welvaart steeds meer verdeeld worden door de globalisatie. Dat zal dus inhouden dat we hier een tijd niet zo ongebreidelde groei meer krijgen, en de bric landen wat meer groeien.
Met corrupte leiders weten de chinezen zonder enige moraal natuurlijk wel goed om te gaan, door gewoon genoge geld te schuiven. In het westen doen we "eigenlijk" niet meer aan corruptie. EN dat zet ik dan maar tussen aan halingstekene, omdat er hier en daar natuurlijk wel wat smeergeld betaald wordt, maar niet zonder schroom door westerlingen. Chinezen zijn daar niet zo moeilijk in.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:27 schreef El_Matador het volgende:
Klopt, maar daarbij hoort ook de Chinese manier van werken. Quick, dirty en slordig. Als de Afrikaanse
Zeker wel, maar dat moet dan wel een snelle duurzaamheids-slag gaan worden, de komende 20 jaar. En dat zie ik helaas door de het huidige korte termijn denken bij grote investeringen niet snel gebeuren. De enige positieve uitzondering is het desertec project vanuit duitsland.quote:Dat is zeker waar. Maar dat hoeft niet te betekenen dat onze absolute welvaart drastisch hoeft af te nemen. Hoe duurzamer wij worden, hoe meer continuiteit in onze welvaart blijft.
Precies, daar moet in Europeess verband veel en veel meer geld heen. En waar halen we dat geld weg, landbouwsubsidies afschaffen. Dan krijgt de rest van de wereld een eerlijkere kans, wij goedkopere landbouwproducten en van het geld zetten we in Europa op verschillende plaatsen grote kenniscentra neer voor het onderzoek naar duurzame energie en alles daaromheen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:51 schreef Basp1 het volgende:
Wanneer we als europa eenmaal duurzaam zijn kunnen we wel nog een flinke economische boost hierdoor krijgen omdat we de knowhow daarvoor weer kunnen verpatsen. Ik reken de VS niet mee want daar zie ik ze deze duurzaamheids slag niet zo snel maken.
Hmm lijkt me niet, of ze moeten het streven hebben om ooit democratisch te worden.quote:Op vrijdag 4 september 2009 15:17 schreef ExTec het volgende:
China is natuurlijk helemaal geen issue. Die hebben maar 1 ambitie: zo snel mogelijk een westers land worden.
Hmm gevestigde partij-bonzen die afstand moeten doen van macht..quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:30 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Hmm lijkt me niet, of ze moeten het streven hebben om ooit democratisch te worden.
Waarom zou Democratie het einddoel moeten zijn?quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:30 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Hmm lijkt me niet, of ze moeten het streven hebben om ooit democratisch te worden.
Dat zeg ik niet, mijn punt is dat westerse landen democratisch zijn (al dan niet in verschillende vormen). Een communistisch land is per definitie niet "westers" in mijn ogen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom zou Democratie het einddoel moeten zijn?
En dat hebben ze. Een recente uitspraak van de (huidige) president was zo ongeveer "Het moet voor China mogelijk zijn om binnen x-jaar democratisch te worden".quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:30 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Het is allround nog steeds het beste systeem is. Tenminste; dat kan een reden zijnquote:Op vrijdag 4 september 2009 16:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom zou Democratie het einddoel moeten zijn?
Kijk, dat ze iig 'onze' welvaart willen hebben, daar hoef ik je denk ik niet van te overtuigen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 16:54 schreef -Techno- het volgende:
[ Daar geloof ik dus niks van, zowel dan hebben ze nog een lange weg te gaan. Een westers land is meer dan economische macht.
die is groot, echter hebben we dit allemaal zelf in de hand gewerkt door ons winstbejag.quote:Op donderdag 3 september 2009 21:49 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is misschien wel mogelijk, maar het staat niet in verhouding tot de VS in 2001-2003 die zo maar even twee landen inneemt. Met economische maatregelen kun je maar tot zover gaan om een land schade te berokkenen.
Enige pluspunt is dat we in mindere mate afhankelijk zijn van China dan van de olie-exporterende landen. Alleen ben ik niet volledig bekend met de omvang van de handel tussen Nederland en China.
het is fout gegaan toen ze irak binnenvielen en onder de voet liepen in 2 weken.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bush is juist de hoofdschuldige. Het is misschien een onvermijdelijke ontwikkeling, hij heeft die vele malen versneld. Hij is de hoofdschuldige van de zwakte van de Amerikaanse economie, die ook Europa treft, hij is de hoofdschuldige van de zwakke dollar, hij is de hoofdschuldige van het feit dat alle islamitische landen meer de andere kant op zijn gaan kijken, hij is ook bij uitstek de schuldige van de militaire verzwakking.
Op zich zou het gunstig zijn wanneer we die 2 tegen elkaar uitspelen, beide landen moeten elkaar niet en zolang ze elkaar bevechten blijft het westen de machthebberquote:Op vrijdag 4 september 2009 00:32 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Op korte termijn nog wel ja. Maar ik maak me daar niet veel zorgen om. Een oorlog tussen het Westen vs. China of India is onwaarschijnlijk. Het zijn geen vijandelijke landen van elkaar, noch zijn het anti-Westerse landen. Die landen zoeken juist steeds meer toenadering tot elkaar.
Ook dat nog ja, ik acht het waarschijnlijker dat er een burgeroorlog uitbreekt in china dan dat ze op de vuist gaan met het westen.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een economie om in de nabije toekomst rekening mee te houden is Brazilie.
Dat gebeurt idd al, china in darfur de VS in het midden oosten maar ook de EU (vooral frankrijk) is weer basissen aan het plannen in het midden oosten en afrika.quote:Op vrijdag 4 september 2009 00:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |